Gå til innhold

Glass på høyre eller venstre side?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kniv til høyre og gaffel til venstre er jo standard, men drikkeglass, feks til frokost? I vår familie har vi alltid hatt det på venstre side men har nå fått "beskjed" om at dette er feil..

Anonymkode: f8aa3...742

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som er riktig eller ikke jeg, men jeg dekker alltid på glass på høyre side. 

• Liker 1
Skrevet

Glasset "skal" på samme side som kniven når du dekker på. Men, hvem bryr seg rundt frokostbordet? 

Anonymkode: 91722...e06

Skrevet

Høyre side. Er logisk, da de fleste er høyrehendte og griper glasset med høyre hand. 

Skrevet (endret)

Dette er noe jeg alltid får høre fordi jeg dekker på venstre side. Jeg er venstrehendt og dermed er det naturlig for meg å ha glasset der og må dermed "ta meg i det" når jeg skal dekke på når vi får gjester. Hender at jeg glemmer meg, men det får bare være. ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet

Hvis man dekker med flere glass er det vanlig at det glasset man bruker først står på høyre side. Så i rekkefølge. 

Skrevet

Jeg for min del pleier å spise med høyre hånd og drikke med venstre. Om jeg f.eks spiser grøt er det tungvint å legge ned skeia for så å bruke samme hånd til å drikke med.

Om "regelen" er en annen, så blåser jeg i det. Om noen er misfornøyde med måten noen har dekket på når man er gjest hos andre, så får de bare bytte om.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Regelen sier høyre, men det spiller da ingen rolle ved frokostbordet hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...