makkapakka Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Sønnen min er flink på skolen, ligger høyt oppe på lista, er i tillegg sosial og har mange venner og alle ting er liksom i orden. Problemet er at siden han er flink blir han alltid satt i gruppe med de svakeste (de jeg vet har spesialundervisning) men jeg hører aldri at han blir utfordret av de som er like flinke eller flinkere? Jeg mener jo det er like viktig at han får noe å strekke seg etter også. Begynner å syns dette er urettferdig, altså han blir "holdt tilbake" og har tenkt å ta det opp ved samtale? har jeg rett til å kreve dette?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Hvilken klasse går han i? Her vi bor kan man forsere i matte og engelsk på ungdomsskolen og VGS. 17-åringen min tar matte på universitetet nå. Anonymkode: 886a0...56f 2
Biloba Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Ta det opp med lærer og evt rektor, med støtte i rett til individuell opplæring.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Ta det opp med rektor. Min fikk eget opplegg fra 1.klasse Anonymkode: 1fc90...deb 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Alle elever har rett til tilpasset opplæring, men merkelig nok ser det ut til at det alltid er de svake elevene som nyter godt av dette. Ta det opp med kontaktlærer/rektor og henvis til opplæringsloven. Anonymkode: f9eaf...462 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Du må ta det opp med skolen. Selv om han er faglig sterk har han også rett på individuell tilpasning, og det får han ikke ved å hele tiden måtte jobbe med de svakere elevene. Noen ganger kan det være bra for den sterke eleven å repetere gammelt stoff ved å forsøke å hjelpe svakere elever med det, men dette vil ikke bringe den sterke eleven videre, og må derfor gjøres sjeldent. Det må også kombineres med at den sterke eleven noen ganger får jobbe med utfordrende oppgaver sammen med andre sterke elever, slik at han opplever å måtte jobbe hardt og samarbeide for å løse problem. Noen skoler bruker faglig og sosialt sterke elever som en ressurs i klassen, og glemmer at selv om de er sterke er de faktisk der for å lære de også. Anonymkode: 9ca36...94d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Ikke sikkert han er så flink som du tror.. Veldig vanlig for mennesker å tro at man selv er så mye bedre enn man er, eller at barna er så mye flinkere enn de egentlig er. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias Anonymkode: 3b15f...41b 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert han er så flink som du tror.. Veldig vanlig for mennesker å tro at man selv er så mye bedre enn man er, eller at barna er så mye flinkere enn de egentlig er. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias Anonymkode: 3b15f...41b Dette!! Anonymkode: 49a84...b3a 1
Biloba Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert han er så flink som du tror.. Veldig vanlig for mennesker å tro at man selv er så mye bedre enn man er, eller at barna er så mye flinkere enn de egentlig er. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias Anonymkode: 3b15f...41b Linken har da vel ikke noe med temaet å gjøre. Linken beskriver bare self serving bias som en tendens til å forklare sin suksess med at en er flink og jobber hardt, mens hvis en mislykkes finner en gjerne ytre forklaringer som at læreren er for dårlig til å lære fra seg eller at prøven var konstruert feil. Hvordan mener du at det skulle være relevant for om sønnen til makkapakka får riktig tilpasset undervisning?
makkapakka Skrevet 22. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert han er så flink som du tror.. Veldig vanlig for mennesker å tro at man selv er så mye bedre enn man er, eller at barna er så mye flinkere enn de egentlig er. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias Anonymkode: 3b15f...41b det er skolen som sier han er flink, ikke jeg!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Den 21.08.2016 at 9.48, makkapakka skrev: Sønnen min er flink på skolen, ligger høyt oppe på lista, er i tillegg sosial og har mange venner og alle ting er liksom i orden. Problemet er at siden han er flink blir han alltid satt i gruppe med de svakeste (de jeg vet har spesialundervisning) men jeg hører aldri at han blir utfordret av de som er like flinke eller flinkere? Jeg mener jo det er like viktig at han får noe å strekke seg etter også. Begynner å syns dette er urettferdig, altså han blir "holdt tilbake" og har tenkt å ta det opp ved samtale? har jeg rett til å kreve dette? Det aller første du bør gjøre er jo å stille spørsmål ved dette på foreldresamtalen du helt sikkert skal ha i høst. Spør dem hvordan de setter sammen grupper, hvor ofte de bytter, og hvordan din sønns behov blir ivaretatt. Så har dere en samtale videre der du legger frem din bekymring, som de enten kan imøtegå eller ta til etterretning alt etter hva som er situasjonen. Kanskje du hører mest om de gangene han sitter ved siden av "bråkmakerne", mens de egentlig bytter på. Eller kanskje de faktisk er sløve og trenger en liten oppvekker på at sønnen din ikke skal spille rollen som buffer. De fleste lærere ønsker jo å høre tilbakemeldinger fra foreldrene og tar mer enn gjerne den samtalen med deg. Det er ikke verre enn det Anonymkode: 9b3d0...4c1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 9 timer siden, makkapakka skrev: det er skolen som sier han er flink, ikke jeg! Jada, helt sikkert. Medlem av mensa også? Mange foreldre har mensa-barn og ekstra flinke barn, spesielt her på kvinneguiden. Anonymkode: 294d3...c4a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 Jeg er lærer. For meg er det like viktig å tilpasse undervisningen til de sterke og de svake elevene. Jeg har to evnerike i klassen (bevist gjennom testing hos PPT) og tre med dysleksi/dyskalukli/store lærevansker. Disse får helt ulike oppgaver. Spør læreren til din sønn om hvordan de tilpasser hans undervisning. De har garantert tenkt på dette. Sendgjerne e-post om du trenger svar før foreldresamtalen. Anonymkode: 6f42f...89c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #14 Skrevet 22. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer. For meg er det like viktig å tilpasse undervisningen til de sterke og de svake elevene. Jeg har to evnerike i klassen (bevist gjennom testing hos PPT) og tre med dysleksi/dyskalukli/store lærevansker. Disse får helt ulike oppgaver. Spør læreren til din sønn om hvordan de tilpasser hans undervisning. De har garantert tenkt på dette. Sendgjerne e-post om du trenger svar før foreldresamtalen. Anonymkode: 6f42f...89c Hvordan går man frem for å få påvist evnerikhet? Trodde ppt bare hjelper de som sliter? Anonymkode: 46b26...7d4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #15 Skrevet 22. august 2016 PPT har tester som gjennomføres hos dem. Er man evnerik har man svært høy IQ (evne til å lære), men et ikke nødvendigvis flink på skolen. PPT hjelper å lage undervisningsopplegg dersom det trengs. Anonymkode: 6f42f...89c
Fru Uperfekt Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 Den 21. august 2016 at 9.48, makkapakka skrev: Sønnen min er flink på skolen, ligger høyt oppe på lista, er i tillegg sosial og har mange venner og alle ting er liksom i orden. Problemet er at siden han er flink blir han alltid satt i gruppe med de svakeste (de jeg vet har spesialundervisning) men jeg hører aldri at han blir utfordret av de som er like flinke eller flinkere? Jeg mener jo det er like viktig at han får noe å strekke seg etter også. Begynner å syns dette er urettferdig, altså han blir "holdt tilbake" og har tenkt å ta det opp ved samtale? har jeg rett til å kreve dette? Ja du kan kreve det. Har selv gjort det med hell
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Som lærer vil jeg si at det er mye verdifull læring i å hjelpe svakere elever også. Man lærer å forklare stoffet på flere ulike måter, og å trygges i det man kan. Jeg synes det er overraskende at det er så mange som er så negative til det og tror det er bare de svakeste som nyter godt av en slik ordning. Men det bør selvsagt ikke være slik hele tiden. Anonymkode: d719b...2fc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #18 Skrevet 22. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer vil jeg si at det er mye verdifull læring i å hjelpe svakere elever også. Man lærer å forklare stoffet på flere ulike måter, og å trygges i det man kan. Jeg synes det er overraskende at det er så mange som er så negative til det og tror det er bare de svakeste som nyter godt av en slik ordning. Men det bør selvsagt ikke være slik hele tiden. Anonymkode: d719b...2fc Men er det ikke bedre at man går videre i pensum enn å repetere stoffet flere ganger? Anonymkode: 78f66...464 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #19 Skrevet 22. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer vil jeg si at det er mye verdifull læring i å hjelpe svakere elever også. Man lærer å forklare stoffet på flere ulike måter, og å trygges i det man kan. Jeg synes det er overraskende at det er så mange som er så negative til det og tror det er bare de svakeste som nyter godt av en slik ordning. Men det bør selvsagt ikke være slik hele tiden. Anonymkode: d719b...2fc Ja, det er mye god læring i å hjelpe svakere elever. Men, dersom man bare omgis av svakere elever og bare arbeider på et nivå en mestrer vil det hemme ens egen framgang, og det kan gjøre at barnet ikke lærer å jobbe hardt med skikkelige utfordringer. Anonymkode: 9ca36...94d 1
Atea Skrevet 22. august 2016 #20 Skrevet 22. august 2016 10 timer siden, makkapakka skrev: det er skolen som sier han er flink, ikke jeg! Hvor mange elever er det i klassen? Det kan hende din sønn gjør en forskjell, og kan inspirere de andre elevene. Hvis man klarer legge ned kunkurransesamfunnet da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå