Gå til innhold

Fradømt foreldreretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for at noen blir fradømt foreldreretten til sitt eget barn? Holder det med at eksen til vedkommende - som etter sigende er "helt gal" (...) - er sur og bitter på barnets far?

Dette gjelder en jeg kjenner, som mener at han er en ypperlig far og det kun er konflikter mellom ham og eksen hans (barnets mor) som har gjort at han er fradømt foreldreretten. Går det virkelig så langt for problemer som foreldrekonflikt? Han har et barn til, og har masse konflikter med også denne moren, men har vanlig samvær med dette barnet. (Han er nok ikke en stjerneforelder, sliter med å engasjere barnet og overlater det ofte til slektninger.)

Hva skal man tro, bærer denne mannen på en hemmelighet, eller er eksen bare en drittkjærring?

Anonymkode: ac4b6...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har to barn med to forskjellige kvinner og sliter med å engasjere barna, og overlater dem derfor ofte til slektninger? Hvorfor ønsker han foreldreretten?

Anonymkode: b7521...d0d

• Liker 5
Skrevet

Man blir gjerne ikke fradømt foreldreretten. Her har du ikke hele sannheten.

Du mener kanskje rett til samvær? Den retten er først og fremst barnet sitt. Den mister man ikke med mindre man gjør noe galt som kan ramme barna (rus, vold...) Selv da vil man ha rett til samvær med tilsyn.

• Liker 1
Skrevet

Han har to barn med to forskjellige, hvorav han er fradømt foreldreretten til det ene. Han har ikke samvær med dette barnet heller. Noe skurrer, ja, det er derfor jeg lurer. 

Han påstår at det bare er barnets mor som har satt seg på bakbena, og at han ble fradømt retten til å se barnet fordi hun var vanskelig. Jeg har en følelse av at det er noe annet som ligger bak om det går så langt som til at man ikke får se barnet sitt i det hele tatt. 

Det er i det hele tatt mye som ikke henger på greip i denne historien.

Skrevet

Han bullshitter. Det skal MYE mer til enn at mor setter seg på bakbeina

Anonymkode: 9740d...281

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har to barn med to forskjellige, hvorav han er fradømt foreldreretten til det ene. Han har ikke samvær med dette barnet heller. Noe skurrer, ja, det er derfor jeg lurer. 

Han påstår at det bare er barnets mor som har satt seg på bakbena, og at han ble fradømt retten til å se barnet fordi hun var vanskelig. Jeg har en følelse av at det er noe annet som ligger bak om det går så langt som til at man ikke får se barnet sitt i det hele tatt. 

Det er i det hele tatt mye som ikke henger på greip i denne historien.

Det er ingenting som heter foreldrerett. Det er noe som heter foreldreansvar, og noe som heter daglig omsorg (hovedomsorgen). 

Etter hva jeg vet skal det veldig mye til for å bli fradømt foreldreansvaret. Man kan faktisk kreve å få det selv uten å ha særlig samvær med barnet. Det som kan gjøre at man blir fradømt foreldreansvaret er feks. svært konfliktfylt forhold, og at den ene er lite samarbeidsvillig. Ved underskriving av pass, helsetjenester, barnehage/skole og slike papirer. Ved delt foreldreansvar (som skjer automatisk om man er gift (eller også samboere, om jeg har fått med meg den oppdaterte regelen)) må begge signere på slike ting, og den ene kan ikke flytte ut av landet uten at begge er enige. 

Å miste den daglige omsorgen er mer vanlig, da retten oftest dømmer hovedomsorgen til en av foreldrene. Dvs den andre blir samværsforelder. Man kan ha samvær uten å ha foreldreansvar, og man kan ha foreldreansvar uten å ha samvær. 

Uansett blir ikke far fradømt foreldreansvaret eller hovedomsorgen fordi mor er vanskelig. Da er det isåfall far som er vanskelig. Så det er ikke lett å svare på dette siden man ikke vet hvilket begrep han snakker om. 

Anonymkode: 03cfa...281

Skrevet

Hvor ille skal det være for at man blir fradømt foreldreretten? Tviler på det er snakk om rus ihvertfall - han er en vanlig mann med en helt normal jobb. 

Det er i alle fall nok ugler i mosen til at jeg blir skeptisk. Alarmen går. :P

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ille skal det være for at man blir fradømt foreldreretten? Tviler på det er snakk om rus ihvertfall - han er en vanlig mann med en helt normal jobb. 

Det er i alle fall nok ugler i mosen til at jeg blir skeptisk. Alarmen går. :P

Dersom dette er en du dater så LØP. Dette er IKKE bra.

Han har to barn han ikke tar seg bra nok av. To ekser han ikke samarbeider med. I tillegg så LYVER han om situasjonen sin.

• Liker 8
Skrevet

Hvis man opptrer på en måte som ikke er i barnets beste, så kan det være nok til å miste foreldreansvaret. 

Særlig om man samarbeider dårlig med den som har den daglige omsorgen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor skrev:

Dersom dette er en du dater så LØP. Dette er IKKE bra.

Han har to barn han ikke tar seg bra nok av. To ekser han ikke samarbeider med. I tillegg så LYVER han om situasjonen sin.

Jeg begynner å tenke det samme, helt ærlig så har jeg en veldig dårlig magefølelse selv om fyren ellers er både sjarmerende og virker ordentlig nok.

1 minutt siden, stan skrev:

Hvis man opptrer på en måte som ikke er i barnets beste, så kan det være nok til å miste foreldreansvaret. 

Særlig om man samarbeider dårlig med den som har den daglige omsorgen. 

Det er litt derfor jeg lurer, høres så voldsomt ut at en foreldrekonflikt havner i retten på den måten. Og at han som påstår å være offeret i denne situasjonen er den som i retten anses å være den dårlige forelderen...

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for at noen blir fradømt foreldreretten til sitt eget barn? Holder det med at eksen til vedkommende - som etter sigende er "helt gal" (...) - er sur og bitter på barnets far?

Dette gjelder en jeg kjenner, som mener at han er en ypperlig far og det kun er konflikter mellom ham og eksen hans (barnets mor) som har gjort at han er fradømt foreldreretten. Går det virkelig så langt for problemer som foreldrekonflikt? Han har et barn til, og har masse konflikter med også denne moren, men har vanlig samvær med dette barnet. (Han er nok ikke en stjerneforelder, sliter med å engasjere barnet og overlater det ofte til slektninger.)

Hva skal man tro, bærer denne mannen på en hemmelighet, eller er eksen bare en drittkjærring?

I mitt tilfelle tok barnevernet fra min x-mann foreldreretten 2 ganger, fikk klar beskjed at om jeg gav ham delt foreldrerett en 3 gang så ville de gå etter meg.

Må legge til at jeg og barna syns han er en god om enn rotete far. 

Hans største problem er at han roter og glemte møter slik at han fremsto feil.

(Han møtte kun på de hvor jeg skulle delta for da hentet jeg han på jobb slik at jeg viste han kom)

Anonymkode: f5d94...7b2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å tenke det samme, helt ærlig så har jeg en veldig dårlig magefølelse selv om fyren ellers er både sjarmerende og virker ordentlig nok.

Det er litt derfor jeg lurer, høres så voldsomt ut at en foreldrekonflikt havner i retten på den måten. Og at han som påstår å være offeret i denne situasjonen er den som i retten anses å være den dårlige forelderen...

Nei, dette stemmer ikke.

Følg magefølelsen.

Og folk "Mister ikke foreldreretten". Det er ikke noe som heter det.

Jeg ville uansett ikke vært med en mann som ikke var villig til åkjempe for sine barn. Og"kjempe" kan være så mangt.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle tok barnevernet fra min x-mann foreldreretten 2 ganger, fikk klar beskjed at om jeg gav ham delt foreldrerett en 3 gang så ville de gå etter meg.

(Han møtte kun på de hvor jeg skulle delta for da hentet jeg han på jobb slik at jeg viste han kom)

Så da trenger det ikke å være så ille likevel?

Men hvordan kan systemet fungere sånn at en mann som både barna og barnemor synes er en bra far likevel blir fradømt foreldreretten. Bare fordi han glemte møter?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du blander begreper. Veldig! Og antar at du mener samværsrett og delt/daglig omsorg. Hvis han først har mistet foreldreansvaret (det jeg tror du kaller foreldreretten) så gjør man ikke det to eller tre ganger. Det er en veldig juridisk omfattende greie og er ikke noe man gir og får som om det skulle være en julepresang. 

Og barnevernet tar ikke fra ham "foreldreretten". Vi har et fosterbarn som, etter mange år med misbruk av forskjellig art, ble hentet under tvang av bv. Foreldrene har likevel fortsatt foreldreansvaret men ikke daglig omsorg.  Heller ikke samværsrett. 

Anonymkode: 9a5eb...099

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrekonflikter er dessverre en av tingrettens vanligste type saker. 

Det blir sagt om psykopater at de oftest framstår som sjarmerende og hyggelige. Så at et menneske framstår som sjarmerende for fremmede og personer som ikke lever tett på, sier egentlig ikke noe om hvordan det er privat. 

Men det som er viktigst for retten er å finne ut hvordan barnet opplever foreldrene. Alder betyr mye her, men også om barnet er konsekvent og om det harmonerer med det retten ellers finner ut av. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da trenger det ikke å være så ille likevel?

Men hvordan kan systemet fungere sånn at en mann som både barna og barnemor synes er en bra far likevel blir fradømt foreldreretten. Bare fordi han glemte møter?

Det innlegget du svarer på der er ikke en sann historie. Begrepene brukes feil.

Jeg kan live deg at mannen du refererer tilbake har mistet retten til å se sine egne barn..

Anonymkode: 66c3e...5ad

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det innlegget du svarer på der er ikke en sann historie. Begrepene brukes feil.

Jeg kan live deg at mannen du refererer tilbake har mistet retten til å se sine egne barn..

Anonymkode: 66c3e...5ad

Takk for mange gode svar, ser at jeg er litt ute og ror ifht. de forskjellige begrepene her. Hovedpoenget er at det virker alvorlig når noen ikke får se barnet sitt i det hele tatt, som mange her har påpekt. Jeg skal nok se vedkommende veldig an i tiden fremover, spesielt ettersom intuisjonen min sier meg at noe ikke helt stemmer.

• Liker 1
Gjest 2Bhonest
Skrevet

Man kan ikke bli fradømt foreldrerett, da den er biologisk.

Man kan bli fradømt foreldreansvaret og omsorgsrett.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Loven ble endret etter saken med Olsvik - babyen der far drepte mor og skadet barnet for livet. Der ble far fradømt foreldreretten. I senere saker der den ene foreldren har påført den andre alvorlig skade så har foreldren som er utøver av gjerningene den som blir fradømt foreldreretten. Det kreves alvorlige straffbare forhold. Du får lese lovens bokstav. 

Anonymkode: 7acfd...43d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar, ser at jeg er litt ute og ror ifht. de forskjellige begrepene her. Hovedpoenget er at det virker alvorlig når noen ikke får se barnet sitt i det hele tatt, som mange her har påpekt. Jeg skal nok se vedkommende veldig an i tiden fremover, spesielt ettersom intuisjonen min sier meg at noe ikke helt stemmer.

Har denne mannen et navn som begynner på L?

Anonymkode: fa991...d30

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...