Gå til innhold

Hvordan klare å gjøre endringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et helt elendig kosthold og har hatt det i mange år.

Det meste jeg spiser er godteri og is; i går spiste jeg 5 sandwich-is, en pose biler og en troika. I dag har jeg spist en lion-is, en snickers-is og en halv grandiosa. Og slik går nå dagene. Er det is eller noe annet godt på tilbud så vil jeg heller ha det en ordentlig mat, og det er så å si alltid noe godteri som er på tilbud. Jeg elsker godteri, rett og slett!

Kostholdet mitt ser ut som et barns sitt kosthold, men jeg er jo tross alt 24 år gammel, og vet jo egentlig at jeg burde spise annerledes. Men jeg sliter litt med å finne motivasjonen til det; det ene er at jeg har egentlig ikke merket noen negative konsekvenser av kostholdet mitt (enda), og i tilegg har jeg faktisk gått ned i vekt de siste ukene(!), jeg er 170 cm høy og veier 59 kg, og jeg veide 63 kg før ferien...

Er det noen her som har noen forslag til hva jeg kan spise, gjerne noe som er veeeeldig enkelt å lage, og barnevennlig (jeg er kresen!).

Hva slags konsekvenser kan et slikt kosthold få for meg i lengden? Synes også det er veldig rart at jeg går ned i vekt med å spise som jeg gjør. Jeg trykker jo i meg godteri, kan spise en hel boks is alene...

Anonymkode: 6a7f4...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan gjøre endring? Du må gjøre det til en vane. Bestem deg for at dette skal du prøve i 90 dager. Drit i motivasjon. Motivasjonen går opp og ned hele tiden. Det er vane som får deg gjennom dagene enten de er harde eller lette.

Men trenger du absolutt motivasjon? Gi 2000kr til noen, og si at de får beholde dem om du ikke klarer 90 dagers perioden din
Om du har gått ned i vekt nå har du bare fått i deg mindre kalorier enn du bruker. Du vil ikke nødvendigvis se noen umiddelbare endringer. Kroppen er motstandsdyktig. Kroppen tåler mye. Men dårlig kosthold sliter på kroppen litt etter litt. Etter 1 år? null problem. 10 år? Går fortsatt fint. Etter 20 år? Du er 44. Miljøet har slitt på deg, kostholdet har slitt på deg. Psykiske utfordringer har slitt på deg. Kroppen er nå langt mer utslitt enn det den kunne vært. I tillegg har du dårlige vaner, du har lagt på deg 20kg 40kg fordi forbrenningen har gått ned. Du har lite energi. blir andpusten av å ta heisen og ser på TV 5t om dagen med samboeren din på 200kg

ELLER så bestemmer du deg bare for å spise forsvarlig nå. Spis kylling

Endret av Sykkelkopp
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Godteri er ikke i seg selv "fetende". Du spiser akkurat så mange kalorier som gjør at du sakte går ned i vekt. Men vekt er ikke alt. Helsa di lider under dette kostholdet (hvis det gjennomgående er som du beskriver). Problemet er ironisk nok at du ikke merker det, for det gjør det vanskelig for deg å endre vaner, og du VIL merke effekten av kostholdet ditt senere, og kanskje lenge etter at du har endret vaner. 

Det er naturlig at du er "kresen" hvis du bare spiser "enkel" mat, "barnemat" som du kaller det. Du kan ikke bare knipse i fingrene for å få motivasjon til å endre spisevaner. Du er nødt til å gå ut av komfortsonen din. Bestemme deg, legge en plan, gjennomføre den. Men gjør det gradvis. Er det noe mat du overhodet liker? Hva spiser du når det er selskap, bursdag, på restaurant, ferie og reiser? Let opp oppskrifter på noe du har lyst på. Motivasjonen til å spise bedre kommer ved å spise bedre og kjenne at det gjør deg godt. Akkurat nå er du fornøyd med situasjonen (elsker godteri). Når du kommer fram til at du kanskje ikke elsker godteri, men spiser det fordi du ikke kjenner til noe reelt alternativ, vil du være klar for å endre praksis.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...