Gå til innhold

Brannstige i borettslag kan de nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke brannstiger fra 2 etg og ned i vårt borettslag. Det er ingen krav til dette fikk jeg i svar. Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en brannstige. Jeg ser på det som meningsløst å søke styret om godkjenning. Da de uansett etter min mening ikke kan nekte meg. DW kan vell ikke det? Jeg tenker ha brannstigen ved balkongen min, da det vil være lettest for meg og min sønn på 2 år å komme ut på stigen. 

Anonymkode: 039d3...fae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan nekte. Brannstigen er nok meldepliktig

Anonymkode: 00bc4...d57

• Liker 3
Skrevet

Kan de virkelig det? Om det brenner i fellesgangen. Hvordan kan jeg å min 2 åring komme oss ut? Vi kan ikke hoppe fra 2 etg. Jeg kunne sikkert gjort det, men ikke med han i armene. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de virkelig det? Om det brenner i fellesgangen. Hvordan kan jeg å min 2 åring komme oss ut? Vi kan ikke hoppe fra 2 etg. Jeg kunne sikkert gjort det, men ikke med han i armene. 

Det enkleste er sikkert å installere et branntau eller en brannstige som du monterer når den skal brukes. (koster under 1000 kroner) e

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, prt90 skrev:

Det enkleste er sikkert å installere et branntau eller en brannstige som du monterer når den skal brukes. (koster under 1000 kroner) e

Branntau ? I 2006 ? :blink:

Anonymkode: ef053...b65

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sånn går'e :skratte:

Skulle jo stå 2016.

Skrevet
7 minutter siden, prt90 skrev:

Jeg bor alene med et lite barn. Helt uaktuelt å fire seg ned ett branntau! Trenger noe som er stødig og sikkert og lett å komme seg ned.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke brannstiger fra 2 etg og ned i vårt borettslag. Det er ingen krav til dette fikk jeg i svar. Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en brannstige. Jeg ser på det som meningsløst å søke styret om godkjenning. Da de uansett etter min mening ikke kan nekte meg. DW kan vell ikke det? Jeg tenker ha brannstigen ved balkongen min, da det vil være lettest for meg og min sønn på 2 år å komme ut på stigen. 

Du må nok søke om dette til styret. Som regel er det ikke tillatt og montere ting på fasaden uten tillatelse. Er dette et gammelt borettslag? 

Anonymkode: 79aee...ae4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok søke om dette til styret. Som regel er det ikke tillatt og montere ting på fasaden uten tillatelse. Er dette et gammelt borettslag? 

Anonymkode: 79aee...ae4

Naboene har varmepumper. Så at jeg ikke skal få montere brannstige som potensielt skal redde livet mitt, ser jeg på som en selvfølge! Sier de nei så setter jeg opp likevel, ellers går jeg videre med det. Borettslaget er fra 50 tallet.

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Branntau ja. Det er helt vanlig. Og når du bor så lavt som 2. Etg er det ikke vits med brannstige. Heller vent på brannvesenet. 

Men seriøst er du så sløv som du gir uttrykk for? 

Anonymkode: 00bc4...d57

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har varmepumper. Så at jeg ikke skal få montere brannstige som potensielt skal redde livet mitt, ser jeg på som en selvfølge! Sier de nei så setter jeg opp likevel, ellers går jeg videre med det. Borettslaget er fra 50 tallet.

Sier de nei har du ikke noe å gå videre med. Branntau er bra nok.

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene med et lite barn. Helt uaktuelt å fire seg ned ett branntau! Trenger noe som er stødig og sikkert og lett å komme seg ned.

I følge de brannmennene jeg kjenner er ikke brannstige tryggere eller bedre enn tau. Brannstigene fungerer nesten aldri, enten fordi de er ødelagte eller fordi folk ikke klarer å bruke de. Da er det like greit å vente på stigebil.

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, VinterSnø skrev:

I følge de brannmennene jeg kjenner er ikke brannstige tryggere eller bedre enn tau. Brannstigene fungerer nesten aldri, enten fordi de er ødelagte eller fordi folk ikke klarer å bruke de. Da er det like greit å vente på stigebil.

Veldig spesielt av en brannmann å si. En brannstige som blir ødelagt? Altså, den henger vel uforstyrret på veggen hvordan kan den bli ødelagt? Om folk ikke klarer bruke de må de jo lære seg. Hadde jeg skaffet meg brannstige hadde jeg trent sånn at jeg viste hva jeh skulle gjort i en slik situasjon. Man lærer seg vell å bruke det når man skaffer seg det?

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Veldig spesielt av en brannmann å si. En brannstige som blir ødelagt? Altså, den henger vel uforstyrret på veggen hvordan kan den bli ødelagt? Om folk ikke klarer bruke de må de jo lære seg. Hadde jeg skaffet meg brannstige hadde jeg trent sånn at jeg viste hva jeh skulle gjort i en slik situasjon. Man lærer seg vell å bruke det når man skaffer seg det?

Folk tror de kan dem, men når de trenger får de det ikke til likevel. Hvordan de blir ødelagt har jeg ikke lagt meg opp i, bare hørte på rådet om at det ikke var noe poeng å kjøpe. Venter heller på stigebil jeg, om jeg trenger.

Skrevet

Hvordan er det med sånn line da? Sånn som man firer seg ned med? Kan man ha et barn med i de?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juridisk sett så er alt utenfor døra til leiligheten / balkongen borettslagets eiendom og ikke ditt. Så ja de kan nekte. Monterer du uten tillatelse kan de kreve at du fjerner det.

Taustige du kan henge opp ved behov? Eller bare vente på å bli reddet? Er du ute i frisk luft og lukker døren, dreper ikke røyken deg.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med sånn line da? Sånn som man firer seg ned med? Kan man ha et barn med i de?

Ja, det er et seletøy man sitter i. 

Anonymkode: 0355e...92e

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med denne innstillingen høres det ikke ut som at borettslag er en passende boform for deg.

Anonymkode: 16604...0f4

• Liker 6
Skrevet

PS: Sørg heller for at styret har alt på stell når det gjelder brannvern, også inne i hver enkelt leilighet. Det er bedre enn å starte krig pga. av en stige.

Anonymkode: 16604...0f4

• Liker 6
Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er styreleder i et  sameie, og om noen hadde hengt opp en brannstige uten tillatelse hadde den blitt fjernet på eiers regning på dagen. Hadde de søkt ville de fått avslag. Hvis noen på død og liv skal ha brannstige må finne seg en taustige som kan monteres ved bruk. 

I et borettslag hadde det om mulig vært enda mer uaktuelt å tillate noe slikt.

Ellers vil jeg si at det sannsynligvis er mye tryggere å vente på brannvesenet :)

Endret av prt90
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...