Gå til innhold

Vi har så lyst til å bygge hus!

Trixi

Anbefalte innlegg

Vi har funnet drømmetomta og har kjempelyst til å bygge hus, men jeg synes det er så vanskelig å finne ut hav dette vil koste! Hører jo om alle de som bygger hvor budsjettet sprekker med flere hundre tusen :o

Er det noen som har bygd hus de seneste årene, eller som holder på å bygge som kan komme med litt tips og/eller advarsler?

Tomten koster 1 mill. og huset vi har falt for koster 1.866.000, men disse husene fra huskatalogene er jo uten f.eks parkett, fliser o.l. og det er inkl. den billigste kjøkkenløsningen blant annet.

Vi har et foreløpeig budsjett på 3.2 mill. og lurer på om vi kan klare det....

Vi har veldig liten lyst til å bo på hybel mens vi bygger fordi vi har små barn. Dessuten er ikke leie-prisene så mye lavere enn det vi betaler på lånet vårt i dag.

Nå skal det sies at mannen min er håndverker og kommer til å gjøre mye innvendig selv slik at prisen på selve huset nok blir litt rimeligere, men materialene koster da.

Ønsker også linker hvis det finnes noen nettsider om husbygger-temaet, har vært inne på husbygger.net, men der er det veldig liten aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, har ikke den "kalkulatorene du ønsker deg, Men et kjappt regnestykke klarer jeg ialle fall. Med dine tall har ca 340.000 igjen.

For det skal du dekke inn, elektrikker, rørlegger, finere kjøkken, gulv etter valg, tapeter, maling, andre lister, andre dørere eller dør håndtak, baderoms innredninger, hage planter, plen, singel, heller, gjere, garage, postkasse, møbler, gardiner.

Kanskje du ikke skal ha alt dette men... 340.000 virker muligens litt i minste laget for å få dette på plass...

Var ikke meningen å ta iveren fra deg.

Håper du finner en lur måte å få det til på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en arkitekt til å tegne et hus oppå tomten - si hvilke rom du trenger, hva slags behov familien har. Ta arkitekten med til tomten - si at han eller hun må tegne et hus til den og den prisen. De fleste byggfirma idag er tilknyttet et eller annet arkitektkontor, folk tror at et arkitekt-tegnet hus er så veldig dyrt - det er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busjettet vårt begynte med tomt og et uinnredet ferdighus. Vi var fast bestemt på å bare velge det billigste i begynnelsen, men sprakk nok litt.

Vi valgte et ganske rimelig ferdighus med uinnredet 2.etasje, men innredet i stedet en hybel, som nå dekker det meste av avdrag og renter.

Regn med at det tar mye lenger tid om dere skal gjøre mye selv. I noen tilfeller lønner det seg faktisk å bruke håndverkere som får unna jobben raskere. Hvis vi regner med alle fridagene vi måtte ta og et par bommerter, så kunne vi faktisk ha leid inn en håndverker til å ta seg av en del.

Vi solgte ikke leiligheten vår før vi visste når vi kunne flytte inn. Om vi skulle leid en hybel e.l. i mellomtiden, så hadde dette blitt like dyrt. Det hadde gått med verdifull tid til flytting ut og inn + penger ut av vinduet til husleie. Dessuten er det jo ikke så lett å få en korttidskontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mill for en tomt?? Hvor stor er den da??

Det er da ikke noe unormalt på østlandet i allefall.

Vår tomt er takstert til 1.9 mill og er bare 700 kvm....

(Oslo vest) Og jeg vet om dyrere....

Så en mill for en tomt rykker jeg ikke på nesen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke noe unormalt på østlandet i allefall.

Vår tomt er takstert til 1.9 mill og er bare 700 kvm....

(Oslo vest) Og jeg vet om dyrere....

Så en mill for en tomt rykker jeg ikke på nesen av.

Var ikke meningen å vere frekk eller noe..Men synest prisen var høy.. Vi har kjøpt oss en tomt på 900kvm som er inkludert vannbåren varme prisen er 400000kr.

Men så bor vi på Sunnmøre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomten vi drømmer om er på 1150 kvm, og jeg tror ikke det er noen overpris med 1 mill. for den. Tomten er i Akershus.

Har tenkt tanken med at det kanskje lønner seg at de setter opp hele greia og vi heller kan konsentrere oss om å tjene penger. Vi må regne masse på dette her, og finne ut av hvilket alternativ som kommer rimeligst ut for oss. Mannen min får masse prosenter fordi han driver eget firma så hvis vi gjør en del selv så håper vi jo at det skal lønne seg :)

Har sett en del husleverandører som opererer med en "ferdig oppsatt og malingsklart hus" og en "ferdig utvendig montert hus" og differansen i pris er ca. 600.000. Men, selvfølgelig, det huset vi drømmer om kommer ikke fra en sånn katalog. De har bare kategorien "malingsklart hus". De regnet på det for oss, men da ble det bare 400.000 billigere.... Han skulle regne på det en gang til, men det kan se ut som vi bør finne en annen leverandør hvis vi skal gjøre en del selv...

Tusen takk for svar - og jeg tar gjerne i mot flere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt på ALLE kataloger dere kan finne.

Kanskje finner dere et drømmehus til? Vi fant vårt drømmehus ganske fort, men etter å ha tittet og sjekket, så droppet vi det og fant masse hus som var myyye finere (i tillegg til at leverandørene var mer seriøse).

Dersom mannen din er nevenyttig, så kan det lønne seg å finne et hus som er bare delvis innredet. Da må dere kanskje finne dere i å leve litt tett og trangt en periode, mens resten av huset innredes.

Det er masse ting man kan spare inn på. Kjøkkeninnredningen som er inkludert i en del hus kan droppes og det holder som regel til mer innredning fra IKEA. Bruk folk dere kjenner og som gir rabatter på ting og tang.

Sjekk om dere har kontakter som gir dere rabatter på trelast og innredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi kjøpte tomt til 350 000, kjøpte nøkkelferdig hus fra alvsbyhus til 1`035000, men endte på 1,7mill (vi oppgraderte endel i huset, bl.a kjøkkenet).

i tillegg bygget vi veranda i sommer, hage må vi ta neste år, og garasje om noen år igjen, så penger blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner og regner, og titter og titter på huskatalogene....

Jeg tror kanskje vi har funnet en litt rimeligere løsning. Vi har sett et hus med 1 1/2 etg. som koster 1.420.000 ferdig montert og malingsklart som egentlig passer til en flat tomt. Men hvis vi selv bygger en kjeller (med hybel) av leca og tilpasser det den skråe rtomten så bør vel dette bli billigere enn huset vi først falt for som var 2 1/2 etg med kjeller og hybel til 1.866.000...?

Jeg blir snart svimmel av dette :klø:

En annen ting jeg også lurer på er om det er noen husleverandører som er kjent for å være dyrere/billigere enn andre?

Synes det er så vamskelig å sammenligne pris for hos noen er flere ting inkl. i prisen, mens hos andre er dette tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en sjekk på leverandører før du kjøper. De billigste leverandørene kan bli dyre om det er mye tull og tøys.

Vi er veldig fornøyde med HortenHus. De har jo eksistert i en evighet og jeg har hørt lite negativt om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt hus på uferdig tomt blir fort mye dyrere enn man har tenkt. Vi kjøpte ferdighus på uferdig tomt, og har vel brukt rundt 250 000 bare på jord, ferdiggress, terrasse, maling til huset, planter, trær, hekk, blomsterbed, osv. Pengene flyr skal jeg si deg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om dere har lite å gå på.

Det vil alltid løpe på en del du ikke har tenkt på. Graving, for eksempel, ble dobbelt så dyrt som planlagt i vårt tilfelle. Dessuten kommer det på masse tillegg for forandringer du vil gjøre på et ferdighus.

Vår erfaring er at det er billigere med arkitekthus gjennom et mindre snekkerfirma, enn ferdighus. Det kan være noe å undersøke. Kan trygt anbefale vår snekker, men dere bor kanskje langt nede i Akershus?

Da vi var på deres stadie i prosessen lette jeg fælt etter reell informasjon. Siden jeg fant så lite har jeg ført dagbok for prosessen vår. Kanskje kan du ha litt nytte av den.

Lykke til!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Nå har jeg lest hele dagboken din; interessant :-)

Vi har også tenkt Ikea-kjøkken, i det huset vi har sett for oss følger det med et Norema-kjøkken til 25.000 kr. og jeg er veldig sikker på at det ikke akkurat er mitt drømmekjøkken! Tar vi med oss 25.000 på Ikea kan vi få et ganske stilig kjøkken! Så får vi evnt. bytte det ut om en del år hvis vi ønsker en mer eksklusiv innredning.

I følge dagboken din så er vi ikke helt på jordet når vi har prøvd å lage et slags foreløpig budsjett, mannen min har ganske god peiling på hva ting koster :)

Kanskje vi kan klare det....

Når vi tenker hva huset og tomten vil komme på totalt, har vi (selvfølgelig) ikke tatt med gress og busker og planter o.l. Det er jo ting vi kan gjøre etter at vi har flyttet inn og ta litt og litt etterhvert. Garasje er heller ikke noe vi MÅ ha med en gang!

Vi kommer til å sitte igjen med omtrent det samme beløpet i måneden etter at lånet er betalt og leieboeren i hybelen har betalt som vi gjør nå hvis vi skal bygge, så hvis vi først får bygd og får solgt her vi bor nå så kommer vi til å få det bra :-)

Men. en ting jeg tenker mye på er jo at vi kan risikere å ikke få solgt til den prisen vi bør ha.... Da blir det mange søvnløse netter :cry:

Jeg har også flere ting jeg ønsker svar på: hvordan fungerer egentlig et byggelån? Vi må jo først ta et lån for å kjøpe tomten så da blir månedsutgiftene en del høyere. Er byggelånet slik at man får det utbetalt i posjoner etterhvert som regningene kommer?

Er lit bekymret for at økonomien kan bli fryktelig stram under byggeprosessen! Men jeg har gudskjelov muligheten til å jobbe litt ekstra ettersom jeg bare jobber halvt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å regne over mange ganger, og ta med et delvis skrekk-scenario for å se om dere kan klare det også. Ting kan skje som vil løpe utenpå fastpris.

Hvis dere velger ferdighus bør dere be om å få et periodisert anbud som viser summene de har regnet med for samtlige deler av byggeprosessen. Et sted tjener de pengene sine. Be for eksepel en annen rørlegger om anbud på jobben. Det er gratis. Om en annen er billigere kan dere jo ganske enkelt skille ut jobben, eller prute med husprodusenten. De har litt å gå på.

Parkett og slike ting har de sikkert gode avtaler på, men tar seg godt betalt i utgangspunktet.

Murer er en annen ting som kan lønne seg å få flere anbud på.

For ikke å glemme elektriker. Pass på prisen som oppgis for ekstra punkter. I standardpakka ligger kanskje ikke mer enn halvparten av de punktene dere egentlig trenger. Da kan det bli stor forskjell på totalprisen etter at ekstra punkter er plusset på!

Vi tok tomtelånet på boliglånet vi hadde fra før med pant i tomta. Byggelånet fungerer slik at vi sender regningene vi ikke har egne penger til, til banken, og så løper renta fra betalingsdato.

Lykke til. Dere går inn i en helt fantastisk slitsom tid, ikke minst psykisk. Men det blir morsomt når en nærmer seg slutten :wink:

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også drømt om å bygge, men endte med å kjøpe "brukt". Skal nok bygge etterhvert!

Men vi var hos Block Watne for å sjekke prisen på "drømmehuset". Prisen viste seg å være ca. 1.6 mill (4 år siden, malingsklart), men mannen sa vi måtte doble prisen for å komme i nærheten av endelig pris. Da tok han med tomt, utgravinger, endringer osv. MEN: dette var "på landet" på vestlandet, og en tomt hadde kostet oss max. 250.000kr.

Vet ikke om det kan gi deg en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...