AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Hei dere, håper på noen gode tips iht å få litt system på klærne! Jeg har ingen oversikt over hva jeg trenger / har. Jeg har masse klær, men føler fremdeles at jeg ikke har noe å ha på meg. Jeg bare handler litt her og der, ingen oversikt med hva jeg faktisk trenger. Tenkte å lage meg en oversikt over hva jeg 'bør' ha av klær - også kjøpe inn det jeg mangler + kvitte meg med mye overflødig. Eksempel; treningstøy: 2 tightser, 2 t-skjorter, 2 gensere, 1 par løpesko inne, 1 par løpesko ute. Hva tenker dere om det? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 92d99...e36
miaw Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 For å få oversikt må du organisere klærne. Etter du har lagt alt på din faste plass får du mye lettere en oversikt. 2
Forundret.. Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 Vasker klær, tørker, bretter og legger dem systematisk i klesskapet.. Går gjennom ca en gang årlig og fjerner slitte klær, klær som rett og slett ikke brukes. Har jeg kjøpt en ny bukse så ser jeg om det er en jeg ikke bruker og som jeg kan ta bort. Har jeg ikke brukt et plagg på leeeenge og har vurdert å fjerne det i løpet av en gjennomgang og to så fjerner jeg det hvertfall etter to ganger. Finner jo fort ut om jeg mangler noe, kjøper da det som jeg trenger. Gir bort det jeg ikke vil ha på Finn eller i sånne innsamlingsbokser. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Takk! Men hvordan vet dere hva dere trenger (evt ikke trenger)? Når jeg handler så er det Inger system. Jeg bare handler det jeg syntes er fint der og da. Har dere noen tanker om hvor mange bukser man bør ha, gensere etc? Jeg kan liksom ende med å ha 10 jeans og ingen penbukser, eller 15 par hvite sokker, men ingen sorte, 20 truser, men kun 1 bh. Åh, blir helt oppgitt 😔😔 ts Anonymkode: 92d99...e36
Saphyria Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 Du må nesten tenke over hva du mener det er greit å ha da. Kjøp sokker i pakker med forskjellige farger, så slipper du å ha masse i samme farge (selv om det da blir mye lettere når du skal legge sammen rent tøy). Om du liker jeans, kjøp eit par eller tre som er litt finere og som passer til bruk som "penbukse". Bh'er er det i hvert fall greit å ha flere av. Når eg handler klær, prøver eg å tenke om det eg ser på vil passe til noe eg allerede eier, ellers vil eg prøve å finne eit komplett antrekk det plagget vil passe til dersom eg virkelig har lyst på det. Kjøper også klær i farger som gjør det lett å kombinere med det eg allerede eier. Som regel tenker eg meg om i eit døgn før eg bestemmer meg for å kjøpe ting, men det er mest pga økonomi og fordi eg har hatt ein del impulskjøp tidligere som aldri har blitt brukt, og eg liker ikkje kaste vekk penger. Eg går igjennom tøyet mitt 1 gang i året og vurderer å kvitte meg med det som ikkje passer eller blir brukt. Eg har nesten alt mitt tøy hengende på klesstativ, og henger det opp "feil vei" med kleshengeren etter eg har gått igjennom ting. Når det brukes i løpet av det kommende året så henger eg det opp riktig vei, og ved neste årlige gjennomgang kikker eg over det som fortsatt henger "feil vei" siden det da ikkje har blitt brukt.
Vesentlig Skrevet 20. august 2016 #6 Skrevet 20. august 2016 Jeg selv lever en slags minimalist-inspirert livsstil og etter jeg kvittet meg med 60% ble det mye enklere å finne klær om morgnen. Har for det meste hvitt, sort, grått, blått og beige klær så nesten alt går med alt. Sluttet å kjøpe klær med print og det hjelper veldig. Har vel ca 2-4 av hver når det kommer til bukser, singletter/t-skjorter, gensere, skjørt, sko, kjoler og cardigans/jakker. Jeg har 7 par sokker, 8 truser, 1 skjerf, 1 sjal, 1 lue, 1 par hansker, 1 regnjakke, 1 vinterjakke, 2 skjorter, 2 penkjoler, 2 sett treningstøy, 1 badedrakt, 1 bikini, flipflopper, 3 bher, 1 jumpsuit, 1 par joggebukser og 1 pysj. Tror det var det. og noen strømpebukser som jeg stadig bytter ut. Altså har jeg ganske passe mye for min del. Ikke lite, men mindre enn de fleste i vennegjengen. Mye enklere å finne klær når jeg elsker alle plaggene. 1
Vesentlig Skrevet 20. august 2016 #7 Skrevet 20. august 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Men hvordan vet dere hva dere trenger (evt ikke trenger)? Når jeg handler så er det Inger system. Jeg bare handler det jeg syntes er fint der og da. Har dere noen tanker om hvor mange bukser man bør ha, gensere etc? Jeg kan liksom ende med å ha 10 jeans og ingen penbukser, eller 15 par hvite sokker, men ingen sorte, 20 truser, men kun 1 bh. Åh, blir helt oppgitt 😔😔 ts Anonymkode: 92d99...e36 Du kan stille deg disse spørsmålene: Føler jeg meg fin i denne? Har jeg noe som ligner? Har den hull eller andre skavanker? Har jeg brukt plagget det siste halvåret? Vil jeg bruke det inne 3 mnd? Er det er "just in case"-plagg jeg egentlig aldri vil bruke? Har jeg unødvedvendig mange slike? Du kan også alltid henge klærne fra en side slik at de klærne som havner på motsatt side mest sansynlig aldri blir brukt og kanskje burde doneres bort
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, håper på noen gode tips iht å få litt system på klærne! Jeg har ingen oversikt over hva jeg trenger / har. Jeg har masse klær, men føler fremdeles at jeg ikke har noe å ha på meg. Jeg bare handler litt her og der, ingen oversikt med hva jeg faktisk trenger. Tenkte å lage meg en oversikt over hva jeg 'bør' ha av klær - også kjøpe inn det jeg mangler + kvitte meg med mye overflødig. Eksempel; treningstøy: 2 tightser, 2 t-skjorter, 2 gensere, 1 par løpesko inne, 1 par løpesko ute. Hva tenker dere om det? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 92d99...e36 Tøm skap og skuffer og prøv alle klærne, om de passer. Er de for trange, doner de bort, ikke tenk at du skal slanke deg inn i de. Plagg som du syns du ikke kler? Doner bort! Så skal du prøve å sette sammen antrekk, f.eks. har du topper som passer til den og den buksa? Det er greit å ha et kort skjørt og et langt skjørt, en kjole, en sort pen bukse, en sort hverdagsbukse, en smal mørkeblå jeans, en lyseblå jeans, et par lange strikkejakker i ulike nynser og topper som passer til disse, 1 tykk genser på kalde dager, noen singleter (sort, hudfarget, hvit, evnt. grå - til å ha under gjennomsiktige topper), 2-3 gode bh'er, gjerne en sort, en hvit og en hudfarget, så de vises mindre under klærne, truser, i alle fall en for hver dag. 1 par pensko, 1 par penere hverdagssko, 1 par treningssko inne og et ute. Jakker: 1 pen kåpe, 1 lett bomullsjakke, 1 dongerijakke, 1 skinnjakke, 1 dressjakke, 1 treningsjakke. Anonymkode: f30fc...728
Unika Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Men hvordan vet dere hva dere trenger (evt ikke trenger)? Når jeg handler så er det Inger system. Jeg bare handler det jeg syntes er fint der og da. Har dere noen tanker om hvor mange bukser man bør ha, gensere etc? Jeg kan liksom ende med å ha 10 jeans og ingen penbukser, eller 15 par hvite sokker, men ingen sorte, 20 truser, men kun 1 bh. Åh, blir helt oppgitt 😔😔 ts Anonymkode: 92d99...e36 Dette er sånn ca det jeg har i skapet per dags dato: Bukser: 5-6 smale sorte jeans, 5-6 mellomblå/mørkeblå jeans, 2 baggy jeans, 4-5 løse "stoffbukser"/joggebukser, 4 tights, 3 løpetights Kjoler: 10-12 hverdagskjoler, 2 maxikjoler, 10 -12 festkjoler Skjørt: 1 maxiskjørt, 3 tubeskjørt Gensere/cardigan: 12-13 ullgensere i alle mulig varianter, 7-8 ull-cardiganer i forskjellige farger 5-7 bomullsgensere, 3 tunika, 2 jeansskjorter, 10 t-skjorter/topper Jakker: 3 ullkåper, 3 parkaser, 2 skalljakker, dunjakke, jeansjakke, dressjakke kort, dressjakke lang, 2-3 tynne bomullsjakker, løpe/sykkel-jakke Sko: 6 støvletter med ulik hel og detaljer, 5-6 par joggesko (hverdags), 2 joggesko (trening), gummistøvler, fjellstøvler, 2-3 tøysko/ballerinas/Toms, 4 par pensko med hel, 6 par sandaler. Vesker: ca 10-12 stykk (hverdags, pent, bag, sekk) Jeg har organisert som hører sammen i egne skuffer, men har også mye på heng, synes det er mye mer oversiktlig. Innimellom tar jeg en opprydding og solterer etter farge også! Endret 21. august 2016 av Unika
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 Jeg har organisert klær i skapet i Smart Store bokser. Topper etter hvilken temperatur de kan brukes ved, ulltøy for seg selv, strømpebukser for seg og sokker for seg. Bukser og topper i daglig omløp henger for seg. Når det blir kjøligere og varmere tøy er nødvendig så flyttes det ubrukelige i kasser mens det som brukes overtar plassen. Det hele handler ikke om å ha antall topper eller treningbukser men å ha oversikt og greie basisklær. Sorte bukser er et must. Anonymkode: fd61d...d92
Gjest Tigress Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Den 8/20/2016 at 0.02, AnonymBruker skrev: Takk! Men hvordan vet dere hva dere trenger (evt ikke trenger)? Når jeg handler så er det Inger system. Jeg bare handler det jeg syntes er fint der og da. Har dere noen tanker om hvor mange bukser man bør ha, gensere etc? Jeg kan liksom ende med å ha 10 jeans og ingen penbukser, eller 15 par hvite sokker, men ingen sorte, 20 truser, men kun 1 bh. Åh, blir helt oppgitt 😔😔 ts Anonymkode: 92d99...e36 Du treng truleg ingenting, berre oversikt. Du bør byrje med å skaffe deg oversikt over kva du har. Deretter kan vi hjelpe deg. Kvar gong du blir freista til å kjøpe noko bør du spørje deg sjølv om du treng plagget. Har du noko liknande? Liknande held, du treng ikkje mange klede som er mest like, med undantak av undertøy. Og slutt å tenkje at løysinga er å kjøpe noko nytt heile tida, løysinga er å ha kontroll over det du har. Kva har du frå før?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 Den 20. august 2016 at 0.02, AnonymBruker skrev: Takk! Men hvordan vet dere hva dere trenger (evt ikke trenger)? Når jeg handler så er det Inger system. Jeg bare handler det jeg syntes er fint der og da. Har dere noen tanker om hvor mange bukser man bør ha, gensere etc? Jeg kan liksom ende med å ha 10 jeans og ingen penbukser, eller 15 par hvite sokker, men ingen sorte, 20 truser, men kun 1 bh. Åh, blir helt oppgitt 😔😔 ts Anonymkode: 92d99...e36 Det spørs litt hva formålet med handlingen er. Som regel handler jeg etter noe spesifikt, men dersom jeg ikke er på utkikk etter noe spesielt går jeg etter hva jeg liker, hva jeg kan bruke det sammen med og hvor ofte jeg kommer til å bruke det. Det er ikke noe fasitsvar på hvor mye en bør ha av ulike plagg, så klesskapssammensetningen din bør være bestemt av hva du faktisk går med. Som noen andre skriver er å få oversikt det viktigste i din situasjon. Ta frem alle klesplagg du har og sorter de. Eksempel på sortering kan være at du legger alle sokkene dine i en haug. Videre sorterer du hva slags type sokker du har. Hvite sokker, sorte sokker, ullsokker, "ballerinasokker", knesokker etc. Dermed kan du vurdere hva du bruker (viktig å presisere bruksområdet). Jeg har massevis av ullsokker da jeg er en storforbruker av dette. I tillegg har jeg også mest av sorte halvsokker. Jeg har også enkelte hvite halvsokker som jeg kan bruke i arbeidssammenheng, men ettersom jeg vanligvis ikke bruker de har jeg ikke mer enn rundt 10 par. Videre har jeg også 2-3 "ballerinasokker" da jeg kan fort bli litt svett av å gå med nakne føtter i ballerinasko på en varm sommerdag. Anonymkode: d877b...49a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå