Gå til innhold

Valp som er litt for glad i folk, blir lett distrahert, og som biter i skoene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp i hus på 4 mnd, og jeg har noen ting jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal gå fram for å håndtere. Det skal sies, jeg er ingen førstegangseier og jeg har kjennskap til alle rasene han er blanding av, men dette er min første blandingshund og det er lenge siden jeg har hatt valp i hus. Ingen av hundene jeg har hatt tidligere, har vært helt som valpen jeg har nå, og jeg har ikke vært borti de samme problemene før, så derfor ber jeg om råd her. Han kommer fra et kull hvor eieren av moren hans ikke hadde mulighet til å ha valpene utendørs eller mulighet til å la de bli sosialisert med mange forskjellige folk fra ung alder, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Hundetrener og valpekurs er umulig, jeg bor på et sted hvor sånt ikke er tilgjengelig. Så jeg hadde derfor satt veldig stor pris på noen gode råd. Klikkertrening har jeg ikke peiling på.

Problem nummer en: Valpen er veldig interessert i folk, og blir kjempe glad når han får lov til å hilse på folk, kjente som ukjente.. Det er forsåvidt bra at han liker folk, men et sted må grensen gå. Jeg ønsker at han skal lære seg å ignorere folk (og andre hunder), og at det ikke er noen grunn til å bli glad og gira bare det er noen i nærheten. Han vil hilse på absolutt alle vi møter eller ser, uten unntak. Selv om det er folk som går flere hundre meter unna, så zoomer han oppmerksomheten inn på personen han ser og glemmer alt annet rundt han (meg inkludert), stopper helt opp og kikker på folkene, og er vanskelig å få kontakt med.

Jeg har prøvd å snakke til han for å få oppmerksomheten over på meg og prøvd å vise at jeg har godbit eller leke til han, men det nytter ikke, for han kan gi meg maks 1-2 sekunders oppmerksomhet før han er tilbake til å titte på personen som er langt unna og jeg må nesten dra han med meg for at vi skal komme oss noe sted (ellers ville vi blitt stående til de hadde vært ute av syne). Når jeg får han i bevegelse går han å snur seg så mye for å se på de at han ofte ender med å gå rett i bena mine eller inn i en busk. Når det er folk som kommer gående på samme side av gaten som vi er på, så prøver han å løpe bort når de nærmer seg, hoppe på de når de passerer, og å følge etter når de har gått forbi. Eller han drar mot veien fordi han vil krysse gaten slik at han kan hilse på de som er på den andre siden.

Problem nummer to: Han blir svært lett distrahert av omgivelsene sine, til det punktet at han kan sette seg til og skal akkurat til å gjøre fra seg, men så hører han en lyd eller ser noe bevege seg, og da snurper han igjen og glemmer hva han holdt på med, og dersom det er folk eller hunder i nærheten som han kan se eller høre, så gjør han rett og slett ikke fra seg i det hele tatt før de er langt borte og ute av syne. Han blir distrahert av "alt og ingenting" og det er ofte han bruker svært lang tid på å gjøre fra seg utendørs fordi han hele tiden blir opptatt av helt andre ting. Alt distraherer han bort fra det han holdt på med, og jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gjøre han litt mer fokusert.

Problem nummer tre: Han har perioder når vi er utendørs, hvor han plutselig kaster seg over føttene mine for å bite/gnage på skoene mine. Jeg har lagt merke til at det som regel skjer når vi skal begynne på turen/er på vei hjem etter en kort tissetur før leggetid, når det er folk eller hunder han ikke får hilse på,  når vi krysser over veien, og noen ganger når vi går ned trapper. Her har jeg prøvd ut noen ting, men så langt er det ingenting som har hjulpet.

Jeg har prøvd å "styre" han unna ved å holde båndet litt kortere og holde han bort fra meg, men da biter han seg fast i skoen eller buksen min før jeg rekker å trekke han unna, og om han mister taket så hopper han etter båndet, hendene mine eller opp på meg for å bite seg fast i jakken min. Jeg har prøvd å ignorere det, men da legger han seg jammen ned og koser seg med å gnage videre på meg uforstyrret. Jeg har prøvd å snu meg unna for å avvise oppførselen, men da følger han bare etter meg og fortsetter. Om jeg fortsetter å gå, så ender det nok med at jeg enten tråkker på han eller holder på å ramle når jeg snubler i han. Jeg har forsøkt å distrahere han med pinner eller en medbrakt leke, men det holder interessen hans i noen sekunder, før han er tilbake til å bite på skoene mine.

Jeg har fått oppmerksomhet over på meg og fått han til å sette seg ned, og gitt han godbit når han har gjort det, men etterpå går han som regel rett tilbake til skoene mine, og han driver i blant å biter på skoene mine, stopper for å se på meg mens han setter seg pent ned, som om han forventer at det er nå han skal få godbit, så det virket som han lærte helt feil ting. Nei, fy og lignende gjør ingenting, om noe virker det som han biter mer/hardere når jeg prøver å irrettesette han verbalt. Om jeg tar borti han eller tar han i halsbåndet, så begynner han å bite frenetisk etter hendene mine eller båndet. Jeg har lagt han rolig i bakken og holdt han nede med en bestemt hånd ved et par anledninger når han har klart å bite meg slik at det har dratt blod eller revet hull i tøyet mitt, men han blir helt hysterisk og begynner å småknurre, bite skikkelig hardt om han får tak på meg, og vrir seg rundt som en sleip fisk som det er vanskelig å holde tak på.

Mvh. A.

Anonymkode: 67465...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver her vil jeg kalle normal valpeatferd. De blir lett distrahert, har hukommelse og konsentrasjonsevne som en gullfisk og får raptuser hvor de blir små pirayaer. 

Mye av det du beskriver her vil gå over av seg selv etterhvert som valpen vokser til, uansett hvilken metode du bruker. Men du kan gjøre det lettere for deg selv og for valpen med mye kontakttrening. Start inne hvor det ikke er noen forstyrrelser. Ikke rop eller lokk på valpen. Vent til han ser på deg av seg selv, si "bra!" (hvis du ikke vil bruke klikker) og gi ham en godbit. Også venter du igjen. Det gjør ingenting om han faller ut, begynner å leke med noe annet osv. Når han tar kontakt med deg igjen, så er det "bra!" og en godbit.

Tren dette i korte økter, gjerne daglig - og flere ganger om dagen. Husk å IKKE lokke eller rope, valpen skal ta kontakt frivillig. Når dere har trent nok på dette til at valpen skjønner hva du vil og lett tar kontakt med deg igjen med en gang den har svelget forrige godbit, så kan du ta det med deg ut.

Start på steder med få forstyrrelser. Tren kontakt som inne. Men husk at nå er du ute, og ting er vanskeligere. Ikke forvent at han gjør dette like bra ute som inne, og tren bare et par repetisjoner om gangen. Men tren gjerne ofte på en tur, slik at valpen får en vane og god rutine med å ta ofte kontakt med deg ("Bra!" og godbit når han er opp på deg mens dere går tur er også en god start for å få valpen til å gå pent i bånd).

Etterhvert som valpen blir bedre og bedre på kontakt, og klarer det under gradvis vanskeligere forstyrrelser, så kan du nå også begynne med det som kalles kindereggmetoden ("sladremetoden"). Med en gang valpen ser et menneske - om så på lang avstand - si "bra!" og gi en godbit. (Ikke begynn med dette før kontakttrening funker ute og før valpen ser forventningsfullt på deg når du sier "bra!", dvs at den vet at det ordet betyr "nå kommer det godbit"). Gjentar du dette ofte og lenge nok, så vil valpen etterhvert begynne å assosisere passerende mennesker med godbit fra deg, og vil dermed se mennesket og så se på deg. (Det er da også viktig at valpen ikke får hilse på disse forbipasserende - hvis han er trygg på mennesker og sosial så trenger han ikke det).

Ang. at han glemmer seg av med tissing er også helt normalt. Ta ham ut i hagen eller samme sted i nærheten av huset med lite forstyrrelser. Bare stå der med valpen i bånd, på samme sted hver gang. Spill gjerne Candy Crush mens valpen jager løv og titer etter imaginære lekekamerater. ;)  Hvis valpen er glad i å gå tur, så kan det at han tisser der være det som gjør at dere begynner å gå tur. Da vil valpen lære seg at så fort han tisser der han skal, så begynner den kjekke turen (noen valper kan også fort lære seg at tissing betyr at man går inn igjen, og dermed strekker de det for å få være ute lenger). 

Ang. bitingen så ville jeg her også begynt med kontakttrening. Når valpen begynner å bite, begynn å trene kontakt. Etter et par repetisjoner av det, kast noen godbiter på bakken som godbitsøk (du kan gjerne også kaste godbiter på bakken direkte, uten kontakttrening først, og se om det funker). Når valpen har spist dem, kast èn godbit den veien dere skal gå. Når valpen tar den, kast èn til. Og èn til. Så har dere begynt å gå i den retningen dere skal. Hvis valpen da ser forventningsfullt opp på deg for å se om det kommer mere godbiter - "bra!" og godbit. Så får du lagt inn både kontakttrening og gå pent i bånd-trening samtidig. :)

Kjøp gjerne boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der står denne kontakttreningen og kindereggmetoden bedre og mer detaljert forklart, samt også mange andre ting for valpeoppdragelse (gjøre valpen stuerein, valpebiting, gå pent i bånd osv).

• Liker 2
Skrevet

Alt dette er vanlig valpeatferd og han kommer til å vokse det av seg. Det klør i tennene, og flagrende klær, veivende hender og føtter og spesielt sko med skolisser er uimotståelig for en valp. Det beste er å stå helt stille, se en annen vei, til han gjør noe annet, for så å belønne. Hvis du kjemper tilbake blir det en kamp og en lek. Hvis han klikker helt så bind han til nærmeste tre/ lyktestolpe/ whatever, snu deg vekk, og vent til han roer seg før dere går videre. Belønn om han oppfører seg fint.

Vet det er vanskelig med besøk, men forbered folk på det, be de ha på seg dongeribukse/klær de ikke er så glad i og si at valpen biter. Det er ikke til å stikke under en stol, og hvis han girer seg for mye opp så gi han timeout i et annet rom, og så kan han komme tilbake når han har roet seg helt. Da lærer han at biting = kjedelig. Men valpen må likevel sosialiseres med andre mennesker, så forskjellige som mulig. Det er også viktig at valpen får være sammen med andre hunder, da lærer den bitehemning da andre hunder sier ifra når den biter for hardt. Det er spesielt viktig om den ikke har blitt sosialisert nok hos oppdretter.

Og som hun over skriver, det viktigste du kan trene nå er kontakt. Les bøker, så blir du mye klokere.

Og som sagt, ikke mist motet, når valpetennene ramler ut så er det verste over. Husk at det er en baby du har med å gjøre og at oppmerksomhetsspennet er meget lite. Lykke til! Vi gleder oss veldig til vår golden roer seg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...