Melis87 Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Når bør et barn ha sluttet med smokk? Er det akseptabelt at et barn på tre år og åtte måneder bruker smokk?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 2 år er min maksgrense. Å hadde ikke vert akseptabelt med 3 år +. Det ser bare virkelig dumt ut Anonymkode: 9c53f...a9d 4
Rotemor Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 26 minutter siden, Melis87 skrev: Når bør et barn ha sluttet med smokk? Er det akseptabelt at et barn på tre år og åtte måneder bruker smokk? Innen de fyller ett år (om du vil vente så lenge.) 4
appelsinjuice Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 Vi tenker å avvenne ved 1 års alder, da det visstnok ikke er fare for krybbedød lenger da. 3 år syntes jeg er for lenge, med tanke på tannstilling. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 5 timer siden, appelsinjuice skrev: Vi tenker å avvenne ved 1 års alder, da det visstnok ikke er fare for krybbedød lenger da. 3 år syntes jeg er for lenge, med tanke på tannstilling. Krybbedød kan forekomme opp til 2-3 års alder, så hvis du bruker smokk pga det er ett år tidlig å slutte. Da jeg jobbet i barnehage for noen år siden var det helt normalt at 2 åringene fortsatt brukte smokk da de skulle sove, men bare til soving. Anonymkode: 90beb...c8e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Vi har sluttet den dagen de fylte 3. Da var de store nok til å være enige i at de var for store, så det gikk veldig kjapt og greit Anonymkode: 2e75a...8cc
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Vår på 21 mnd bruker smokk når han skal sove, synes ikke det er noe problem. Regner med vi slutter med smokken om et års tid eller før. Anonymkode: 3b87b...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 9 timer siden, Rotemor skrev: Innen de fyller ett år (om du vil vente så lenge.) Så lenge? Svært mange ettåringer bruker da smokk, tror ikke det er så uvanlig akkurat. 3-4 år er noe annet. Anonymkode: 3b87b...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Jeg har god erfaring med å slutte rundt 3-årsdagen. Da er de store nok til at man kan snakke ordentlig med dem om det, samtidig som de ikke er så store at tannstillingen har blitt skadet. (I følge tannlegen vår er man trygg om de slutter før de fyller 4.) Anonymkode: c4cba...0a0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 9 timer siden, Melis87 skrev: Når bør et barn ha sluttet med smokk? Er det akseptabelt at et barn på tre år og åtte måneder bruker smokk? Det varierer fra barn til barn, sier mange, men sannheten er vel at det varierer fra forelder til forelder, for det er de som ikke tør å gi slipp på denne tryggheten smokken gir. de vet at barnet slutter fortere å gråte om det får smokken, så det blir en lettvint løsning, en bestevenn i nøden! I know, for jeg har vært der, og jeg ble overrasket over hvor lett det var å slutte. Ute av syne ute av sinn... du vet, i starten vil ungen protestere og grine, og savne bestevennen, nemlig smokken, men det gir seg fort. I starten kan du heller kose masse med ungen, holde han oppe, bysse og si så så... Etterhvert vil ungen slutte å spør om den. Mange dikter opp historier om at f.eks. nissen fikk den så han skulle få en ekstra stor julegave, eller at den var sendt til et smokketre... Bare sånn at ungen vet hvor smokken er og at den har det bra der den er hehe Jeg vet utmerket godt hvor bra en smokk er, det ble redningen for meg da jeg hadde kolikkunger... det hjalp i alle fall bittelitt... før det hang ungen på puppen Anonymkode: ec5e3...72a 1
Gjest AryaKillie Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 Mine har sluttet når de var 2 år. Etter det mener jeg det går på foreldrenes latskap å gi ungen smokk.
tirben Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 Mine sluttet når de var mellom 3 og 4 år. Begge snakket veldig bra før de var 2 år og begge har fantastiske tenner, ikke bruk for regulering, så det med tannstilling var ikke noe problem. Ser ikke det store problemet med å bruke smokk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #13 Skrevet 21. august 2016 Vår sluttet med smokk utenom soving nå, halvannet år og til neste sommer drar vi å leverer smokken til Kaptein Sabeltann, da er han 2 1/2 Anonymkode: 4197a...644
Vera Vinge Skrevet 21. august 2016 #14 Skrevet 21. august 2016 Begge mine har sluttet like etter at de har fylt to, og da har de vært tidlige i forhold til andre i barnehagen. Jeg syns særlig det var en lettelse å få bort smokken på yngstemann, fordi han brukte den litt for mye på slutten pga mye sykdom. Egentlig har de bare fått ha den ved soving og bilturer, men ved sykdom var vi mer slepphendte. Og selv om alle sa at barnet snakket så godt for sin alder førr vi sluttet, merker jeg at diskusjonen ble tydeligere etter at den var helt borte. Da vi hadde bestemt oss, benyttet vi første anledning hvor han var frisk til å fjerne alle smokkene uten å snakke med ham om det (han vat jo for liten til å forstå). Vi var på en liten ferietur den helga, hvor han opplevde mye annet, så han glemte å tenke på smokk.
appelsinjuice Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Krybbedød kan forekomme opp til 2-3 års alder, så hvis du bruker smokk pga det er ett år tidlig å slutte. Da jeg jobbet i barnehage for noen år siden var det helt normalt at 2 åringene fortsatt brukte smokk da de skulle sove, men bare til soving. Anonymkode: 90beb...c8e Kan krybbedød forekomme opp til 2-3 års alder?? Jeg trodde det var 1! I såfall vil nok poden få beholde smokken et par år til, særlig dersom det ikke har innvirkning på tannstillingen før ved 4 års alder.
MapleSirup Skrevet 21. august 2016 #16 Skrevet 21. august 2016 8 minutter siden, appelsinjuice skrev: Kan krybbedød forekomme opp til 2-3 års alder?? Jeg trodde det var 1! I såfall vil nok poden få beholde smokken et par år til, særlig dersom det ikke har innvirkning på tannstillingen før ved 4 års alder. Ikke hiv deg på hysteriet. Smokk er bevist og i NOEN grad bidra til reduseringen av krybbedød. Les deg heller opp på det Etter ett år er det foreldrene sin latskap. 3-4-åringer med smokk er det styggeste jeg ser... Det er sosialt hemmende og uhygienisk når man bruker det om dagen. Soving er forsåvidt noe annet selv om det også er latskap 2
appelsinjuice Skrevet 21. august 2016 #17 Skrevet 21. august 2016 6 minutter siden, MapleSirup skrev: Ikke hiv deg på hysteriet. Smokk er bevist og i NOEN grad bidra til reduseringen av krybbedød. Les deg heller opp på det Etter ett år er det foreldrene sin latskap. 3-4-åringer med smokk er det styggeste jeg ser... Det er sosialt hemmende og uhygienisk når man bruker det om dagen. Soving er forsåvidt noe annet selv om det også er latskap Jeg har lest meg opp om smokk og krybbedød, så her brukes smokk kun ved soving (eller når vi tror babyen skal sove, det er ikke alltid han er enig ) Jeg skal lese litt mer om temaet, siden jeg mener å ha lest at faren avtar ved 6 måneder men at det kan forekomme opp til 1 år. Dersom dette ikke stemmer skal poden få beholde smokken ved soving fram til faren er over, i og med at det kan ha betydning for risikoen. Å gå rundt med smokk i munnen på dagtid er uansett unødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #18 Skrevet 21. august 2016 Min første var rett før 3år når smokken endelig ble gitt bort, yngste var rett over 2 år. Jeghadde ikke noen bråhast med å kvitte meg med smokken på noen av de. Vi tok det når vi følte de var klare for det. Den ble jo kun bukt ved soving, så jeg synes ikke det var så veldig problematisk at de brukte den. Anonymkode: 72954...865 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #19 Skrevet 21. august 2016 42 minutter siden, MapleSirup skrev: Ikke hiv deg på hysteriet. Smokk er bevist og i NOEN grad bidra til reduseringen av krybbedød. Les deg heller opp på det Etter ett år er det foreldrene sin latskap. 3-4-åringer med smokk er det styggeste jeg ser... Det er sosialt hemmende og uhygienisk når man bruker det om dagen. Soving er forsåvidt noe annet selv om det også er latskap Latskap meg her og der.. Styggeste jeg ser er foreldre som mener de sitter på fasiten utifra valg de har tatt med egne barn. Vi ser ikke problemet med at vårt barn bruker smokk til soving etter ett år, så da får han det. Fy så late vi er, hvordan skal det gå med ungen Smokken legges tidsnok vekk for det. De fleste jeg kjenner med barn har sluttet med smokk ved 2-3 års alder uten problemer. Anonymkode: 3b87b...9e5 6
Aamu Skrevet 21. august 2016 #20 Skrevet 21. august 2016 11 timer siden, Melis87 skrev: Når bør et barn ha sluttet med smokk? Er det akseptabelt at et barn på tre år og åtte måneder bruker smokk? Akseptabelt - ja, men følg med på tennene, da. Jeg synes personlig at en 3-åring er stor nok til å kvitte seg med smokken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå