AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Har ei jente på 3,5 år. Den siste tiden har hun fått ekstremt mye hårvekst på føttene, både på legger og lår. Hun er lyshåret, så hårene er jo lyse. Men det er så massivt at det ser ut som mannlig hårvekst. Det er så mye at det er sjenerende. Hun har langt mer hårvekst enn storebror på 14, og mer enn meg. Hun har også hårvekst i ansiktet. Dette har jeg valgt (etter MANGE runder med meg selv) valgt å bruke barberhøvel på. Dette uroer meg med tanke på fremtiden, for det blir bare mer og mer. Lurer på om hun har en overvekt av mannlige hormoner og om dette bør taes opp med fastlege? Anonymkode: dfdd1...7da
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 Jeg ville tatt det opp med legen. Anonymkode: 6feaa...fd1 6
Forundret.. Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 For all del ikke finn på å fjerne hårene på jentungen!!! Ta det opp med lege men gjør det diskré ovenfor barnet slik at hun ikke får komplekser av det. 13
Gjest lipgloss Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Ta det opp med legen,men fortvil ikke,hårvekst kan gjøres noe med på et senere tidpunkt
Lawyer Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 Du skulle nok forhørt deg først. Å bruke høvel! Uff. 8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #6 Skrevet 20. august 2016 Bruke høvel?! Sånn at når hårene vokser ut igjen så blir de enda grovere å mer synlig? Smart Anonymkode: aa47b...890 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #7 Skrevet 20. august 2016 Har vanskelig for åmta deg seriøst, særlig at du barberer et så lite barn. Her kan være mangt og mye galt i en liten kropp. Særlig i forhold til stoffskifte og andre ting. Bestill legetime på mandag og få barnet undersøkt. Slutt med barberingen om du i det hele tatt gjør dette på barnet ditt. Til lege! Anonymkode: 15328...b11 6
Gjest Becky48 Skrevet 20. august 2016 #8 Skrevet 20. august 2016 Du må jo gå til legen med jentungen, det burde du egentlig ha gjort før du begynte å barbere jenta... Herregud.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. august 2016 #9 Skrevet 20. august 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest lipgloss Skrevet 20. august 2016 #10 Skrevet 20. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruke høvel?! Sånn at når hårene vokser ut igjen så blir de enda grovere å mer synlig? Smart Anonymkode: aa47b...890 de blir ikke grovere det er en myte,grunnet at hårene blir kuttet rett av slik at når den vokser ut igjen er de ikke tynne på spissen lengre,men blir ikke hverken mer synlige eller grovere,er enig at hun ikke skal barberes da
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #11 Skrevet 20. august 2016 TS her.. Ser mange forhåndsdømmer, men det er snakk om en flekk i panna. Barberer ikke hele ansiktet. Både andre barn og voksne kommenterte denne flekken høyt foran jenta vår, så jeg tenkte å fjerne det før det ble et enda større problem for henne. Forhørte meg med en bekjent som var lege før jeg gjorde det, og han sa at barbering var den mest skånsomme måten, samt at det er en myte at det blir mer hår og kraftigere vekst. Jeg skal bestille time på mandag. Bare håper det ikke er for seint for henne, siden hårveksten allerede er på linje med en voksen mann.. Anonymkode: dfdd1...7da 2
Gjest lipgloss Skrevet 20. august 2016 #12 Skrevet 20. august 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her.. Ser mange forhåndsdømmer, men det er snakk om en flekk i panna. Barberer ikke hele ansiktet. Både andre barn og voksne kommenterte denne flekken høyt foran jenta vår, så jeg tenkte å fjerne det før det ble et enda større problem for henne. Forhørte meg med en bekjent som var lege før jeg gjorde det, og han sa at barbering var den mest skånsomme måten, samt at det er en myte at det blir mer hår og kraftigere vekst. Jeg skal bestille time på mandag. Bare håper det ikke er for seint for henne, siden hårveksten allerede er på linje med en voksen mann.. Anonymkode: dfdd1...7da Det går helt sikkert fint,lykke til Klemmer Ronja
Vesentlig Skrevet 20. august 2016 #13 Skrevet 20. august 2016 Min mor nappet monobrynet mitt da jeg var liten haha. Er ikke traumatisert av den grunn. Men vær obs på hva slags verdier du formidler til jenta di. Hårvekst er normalt sett helt naturlig og man får høre mer enn nok om hvor hårløs en kvinne "skal" være gjennom media. En flekk i ansiktet skjønner jeg kan være vanskelig. Enig i at det høres ut som det er verdt et legebesøk. Og ikke bekymre deg, om noe er galt vil nok ting gå tilbake til normalt. Er det bare litt heavy hårvekst så er hun ikke den første i verden som har det. 3
Lawyer Skrevet 20. august 2016 #14 Skrevet 20. august 2016 Tok høvelen til mamma da jeg var 2.klassing. Fikk noen kommentarer på at jeg hadde mye hår på armene. Jeg barberte de vekk. Jeg angrer veldig på det Idag. Blitt mer, mørkere og tettere hårvekst. Men jeg lever med det😅
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 5 timer siden, Vesentlig skrev: Min mor nappet monobrynet mitt da jeg var liten haha. Er ikke traumatisert av den grunn. Men vær obs på hva slags verdier du formidler til jenta di. Hårvekst er normalt sett helt naturlig og man får høre mer enn nok om hvor hårløs en kvinne "skal" være gjennom media. En flekk i ansiktet skjønner jeg kan være vanskelig. Enig i at det høres ut som det er verdt et legebesøk. Og ikke bekymre deg, om noe er galt vil nok ting gå tilbake til normalt. Er det bare litt heavy hårvekst så er hun ikke den første i verden som har det. Godt skrevet, og jeg er veldig enig med deg. Hvis flekken i ansiktet er så sjenerende at du tok fram høvelen, TS, er det også verdt et legebesøk, for da høres det ut som det er langt over normalen. Ellers har jeg tre jenter, og to av dem har hatt hår på legger og lår fra småbarnsalderen. Tynne, myke hår, men definitivt hårvekst. I den forbindelse anser jeg at min "jobb" er å avdramatisere det hele og være en motvekt til ideen om at kvinner alltid må være glatte og hårløse, den beskjeden får de klart nok inn fra omverdenen uansett. Husker forresten at jeg klaget over hårete armer til min mor da jeg var liten, og hun svarte kontant med "Pytt, det skal du ikke bry deg om, når du får en kjæreste kommer han til å synes at det er kjempesøtt!". Nå tror jeg ikke mannen min synes at hårene på armene er det søteste ved meg men jeg er veldig glad for at mamma hadde den holdningen til det og ikke gjorde det til et stort problem. Men som sagt, er det hårvekst som er helt unaturlig sterk, så må du jo gå til legen. Anonymkode: 043f7...e2b 1
Fillifjong Skrevet 21. august 2016 #16 Skrevet 21. august 2016 Legen høres ut som et lurt sted å henvende seg. Men du må uansett gjøre som alle foreldre må: aksepter barnet som det er, lær barnet å akseptere seg selv som det er, snakk åpent om at barnet er flott akkurat som det er for eksempel med en slik flekk i panna. Om barnet spør kan du jo forklare henne hva det er for noe, at vi alle er forskjellige og at hun er heldig som er akkurat slik. Så kan hun forklare videre hva hun har i panna hvis noen spør. Noen har briller, noen har føflekker, noen har belegg på tennene mens andre har en fot som fungerer litt dårlig. Vi må trygge barna på at de er gode som de er, ikke endre dem! 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #17 Skrevet 21. august 2016 At man får mer hårvekst og mørkere av å barbere er ikke bare tull, det er ren løgn. Hadde selv veldig mye hår på armene og over alt egentlig og er jente og hadde jeg ikke blitt fortalt den løgnen så hadde livet mitt kanskje vært 20 ganger bedre da jeg vokste opp. Jeg gikk med lange ermer på genserene en størrelse for stor, kunne aldri gå i shorts og jeg skulket badetimene.Da jeg var 16 fikk jeg nok. Jeg barberte bort alt på armene og tenkte, kan jeg ta leggene og under armene kan jeg vel ta armene og alle andre steder også. Livet mitt ble bare såååå mye enklere. Men hun er 3, og de er vel kanskje for små til å bry seg så man trenger kanskje ikke å barbere nå, men når hun blir noen år eldre og vil fjerne det selv. Vær så snill å tøtt henne. Man kan også prøve laser eller noe krem som mulig fjerner det permanent. Men jeg ville også ta henne med til legen. Kanskje det finnes noe som kan dempte dette også hvis hun stadig får mer? Ja, det er sant, vi er forskjellige, men dette er bare hår, det kan lett fjernes uten noen konsekvenser, annet enn at man bør være forsiktig når man barberer. Merkelig at man skal fjerne håret under armene og på legger og i underlivet, steder man vanligvis ikke en gang ser, men på hender og armer er fy-fy. Anonymkode: 5e0e9...670 2
Gjest lipgloss Skrevet 21. august 2016 #18 Skrevet 21. august 2016 12 timer siden, Lawyer skrev: Tok høvelen til mamma da jeg var 2.klassing. Fikk noen kommentarer på at jeg hadde mye hår på armene. Jeg barberte de vekk. Jeg angrer veldig på det Idag. Blitt mer, mørkere og tettere hårvekst. Men jeg lever med det😅 Du ville garantert hatt samme resultat i dag om du ikke hadde barbert,det er en myte at det blir mørkere og mere hår samt at det blir grovere😊
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #19 Skrevet 21. august 2016 En flekk i panna?mener du mellom øyenbrynene da eller? Anonymkode: 11b7c...b9d 1
Millimani Skrevet 23. august 2016 #20 Skrevet 23. august 2016 Den 20.8.2016 at 23.15, AnonymBruker skrev: Har ei jente på 3,5 år. Den siste tiden har hun fått ekstremt mye hårvekst på føttene, både på legger og lår. Hun er lyshåret, så hårene er jo lyse. Men det er så massivt at det ser ut som mannlig hårvekst. Det er så mye at det er sjenerende. Hun har langt mer hårvekst enn storebror på 14, og mer enn meg. Hun har også hårvekst i ansiktet. Dette har jeg valgt (etter MANGE runder med meg selv) valgt å bruke barberhøvel på. Dette uroer meg med tanke på fremtiden, for det blir bare mer og mer. Lurer på om hun har en overvekt av mannlige hormoner og om dette bør taes opp med fastlege? Anonymkode: dfdd1...7da Ta det opp med legen. Vet ikke hva legen kan gjøre jeg, men jeg har også alltid hatt mye hårvekst. I min ungdom sa mamma ofte at jeg har arva det etter pappa. Vel...det er forskjell på mann og dame! Jeg har noen hår-tuster mellom nesa og overleppa, på fingrene, brystene, armer, ben, mage og armhuler. Jada, "full pakke". Det rare er at jeg sjeldent har latt meg sjenere av det, men de siste årene har jeg brukt hårfjernings-maskin først fra Elkjøp, og så fra ENKLERE LIV. Synes den siste er best. Det tar tid å fjerne så mye hår som jeg har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå