Gå til innhold

Daysy - noen som har prøvd den? (Prevensjon, på en måte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står på siden: 

"Daysy is a fertility monitor that uses the fertility awareness method (FAM) by learning & tracking your menstrual cycle. With Daysy, you can plan or prevent pregnancy just as you choose.

Daysy will show you if you are fertile or not with an accuracy of 99.3%. It is all natural and free of side effects.

As easy as 1,2,3...

Just 60 seconds once a day

Every morning, take your temperature under your tongue.

Confirm menstruation on the days you have it.

Daysy evaluates your data and calculates your fertility status for the next 18 hours."

Jeg vil unngå å bli gravid, for jeg har to små barn, og det passer dårlig. Jeg kan ikke bruke hormonprevensjon, og ingen former for spiraler. Jeg er 26 år ung bare, så sterilisering er uaktuelt enn så lenge. Mannen gjør seg vanskelig, og har full kondomnekt. Jeg synes kondomer har fungert bra, men når han nekter, så nekter han. Jeg ønsker å få forholdet til å fungere, jeg vet at et platonisk forhold (uten sex) kan fungere godt i en kortere periode, men jeg vet også at dersom jeg går for lenge uten den muligheten til å knytte bånd til partneren etc, så mister jeg følelser. Jeg får kort lunte, blir irritert, deprimert, frustrert, rastløs og det går ikke bare utover samboeren min, men alle rundt meg. Og også meg selv. 

Denne her påstår at den er 99,3% sikker, og man må jo bruke den i noen måneder før man kan ha sex i de sikre periodene, dvs utenom eggløsningen. Men jeg har noen problemer ift denne her:

1: Hva hvis man opplever stress og eggløsningen ikke kommer til tiden?

2: Hva hvis man har uregelmessig syklus?

3: Hva hvis man har 2 eggløsninger hver måned? 

4: Den kalkulerer 18 timer frem i tid, men sæd kan overleve i en kvinnes kropp i 7 dager? 

Noen som har prøvd denne her? Føler liksom det er eneste muligheten, enten den, eller ikke sex i det hele tatt. 

Anonymkode: db16b...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike metoder som det der er IKKE 99% sikker. Og det blir enda mer usikkert om eggløsning og menstruasjon ikke er helt regelmessig(selv om det bare er snakk om en dag).

Anonymkode: a23d2...ab8

• Liker 1
Skrevet

Men kan mannen din sterilisere seg da? Det er jo han som er vanskelig å nekter kondom.

• Liker 2
Skrevet

Full kondomnekt? For en fjott av en mann. Hva mener han dere skal gjøre da? 

Anonymkode: d98b0...083

• Liker 2
Skrevet

Kondomnekt=sexnekt. Han kan ikke legge SLT ansvaret for prevensjon over på deg. For en drittunge.

Anonymkode: 939f6...ce1

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike metoder som det der er IKKE 99% sikker. Og det blir enda mer usikkert om eggløsning og menstruasjon ikke er helt regelmessig(selv om det bare er snakk om en dag).

Det er testet, og sikkerheten er basert på det. Det er ikke noe de bare finner på. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan mannen din sterilisere seg da? Det er jo han som er vanskelig å nekter kondom.

Nei.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Full kondomnekt? For en fjott av en mann. Hva mener han dere skal gjøre da? 

Anonymkode: d98b0...083

Bruke Daysy, eller avstå. Eller få masse barn. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruke Daysy, eller avstå. Eller få masse barn. 

Er han katolsk? 

Anonymkode: 47937...a77

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kondomnekt=sexnekt. Han kan ikke legge SLT ansvaret for prevensjon over på deg. For en drittunge.

Anonymkode: 939f6...ce1

Han har sine (gode, faktisk, i motsetning til mange vil tro) årsaker til det. Dessuten er kondomer mindre sikre enn denne prevensjonsmetoden, dersom man skal tro på data og tester. 

Den har fått god omtale - overalt - derfor spør jeg om den her. Håper noen har prøvd den :) Og kan komme med et svar.

Uansett sa jeg til ham: "Hvis jeg blir gravid og får baby, skal du gjøre alt. Levere i barnehagen, henge i barnehagen, ta all oppvåkning om natta": Verste (beste?) er at han godtok det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har sine (gode, faktisk, i motsetning til mange vil tro) årsaker til det. Dessuten er kondomer mindre sikre enn denne prevensjonsmetoden, dersom man skal tro på data og tester. 

Den har fått god omtale - overalt - derfor spør jeg om den her. Håper noen har prøvd den :) Og kan komme med et svar.

Uansett sa jeg til ham: "Hvis jeg blir gravid og får baby, skal du gjøre alt. Levere i barnehagen, henge i barnehagen, ta all oppvåkning om natta": Verste (beste?) er at han godtok det.

Det finnes ingen gode grunner til å nekte å bruke kondom dersom man ikke kan bruke hormonell prevensjon.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, asterix skrev:

Det finnes ingen gode grunner til å nekte å bruke kondom dersom man ikke kan bruke hormonell prevensjon.

Jo. Men hvorfor kverulerer du, er det vanskelig å svare på det jeg spør om eller? Er det for tidlig om morgenen? ;)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han katolsk? 

Ja, faktisk. Jeg er ikke det. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får si du har HIV. Da er det vel lov med kondom?

Anonymkode: a3d0d...f02

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen praktiserende katolikker (så vidt jeg har hørt) vil helst unngå å bruke fysisk og hormonelle former for kondom, kanskje det er derfor han nekter?

Uansett så ville jeg absolutt ikke stolt på den daysy metoden. Jeg googlet den og reviews fra amazon og på nettsiden deres overbeviser ikke meg i det hele tatt, heller ingen doktorer sier seg enig med denne metoden. 
Det er lett å si at man vil ta alt ansvar for eventuelle barn, men hvor lett er det å gjennomføre dette løftet? 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke en metode man bør ty til med mindre en graviditet ikke er krise. Statistikken de selv oppgir vil du ikke finne igjen i noe offisielt, medisinsk materiale. Helsedirektoratet beskriver NFL (naturlig familieplanlegging) som høyst usikker. 

Hvis man kun bruker kalendermetoden er det ekstremt usikker, med mindre man alltid har eggløsning helt presis. Metoder som måler hormonnivåer er mer presise, men med mange feilkilder. Blant annet kan LH kurven variere mye fra person til person. En annen usikker faktor er hvor lenge sperm overlever i livmor, det kan være opp til 7 dager.

De fleste metoder legger derfor inn sikkerhetsmargin. Noe som gjør at mange, særlig dersom syklusen ikke er helt regelmessig, står igjen med ganske få dager i måneden der samleie er "sikkert". 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...