Gå til innhold

rettssak

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

dere leste sikkert mitt innlegg tidligere der jeg skrev at jeg hadde kjørt for fort i en fotoboks og ble tatt og mistet lappen min..deretter sendte jeg fra råd fra andre som faktisk hadde fått dette til å gå igjennom en søknad fra meg og min arbgiver om at jeg har behov for førerkort i mitt yrke, derav en søknad om å få den tilbake... da jeg var hos politiet skrev jeg under at jeg samtykker i at jeg var blitt beslaglagt førerkort. nå er jeg innkalt til rettssak med den begrunnelse at jeg med min søknad ikke samtykker... høres jp helt teit ut.... neon som vet hav dette bygger på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Japp! Du godtok ikke et forenklet forelegg, derfor blir det rettsak ut av dette. Dette skulle forresten tjenestemennene informert deg om.

Gjest Anonymous
Skrevet

jo jeg godtok det jo! det var jo det jeg skrev.. da jeg var der og dde tok i fra førerkortet så måtte jeg velge om jeg ville samtykke eller ikke.. jeg valgte å samtykke, noe jeg anser som å godta, ved å skrive under at jeg (navn) samtykker i beslagleggelse...

ingen informasjon i det hele tatt... hva gjør jeg nå da????

Skrevet

Ved å skrive det brevet du skrev, trakk du tilbake samtykke til beslagsleggelse av førerkortet. Politiet har utvidet myndighet til å ilegge bot og beslagleggelse så lenge du samtykker (dette for å spare domstolene for arbeid og sikre rask saksgang i mindre alvorlige forseelser og forbrytelser).

Dersom du ikke samtykker, må forholdet opp til domstolene for avgjørelse, politiet er den utøvende og ikke den dømmende makt og kan ikke straffe deg uten ditt samtykke.

Regner med at du skal til forhørsretten? Det er ikke nødvendig med advokat, saksgangen er relativt uformell men det er greit å ha orden i papirer/tall - dvs hvor mye du kjører i arbeidstiden og hvordan ditt arbeid ville påvirkes av at du ikke hadde mulighet til å kjøre bil...

Gjest Anonymous
Skrevet

tusen takkd ette hjalp litt, så det er bare en samtale for å si det på den engkle måten, og med hjelp fra domstolen for å avgjøre det hele. regner med at avgjørelsen blir tatt der og da... det jeg ,å forberede er hvor mye jeg bruker bilen og fortelle dem hvorfor jeg sendte brevet... kanskje jeg har hellet med meg, kanskje ikke... gruer meg hvertfall!

Gjest Anonymous
Skrevet

en ting jeg lurer litt på.... ettersom de mener jeg ikke samtykket kan jeg kjøre inntil rettsaken starter? noen fortalte meg dette. at jeg har full rett til å kjøre inntil rettsaken starter. dette fordi jeg ikke samtykket? synes det hørtes meget rart ut men....

Skrevet
en ting jeg lurer litt på.... ettersom de mener jeg ikke samtykket kan jeg kjøre inntil rettsaken starter? noen fortalte meg dette. at jeg har full rett til å kjøre inntil rettsaken starter. dette fordi jeg ikke samtykket? synes det hørtes meget rart ut men....

Har du førerkortet ditt, eller er det hos politiet?

Gjest Anonymous
Skrevet

det ligger hos politiet... og skal inn til sak i slutten av denne uken... synes alt dette er utrolig slitsomt.. prøvde å lete litt i loven, men fantinget svar på dette siste spm mitt...

en annen ting er at jeg har jo lov til å søke om å få tilbake førerkortet mitt på lik linje som alle andre, uten at jeg blir kastet inn i en rettsal??!! kjenner jo mange som har søkt om dette og fått det tilbake eller fått avslag.. hvorfor ikke meg? hvorfor så stor sak ut av min hendelse? vet ikke helthva det er jeg går til egentlig......

Skrevet

Hvids du ikke har førerkortet kan du heller ikke kjøre...?

Skrevet

Du har en slags "angrefrist" på å vedta et forelegg. Du har trolig skrevet brevet ditt innenfor angrefristen og dermed trukket samtykket tilbake. Derfor må saken bedømmes på vanlig måte, dvs av domstolene (se forklaring på dette ovenfor).

Hadde "angrefristen" gått ut før du skrev brevet, hadde saken mht skyldspørsmål og straffutmåling vært endelig avgjort. Da hører saken inn under politiet igjen, som er utøvende makt. Derfor kan det være at du har hørt om folk som har skrevet søknad til politiet om å få tilbake førerkortet.

Gjest Anonymous
Skrevet

men dette er ikke farlig vel? begynne rå bli litt redd... jeg har vel ikke gjort det verre for meg selv? gi meg litt råd er dere snille, om hvordan jeg skal gå frem og hva jeg skal si og gjøre?!

Skrevet

Nå fikk jeg litt panikk her.

Fikk blink i en fotoboks for litt siden, og et par uker etterpå et brev om forenklet forelegg, at jeg var ilagt en bot på 1200. Hvis jeg IKKE ville godta forenklet forelegg, ville det bli vanlig straffesak av det.

Jeg gjorde ingenting med det, regnet med jeg ville få boten. Nå er det en måned siden, og ingen bot kommer i posten.

?? Kanksje noen forbereder straffesaken?? Hva skjer i sånne saker? Hvor langt tid tar det før du får giroen da?? Skal jeg etterlyse boten?

Gjest Anonymous
Skrevet

hvor fort kjørte du da? veldig forskjellig!

ettersom du ikke godtok det så blir det nok straffesak ut av det ja! akkurat som med gjest over! men i loven står det at det skal gå 3 uker også skal du få innkallelse...

om du erkjapp så kanskje du rekker å etterlye den førnoe skjer!

Skrevet

Kjørte i 95 tror jeg, hadde akkurat bremset ned etter en sving. Men de registrerte bare 80 i 70 sona. En venn av meg som er yrkessjåfør sa de har 10-12 % margin. Og takk for det, sier jeg bare.

Jeg regnet jo med at ved å ikke si noe ville det komme en bot - det var det det sto i brevet. "Om ikke lenge vil du motta et forenklet forelegg pålydende kr. 1200,-. Dersom du ikke vil godta dette" bla bla.

Fanken. Skal finne brevet litt lynfort. Jævla byråkrati...

Gjest Anonymous
Skrevet

jaja fiona du slipper hvertfall rettssak.. det skal jeg i.... gruer meg som et uvær..så fanken på det og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...