Gå til innhold

Hvor ble det av nettvettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fikk internett i 2000 så var det veldig mye snakk om nettvett. Snakket mye om det på skolen og vi ble fortalt at vi måtte ikke finne på å si hvor vi bodde, hva vi het og slikt. En lærer sa til og med at vi måtte ikke si hva slags kjønn vi var eller alder, noe jeg så på forum tidlig til midten av 2000-tallet at en del fulgte. Syns selv det ble litt ekstremt. Om jeg sier jeg heter Kari og er 19 f.eks så er det vel ingen som vet hvem jeg er uansett.
Mange foreldre likte ikke at vi hadde msn og spesielt rundt der jeg bodde så gikk det også litt i det ekstreme. Var jo noen foreldre som klikket i vinkel på grunn av netthandel.

Men hvor ble det av nettvettet? Ser ikke ut som noen har det lenger. Om noen vil legge seg ut på nett så har ikke jeg i mot det, men hvorfor må det nesten oppfordres til det?  Hvorfor skal man ikke kunne få være anonym lenger hvis man vil det? Har kommet over forum som vil at man skal poste med fult navn, dette var jo nesten "ulovlig" da jeg vokste opp. Skal man registrere seg et sted (nå snakker jeg ikke om netthandel) så må man  bare oftere og oftere oppgi all mulig informasjon og ofte aktivere med mobil. Å lage en anonym email er jo nesten umulig i dag.
Niesen min går på ungdomsskolen, ikke bare har alle facebook, lærerene oppfordrer dem jo til å ha. Min niese vil ikke ha for hun vil være en anonym person og liker ikke å dele alt, hun blir sett på som rar.

Lurte egentlig på hvorfor det må være sånn. Hva skal egentlig ei nettside med all informasjon  om meg? Hva skal ei emailside med mitt mobilnummer? Eller min adresse når dem ikke skal sende meg noe uansett? Om jeg glemmer passordet så er vel det mitt problem. Selv liker jeg ikke å ha en email uansett. Lagde en egen email for KG f.eks.

Anonymkode: 41c08...e1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettvettet har dessverre forsvunnet i større og større grad etterhvert som sosiale medier har gjort sitt inntog i stadig sterkere grad. Det har selvfølgelig sine fordeler ved at det er enklere å samarbeide og kommunisere, men har også den bakdelen av at det tilnærmet blir et krav. Har f. eks. snakket med flere arbeidsgivere som forventer at man er på Facebook fordi bedriften legger ut informasjonen din der og kaller inn til ekstravakter på FB og lignende. 

Flere og flere nettsteder som aviser, blogger og andre steder det er naturlig å diskutere erstatter også sine diskusjonsplattformer med Facebook diskusjonsplattform eller en annen plattform som krever at man oppgir mer personalia. Et eksempel på det er at jeg har lagt merke til at flere aktører har byttet ut den populære plattformen "Disqus" (der man kan være forholdsvis anonym om man ønsker) med Facebook eller Twitter. 

Anonymkode: 7b0ec...b95

Skrevet

Det virker som nettvettet måtte gi plassen sin til den enorme eksponeringstrangen og oppmerksomhetsbehovet. Som deg vokste jeg opp med at man måtte være forsiktig med hva man postet på nettet, det forsvinner tross alt aldri, og ikke stole på fremmede på nettet. I dag virker det som unge mennesker, kanskje særlig unge jenter, kappes om å legge ut mest mulig info om seg selv på nettet, og flest mulig bilder. Det er noe absurd over den utbredte narsissismen, og overraskelsen over at ikke alle på internett har gode intensjoner. 

Skrevet
9 minutter siden, herzeleid skrev:

Det virker som nettvettet måtte gi plassen sin til den enorme eksponeringstrangen og oppmerksomhetsbehovet. Som deg vokste jeg opp med at man måtte være forsiktig med hva man postet på nettet, det forsvinner tross alt aldri, og ikke stole på fremmede på nettet. I dag virker det som unge mennesker, kanskje særlig unge jenter, kappes om å legge ut mest mulig info om seg selv på nettet, og flest mulig bilder. Det er noe absurd over den utbredte narsissismen, og overraskelsen over at ikke alle på internett har gode intensjoner. 

:Nikke: Jepp. Som deg var også forsiktighet i forhold til hva man legger ut og til dels også hvem man har eller tar kontakt med, en del av netthverdagen. 

Utviklingen har nok en del å gjøre med at nettbruk har blitt mer stuerent, at man tilnærmet er påkoblet hele tiden med utviklingen av smarttelefoner og nettbrett, og ikke minst tilnærmet påkrevd i mange sammenhenger. I "gamle dager" måtte man jo koble seg på mer manuelt enn man gjør i dag ved å bruke et godt gammeldags analogt modem eller tilsvarende teknologi. Ikke minst kostet det jo også litt per tidsenhet man var koblet opp, og de fleste var da gjerne litt mer nøkterne i forhold til hva de gjorde og hva de la ut av informasjon. 

Med tidsubegrenset, billig og allstedsværende oppkoblingsmuligheter forsvant også en del av nettvettet dessverre. 

Anonymkode: 7b0ec...b95

Skrevet

Vettet synker tydeligvis for veldig mange på nettet. Man trenger ikke en gang søke langt. På YouTube strømmer det over av hatefulle meldinger mot mennesker, gjerne 'grupper' som enkelte ikke liker. Så her må man tydeligvis komme med litt hets eller mobbing. Ja,ja, stakkars meg, jeg liker ikke den personen/ gruppen, si. Må jo få lov å trakassere litt, vettu...Komme med litt oppfordringer til drap og slikt.:roll:. Helt latterlig. Så var det jo et sted jeg pleide å vanke, der de måtte ha utallige møter, fordi folk legger ut privat info om andre...over nett! Dette er da hvel også straffbart? DA snakker man om å ikke bruke  hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...