AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Hvordan lager du lasagne? Jeg kjenner flere som sverger til ferdigløsningene, f.eks. den fra Dolmio der det følger med Belchemelsaus og kjøttsaus (tilsett kun kjøtt), eller de med pulver som man blander med vann. Men jeg syns de smaker så kjedelig.. og jeg syns det er minst like lettvint å lage hjemmelaget. Dvs jeg lager ikke pastaplatene selv da, og kjøttdeigen er ferdig kvernet, og tomatene er ferdig flådde (hermetiske - men pga jeg liker den smaken best, blir mer dybde) og tomatpureen er jo også ferdig.. men ellers hjemmelaget. Jeg bruker en stor form. Steker 800 g kjøttdeig som jeg krydrer med salt og pepper. Når kjøttdeigen er nesten ferdig hakker jeg 1 hvitløksbåt og en halv løk og lar putre sammen med kjøttdeigen. Så smelter jeg margarin (jeg går litt på øyemål, 50 g Kanskje...), tilsetter et par ss hvetemel og rører til en tynn grøt, og tilsetter 1 liter melk, koker forsiktig opp under omrøring. Rasper 50 g ost og blander i, tilsetter muskat, salt og pepper. Heller 2 bokser hermetisk tomat over kjøttdeigen, rører rundt, tilsetter en liten boks tomatpure, rører rundt, smaker til med oregano og lignende urter, nå bruker jeg pizzakrydder som består av en blanding av rosmarin, basillikum og oroegano, buljong tilsetter jeg og salt og pepper. Av og til flesker jeg til med litt hvitvinseddik, smaker til kjøttsausen hele tiden så den får den rette smaken: jeg liker kraftig tomatsmak, og tilsetter gjerne mer tomatpure for en fyldig tomatsmak. Så heller jeg hvit saus ibunnen av glassformen, og legger plater over, heller kjøttsaus over og så hvit saus, så plater, kjøttsaus, hvit saus osv, fortsetter slik til jeg er tom for saus. Passer på at platene er dekket. Rasper masse ost som jeg heller over blandingen. Så har jeg lasagnen inn i ovnen på midterste rille og lar steke til osten er gyllen og sausen har tyknet og platene er myke... Husker ikke hvor lang tid det ok, 25 min.? Jeg bruker som sagt ikke oppskrift, og eksperimenterer litt fra gang til gang. Jeg gjør det enkelt med få ingredienser, og masse tomatsmak og masse ost. Norvegia er best, men man kan godt ha litt mozarella på toppen og. Ang. kjøttsausen, eksperimenterer jeg gjerne, f.eks. å kutte opp squash, aubergine og paprika i små biter og ha i sausen. Anonymkode: 62e6e...c67 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Den lages med Toro elle rKnorr, noe annet bruker vi ikke tid på. Anonymkode: 1fd61...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Samboeren lager pastaen og hvitsausen selv, og kjøper fersk kvernet kjøtt fra slakter Beste lasagnen! Fremgangsmåte er vel tilnærmet din, foruten hjemmelaget pasta. Anonymkode: 090a8...b2a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Lager ostelasagne ala https://lavkarbotips.net/2015/02/20/lchf-ostelasagne/ Lagde med pastaplater tidligere. Brukte toro sist for flere år siden. Har lært en del i de siste årene, så bruker mindre og mindre poser, tar ikke noe særlig lengre tid uten posene heller Anonymkode: aee93...e84
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den lages med Toro elle rKnorr, noe annet bruker vi ikke tid på. Anonymkode: 1fd61...0ca Det tar ikke så mye lenger tid å lage fra bunnen, og smaker mye bedre Alternativ til kjøttsausen, er å bruke et av glassene fra f.eks. Dolmio, det gjorde jeg før Men tilsatte litt ekstra tomatpure for å få en dypere tomatsmak Og hvitsausen er kjapp å lage og, smelte bare litt margarin, rør inn mel, tilsett melk, kok opp under omrøring, ha i ferdigrevet ost, rør rundt, smak til med salt og pepper og eventuelt muskat. Anonymkode: 62e6e...c67
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Hva pleier dere å servere ved siden av lasagne? Jeg syns det er godt med bare lasagne og, men har jeg gjester (oppskriften øverst er hvis man har gjester, til bare oss i familien (4 stk) holder det med 400 g kjøttdeig). Jeg pleier å ha miniflutes (frosne som jeg varmer i ovnen) eller hjemmelagde rundstykker, evnt. foccaccia Spørs hvor god tid jeg har. Lager også en salat så man får et friskt innslag, gjerne av issalat, ruccola, paprika, mais, cherrytomat, rødløk og fetaost. IKKE oliven, hater oliven.... :D Anonymkode: 62e6e...c67
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Lager nesten alltid hjemmelaget, det smaker utrolig mye bedre og tar ikke særlig mye lenger tid en pakkeløsningene. Lager gjerne dobbel porsjon som jeg fryser (ustekt) i passende former til å ta med på jobb de dagene jeg har seinvakt. Kjøttsaus; kjøttdeig, av og til bacon i terninger, løk, hvitløk, raspet gulrot, hermetiske tomater, tomatpure, vann, salt, pepper, basilikun, timian, oregano Bechamel: mel, smør, melk, muskat, salt, hvit pepper Legges lagvis med lasagneplater, og så har jeg raspet ost (mix av cheddar, mozarella og parmesan som regel) oppe den hvite sausen mellom lagene (så Marco Pierre White gjøre det på et matprogram, og syns osten gir mer smak på den måten). Serveres med salat og foccaccia. Anonymkode: a4f70...8ac
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 Synes Toro sin smaker godt, så vi bruker ofte den. Lager jeg selv så blir det uten pasta: Da bruker jeg squash som plater. Lager både kjøttsaus og bechamelsaus selv. Anonymkode: bd32b...4e0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Synes det er enklest å lage selv. Nå spiser ikke jeg kjøtt, men lager til gubben og ungene innimellom. Steke kjøttdeig og et par bokser med tomater + litt fløte. Krydre med basilikum, oregano og pepper. Hive blandingen i formen, legge på plater, mer blanding, plater, blanding igjen og ost på toppen. Rett i ovnen. Svisj! Anonymkode: 6d367...922
Whoops Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 Lager alltid selv. Bruker mindre kjøtt og mer grønnsaker enn i oppskriftene. Det hender riktignok at jeg jukser med bechamelsausen og kjøper den ferdig (fra kjøledisken). Ikke fordi det tar så lang tid eller er så vanskelig, men fordi det blir my oppvask og krever melk, som jeg sjelden har i huset. Jeg liker min lasagne litt mer krydret enn vanlig. Chilipepper eller jalapenos i sausen, en halv hvitløk, masse nykvernet pepper og basilikum/oregano/timian. Jeg bruker mye løk, often litt rester av paprika, revet eller finhakket gulrot, sopp osv. For smakens skyld har jeg også ofte i litt pancetta eller bacon i sausen (freses sammen med løk fra starten). Stort sett bruker jeg en blandig av oster jeg har liggende, men veldig gjerne vellagret cheddar. Av og til blander jeg også rester av kremost i bechamelsausen eller rester av cheddarsaus/-dip.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 Lager ikke selv. Her blir både jeg og mannen syk av hjemmelaget pasta. Lager derfor fra pose, og synes det er veldig godt Anonymkode: 735a8...59c
Gjest Belle âme Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 http://www.vegetarbloggen.no/2015/06/14/anders-sin-favorittlasagne/ Vi pleier å lage denne, -sirup, hater sirup. Den er kjempegod!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå