Gå til innhold

Lamictal og graviditet


tweet

Anbefalte innlegg

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med lamictal, og kan derfor ikke si noe om hvordan du kommer til å reagere. Du bør definitivt trappe ned som legen anbefaler og da vil du kjenne og erfare på kroppen hvordan den reagerer. Lykke til!

Anonymkode: cc186...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med lamictal, og kan derfor ikke si noe om hvordan du kommer til å reagere. Du bør definitivt trappe ned som legen anbefaler og da vil du kjenne og erfare på kroppen hvordan den reagerer. Lykke til!

Anonymkode: cc186...b3b

Ja, noe annet tør jeg ikke gjøre! Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trapper du ned etter eget ønske? Eller mente legen at du måtte det? Lamictal er jo en epilepsimedsin, som også brukes mot bipolare svinginger, og det er mange eplleptikere som er nødt å bruke den under svangerskap. Så vidt meg bekjent er det en veldig trygg medisin, sammenlignet med andre, tilsvarende medisiner. 

Jeg går selv på lithium og holder på å trappe opp lamictal. Jeg ønsker å erstatte lithium med lamictal før jeg blir gravid, fordi lithium kan gi hjertefeil, mens lamictal "bare" kan gi leppe/gane/kjevespalte. Ikke at det er bare bare, men heller det enn feil på hjerteklaffer og lekkasje på hjertet! Jeg har ellers ikke noe valg, med bipolar 1 trenger jeg medisiner for å fungere. 

Anonymkode: 6ee3c...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: Det er forresten anbefalt å ta mer folat når en bruker lamictal, for å redusere sjansene for leppe/kjeve/ganespalte. Risikoen er selvfølgelig liten for å få dette uansett, men på lamictal ser man en økning i risikoen, og det bør man prøve å veie opp for med mer folat.

Anonymkode: 6ee3c...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk raknes når jeg begynte på lamictal at jeg måtte si ifra med en gang dersom jeg plutselig ble gravid da det overhode ikke er bra for et foster, da fantes det bedre muligheter :) 

Anonymkode: 49d74...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk raknes når jeg begynte på lamictal at jeg måtte si ifra med en gang dersom jeg plutselig ble gravid da det overhode ikke er bra for et foster, da fantes det bedre muligheter :) 

Anonymkode: 49d74...c56

Jævla autocorrect på tlf altså 😂 "Raknes" = beskjed!! 

Anonymkode: 49d74...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trapper du ned etter eget ønske? Eller mente legen at du måtte det? Lamictal er jo en epilepsimedsin, som også brukes mot bipolare svinginger, og det er mange eplleptikere som er nødt å bruke den under svangerskap. Så vidt meg bekjent er det en veldig trygg medisin, sammenlignet med andre, tilsvarende medisiner. 

Jeg går selv på lithium og holder på å trappe opp lamictal. Jeg ønsker å erstatte lithium med lamictal før jeg blir gravid, fordi lithium kan gi hjertefeil, mens lamictal "bare" kan gi leppe/gane/kjevespalte. Ikke at det er bare bare, men heller det enn feil på hjerteklaffer og lekkasje på hjertet! Jeg har ellers ikke noe valg, med bipolar 1 trenger jeg medisiner for å fungere. 

Anonymkode: 6ee3c...a5b

Jeg er også bipolar og fikk ikke diagnosen før etter at jeg fikk to barn. Hadde jeg visst på forhånd hvor krevende morsrollen er og at begge barna mine ville arve problematikken ville jeg jo vurdert å la være å få barn. Ocd, angst, nevroser. Slike ting er i meget høy grad arvelig, jeg håper du er klar over det. At du risikerer å få barn med leppe gane spalte på grunn av medisinering er mindre sannsynlig enn at nervesystemet ditt går i arv. Man MÅ ikke bli gravid dersom man er bipolar og i tillegg utsetter barnet for sentralstimulerende midler hele svangerskapet. Man kan faktisk vurdere om det er best å la være å få barn. Bare et tips.

Anonymkode: f3f86...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også bipolar og fikk ikke diagnosen før etter at jeg fikk to barn. Hadde jeg visst på forhånd hvor krevende morsrollen er og at begge barna mine ville arve problematikken ville jeg jo vurdert å la være å få barn. Ocd, angst, nevroser. Slike ting er i meget høy grad arvelig, jeg håper du er klar over det. At du risikerer å få barn med leppe gane spalte på grunn av medisinering er mindre sannsynlig enn at nervesystemet ditt går i arv. Man MÅ ikke bli gravid dersom man er bipolar og i tillegg utsetter barnet for sentralstimulerende midler hele svangerskapet. Man kan faktisk vurdere om det er best å la være å få barn. Bare et tips.

Anonymkode: f3f86...187

Det var meg du siterte, og tro meg, jeg har tenkt på det. En lang stund var jeg helt bestemt på å ikke få barn. Så var jeg innom tanken på å reise til utlandet og bruke donoregg, som ikke ville få mine arvelige gener. Men der igjen vet man jo aldri hva slags gener donoren har heller. Jeg har lest mye om andres erfaringer med å få barn, og de aller fleste er positive. Jeg innser at jeg ikke ville klart en hel ungeflokk, og at det mest sannsynlig blir ett barn på meg. Og det klarer seg. 

De fleste har gener man helst ikke burde videreføre, men de aller fleste gjør det likevel. Vi har i dag behandlinger og medisiner som gjør at de fleste liv er verdt å leve. Verden ville vært robbet for utrolig mange flinke kunstnere, sangere, malere, skuespillere, komikere, diktere og forfattere om ingen skulle vært bipolare. Og man vet jo også at det er langt i fra alle som er genetisk disponert for sykdommen som faktisk blir syke. Veldig mange har en disposisjon for å utvikle bipolar lidelse, men blir aldri syke. De fører genet videre til sine barn, som igjen kan enten bli syke eller aldri merke noe til det. 

Selvfølgelig tar man sine forholdsregler, og får tett oppfølging både i svangerskap og tiden med barn. Medisiner er viktig for de fleste med bipolar 1, og man bør helst ha et nettverk som kan avlaste litt. Jeg innser at jeg mest sannsynlig ikke kan jobbe etter at jeg får barn, og det er greit for meg. Helsa er viktigere enn jobben, og jeg klarer ikke både jobb, helse og barn, siden helse ikke er noe som kommer av seg selv lenger. 

Jeg håper du har stor glede av barna dine, selv om de muligens har gjort helsa og livet ditt mer uhåndterbart. Jeg håper jeg vet sånn ca hva jeg begir meg ut på, og ønsket om barn er så sterkt at jeg ikke ville sett for meg et fullverdig liv uten. 

Anonymkode: 6ee3c...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/24/2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk raknes når jeg begynte på lamictal at jeg måtte si ifra med en gang dersom jeg plutselig ble gravid da det overhode ikke er bra for et foster, da fantes det bedre muligheter :) 

Anonymkode: 49d74...c56

Er du virkelig sikker på at legen din har sagt dette? Min har faktisk sagt at jeg burde ta folat og kontakte lege. Synes du skal være forsiktig med å kaste ut slike påstander.

Anonymkode: 57638...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig sikker på at legen din har sagt dette? Min har faktisk sagt at jeg burde ta folat og kontakte lege. Synes du skal være forsiktig med å kaste ut slike påstander.

Anonymkode: 57638...56a

Påstander? Når legen selv sa det? 

Jau

Anonymkode: 49d74...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig sikker på at legen din har sagt dette? Min har faktisk sagt at jeg burde ta folat og kontakte lege. Synes du skal være forsiktig med å kaste ut slike påstander.

Anonymkode: 57638...56a

Søk det opp på felleskatalogen.no.det er skadelig for et barn både i mage og ved amming.

Anonymkode: 2d277...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på Lamictal ved siste svangerskap. Sluttet tvert da jeg fikk to blå, men fikk beskjed om at jeg fint kunne fortsette å ta den dosen jeg gikk på da (skulle egentlig ha øket noe på den tiden, men det fikk jeg ikke; dosen jeg fikk var maksdosen psykiateren ville gi meg). Men, på grunn av det, ble det likevel satt opp et apparat rundt meg; det var beregnet som et høyrisiko-svangerskap fordi jeg gikk på medisiner. UL og jordmorsamtaler hver mnd. I tillegg ble det satt opp samtaler med en sosialrådgiver på grunn av diagnosen.

Jeg vet ikke hva jeg synes om å ta medisiner i svangerskapet, men min (daværende) psykiater mente det var innafor, så lenge dosen ikke ble økt til over de 200mg jeg gikk på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...