Gå til innhold

Barnet snakker så tregt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på syv snakker veldig seint og bruker lengre tid enn 'normalt' på det hun skal si. Prøvd å finne litt om dette på nett over hva som kan være grunnen og om man kan gjøre noe med det. En annen ting er at hun stiller så mange 'åpenlyse spørsmål', slik som: "Skifter du lyspære?" når jeg står på stol med lyspære i hånda.... eller "henger du opp klær?". Og også 'rare' setninger som også er åpenlyse, bare for å ha noe å si? De samme spørsmål og setninger dukker ofte opp og det er begynt å bli ganske irriterende... "Jeg bruker ikke bleie slik som lillesøster", "jeg vet hva 3+8 er" og "du kan ikke spise jordbær fordi du er allergisk". Generelt føler jeg det som blir sagt er ute av sammenheng, rart eller generelt at hun VET hva svaret er på det hun spør om. Fordi hun spør om det samme omtrent daglig!

Noen som vet hva det kommer av? Er dette vanlig? Og er det flere som har barn som snakker merkbart  tregt? 

Anonymkode: e042c...4da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet på syv snakker veldig seint og bruker lengre tid enn 'normalt' på det hun skal si. Prøvd å finne litt om dette på nett over hva som kan være grunnen og om man kan gjøre noe med det. En annen ting er at hun stiller så mange 'åpenlyse spørsmål', slik som: "Skifter du lyspære?" når jeg står på stol med lyspære i hånda.... eller "henger du opp klær?". Og også 'rare' setninger som også er åpenlyse, bare for å ha noe å si? De samme spørsmål og setninger dukker ofte opp og det er begynt å bli ganske irriterende... "Jeg bruker ikke bleie slik som lillesøster", "jeg vet hva 3+8 er" og "du kan ikke spise jordbær fordi du er allergisk". Generelt føler jeg det som blir sagt er ute av sammenheng, rart eller generelt at hun VET hva svaret er på det hun spør om. Fordi hun spør om det samme omtrent daglig!

Noen som vet hva det kommer av? Er dette vanlig? Og er det flere som har barn som snakker merkbart  tregt? 

Du er stemoren hennes, ikke sant..??

Anonymkode: 77502...b93

• Liker 11
Skrevet

Høres ikke ut som om du er så veldig vennlig innstilt til barnet må jeg si. 

Å snakke tregt for å finne ordene? Kanskje hun er redd for å si noe feil? Eller usikker på hvordan en setning skal formuleres Og derfor tar tiden hun føler hun trenger? 

Eller så bare snakker hun sent. Finnes plenty av voksne som gjør det også. 

Det med å si åpenbare ting. Kanskje hun bare har behov for litt selskap og oppmerksomhet, og starter en samtale gjennom smalltalk om åpenbare ting? Ønsker bekreftelse på at hun er stor jente, større enn søsteren og at hun forstår matematikk? 

Ville heller hatt et kritisk blikk på hvordan du/dere gir henne oppmerksomhet og komplimenter, bekreftelse, foran å endre på barnet. Ut fra det du forteller kan jeg ikke se noe unormalt 

• Liker 12
Skrevet

Jeg har ikke barn og lite med barn å gjøre, men jeg ville gjettet på at hun ønsker å snakke med deg, ønsker bekreftelse på ting så hun kan føle seg sett og trygg.

Anonymkode: 273af...d2e

• Liker 11
Gjest Solsmil
Skrevet

Vi voksne bruker da ofte å si ting som er åpenbart selv, som smalltalk, bare for å starte en samtale.

Skrevet

Har en nevø som også er slik. Prater veldig sakte og peker ut ting som er åpenbare. Men i tillegg så har utviklingen hans foregått saktere enn det som er normalt, men det er moren hans sin skyld. Barnefar som igjen er min bror tror han har autisme eller ADD

Skrevet
3 minutter siden, Sparks skrev:

Har en nevø som også er slik. Prater veldig sakte og peker ut ting som er åpenbare. Men i tillegg så har utviklingen hans foregått saktere enn det som er normalt, men det er moren hans sin skyld. Barnefar som igjen er min bror tror han har autisme eller ADD

Hvorfor er det mors skyld? 

Anonymkode: 8c2c8...949

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mors skyld? 

Anonymkode: 8c2c8...949

Flere grunner som tar lang tid å forklare, men hovedsakelig så har hun behandlet han som om han er en porselensdukke, ikke latt han leke/løpe ordentlig og heller ikke vært entusiastisk eller tatt initiativ for at han skal lære, helt siden han ble født

Skrevet

Dette er da helt normalt for barn. Flink er hun, rett og slett! Smalltalk er ikke så lett når man er barn, men denne jenta har tydeligvis gode kunnskaper om det. Å stille åpenbare spørsmål gjør man ofte for å få igang en samtale. Blir det mye av dette så ville jeg tolket det som at barnet søker mer oppmerksomhet, og at det er lite samtaler med barnet. 

Og ja, jeg får også inntrykk av at du er stemor. 

Anonymkode: 48cd1...709

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Sparks skrev:

Det er HELT vanlig, både på barn og voksne når man prøver å starte en samtale. Går jeg ut med søpla og naboen står ute og skifter dekk, så kan jeg feks. si "Jasså, tid for dekkskift igjen ja :) " Altså, jeg påpeker noe HELT ÅPENBART, og jeg er voksen. Hva er feil med det? Det er en ice breaker rett og slett.

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som hun er noe usikker på hvordan starte samtalen og sier da det hun allerede vet. Blir vel en form for smalltalk. Men hvis hun er noe usikker på deg, som ikke høres så veldig positiv til barnet, så er det typisk å gjøre dette som denne jenta gjør. Snakk normalt til henne, svar på spørsmålene og fortsett samtalen, ikke irritere deg over det.

Anonymkode: a799d...4d5

• Liker 1
Skrevet

Høres ut for meg at hun er den typen som "tenker høyt". Hun utvikler jo seg kognitivt og i den alderen er man jo gjerne veldig opptatt av hvordan ting henger sammen, og å fortolke verden rundt seg. Kan hende det bare er slik det kommer til utrykk hos henne, enn at det er noe unormalt. Virker for meg som hun har hodet på plass og er en normal sjuåring.

• Liker 3
Skrevet

Det  er en alder og det går over. Bekreft det hun sier ved å svare, ja, jeg skifter lyspæren. Ja, 8 + 3 er 11. Hun vil bli sett og hørt og lagt merke til. Det kan og hjelpe om du sier positive ting til henne som bekreftelse på at du ser henne. Så fint at du har tatt skoene på så raskt osv. 

Anonymkode: 1a176...acd

• Liker 3
Skrevet

Er du oppriktig bekymret for at noe er galt så snakk med foreldrene hennes om det så de igjen kan snakke med lærerne hennes. Lærerne kan ofte veldig mye om dette, da de har mange barn i året og er trent til å oppdage bekymringsverdige "avvik" i barns utvikling og kunnskap.

personlig synes jeg, som de andre her, at det virker som barnet prøver å skape en dialog. At hun snakker sent kan også være at hun er en som tenker før hun snakker. Jeg kjenner ett par som snakker tregt, og det er fordi de tenker seg om. De sier aldri noe uten å ha tenkt over det først. For meg er det til tider fryktelig frustrerende fordi jeg er utålmodig, men herlighet så smart det egentlig er! :) 

Skrevet

Hun har lyst til å snakke med deg, så kjekt!

Anonymkode: ea164...e88

• Liker 1
Skrevet

Stedattra mi på 12 er også sånn. Oppmerksomhetsøkende og pratesjuk. Får lite oppmerksomhet fra mor, og far er ofte borte på jobb. Derfor er hun veldig kontaktsøkende ovenfor spessielt meg som er hjemme med dem. Litt slitsomt til tider, men for hennes skyld jatter jeg med med et smil 😊

Anonymkode: f48fb...56a

• Liker 3
Skrevet

Far er enig og ser at det går tregere og tregere. 

Har aldri tenkt at det er en form for smalltalk.... Men det har dere jo rett i! Voksne gjør jo det samme selv. :) 

Men at det går tregt handler ikke om leting etter ord, bare det at setningene kommer ut i hastighet som en eldre fra Kristiansand. 

Ts

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er ulike og man kan ikke tenke at de er små voksne. Noen behersker småprat og sosial omgang bedre enn andre. Tror denne syvåringen er ganske så normal. Er du stemor/stefar så kan det hende å barnet at barnet vil bli bedre kjent med deg og vil prate litt lett. Det høres ikke ut som du har noe særlig erfaring med barn eller?

Gjest Sugemerke
Skrevet

Det er flere diagnoser som har det som symptom, så om det er flere ting dere stusser på kan dere henvises bup. 

Ellers er det best å møte barnet der det er. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far er enig og ser at det går tregere og tregere. 

Har aldri tenkt at det er en form for smalltalk.... Men det har dere jo rett i! Voksne gjør jo det samme selv. :) 

Men at det går tregt handler ikke om leting etter ord, bare det at setningene kommer ut i hastighet som en eldre fra Kristiansand. 

Ts

Det synes jeg tyder på usikkerhet. Får hun nok oppmerksomhet og bekreftelse? Når et barn på sju år sier at "8+3 er 11" så er det vanlig å respondere med "Ja det stemmer, så bra at du kan matte!" med et smil. Når hun sier "Skifter du lyspære?" så kan du jo svare ja, og spørre om hun vil se hvordan du gjør det. 

Når jeg blir usikker prater jeg enten altfor fort, eller sakte. Fordi jeg er redd responsen på det jeg sier. Hvis jeg forventer positiv respons på noe, og får negativ, blir jeg veldig usikker. Da kan jeg snakke mye saktere for å "lodde stemninga" på det neste jeg skal si. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...