Gå til innhold

Jobb som ungdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en jente på 16 år med høyr fravær på skolen. Er ganske bestemt så om jeg kan få til noe så klarer jeg det. Problemet er det med jobb. Jeg vet at det er ganske vanskelig å få jobb med mindre man kjenner noen. Storebroren min har søkt overalt, men han blir ikke innkalt til et jobbintervju engang. Har dere noen tips til hvor jeg kan søke? Helst i Oslo. Noen ledige stillinger eller noe slikt? Er tross alt 16 år så det med være en lett jobb osv. 

Anonymkode: 5a330...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har høyt fravær på skolen, så bør du heller fokusere all din tid på skoelarbeid og heller kanskje få deg en jobb du bare har i ferier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Chibi. Hvis du absolutt er bestemt på å skaffe jobb, så må du først finne bedrifter som ansetter folk under 18. Noen matbutikker gjør det (i ferskvaren), andre butikker (blomsterbutikk, klær, osv.), renholdsbedrifter, o.l. Jeg har aldri bodd i Oslo, men jeg tror det er veldig vanskelig å få jobb der. Du kan vurdere å dra litt ut fra Oslo, kanskje? Jeg tror det lønner seg å kontakte bedrifter direkte og levere søknad hvis de har noe ledig, i stedet for å søke på utlyste stillinger. Da er det alltid mange som søker, og du vil ligge dårligst an pga alder og manglende erfaring. Du bør heller ikke være kresen, å vaske doer er bedre enn ingen jobb. Etter at du har søkt, bør du kontakte dem igjen etter 1-2 uker hvis du ikke har hørt noe (mange søknader havner bare nedi en skuff).

Når det er sagt er høyt fravær på vgs svært negativt, dessverre - så du bør helst fokusere på å komme deg på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aviale skrev:

Enig med Chibi. Hvis du absolutt er bestemt på å skaffe jobb, så må du først finne bedrifter som ansetter folk under 18. Noen matbutikker gjør det (i ferskvaren), andre butikker (blomsterbutikk, klær, osv.), renholdsbedrifter, o.l. Jeg har aldri bodd i Oslo, men jeg tror det er veldig vanskelig å få jobb der. Du kan vurdere å dra litt ut fra Oslo, kanskje? Jeg tror det lønner seg å kontakte bedrifter direkte og levere søknad hvis de har noe ledig, i stedet for å søke på utlyste stillinger. Da er det alltid mange som søker, og du vil ligge dårligst an pga alder og manglende erfaring. Du bør heller ikke være kresen, å vaske doer er bedre enn ingen jobb. Etter at du har søkt, bør du kontakte dem igjen etter 1-2 uker hvis du ikke har hørt noe (mange søknader havner bare nedi en skuff).

Når det er sagt er høyt fravær på vgs svært negativt, dessverre - så du bør helst fokusere på å komme deg på skolen. 

Stemmer det.

De siste årene har det blitt mer populært for arbeidsgivere å spørre eller kreve vitnemål fra vgs, er det sommerjobb for ungdom, så ønsker de gjerne vitnemålet fra grunnskolen. Ikke pga karakterene, men for å se på orden og oppførsel samt fravær. Mange vil heller ansette en med dårlige karakterer, enn en som har vært borte halve skoleåret med ugyldig fravær. Er det sykdom inne i bildet så er det jo en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...