Gå til innhold

Hva kan vi gi i dåpsgave? De ønsker klær og penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, de ønsker seg klær og penger. Vi er faddere så må gi noe litt spesielt syntes jeg. Ønsker ikke å gi penger da dette er kjedelig, mener jeg. Hvor kan jeg kjøpe fine og litt spesielle klær? Frister ikke gi en vanlig hvit body fra HM. Er tros alt en dåp. Alle forslag tas imot med stooor takk! :D 

Anonymkode: 776d9...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen forslag?

Anonymkode: f2d81...92e

Skrevet

Du må gi det mer enn 13 minutter før du maser etter svar.

• Liker 15
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de ønsker seg klær og penger. Vi er faddere så må gi noe litt spesielt syntes jeg. Ønsker ikke å gi penger da dette er kjedelig, mener jeg. Hvor kan jeg kjøpe fine og litt spesielle klær? Frister ikke gi en vanlig hvit body fra HM. Er tros alt en dåp. Alle forslag tas imot med stooor takk! :D 

Det er mange bra butikker men det kommer jo ann på hva foreldrene liker.

Polan o pyret

Barnas hus

o.l butikker har kanskje noe som faller i smak

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt klær i dåpsgave, iallefall ikke som fadder. Klær vokser jo babyer ut av på 1-2-3.

Hva med et rørospledd istedet? Ikke akkurat klær, men litt mere varig enn ei sparkebukse liksom. 

http://www.ullvotten.no/produkt/ullpledd-fra-roros-tweed-barn/

http://www.ullvotten.no/produkt/ullpledd-fra-roros-tweed-sommerfugl/

Barnehagesekk?

https://www.blafre.com/privat/barnehagesekk-ryggsekk-for-barn-rod

• Liker 7
Skrevet

Ulldress fra lillelam, bhg sekk, hjemmestrikket ullsett

Anonymkode: 60643...7ef

Skrevet

Barnetøy kan de kjøpe selv, med mindre de har svært dårlig råd, mener jeg. Som fadder ville jeg gitt noe annet, noe barnet kan ha glede av i oppveksten eller som et minne. En baby bryr seg ikke om klærne er spesielle eller ikke, og en slik gave blir egentlig til foreldrene. 

• Liker 3
Skrevet

Bare gjør et søk på "dåpsgave gutt", så finner du haugevis av idéer!! :biggrin:

Penger er helt vanlig å ønske seg til dåpsbarnet, så du kan spørre om de har en sparekonto for han, - eller om de tenker å opprette det snart. 

Andre forslag:

- Barne-servise og barne-bestikk

- Gyngehest

- Aksjefond

- Barnehage-sekk og matboks

- Forgylt smukk (få tak i hans aller første smukk og få den forgylt hos en gullsmed)

- Gåvogn

- Teppe

- Kunst

- Trehjulssykkel

- Slipsnål

- Sparebøsse i sølv

- Svømmekurs (babysvømming)

- Dåpsfat (hvor det graveres inn barnets navn, fødselsdato, lengde, vekt, dåps-dato e.l.)

- Sparekonto med litt penger på

- Tripp-trapp stol

- Stol/krakk som er malt med barnets navn og fødselsdato

- Barnebibel

- Bøker

- Bok-serier på x antall bøker. En eller to bøker får han på dåpsdagen, neste til jul, så til ett årsdagen, osv. helt til han har fått hele serien

- Fotoalbum

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen forslag?

Jeg foreslår at du gir penger. 

Foreldrene signaliserer her at de ikke ønsker noe ræl som blir liggende nederst i en skuff, type ting man vanligvis får til dåp og konfirmasjon, og tilbyr klær som (nyttig) valg i fall det dukker opp noen av gamlesorten som synes "det må da være en ting" om gaver. Som fadder er ikke klær helt innenfor, synes jeg. Penger har tross alt verdi. Klær og smykker har veldig liten sådann i 2016. Rene penger avhenger selvsagt av at du enten er ok med at de forsvinner på veien eller at foreldrene er av typen som faktisk sparer dem til det er et reelt behov, så der er en variabel.

Om du ønsker å gjøre noe mer spesielt utover rene penger så kan en plassering med forståelse av at barnet først får utbetalt innskuddet (+ avkastning og bursdags/julegaver i årene som kommer) til feks konfirmasjonen, første huskjøp eller utdannelse over videregående være et aktuelt og ikke uhørt valg, om enn litt lite utbredt. Du sikrer deg da at gaven går til noe av verdi, men ender med å måtte passe på den i endel år.

Om du likevel misliker penger sterkt: gi barnet et plagg som oppmuntrer til aktivitet, type feks god kvalitet ull eller ytterklær som tåler bruk. 

Nå aner jeg ikke hvilken livsfase du er i - en dåpsgave rangerer i verdi fra et par hundrelapper og opp til flere tusen..

Anonymkode: d9003...1dc

• Liker 1
Skrevet

Som fadder mener jeg dere bør kjøpe noe som varer.

Kjøp for all del ikke klær, til tross for at de er fine, så er de ubrukelige etter X måneder.

Anonymkode: 2dd7f...4dd

• Liker 1
Skrevet

Vi er for øvrig mest glad for pengene barna våre fikk, samt langvarige minner som sparebøsser i sølv, smykker (selv om de vokser ut av smykker også..).

Til tross for at pengene føles veldig upersonlig er de med på å gi barna våre en kickstart senere i livet.

• Liker 2
Skrevet

Ja vil heller ikke gi klær av alle grunnene dere oppgir. Kjedelig og vokses fort ut av. Men de har dårlig råd, mor går på nav og far jobber, men tjener ikke all verden. Sitter igjen med lite etter utgifter. Så derfor ønsker de seg nok klær da de ikke har råd til det i utgangspunktet. De kjøpte klær på finn når barnet ble født (ikke at det er galt altså, men dere skjønner tegninga). 

De har opprettet konto til barnet. Men hvor penger er det naturlig for oss å gi? Vi er studenter, så har ikke så mye å rutte med heller dessverre. 

Skrevet

Festdrakt (som passer til 17. mai) og en liten sølje.

• Liker 1
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er for øvrig mest glad for pengene barna våre fikk, samt langvarige minner som sparebøsser i sølv, smykker (selv om de vokser ut av smykker også..).

Til tross for at pengene føles veldig upersonlig er de med på å gi barna våre en kickstart senere i livet.

Ja kanskje en fin sparebøsse? Det er jo noe man har. Godt forslag.

Pledd og sekk ser jeg over her, gode forslag! Er det noe bra dåpsgave? Er egentlig redd det ikke skal være bra nok ettersom det er dåp.

2 minutter siden, Ella1 skrev:

Festdrakt (som passer til 17. mai) og en liten sølje.

God forslag! 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kanskje en fin sparebøsse? Det er jo noe man har. Godt forslag.

Pledd og sekk ser jeg over her, gode forslag! Er det noe bra dåpsgave? Er egentlig redd det ikke skal være bra nok ettersom det er dåp.

God forslag! 

Pledd og sekk som nevnt over er helt innenfor. Gavekort til en kleskjede for barn siden de har dårlig råd? Men da blir det mer som en gave til foreldrene. Sangbok, eventyrbok, atlas, globus er også alternativer. Mange foreldre i dag ønsker ikke sølv og sølvplett som bare blir gjemt bort i et skap. De ønsker nyttige og fornuftige ting.

Anonymkode: d04a3...656

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pledd og sekk som nevnt over er helt innenfor. Gavekort til en kleskjede for barn siden de har dårlig råd? Men da blir det mer som en gave til foreldrene. Sangbok, eventyrbok, atlas, globus er også alternativer. Mange foreldre i dag ønsker ikke sølv og sølvplett som bare blir gjemt bort i et skap. De ønsker nyttige og fornuftige ting.

Anonymkode: d04a3...656

Jaa, det disse gjør og. Skal se om vi finner pledd og sekk! Sekken over her var ntdelig! Tusen takk for alle svar! 

Skrevet

Barne-bibel. Denne er fin som første bibel, kombinerer bibelhistorier, bønner og minner fra første leveår: http://www.bokogmedia.no/min-dapsbibel Dette viser jo da at dere akter å ta fadderoppgaven på alvor, og det er en mer anvendelig bok enn en vanlig bibel.

Jeg ville i tillegg kjøpt deler av "De store hvite"-serien: https://www.tanum.no/serie/De%20store%20hvite Da kan dere fortsette å gi en ny bok av den serien til jul, dåpsdag og/eller fødselsdag fremover, slik at barnet har hele serien før det begynner på skolen.

Anonymkode: 9f2b5...d4a

• Liker 1
Skrevet

Vi har ganske nettopp hatt dåp :) Jeg syntes dog de hadde veldig vanskelige ønsker da det er bare 2 alternativer :)

Jeg ville holdt meg unna smykker og armbånd, da de ofte ikke blir brukt og de kommer nok til å få masse av det.

Det fineste vi fikk var et hjemmestrikket sett av en av fadderne. Kan du strikke? Strikk en genser med matchende sokker :) Helt super gave! Det er uansett ikke vanskelig å lære seg, og babyklær går ganske fort! :) 

Ellers hvis jeg skulle kjøpt klær ville jeg ha kjøpt noe ordentlig. Rent ull? Lillelam har mange fine :) 

Og så går det jo alltid ann med en bilderamme? Eller en gravert dåpsattest? - Ikke graver før dere gir den, for det kan fort bli flere av de, og du får ikke byttet om det er gravert.

Personlig fødselstavle? Gavekort hos fotograf? 

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, det disse gjør og. Skal se om vi finner pledd og sekk! Sekken over her var ntdelig! Tusen takk for alle svar! 

Ville heller gått for en berganssekk som er god å bære for et barn, fremfor en pyntesekk, slik som den over her.

Vi fikk berganssekk, med termos, matboks og speiderkniv til våre barn til dåpen. Flott gave!

Skrevet

Er det virkelig vanlig å legge ut ønskeliste til dåp også nå? :klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...