Gå til innhold

Holde katt inne etter flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bodd på den nye plassen i 3 uker og katten holdt på å gå på veggen! Han mistrivdes virkelig inne. Jeg slapp han ut tidligere i kveld, men nå er jeg så redd for at han ikke kommer tilbake.. Hvor lenge er det vanlig at katten må være inne? Jeg leser jo nå at dyrebeskyttelsen feks sier at den må være inne i 6-8 uker! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Den kommer ikke når jeg roper.

Anonymkode: 18aeb...d9b

Videoannonse
Annonse
Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

Jeg slapp ut min etter 4 uker,da var jeg litt ute sammen med henne. Hvor gammel er katten din? Hvis du bor såpass trygt at du kan ha balkongdør eller vindu litt åpent ville jeg prøvd det. Evt gå litt i nærområdet med godbiter og rope på katten. 

Skrevet

Jeg var også med den ut litt i begynnelsen, men etter en stund begynte den å gå under porter og gjennom hekker osv så jeg kunne ikke følge etter. Har terrassedøra og et vindu åpent i natt. Føler meg ikke helt trygg på det, men jeg må jo bare ta sjansen. Har gått en runde og ropt på den, men den kommer ikke frem. Har flyttet med den en gang tidligere og da var den borte i over et døgn første gangen den var ute.. Tenk om jeg har driti meg ut nå 😞

-ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også med den ut litt i begynnelsen, men etter en stund begynte den å gå under porter og gjennom hekker osv så jeg kunne ikke følge etter. Har terrassedøra og et vindu åpent i natt. Føler meg ikke helt trygg på det, men jeg må jo bare ta sjansen. Har gått en runde og ropt på den, men den kommer ikke frem. Har flyttet med den en gang tidligere og da var den borte i over et døgn første gangen den var ute.. Tenk om jeg har driti meg ut nå 😞

-ts

Ja , det må du ta på din kappe- Gudene vet hva som kan skje med katten din. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om så. Hvorfor du dreit i å høre på Dyrebeskyttelsen er uforståelig. Jeg håper den kommer tilbake. 

Anonymkode: 58a86...c3c

Skrevet

Jeg går ut i fra at katten din er merka?

Det hjelper litt på nervene i sånne situasjoner...som at den er kastrert også gjør...

Tvi Tvi, det går nok bra. Flott at du har vinduet oppe :)

• Liker 2
Skrevet

Ta en runde til å rop på katten :)

Anonymkode: 33d5b...bc5

Skrevet

Mitt svar, så lenge det lar seg gjøre. Kommer jo an på kattens temperament, alder og vaner. Ikke minst til hvilet miljø dere har flyttet. 

Hadde jeg flyttet med utekatt fra skogsmiljø, til ett tett nabolag, hadde jeg forsøkt å holde pus inne så kenge som mulig og lufte den i sele ute første gangene. Flytt till småbruk/gård eller til et hus i skogen, vilke jeg slupoet den ut på dagtid med oppsyn. 

En annen faktor og tenke på, er at katter har en ektrem retningssans, og om dere ikke flytter langt, kan det lett finne på å "gå hjem" (les: gammelt bosted)

Kastrer/steriliser, kjøp et halsbånd med navnskilt/kapsel.

Selvom pus er chippet/øremerket, er det ofte at dette ikke blir oppdaget om h*n skulle forville seg. 

Skrevet

Vi prøvde dette.. Katten holdt på å gå til angrep på oss etter 1 dag, absolutt ikke vant til å være stengt inne. Så vi slapp den ut, og den kom tilbake igjen.

Anonymkode: a4fb3...76d

Skrevet

Katten kom tilbake ❤️ Alt ok!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Kattene lærer ikke at "dette er mitt hjem" av å bli holdt inne og så sluppet ut uten tilsyn. Innetiden er for at katten skal slå seg til ro i det nye huset, men stedssansen er ikke en slags innebygd GPS som l\plutselig lagrer koordinatene. 
De første gangene ute på nytt sted bør skje sammen med deg og helst i sele sammen med masse ros og godbiter, for å lære at hagen/området er dets hjem og kjekt å være. 

Man går først med sele (dette er den mest optimale og sikreste måten for å forhindre at katten vandrer på nytt sted), så kan man ta av selen men være med noen ganger. Masse godbiter og ros, rope inn og få belønning. Når du føler deg trygg på at katten kommer på rop og ser at han holder seg i hagen/området, kan du begynne med å lukke døra/la h*n være alene ute i 5 minutter. Kommer han på tilrop, masse ros og godis. Og slik øker man intervallene.

Igjen, dette er den mest optimale måten for å hindre at de stikker. Mange sier at de har bare sluppet katta ut og den kom jo tilbake (som i ditt tilfelle nå), men det betyr ikke at den automatisk vet hvor den bor. 

Hilsen dyrlegestudent.

Skrevet

Til info så er katten selvfølgelig ID-merket og kastrert. Det er en voksen katt som ikke aksepterer å gå i bånd (det ble prøvd forrige plass vi bodde). Jeg oppdaget litt senere idag at det var fotspor etter han i vinduskarmen, så han har tydeligvis vært innom i løpet av natten også. Man kan generalisere katter så mye en vil, men det er alltid kattens eier som kjenner katten best. Det var ikke slik at jeg lukket døra bak han akkurat. Katten var mest sannsynlig deprimert og helt i kjelleren, han måtte få komme ut. Tror vi alle kan være enige i at første gangen ute alene er veldig nervepirrende. Jeg skrev her for å få litt oppmuntrende ord og gode historier, ikke for å bli kalt en uansvarlig katteeier. 

Takk for meg.

-ts

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har akkurat flytta med tre katter (14, 6 og 4 år gamle) De sov inne én natt, og så gikk vi ut sammen med de litt utpå formiddagen. Ingen problem med våre. Men det skal sies at vi flytta til et hus på landet, uten trafikk i umiddelbar nærhet. Åpen ytterdør, samt at det kjente buret deres ble satt ute, så de har en kjent hule ute og.  Gamlefar er veldig knytta til oss, og de to yngre kattene er veldig knytta til Gamlefar. Det hadde vert dyreplageri å skulle holde gjengen vår inne i to måneder!

Jeg vil ikke ukritisk anbefale å slippe pus ut like raskt som våre fikk gå ut. Poenget mitt er at slikt varierer fra katt til katt. Hadde vi for eksempel bare hatt yngstemann, så hadde vi holdt han inne lenger enn vi gjorde, da han kan være skvetten av seg på egenhånd.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til info så er katten selvfølgelig ID-merket og kastrert. Det er en voksen katt som ikke aksepterer å gå i bånd (det ble prøvd forrige plass vi bodde). Jeg oppdaget litt senere idag at det var fotspor etter han i vinduskarmen, så han har tydeligvis vært innom i løpet av natten også. Man kan generalisere katter så mye en vil, men det er alltid kattens eier som kjenner katten best. Det var ikke slik at jeg lukket døra bak han akkurat. Katten var mest sannsynlig deprimert og helt i kjelleren, han måtte få komme ut. Tror vi alle kan være enige i at første gangen ute alene er veldig nervepirrende. Jeg skrev her for å få litt oppmuntrende ord og gode historier, ikke for å bli kalt en uansvarlig katteeier. 

Takk for meg.

-ts

Jeg synes det er veldig synd at du fikk de tilbakemeldingene du fikk her. Du virker absolutt som en god "kattemor". Jeg er glad han kom hjem igjen. :) 

Anonymkode: 75aa4...736

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten kom tilbake ❤️ Alt ok!

Så bra:)

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 21. august 2016 at 10.26, StripeyPanda skrev:

Kattene lærer ikke at "dette er mitt hjem" av å bli holdt inne og så sluppet ut uten tilsyn. Innetiden er for at katten skal slå seg til ro i det nye huset, men stedssansen er ikke en slags innebygd GPS som l\plutselig lagrer koordinatene. 
De første gangene ute på nytt sted bør skje sammen med deg og helst i sele sammen med masse ros og godbiter, for å lære at hagen/området er dets hjem og kjekt å være. 

Man går først med sele (dette er den mest optimale og sikreste måten for å forhindre at katten vandrer på nytt sted), så kan man ta av selen men være med noen ganger. Masse godbiter og ros, rope inn og få belønning. Når du føler deg trygg på at katten kommer på rop og ser at han holder seg i hagen/området, kan du begynne med å lukke døra/la h*n være alene ute i 5 minutter. Kommer han på tilrop, masse ros og godis. Og slik øker man intervallene.

Igjen, dette er den mest optimale måten for å hindre at de stikker. Mange sier at de har bare sluppet katta ut og den kom jo tilbake (som i ditt tilfelle nå), men det betyr ikke at den automatisk vet hvor den bor. 

Hilsen dyrlegestudent.

Kanskje det optimale,men det er ikke alltid det lar seg gjøre.Jeg har en frøken som protseterte helt vilt og hadde frykt i øynene så fort hun så sela når vi skulle begynne å være ute så den droppa jeg. Har vokst opp med katter og vi brukte aldri seler på de når de begynte å være ute,Så jeg fulgte heller mitt egen instinkt ;)

Anonymkode: ef912...0c4

• Liker 2
Skrevet
Den 21.8.2016 at 10.26, StripeyPanda skrev:

Eh jo, det er jo nettopp dette katter har. De har en innebygd gps, dette har vært testet ved at de fraktes i blinde og slippes løs, og denne trenger tid på å resette seg. Forskningen på dette peker mot at de til en viss grad navigerer etter jordens gravitasjonsfelt, slik fugler gjør. Å bli kjent med nærmiljøet er ikke feil det heller, men det er altså ikke tvingende nødvendig, detet klarer katten selv.  

Anonymkode: 493bc...2fb

Skrevet

Har hørt at det kan være lurt å ta litt av kattesanden med tiss fra kattedoen og legge rundt boligen (dersom det er mulig selvsagt). Dette for å hjelpe katten til å forstå at den bor der  ;) Men om det funker aner jeg ikke. Godt at katten kom inn igjen :)

Skrevet

Katten vår er en omplasseringskatt og da vi fikk han fikk vi beskjed om å holde han inne i 6 uker. Han lirket opp et vindu og stakk etter 6 dager og ble borte i en uke før han kom tilbake. Natta etter lirket han opp vinduet igjen og stakk, men kom da tilbake dagen etter. Etter det fikk han komme og gå som han ville.

Da vi flyttet nå tidligere i år holdt vi han inne ei natt bare før vi slapp han ut og det gikk helt fint og han kom hjem dagen etter at han ble sluppet ut og kommer og går som han vil.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo, det er jo nettopp dette katter har. De har en innebygd gps, dette har vært testet ved at de fraktes i blinde og slippes løs, og denne trenger tid på å resette seg. Forskningen på dette peker mot at de til en viss grad navigerer etter jordens gravitasjonsfelt, slik fugler gjør. Å bli kjent med nærmiljøet er ikke feil det heller, men det er altså ikke tvingende nødvendig, detet klarer katten selv.  

Anonymkode: 493bc...2fb

Det er veldig mange katter som går seg vill, bare få kvartaler hjemmefra. De har ikke så god stedsans som mange tror.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...