AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #21 Skrevet 20. august 2016 39 minutter siden, prt90 skrev: Jeg er styreleder i et sameie, og om noen hadde hengt opp en brannstige uten tillatelse hadde den blitt fjernet på eiers regning på dagen. Hadde de søkt ville de fått avslag. Hvis noen på død og liv skal ha brannstige må finne seg en taustige som kan monteres ved bruk. I et borettslag hadde det om mulig vært enda mer uaktuelt å tillate noe slikt. Ellers vil jeg si at det sannsynligvis er mye tryggere å vente på brannvesenet Helt merkelig at ikke borettslag tillater det! Det er viktigere med fasaden enn at folk i 2 etg og oppover skal komme seg trygt ut i brann. Trebebyggelse tar fort fyr. Tenker det hadde blitt stor sak om du hadde montert ned brannstige til en beboer og det begynt brenne den natten uten at vedkommende kom seg ned fra leiligheten. Anonymkode: 039d3...fae 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #22 Skrevet 20. august 2016 Å bo i borettslag innebærer at du forholder deg til lovr og regler for å bo i borettslag. Det du å spør om her, innebærer at du tenker å "ta deg til rette" slik det passer deg. Det kan i verste fall medføre at brl. I generalforsamling beslutter å kaste deg ut. (Vi har en noe tilsvarende sak her jeg bor.) Fra andre etasje klarer du deg helt fint med branntau eller brannstige som du henger utenpå verandaen om behovet for bruk oppstår. Det viktigste i dag er å avholde brannøvelse i tilfelle brann oppstår. Dog er det langt oftere man opplever vannskade enn brann i hjemmet. Noe å tenke på kanskje? Skal du ha brannstige, så får du gå frem slik man skal gå frem, søke styret eller fremme sak for generalforsamlingen og gjøre det som trengs ellers for å få den godkjent. Anonymkode: 01132...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #23 Skrevet 20. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt merkelig at ikke borettslag tillater det! Det er viktigere med fasaden enn at folk i 2 etg og oppover skal komme seg trygt ut i brann. Trebebyggelse tar fort fyr. Tenker det hadde blitt stor sak om du hadde montert ned brannstige til en beboer og det begynt brenne den natten uten at vedkommende kom seg ned fra leiligheten. Anonymkode: 039d3...fae Hva slags brannvarslingssystem og brannslukningsutstyr har dere i leilighetene? Anonymkode: 16604...0f4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #24 Skrevet 20. august 2016 Slapp av TS. Det er ingen problem å hoppe ned fra andre etasje. Kanskje du forstuer en ankel, men det er bedre enn å dø i brann. Få deg en taustige eller lignende. Dette med brannstige i andre etasje er ikke på noen måte en liv-og-død sak. Anonymkode: 955df...aa3
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2016 #25 Skrevet 20. august 2016 Fungerende rømningsveier er i form av fastmonterte løsninger og ikke ting som må fikler med dersom brann oppstår. En branntrapp på utsiden av huset har den dumme effekten at folk også kan klatre opp, stiger fra balkong til bakke som skal foldes ut eller falle ned krever vedlikehold for at de skal virke. Så er det jo regler for rømningsveier - gå heller i dialog med styret om hva som er kravet hos dere og om disse er oppfylt. Her må vi utvi fellesgang i alle etasjer, men det er en utvendig trapp som alternativ til hovedtraseen - selv om man altså må ut i fellesgangen for å komme til denne. Til gjengjeld har vi brannvarslingsanlegg med klokker slik at ved en brann vil vi få tidlig varsel om at det brenner.
drikkerbrushverdag Skrevet 20. august 2016 #26 Skrevet 20. august 2016 Det er ikke enkelt å få gjort fasadeendringer. En brannstige er vel heller ikke en super løsning da det gjør det mye enklere for folk å komme seg inn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #27 Skrevet 20. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt merkelig at ikke borettslag tillater det! Det er viktigere med fasaden enn at folk i 2 etg og oppover skal komme seg trygt ut i brann. Trebebyggelse tar fort fyr. Tenker det hadde blitt stor sak om du hadde montert ned brannstige til en beboer og det begynt brenne den natten uten at vedkommende kom seg ned fra leiligheten. Anonymkode: 039d3...fae I alle borettslag jeg har bodd i må slike fasadeendringer søkes om. Ikke til styret, men kommunen. Og jeg har bare bodd i 50 tallsblokker Anonymkode: 00bc4...d57 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #28 Skrevet 20. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av TS. Det er ingen problem å hoppe ned fra andre etasje. Kanskje du forstuer en ankel, men det er bedre enn å dø i brann. Få deg en taustige eller lignende. Dette med brannstige i andre etasje er ikke på noen måte en liv-og-død sak. Anonymkode: 955df...aa3 Jeg bor alene med en 2 åring. Det er ett stykke da skjønner du.. Anonymkode: 039d3...fae
Rosa Sitron Skrevet 20. august 2016 #29 Skrevet 20. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene med en 2 åring. Det er ett stykke da skjønner du.. Anonymkode: 039d3...fae Du overdriver. 2 åringen er laget for å tåle den smellen. Det er virkelig ikke så problematisk å ikke ha en stige. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #30 Skrevet 20. august 2016 21 timer siden, VinterSnø skrev: Folk tror de kan dem, men når de trenger får de det ikke til likevel. Hvordan de blir ødelagt har jeg ikke lagt meg opp i, bare hørte på rådet om at det ikke var noe poeng å kjøpe. Venter heller på stigebil jeg, om jeg trenger. Hva med en taustige? Hadde det fungert bra? Anonymkode: c43e3...582
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #31 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene med en 2 åring. Det er ett stykke da skjønner du.. Anonymkode: 039d3...fae Hvorfor svarer du ikke på hvordan brannsikkerheten er i din og andres leilighet er? Det bør være førstepri. Anonymkode: 16604...0f4 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #32 Skrevet 20. august 2016 Den Friday, August 19, 2016 at 19.05, AnonymBruker skrev: Naboene har varmepumper. Så at jeg ikke skal få montere brannstige som potensielt skal redde livet mitt, ser jeg på som en selvfølge! Sier de nei så setter jeg opp likevel, ellers går jeg videre med det. Borettslaget er fra 50 tallet. Anonymkode: 039d3...fae Hvordan tror du det vil se ut om alle gjorde dette? Vil du montere den selv også? Tviler på at firma gjør det uten godkjennelse. Anonymkode: b667b...332 2
Million Skrevet 21. august 2016 #33 Skrevet 21. august 2016 (endret) Kan du ikke kjøpe deg en brannstige av tau, av typen man folder ut og kaster ned VED BRANN og behov? Altså henger den opprullet inne på balkongen din til vanlig, ute av syne for alle, og så bare folder du den ut og kaster den ned (festet oppe hos deg selvsagt) om behovet skulle oppstå. Det er dette som er vanlig å ha f.eks. i andre etasje i eneboliger og lignende. Barnet kan holde deg rundt halsen, det klarer barn i den alderen, og du kan om du vil spenne han fast til kroppen din i tillegg, med et belte e.l. for sikkerhets skyld. Legg beltet i nærheten av branntautrappen, så har du et i beredskap. Da har du hendene fri til å klatre ned branntaustigen, med barnet spent fast til kroppen samt at han holder deg rundt halsen. Om et år eller to klarer han å klatre ned selv. Endret 21. august 2016 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #34 Skrevet 21. august 2016 Men du bor alene og med to-åring, ønsker du at det skal være lett å komme opp på din balkong, når du har brannstige rett utenfor? Sånn ift til innbrudd.. Er vel glassdør til balkong også? Jeg tror jeg ville heller hatt taustige +bæresele i nærheten (den billigste eldste mest ubrukelige og mest u-ergonomiske Babybjørn er bra nok for formålet, det er jo bare for å spenne ungen fast på deg i tilfelle evakuering. Egentlig kjekt å ha om dere skal ut døra også, fint med hendene fri. Anonymkode: 433f1...38b 3
Gjest Mysticgirl Skrevet 21. august 2016 #35 Skrevet 21. august 2016 Merkelig av et borettslag og ikke montere stiger som kan redde liv. Du kan kjøpe en slik en TS : http://www.sikkerheten-selv.no/product/370/brannstige-uthengsmodell-39-m?gclid=CNGUvuqe084CFUd5cgodTHAGpg Bare sjekk når du kommer hjem om avstanden i vinduskarmen passer, da noen kan være for smale
Pikeliten Skrevet 22. august 2016 #36 Skrevet 22. august 2016 Den 8/19/2016 at 18.16, AnonymBruker skrev: Vi har ikke brannstiger fra 2 etg og ned i vårt borettslag. Det er ingen krav til dette fikk jeg i svar. Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en brannstige. Jeg ser på det som meningsløst å søke styret om godkjenning. Da de uansett etter min mening ikke kan nekte meg. DW kan vell ikke det? Jeg tenker ha brannstigen ved balkongen min, da det vil være lettest for meg og min sønn på 2 år å komme ut på stigen. Anonymkode: 039d3...fae Undersøk først hvilke krav det er til din bolig: http://www.sikkerhverdag.no/brann/romningsveier/disse-romningsveiene-ma-du-ha/ Deretter ville jeg fokusert på gode, seriekoplede røykvarslere (ja, koplet sammen med alle dine naboer) og på slukkeutstyr. Dersom det ikke er krav om å ha brannstige e.l. for din type leilighet, så må du faktisk søke styret om å sette opp slikt og du kan få nei. Brannstige/branntau som du oppbevarer innendørs kan du uansett ha.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #37 Skrevet 22. august 2016 Den 19. august 2016 at 19.53, VinterSnø skrev: Folk tror de kan dem, men når de trenger får de det ikke til likevel. Hvordan de blir ødelagt har jeg ikke lagt meg opp i, bare hørte på rådet om at det ikke var noe poeng å kjøpe. Venter heller på stigebil jeg, om jeg trenger. Så en brannmann har oppfordret deg til å bare vente på stigebil fremfor å ta i bruk av brannstiger? Det høres ut som et farlig råd/oppfordring. Anonymkode: 15ce0...f2c 4
Rosa Sitron Skrevet 22. august 2016 #38 Skrevet 22. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så en brannmann har oppfordret deg til å bare vente på stigebil fremfor å ta i bruk av brannstiger? Det høres ut som et farlig råd/oppfordring. Anonymkode: 15ce0...f2c Ja, en brannmann har rådet meg til det. Flere enn en faktisk. 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. august 2016 #39 Skrevet 22. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så en brannmann har oppfordret deg til å bare vente på stigebil fremfor å ta i bruk av brannstiger? Det høres ut som et farlig råd/oppfordring. Anonymkode: 15ce0...f2c Enig, bestefaren til barnet mitt brant inne pga det ikke fantes rømningsvei og han bodde høyt oppe. Burde vært påbudt i borettslag med brannstige montert for bedre sikkerhet.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #40 Skrevet 22. august 2016 1 minutt siden, VinterSnø skrev: Ja, en brannmann har rådet meg til det. Flere enn en faktisk. Og hva om beredskap ikke kommer tidsnok? Er det en så lur idé da? Anonymkode: 15ce0...f2c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå