Gå til innhold

AAP. Hvor mye dekker NAV i husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år i fast forhold er det nå slutt. Jeg er på AAP som vurderes til ufør innen 2016 er over.
Jeg har ingen oppsparte midler da alt har mått brukes siden AAP er så lite betalt. Jeg har ikke mulighet til å jobbe noe.
Siden jeg nå skal flytte ut av leiligheten til x-en, hva skal jeg gjøre? Har ingen familie jeg kan flytte til, heller ingen venner med et ekstra soverom. Hvor mye dekker NAV i leieutgifter til en singel aap-mottaker  uten barn? 

Anonymkode: 28da2...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det kommunen som hjelper til med husleie? Jeg titter på hybler til leie på finn.no nå men alt koster jo nesten det jeg har utbetalt i mnd! :/

Anonymkode: 28da2...7e6

Skrevet

Der fins bostøttekalkulator, du klan jo prøve den.

Ellers ville jeg forsøkt å flytte til landet eller inn i kollektiv. Flyttet selv til landet på AAP og har et par tusenlapper mer til overs nå

Anonymkode: b0083...8ec

• Liker 2
Skrevet

Husbanken tar seg av støtte til husleie. Hvor mye varierer fra kommune til kommune. Ring din kommunen å hør.

Anonymkode: 81d8f...a0d

Skrevet

Når du får AAP er det stort sett en fastsatt sum. Nav dekker ikke noe ekstra til husleie når man har aap. Du kan derimot søke bostøtte hos husbanken :) 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der fins bostøttekalkulator, du klan jo prøve den.

Ellers ville jeg forsøkt å flytte til landet eller inn i kollektiv. Flyttet selv til landet på AAP og har et par tusenlapper mer til overs nå

Ulempen med å bo i kollektiv er at det da er langt mer vanskelig å få bostøtte. Jeg snakker av førstehåndserfaring. Da må man søke med inntekten til alle man bor sammen med og om en av dem tjener mye, ja da får ikke DU bostøtte. Fullstendig på trynet, ja, men det er faktisk slik det fungerer.... selv om du har egen kontrakt. Glad jeg fant meg en rimelig hybel alene :) 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvilken by du bor i og rimeligste leiepriser der, din alder og hvor mye du får utbetalt i AAP, altså hvor mye de regner med at du selv må bruke til bolig av AAP.

Anonymkode: 79bab...d7d

Skrevet

Du må evt søke om supplerende sosialhjelp. AAP i seg selv er ikke basert på utgiftene dine men på tidligere inntekt begrenset oppad. Det samme gjelder uføretrygd. Har man ikke jobbet så får man minstesats. 

Anonymkode: d335d...649

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

Ulempen med å bo i kollektiv er at det da er langt mer vanskelig å få bostøtte. Jeg snakker av førstehåndserfaring. Da må man søke med inntekten til alle man bor sammen med og om en av dem tjener mye, ja da får ikke DU bostøtte. Fullstendig på trynet, ja, men det er faktisk slik det fungerer.... selv om du har egen kontrakt. Glad jeg fant meg en rimelig hybel alene :) 

Kollektiv var mer ment som i stedet for, heller enn i tillegg til

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollektiv var mer ment som i stedet for, heller enn i tillegg til

Det var det jeg sa. Det er vanskelig å få bostøtte når man bor sammen med noen. Det være seg samboer eller vilt fremmede.

Trodde du jeg mente å bo på to steder samtidig? :klo:

Skrevet
2 minutter siden, altflyter skrev:

Det var det jeg sa. Det er vanskelig å få bostøtte når man bor sammen med noen. Det være seg samboer eller vilt fremmede.

Trodde du jeg mente å bo på to steder samtidig? :klo:

Nei, jeg mente at kollektivt var en ide om bostøtte ikke var aktuelt. Jeg mente ikke at man skal flytte inn i kollektiv for så å søke bostøtte

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mente at kollektivt var en ide om bostøtte ikke var aktuelt. Jeg mente ikke at man skal flytte inn i kollektiv for så å søke bostøtte

Aha. da skjønner jeg :) 

Skrevet

Hvor bor du? Siden du ikke har barn, bør du satse på hybel, og søke om bostøtte. En leilighet på rundt 20 m2, koster vel ikke mye mer enn 7000 kr. Så søke om bostøtte. Du får ikke godkjent mye boutgifter hos husbanken. Jeg bor med 2 barn, og vi får godkjent boutgifter på 6400 kr, så dekker de 3000 kr. Men er du heldig får du ca 1500+++ i bostøtte.

Anonymkode: c5244...3ed

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? Siden du ikke har barn, bør du satse på hybel, og søke om bostøtte. En leilighet på rundt 20 m2, koster vel ikke mye mer enn 7000 kr. Så søke om bostøtte. Du får ikke godkjent mye boutgifter hos husbanken. Jeg bor med 2 barn, og vi får godkjent boutgifter på 6400 kr, så dekker de 3000 kr. Men er du heldig får du ca 1500+++ i bostøtte.

Oi, får du hele 3000 kr i bostøtte, på 6400?

Anonymkode: cf61b...92d

Skrevet

Du finner fint en leilighet i Oslo til 6-7000. AAP er på 13 000. Men du får bostøtte hvis du bor dyrt, men den er vel begrenset til sånn 4100?

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg alene med 2 barn, og mine boutgifter er på 9000 kr. Men husbanken, godkjenner bare boutgifter på 6400. Hadde jeg bodd alene, hadde jeg fått ca halvparten i bostøtte.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor er øvre tak på godkjente boutgifter 5300 eller noe. Jeg får dekket 2100 av de. Den reelle husleien min er på 9500. Et barn.

Anonymkode: 3b8e1...90c

Skrevet

Søk bostøtte. Pronto.

Jeg er/var i en litt lik situasjon. Jeg ble syk etter ulykke for mange år siden, prøvde å ta utdanning, ble for dårlig, prøvde på nytt, ble for dårlig... og etter noen år prøvde jeg å jobbe. Prøvde så enda en gang på utdanning, ga på alt jeg hadde og flyttet til slutt til andre siden av landet til en drømmejobb. Etter et år krasjet jeg dessverre rett i den velkjente veggen. Så da står jeg der, bor midt i Oslo sentrum, leilighet som er liten, fin, og altfor dyr (den var for det meste praktisk i at jeg kunne gå til jobb), syk og skal klare meg på minstesats. Å søke bostøtte gjorde at det gikk ok, jeg slapp å flytte fra alt og hjem til foreldre, men man må prioritere. Alt fra NAV gikk til faste utgifter, og bostøtten ble det jeg brukte til mat.

Etterhvert ble dette veldig slitsomt (jeg hadde utgifter i.f. med behandling), så jeg flyttet ut av sentrum. Fikk lavere bo-utgifter, og endelig soverom. 20 minutter med banen inn til sentrum, og har matbutikk og kjøpesenter i gåavstand. Man må bruke penger på busskort, men så får man så igjen trivsels-messig (spør du meg). MEN, dersom dette ikke er aktuelt for deg, så klarer man seg på færre kvadrat i sentrum også. Bor man i sentrum kan de aller fleste gå istedenfor å ta buss, så det finnes positive og negative sider med alt. Men jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe ett dagskort og oppdage områder utenfor sentrum hvis du ikke vet mye om de fra før, søk på nett hvordan kollektivtrafikken fungerer etc. Visste såvidt om området her før jeg dro på visning. Se hvor mulighetene fins, og legg gjerne ut annonse på Finn om at du søker bolig, hvem du er og hva du håper å finne (og vær åpen).

Med AAP og bostøtte (jeg har ca 2000,-, MEN det spørs om den går bort når man søker ufør, det er jeg ikke sikker på, men da er også ufør-utbetalingen større enn minstesats AAP) går det opp. Skriv budsjett og lag deg bufferkonto. Om det så er 50 kr, så er det 50 kr mer enn 0, hver mnd. Er det rom for store fornøyelser etc? Nei, men jeg klarer å spare litt i tillegg, og ligge foran med regninger. Vit også hva du har rettigheter til, med lege, NAV etc. Jeg f.eks, ble syk når jeg var veldig ung (14) og visste ikke at jeg hadde rett til ung ufør tillegg (siden jeg ikke har fått jobbet meg opp ett grunnlag). Ingen av de mange jeg var innom på NAV nevnte det for meg. Ante ikke at det fantes for AAP før min nye saksbehandler tok tak (uten at jeg visste det) og det dumpet inn ett godkjent vedtak i postkassa for noen mnd siden. Det er dyrt å være syk, dessverre, både energimessig og økonomisk - selv om vi er så utrolig heldige at vi blir tatt vare på.

Lykke til!

Anonymkode: b8620...432

Skrevet

TS kan ikke søke bostøtte pronte, sa hun enda ikke har skaffet seg bosted. 

Anonymkode: 5d5ff...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...