Gå til innhold

Prøver å finne en spesiell type musikk, hva heter sjangeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en type musikk jeg bare digger rått, men jeg vet verken hva den kalles eller hvem som er "typiske" sånne artister. Det jeg forbinder den med er litt sånn gamle detektivfilmer der mannfolka er litt halvmafia med hatter på skrå og så går de på en bule hvor det står en skikkelig diva med åletrang kjole, hansker og påtegnet skjønnhetsflekk og synger sexy sanger i sånn gammeldags mikrofon og etterpå røyker hun med laaangt munnstykke. Noen som skjønner hva jeg mener? Det trenger ikke bare være damevokal, kan godt være mannlige sangere i samme sjanger også! Tror Marilyn Monroe har etpar sånne sanger, og kanskje Sinatra....??? Driver og søker for å laste ned musikk, men aner ikke hva jeg skal søke etter!

Musikken er sånn som er veldig behagelig å ha på i bakgrunnen når man spiser middag eller jobber med noe...

Hurra for å ha peiling på musikk :roll: :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blues?

Jeg har prøvd det, men det er ikke HELT blues heller! Kanskje litt... kunne det ikke bare vært en egen kategori med sånn-du-vet-musikk da :-?

Skrevet

Kan du beskrive litt mer?

Jeg tenker på om det kanskje er moderne jazz du tenker på?

Hva med gruppen St. Gremain? Er det noe i den rettningen du tenker?

Skrevet
Kan du beskrive litt mer?

Jeg tenker på om det kanskje er moderne jazz du tenker på?

Hva med gruppen St. Gremain? Er det noe i den rettningen du tenker?

Fant noe av dem, det er definitivt ikke noe sånt! Det er kanskje elementer av jazz også ja, jeg liker Norah Jones veldig godt, det er litt i samme retning selv om hun har mer moderne jazz-pop (såpass vet jeg :-) )

Men "feelingen" er litt den samme, ganske dempet, laid-back musikk som jeg ser for meg kan spilles når disse detektivene som jeg snakker om kan ha i bakgrunnen når de spiser middag med en mørkhåret, vakker informant :-) I tillegg til å kunne synges på en nattklubb når de senere på kvelden går for å få kloa i den skumlingen den vakre informanten har tystet på :-D

Skrevet

Fant en sang som jeg synes sier litt om hva jeg leter etter! La Vie En Rose med Louis Armstrong. Tror kanskje han har flere i den sjangeren, det er noe sånt....

Gjest Valhalla
Skrevet

Den cd'en til Robbie Williams der han gjorde gamle sanger, slik du tenker kanskje?

Skrevet

Ja, den mener jeg å huske jeg likte veldig godt ja! Synes den der Robbie Williams og Nicole Kidman er kjempefin!

Skrevet

Det er mange sjangere innenfor blues og jazz (gammel blues og gammel jazz (fra sånn ca. 30-tallet) kan gli litt inn i hverandre, tenker da på Louis Armstrong, Frank Sinatra, Billy Holliday o.l.)

Skrevet
Det er mange sjangere innenfor blues og jazz (gammel blues og gammel jazz (fra sånn ca. 30-tallet) kan gli litt inn i hverandre' date=' tenker da på Louis Armstrong, Frank Sinatra, Billy Holliday o.l.)[/quote']

Vet du, nå har jeg sittet og lastet ned en del, og det ER akkurat den overgangen der mellom gammel jazz og blues, en ganske dempet type, jeg leter etter. Har funnet en del som passer nå, særlig fra de du nevner. Men ingen har BARE sånn musikk som jeg leter etter, alle har noen sanger som blir altfor voldsomme og bråkete for meg, "for" bluesete eller "for" jazzete.

Jeg har ihvertfall funnet en del gode navn :-D

Skrevet

Har du søkt på Ella Fitzgerald? Der kan du finne en del "laid back" blues/jazz.

Skrevet

Tror du er inne på det som kalles "standardlåter", som er en sjanger innen jazzen. Men det virker som du foretrekker de rolige låtene.

Artister du kan sjekke er:

* Ella Fitzgerald

* Billie Holiday

* Dinah Washington

* Marilyn Monroe

* Frank Sinatra

* Sammy Davis jr.

* Dean Martin

... For å nevne noen. Lykke til!

Skrevet
Tror du er inne på det som kalles "standardlåter", som er en sjanger innen jazzen. Men det virker som du foretrekker de rolige låtene.

Artister du kan sjekke er:

* Ella Fitzgerald

* Billie Holiday

* Dinah Washington

* Marilyn Monroe

* Frank Sinatra

* Sammy Davis jr.

* Dean Martin

... For å nevne noen. Lykke til!

Jeg hørte på et program på P1 igår, det heter "Midnatt". Der spilte de en del jazz/blues som var midt i blinken, det var veldig laidback, mye piano og bass, uten å bli sånn at de raider pianoet med grimaseansikt. De kalte det "mainstream" så det stemmer godt overens med det du sier ja!

Skal sjekke de som er nevnt, takk for hjelpen alle sammen :-D

En :blomst_opp: til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...