Gå til innhold

Unntakstilstand? Far som ikke bidrar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så var det min tur til å havne i denne situasjonen. Hva og hvor mye gjør deres menn av husarbeidet/steller med baby? 

For 4 måneder siden fikk vi vår første baby, i 4 måneder har jeg stått for det meste med baby og husarbeid. Babyen får MME så far kan godt mate, men som oftest må han gjøre ett eller annet akkurat da. Aldri om han kan tilby seg å mate, jeg må be han om det. Jeg tar babyen på natt, i helger også. Sist helg krevde jeg å få sove ut for en gangs skyld. Far tok babyen han, men etter maten kom han ned med babyen og la den i senga si. Babyen skulle jo ikke sove, så da var vi våkne begge to. Så mye var det verdt å få sove ut! Jeg gjør alt av husarbeid. Vasker og gjør klar flaskene, vasker klær, henger opp klær, bretter klær, rydder, støvsuger og vasker gulv,  tar ut av og setter inn i oppvaskmaskinen. Far klarer ikke en gang å sette glasset eller fatet i oppvaskmaskinen, det står alltid igjen på benken. Det eneste han gjør, og det skal han ha kred for, er å lage middag hvis jeg ikke har gjort det. Men - all emballasje ligger igjen på kjøkkenbenken. Det er visst vanskelig å snu seg 90 grader for å kaste rasket.

Nå høres det sikkert ut som jeg ikke gjør annet enn å klage på far. Han er en super far og samboer, sett bort fra husarbeid og stell med baby. Noen ganger kan han sitte med babyen lenge, men hvis den skal ha mat eller ny bleie, er det jeg som må ta over.

Har sagt flere ganger at jeg ønsker han skal bidra mer med husarbeidet. Jeg mener at hvis vi rydder etter oss selv så blir det ikke så ille her. Far derimot går i forsvar med en gang og sier at jeg må passe på meg selv først og fremst. Hvis jeg spør om han kan gjøre noe, så får jeg alltid til svar at han skal bare først. Det er alltid skal bare. Og da blir det jo til at jeg gjør det selv. For han gjør det ikke likevel. Eller kanskje hvis det går noen dager. Og alt dette ender jo med sure miner og krangling. Er langt i fra perfekt selv, og huset er ikke så ryddig som det kanskje høres ut som, men jeg er så lei, sliten og trøtt - av å aldri få hjelp til noe. Han derimot, gjør akkurat det som passer ham. Det første året er vel unntakstilstand, men jeg forstår godt at det blir mange samlivsbrudd i småbarnsperioden. 

Anonymkode: 080f4...d80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig han er litt usikker i forhold til babyen, at han skal lese signalene feil? Kunne det vært en løsning at du reiser bort noen timer innimellom, for å vise han at det går fint? 

Når det gjelder husarbeid - har det endret seg siden babyen kom, eller er det bare tydeligere i og med at alt arbeidet med babyen kommer på toppen? Hos oss så jeg alltid alt først, og ble irritert på at jeg tok mesteparten. Løsningen var at vi delte oppgavene mellom oss, det har ført til null konflikter. Jeg tar alt av klesvask, han tar alt av oppvask etter frokost og etter middag (ut og inn i maskin). Hvem som har ansvar for ukesinnkjøp og middagslaging/dag avtales hver søndag. Og vi skriver lister over hva som skal gjøres hvilken dag hver uke. Også er hushjelp gull, når tid er en knapp faktor og husfreden viktigere enn noe annet. 

Skrevet

Kva gjer far, da? Jobb? Bil? Utvendig arbeid? Eller berre latskap??

Skrevet

Ikke si at du ønsker han skal gjøre noe, be om det og at det blir gjort nå. Tror du rett og slett må sette foten ned. Tar du baby og mating, kan han sette på en klesvask og omvendt. 

Anonymkode: 3fa55...975

• Liker 1
Skrevet

Fedre er ganske enkelt ikke så intressert i babyer. Å skylde på at mor overtar og at han er usikker blir for dumt. Hva skulle barnet gjort viss både mødre og fedre var så usikre at de skygget banen hver gang baby trengte noe?

Anonymkode: f7b1a...4bc

• Liker 2
Skrevet

Skrur av hvor flink han er når han gjør noe med babyen. Det fungerte her. Far ble mer selvsikker og bidrar mer. 

Har f.eks skrytt av hvor flink han er til å få babyen til å slappe av og "wow! Du fikk han til å sovne så fort? Åååå som han koser seg hos pappaen sin!". Tro meg, det fungerte og nå bærer han mye på babyen og viser hvor flink han er til å få han til å sovne ;)

Anonymkode: c4f50...c74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...