Gå til innhold

Får ikke boliglån..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt personlige spørsmål kanskje men regner med det er innafor siden det går an å skrive som anonym. Jeg og min samboer har lyst til å kjøpe hus. Nå leier vi og har bodd sammen et år. 

Prisene i bygda vår er ganske rimelige, da det man må betale for en leilighet i byen kan man få en svær enebolig for her. 

Vi har begge fast jobb 100% med en samlet netto inntekt på rundt 40 000/mnd. Vi har ikke egenkapital, men svigers har gått med på å kausjonere for 300 000,- samt mine foreldre 200 000,- og dermed har vi en samlet kausjon på en halv million. Likevel kan vi ikke få et lån på mer enn 1,7 mill, og det syns vi er kjemperart. Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller andre smålån, og vi har heller ikke barn. Boligene vi har sett på ligger på alt fra 2,1 til 2,6 mill. Får heller ikke noe spesiell grunn til at ikke vi kan få mer.  Leilighet er heller ikke aktuelt da vi har lyst på barn etterhvert. Og vi føler det er veldig bortkastet å kjøpe en leilighet, når vi kan få et hus for et par hundre tusen mer. I tillegg så er det kjipt å sitte med en leilighet som vi kanskje ikke får solgt igjen.. 

Hvor mye fikk dere i lån? Hvor mye hadde dere i egenkapital/kausjon?

Anonymkode: 400aa...2a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste må begynne med en leilighet eller en rimelig leilighet og så bo seg opp til rekkehus eller enebolig. Nå sutrer du. 

Det du ikke nevner med et ord er hvilken andre utgifter dere har, i form av studielån og andre lån. 

Forhør deg om startlån fra kommunen. Men da skal boligen være nøktern, i følge reglene. Altså du får ikke lån til en luksusvilla. 

Anonymkode: 09fe6...ab4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kun prøvd i banken dere har fra før? Kanskje banken dere har hatt siden dere var barn, og er vant med og lojal mot? Slutt med det :- ) Henvend dere til flere andre banker, og søk om lån. Det er helt vanlig i dag, å "shoppe rundt" når det er snakk om lån til bolig. Sånn er det bare, dere må nok regne med å bytte bank.

Sparebank1, Dnb, Handelsbanken, Danske bank, lokale sparebanker osv osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, prøv en annen bank.

Vi fikk boliglån på 2,2 millioner, men så har jeg mye studielån (650 000 kr) som trakk det ned, og samboer har også studielån. Jeg hadde egenkapital på 450 000 kr (men potensielt 600 000 kr). Samboer hadde på denne tiden kun 50-80% stilling, så det gjorde også at vi ikke fikk like mye som vi ville fått i dag. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres samlede intekt brutto? 

Det at dere ikke har klart å spare noe til egenkapital selv trekker nok ned æ. Jeg og mannen fikk gode lån like etter vi var ferdige å studere (var ikke krav om egenkapital på førstehjemslån da), og noe av grunnen til det var at vi hadde BSU spsring, ikke mye men godt med tanke på at vi hadde vært studenter. Det viste økonimisk sans og banken anså oss som trygge kunder. Hvorfoe har dere ikke spart. Med deres lønn hadde jeg og mannen mye lån men sparte fremdeles litt hver måned. 

Anonymkode: d95bf...aa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye forventer du å få i lån med så lite egenkapital? :klo: 

Altså, om du låner 1.7 fra banken og 0.5 fra foreldre så er jo "egenkapitalen" helt nede på 22%. Om du skal få en bank til å låne deg mer enn det så må du overbevise o at du er en usedvanlig god kunde som er superflink til å spare.

Mitt råd er å sende inn søknad til en 3-4 ulike banker. Parallelt med det så må dere starte å bevise at dere faktisk kan sette av egne penger. På 40 000 netto bør dere med letthet kunne sette av halvparten, altså 20 000 i måneden eller rundt 250 000 i året. Dere vil raskt nok opparbeide dere kapital. For akkurat nå ser banken 40 inn og 40 ut. Og det gjør dere til risikokunder.

Anonymkode: 41621...8b0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til egenkapital gjelder alle sammen, det er ikke bare en urettferdig rett mot dere. Tror det i tillegg er veldig usikkert når dere skal kjøpe bolig en plass hvor det er billig pga beliggenhet. Da kan banken risikere å gå i et større tap enn hvis boligen hadde ligget en plass med større etterspørsel. Er det noen grunn til at dere må ut på markedet NÅ, og ikke kan vente 1-2 år? Dere har ikke bodd sammen veldig lenge, og huskjøp er for de fleste den absolutt største investeringen de noensinne kommer til å gjøre. Dere har det ikke akkurat travelt.

Spar opp i et år til og gå til en annen bank, så skal dere se at dere får lån, er mitt tips.

Anonymkode: 002cf...a1f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har forholdsvis lav inntekt, har ikke greid å spare noe som helst når dere bare er dere to og nå planlegger dere barn. Synes ikke det er rart at banken er skeptisk til å låne dere så mye.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket for et par år siden hva keg kunne få. Hadde ca 70000 i egenkapital pluss at foreldre kunne kausjonere for resten av de prosentene man måtte ha i egenkapital. Jeg er alene hadde da barn som var under 18 som jeg hadde 50/50. En inntekt på ca 25000 utbetalt. Et studielån på rundt 150000. Jeg alene kunne få 1,4 mill så synes det er rart dere ikke kan få mer med mindre dere har mye studielån e.l. Prøv annen bank ja.  

Anonymkode: 707c5...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så forhør dere med flere banker, lett p sende søknader over nett til alle de store. Å svare deg ut fra nettoinntekt er ikke så lett når vi ikke vet skattenivået ditt, lån beregnes fra brutto årsinntekt. Men 40000 i mnd utbetalt er ikke mye, hvis det i tillegg er for fulle stillinger regner gjerne banken med at dere ikke har mulighet til å øke inntekten noe videre heller. Å ikke ha noe egenkapital viser liten vilje til sparing og økonomisk kontroll. Selv om foreldrene kausjonerer skal banken ha sikkerhet i eiendommen dere kjøper hvis lånet ikke betales og må tvangsinndrives, er det på et sted med labert boligmarked og usikre priser kan banken risiekre tap. Bruk heller et år på å spare så mye dere kan og gjør et nytt forsøk. For øvrig spiller også evt studielån og bil inn på mulighetene til å få boligln.

Anonymkode: 47b75...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei her var det mye forskjellige svar! 

- det vi har sett på er rekkehus og tomannsbolig

- jeg er 21 år og nyutdannet, har derfor levd på 12-13 000,- utbetalt i måneden og sjonglert billån og husleie om hverandre på den lille inntekten der, og det har gått akkurat opp i opp. Så til dere som sier vi er elendige til å spare, så har du grunnen her. Prøv dere selv å spar opp en egenkapital når du går på en lønn som tilsvarer lommerusk. 

- vi har vært i flere forskjellige banker

- jeg har forklart for alle at jeg har vært lærling og har derfor ikke klart å spare opp noe, men jeg har dokumentert husleien, utgiftene vi bruker på mat, strøm etc ved å spare på kvitteringer, og vi har hatt et budsjett som vi har fulgt til punkt og prikke. 

- samboer betaler 10 000 i skatt i mnd, mens jeg betaler 6-7000. Vi har altså nesten 60 000 brutto i mnd. Det er ikke allverdens, men jeg vet om enslige bekjente som har fått mer i lån med halve inntekten. 

-på nettsidene til de forskjellige bankene står det klart og tydelig at dersom du ikke har egenkapital, så kan kausjonist være en mulighet, så jeg synes det er merkelig at ikke de forholder seg til det de reklamerer for. 

Vi vil inn på boligmarked så fort som mulig, fordi jo tidligere jo bedre. Og i tillegg betaler vi 9000 i mnd hvor vi leier nå, og det er penger rett i dass etter min mening. Når vi klarer å betale såpass mye i leie. På et boliglån hadde vi greit kunnet betale 12-13 000 i måneden, og det er vel det som er vanlig. Jeg har også betalt ned billånet mitt, så synes det er merkelig at ikke banken tar forbehold til at det står dokumentert at jeg har betalt punktlig hver måned i 3 år. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Ingen menneskerett å få lån. Begynn å bunkre EK ved å starte med leilighet. Det er det vi som har fått boliglån har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei her var det mye forskjellige svar! 

- det vi har sett på er rekkehus og tomannsbolig

- jeg er 21 år og nyutdannet, har derfor levd på 12-13 000,- utbetalt i måneden og sjonglert billån og husleie om hverandre på den lille inntekten der, og det har gått akkurat opp i opp. Så til dere som sier vi er elendige til å spare, så har du grunnen her. Prøv dere selv å spar opp en egenkapital når du går på en lønn som tilsvarer lommerusk. 

- vi har vært i flere forskjellige banker

- jeg har forklart for alle at jeg har vært lærling og har derfor ikke klart å spare opp noe, men jeg har dokumentert husleien, utgiftene vi bruker på mat, strøm etc ved å spare på kvitteringer, og vi har hatt et budsjett som vi har fulgt til punkt og prikke. 

- samboer betaler 10 000 i skatt i mnd, mens jeg betaler 6-7000. Vi har altså nesten 60 000 brutto i mnd. Det er ikke allverdens, men jeg vet om enslige bekjente som har fått mer i lån med halve inntekten. 

-på nettsidene til de forskjellige bankene står det klart og tydelig at dersom du ikke har egenkapital, så kan kausjonist være en mulighet, så jeg synes det er merkelig at ikke de forholder seg til det de reklamerer for. 

Vi vil inn på boligmarked så fort som mulig, fordi jo tidligere jo bedre. Og i tillegg betaler vi 9000 i mnd hvor vi leier nå, og det er penger rett i dass etter min mening. Når vi klarer å betale såpass mye i leie. På et boliglån hadde vi greit kunnet betale 12-13 000 i måneden, og det er vel det som er vanlig. Jeg har også betalt ned billånet mitt, så synes det er merkelig at ikke banken tar forbehold til at det står dokumentert at jeg har betalt punktlig hver måned i 3 år. 

TS

Men har dere regnet med alle de andre utgiftene som følger med når man eier et hus? Forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold osv. Og siden dere planlegger barn, har dere regnet på utgiftene til dette, barnehageplass, klær og utstyr osv? For det er det banken gjør. De tenker på situasjonen på lengre sikt også, ikke bare akkurat nå. Og de vurderer også hva som skjer dersom renta øker kraftig. Har dere regnet på hvordan dere greier å betale lånet om noen år når dere har utgifter til f.eks to barn og det kommer en kraftig renteøkning?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, asterix skrev:

Men har dere regnet med alle de andre utgiftene som følger med når man eier et hus? Forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold osv. Og siden dere planlegger barn, har dere regnet på utgiftene til dette, barnehageplass, klær og utstyr osv? For det er det banken gjør. De tenker på situasjonen på lengre sikt også, ikke bare akkurat nå. Og de vurderer også hva som skjer dersom renta øker kraftig. Har dere regnet på hvordan dere greier å betale lånet om noen år når dere har utgifter til f.eks to barn og det kommer en kraftig renteøkning?

Det har vi selvfølgelig gjort. Vi tenker ikke på barn riktig enda, men vi ønsker det med tiden. Vi vil først komme oss inn i egen bolig og betale ned en slant pp lånet før vi begynner å tenke på barn. 

I banken har vi også tatt med oss utskrift av alle dokumenter som medfølger til de boligene vi har vært interessert i. Det beste tilbudet fikk vi i Nordea, som sa vi kunne få 2,7 mill i lån når jeg var ferdig utdannet. (Vi var innom der mens jeg enda var lærling) så jeg syns det er enda mer merkelig at de plutselig har gått tilbake på det. 

Samt så gikk vi til samme rådgiver i Nordea hvor et vennepar fikk lån på 2,5. Begge de to jobber fullt, men hun har hest som absolutt ikke er gratis, og hun skal også studere i tre år fra nå som hun nettopp har fått studieplass. Da lurer jeg også på hvordan de kan få lån, som har såpass høye utgifter i forhold til hest og studier. Hadde hest selv da jeg var yngre og bare stallplass koster over 40 000 i året. Så kommer utgifter til utstyr, transport og treninger. Kan fort gå opp mot 100 000 i året. (De har bruttoinntekt på lik linje med oss) og de hadde ikke mer enn 50 000 i egenkapital og resten med kausjonist. Egenkapitalen er heller ikke oppspart da den fikk de rett i fanget av å selge en av bilene. (De kjøpte ny like etter de hadde kjøpt boligen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi selvfølgelig gjort. Vi tenker ikke på barn riktig enda, men vi ønsker det med tiden. Vi vil først komme oss inn i egen bolig og betale ned en slant pp lånet før vi begynner å tenke på barn. 

I banken har vi også tatt med oss utskrift av alle dokumenter som medfølger til de boligene vi har vært interessert i. Det beste tilbudet fikk vi i Nordea, som sa vi kunne få 2,7 mill i lån når jeg var ferdig utdannet. (Vi var innom der mens jeg enda var lærling) så jeg syns det er enda mer merkelig at de plutselig har gått tilbake på det. 

Samt så gikk vi til samme rådgiver i Nordea hvor et vennepar fikk lån på 2,5. Begge de to jobber fullt, men hun har hest som absolutt ikke er gratis, og hun skal også studere i tre år fra nå som hun nettopp har fått studieplass. Da lurer jeg også på hvordan de kan få lån, som har såpass høye utgifter i forhold til hest og studier. Hadde hest selv da jeg var yngre og bare stallplass koster over 40 000 i året. Så kommer utgifter til utstyr, transport og treninger. Kan fort gå opp mot 100 000 i året. (De har bruttoinntekt på lik linje med oss) og de hadde ikke mer enn 50 000 i egenkapital og resten med kausjonist. Egenkapitalen er heller ikke oppspart da den fikk de rett i fanget av å selge en av bilene. (De kjøpte ny like etter de hadde kjøpt boligen) 

Man å jo ikke informere banken om at man har hest. Jeg har aldri gjort det når jeg har søkt/fått boliglån. 

Anonymkode: 06867...e32

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere lagt frem et detaljert budsjett for banken da, som viser at dere tar høyde for alle utgifter og div mulige endringer, som barn, renteøkning, arbeidsledighet osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du glemte å nevne i hovedinnlegget at dere har både studielån og billån. Deres totale låneevne er inkludert disse lånene - dvs at hvis billånet er resterende gjeld er kr X, og studielånet resterende gjeld kr Y så vil låneevnen bli slik: låneevne minus X og Y er lik mulig å låne til bolig.

Det å begynne meg å eie en grei leilighet som dere betaler ned på innenfor en tidsrom på f.eks tre år betyr at dere ved å betale avdrag oppatarbeider dere egenkapital i form av nedbetalt lån. Du er redd for at dere "kanskje ikke får solgt igjen" - betyr det at dere bor på en plass der boligene ikke stiger i verdi? Hvis det er tilfellet er det enda viktigere å ha egenkapital fremfor kausjonister fordi dere kan måtte risikerer å selge med tap grunnet arbeidsledighet.

Denne boligen har jeg eid i seks år. På den tiden har den økt 1,5 ganger i verdi (like naboleiligheter solgt for ny verdi) - så selv om jeg hadde null i egenkapital (kommunalt lån) og forbrukslån som grunnet ny verdi er innbakt i boliglånet vil jeg sitte med 15 % egenkapital til kjøp av bolig med mer enn dobbelt så høy pris grunnet mitt innsteg i boligmarkedet på lav terskel for noen år siden. Hadde jeg den gangen ikke hatt andre lån og egenkapital hadde jeg kunnet kjøpe noe helt annet til en annen pris. Men banken min ville ikke gi mer, på tross av at kommunens ramme var 200.000 høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke reklame. Dette er noe som er en mulighet, altså de har mulighet å gi dette tilbudet til folk. Men det er selvsagt spesielle krav bankene har for å kunne tillate kausjonist. 

Hva med å spørre bankene hva som må til for at dere får lån? Er jo kun de som kjenner til deres situasjon og har oversikt over deres økonomi...

Kanskje har dere høyt billån, unormal høy studiegjeld eller forbrukslån dere også må betale ned på? Husk også at hvis dere kjøper selveier (noe tomannsbolig og rekkehus stort sett er) så må dere kunne dokumentere at dere har nok penger til dokumentavgift og omkostninger utenom egenkapital. Dette inngår normalt sett ikke i boliglånet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tilbud om 3 mill i lån, da jeg var student og ikke hadde inntekt. 

Hadde 450 k i EK

Anonymkode: b0b94...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...