AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #1 Skrevet 20. august 2016 Jeg har veldig lyst på hund og vurderer å kjøpe en. Har aldri hatt hund før, men har passet en del hunder opp gjennom. Jeg jobber skift, så jeg er vekke enten på dagtid eller nattestid. Jeg vil da normalt sett være vekke 8-10timer. Jeg vet det ikke er helt optimalt, men har noen andre erfaring med dette? Er det noen raser som klarer seg alene over litt lengre tid? Jeg har ikke hage, så hunden kan ikke være ute mens jeg er på jobb (kan hunder trenes til å gå på do inne? F.eks et fast sted slik som katter gjør?). Har en 3roms leilighet, så hunden bør jo ikke være for stor, men jeg liker ikke veskehunder heller. Når det kommer til ferier så har jeg mulighet for å få pass. Jeg har også mulighet å få pass til hunden noen ganger når jeg jobber natt. Ellers kan jeg jo vurdere å skaffe en som kan lufte hunden en gang mens jeg er på jobb. Del gjerne deres tanker og erfaringer Anonymkode: 85349...cd0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #2 Skrevet 20. august 2016 10 timer er veldig lenge for en hund å være aleine hjemme- uansett rase. Hunder liker ikke å gå på do inne, og det er nok ikke lurt å trene hunden til dette. Alle (absolutt alle) hunder trenger stimuli og gode turer i frisk luft der de kan gjøre fra seg og leke Kan jo hende det går hvis du får hundepasser, men litt av poenget med å ha hund er jo å tilbringe tid med den og gå turer Anonymkode: e5195...a07 1
Tabris Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 Det er vanskelig å gi råd basert på så liten informasjon. Hva kan du gi en hund? Og hva ønsker du i en hund? Størrelse? Pelsstell? Hvor mye aktivisering ser du for deg at du vil gi til din hund daglig? Hvor mye fysisk aktivisering? Og hvor mye mentalt (og hva slags mental aktivisering)? Hva med vakt- og jaktinstinkt? 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #4 Skrevet 20. august 2016 9 minutter siden, Tabris skrev: Det er vanskelig å gi råd basert på så liten informasjon. Hva kan du gi en hund? Og hva ønsker du i en hund? Størrelse? Pelsstell? Hvor mye aktivisering ser du for deg at du vil gi til din hund daglig? Hvor mye fysisk aktivisering? Og hvor mye mentalt (og hva slags mental aktivisering)? Hva med vakt- og jaktinstinkt? Jeg er interessert i å ha en hund for å ha selskap, gi den kjærlighet og som en god turvenn. Kan godt tenke meg å gå 1-1.5 times tur hver dag + kortere turer for å lufte/la hunden få gjøre fra seg. Liker også lengre turer, men blir nok ikke sjans til det hver dag (kanskje 2-3dager i uken). Har ikke helt tenkt over mental aktivisering, men jeg vil jo ha en hund som er lærevillig (om det er noe i den duren du mener), men jeg er ikke interessert i å bruke hunden til konkurranse eller utstilling. Pelsstell skal gå fint så lenge jeg kan stelle pelsen selv. Jeg har ingen preferanser når det gjelder vakt/jaktinstinkt. Det kan jo være gøy å få prøvd å jakte med hunden, men jeg ser ikke for meg at det er noe jeg kommer til å bruke tid på de par første årene. Størrelse på hunden har ikke så mye å si, men gjerne en mellomstor en om jeg skal velge. Jeg har mulighet for å sosialisere hunden med familie/venners hunder. Tenker det beste for meg evt. er å kjøpe en hund som allerede er litt opplært til f.eks å være alene hjemme, ikke tisse inne ol, da det er litt mer safe enn å kjøpe en valp og ikke vite hvordan "opplæringen" går. Anonymkode: 85349...cd0
Saphyria Skrevet 20. august 2016 #5 Skrevet 20. august 2016 Eg ville ikkje skaffet meg valp om den måtte være aleine i over 8 timer i strekk. Kan det være aktuelt å overta ein voksen hund, som gjerne er vant til å være heime alene ein vanlig jobbdag? Du bør da selvfølgelig sette av tid (vekk fra jobb) for å gjøre hunden vant til deg og heimen din, før du tenker på å forlate den i 8-10 timer i strekk, og selv da bør du eller noen andre stikke innom for å ta hunden ut for ein rask luftetur, 10 timer er lenge å holde seg, selv for ein voksen hund. Eller så er ein katt litt mer selvstendig og kan gjøre fra seg i kasse inne, selv om katter heller ikkje bør være alene over lengre tid, så kanskje det kan være noe som er mer for deg? Men da bør du selvfølgelig tenke over at ein katt kan leve ganske lenge. Om du virkelig vil ha hund og det er eit godt gjennomtenkt valg, så må du nesten sette deg litt inn i nøyaktig hva du er ute etter og ikkje minst, hvilke utfordringer det er å ha hund som førstegangseier. Eg tenker på det Tabris nevner i sitt innlegg - det er viktig at det er eit godt gjennomtenkt valg av rase, for det er ikkje bra om du ender med ein rase som trenger mer enn du kan gi den. Det står ein del info om forskjellige hunderaser på hunderase.no, så det er ei grei side å kikke litt på og kanskje finne fram til ein rase som passer deg og din livsstil. Jakt-, vakt- og gjeterinstinkt er noe du bør tenke over forresten, for ein hund som er avlet fram til å gjøre de oppgavene trenger gjerne mer mental stimuli for å være ein lykkelig hund dersom de ikkje får gjøre de oppgavene (dvs, den trenger å bruke hodet), og noen trenger mye aktivitet i form av lange turer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå