Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville gått til en annen bank. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 700 000 i egenkapital, enslig mor til 2, og utbetalt 30 000 i måneden. Hadde og allerede hatt boliglån med min ex mann, i 9 år i banken, og alltid betalt i tide. Og jeg fikk 1,3 mill i boliglån. Måtte kjøpe rekkehus. Men så har jeg grei økonomi og, da jeg ikke bor meg i hjel.

Anonymkode: 1d2c6...5d1

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig og fikk 2,5 mill i lån. 

Hadde 500.000 i årsinntekt, 300.000 i EK og foreldrene mine var kausjonister for 150.000. 

Anonymkode: ec891...9bc

Hvilken bank var dette?

Anonymkode: 92368...43b

Skrevet

Ellers vil jeg si at dette er veldig symptomatisk på den litt ville tankegangen som regjerer i landet om at alle SKAL eie, helst fra ung alder. Du er 21 år og nyutdannet uten egenkapital. Det naturlige er at du faktisk sparer et par år. I de aller fleste land er det ingen som regner med å kunne kjøpe egen bolig som nyutdannet, langt mindre uten sparepenger. Bolig er faktisk noe man sparer til.

Anonymkode: 92368...43b

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, Athene skrev:

Problemet er at det er brudd med låneavtalen med banken, da du plikter å gi alle opplysninger om egen økonomi. Dersom de oppdager det vil de kunne kreve tvangssalg av boligen. 

Det vil jo fremgå på neste års selvangivelse, som banken har innsynsrett i ved behov/ønske. 

En annen faktor er jo hvem man egentlig lurer her. Hva om rentenivået øker, og man skal takle både et boliglån man har makset i forhold til egen økonomi, og et relativt høyt forbrukslån? Det fører raskt til tvangssalg i dårlig marked, og økonomisk kaos i årevis fremover. 

Dersom du googler litt vil du se at dette er mange som har gjort. De kan ikke kreve tvangssalg, de kan da ikke vite hva du har brukt ditt forbrukslån til, man kan si man brukte det på interiør ol. Uansett går ikke banken å sjekker selvangivelsen din året etter du har fått lån. 

Bankmannen jeg hadde spurte ikke engang hvor egenkapitalen kom fra! 

Så nei, det fører ikke til tvangssalg. Folk er så A4! Noen ganger må man se litt utenfor boksen for å få det som man vil:)

Anonymkode: 7a8c3...ff9

• Liker 1
Skrevet

rart.

venninå av meg er gift men hun ha tatt en lån alene på 2.3 mill. jobba bare 70 prosent. likevel få hun alt lån på 2.3.

Skrevet

Bruk det året nå til å jobbe og spare alt dere kan. Fortsett med budsjett og hold oversikt over utgifter. Da får dere litt egenkapital og banken ser at dere har evnen til og spare penger. Det siste er ofte en viktig faktor, hvertfall det jeg fikk inntrykk av når vi hørte om lån. :)  Men jeg syns banken burde gi dere en ordentlig grunn til hvorfor dere ikke kan få mer og hva dere kan gjøre for å få mer i lån. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du googler litt vil du se at dette er mange som har gjort. De kan ikke kreve tvangssalg, de kan da ikke vite hva du har brukt ditt forbrukslån til, man kan si man brukte det på interiør ol. Uansett går ikke banken å sjekker selvangivelsen din året etter du har fått lån. 

Bankmannen jeg hadde spurte ikke engang hvor egenkapitalen kom fra! 

Så nei, det fører ikke til tvangssalg. Folk er så A4! Noen ganger må man se litt utenfor boksen for å få det som man vil:)

Anonymkode: 7a8c3...ff9

Helt enig! Det bør være aller siste utvei, men det er mulig...

Skrevet
12 timer siden, Runnershigh skrev:

Søk i Skandiabanken. De har elektronisk søknad, hvor du får svar med det samme. Vi bare plottet inn tall, og fikk finansieringsbeviset etter noen minutter. 

Skandiabanken aksepterer ikke kausjonist, kun egenkapital.

• Liker 2
Skrevet

Du sier at leiligheter i det området dere vil jo, de blir ikke solgt.

Hvorfor blir ikke leiligheter i området solgt? 

Dere betaler 9 tusen/mnd i leie. Hvor stort er det dere leier og hvordan er leiemarkedet der dere bor?

Dere må spare. Så enkelt er det. Nå har dere ca 60 tusen brutto/mnd (40 tusen netto). Av dette går ca 1/4 ut i leie. Hvor blir det av de resterende 30 tusen? 

• Liker 3
Skrevet

Minimer forbruket noen måneder og spar alt dere klarer. Ikke kjør bil om dere kan gå/sykle. Ikke kjøp noen klær/sko/interiørting, ikke gå på kafé, kino restaurant o.l. I en periode bør dere kunne klare å spare 20 000 i måneden eller mer. Snakk deretter med banken og andre banker. Kan dere vise til at dere har spart 60 000 på tre måneder, så vil det nok hjelpe.

Siden boligmarkedet går tregt der dere bor (og dere (bare du?) er svært unge), har dere ikke noe hast. Dere vil ikke gå glipp av noe verdistigning uansett. Gå gjerne på visning og bruk tid på å finne ut hva som er viktig for dere når dere skal kjøpe bolig.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Du sier at leiligheter i det området dere vil jo, de blir ikke solgt.

Hvorfor blir ikke leiligheter i området solgt? 

Dere betaler 9 tusen/mnd i leie. Hvor stort er det dere leier og hvordan er leiemarkedet der dere bor?

Dere må spare. Så enkelt er det. Nå har dere ca 60 tusen brutto/mnd (40 tusen netto). Av dette går ca 1/4 ut i leie. Hvor blir det av de resterende 30 tusen? 

Jeg vet at både i Odda og i deler av Austevoll er boligkjøp rene tapsprosjekt. Dvs boligen stiger ikke i verdi, og man er direkte heldig om man får tilbake sitt utlegg krone for krone. 

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg vet at både i Odda og i deler av Austevoll er boligkjøp rene tapsprosjekt. Dvs boligen stiger ikke i verdi, og man er direkte heldig om man får tilbake sitt utlegg krone for krone. 

Om TS i dag leier, men ønsker å eie, i et område som du nevner, så vil det være et risikoprosjekt for en bank.

- det var en av grunnene til at jeg spurte.  

Jeg leser at vi antageligvis deler tanker her, Blondie.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev:

Om TS i dag leier, men ønsker å eie, i et område som du nevner, så vil det være et risikoprosjekt for en bank.

- det var en av grunnene til at jeg spurte.  

Jeg leser at vi antageligvis deler tanker her, Blondie.

Ja, jeg bare eksemplifiserte :)

Skrevet

Dere er nyutdannede (?), uten oppspart egenkapital, "ferske" samboere i en by/bygd med lav omsetning av boliger. Dette er noen punkter som banken vektlegger i tillegg til det økonomiske aspektet som et budsjett viser. 

Dersom dere får et par år til sammen og i mellomtiden får spart opp egenkapital vil dere stille uendelig mye sterkere i et nytt møte med banken. 

Anonymkode: 6aa06...245

• Liker 7
Skrevet

Hei igjen. TS her. VI HAR FÅTT LÅN! :) 

Anonymkode: 400aa...2a3

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen. TS her. VI HAR FÅTT LÅN! :) 

Gratulerer. Hvilken bank hadde troen på dere? :)

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Gratulerer. Hvilken bank hadde troen på dere? :)

Det ble sparebanken sør som var mest hjelpsomme og løsningsorienterte. Vi havnet hos en flott saksbehandler :) 

• Liker 1
Skrevet

Hei

Ser dere har fått boliglån. Men vil bare også nevne at dersom man er ansatt i det offentlige og er medlem av Statens Pensjonskasse eller KLP er det verdt å sjekke ut lånemuligheter der også. Noen off.arbplasser tilbyr også lønnslån ved kjøp av bolig. (begrenset beløp da, feks to ganger brutto månedslønn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...