Gå til innhold

Nødt til å flytte ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 21 år gammel, er fra Oslo og skal gå påbygg til generell studiekompetanse i år. For tiden så bor jeg sammen med min mor og lille bror. Jeg har ingen jobb for tiden, jeg var lærling i fjor og sluttet pga manglende trivsel. Jeg har også jobbet før. Jeg vil da studere videre.Så nå har mor gitt meg en frist på tre uker for å flytte ut, jeg har ingen steder å gå, har ingen penger sånn at jeg kan leie og har ingen som kan hjelpe meg. Min mor vil ikke hjelpe med noenting, faren min døde for noen år siden. Så nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal gjøre.Jeg trenger virkelig tips.

Takk på forhånd :) 

Anonymkode: 5fe68...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LÅNEKASSEN gir deg lån. SiO gir deg bolig. Lykke til.

Anonymkode: cc18a...eb2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

LÅNEKASSEN gir deg lån. SiO gir deg bolig. Lykke til.

Anonymkode: cc18a...eb2

Sio gir ikke bolig til påbygg

Anonymkode: 8347a...604

Skrevet

Hadde du ikke en annen tråd med nøyaktig det samme temaet her i dag?

Anonymkode: 631c8...b4c

Skrevet

Lånekassen dersom du studerer.

Ellers får du stikke innom NAV og be om hjelp.

Skaff deg ein deltidsjobb.

Dumt av deg å avslutte lærlingtida, du burde holdt ut og gjort deg ferdig.

• Liker 1
Skrevet

Du tar deg selv i nakkeskinnet og ser etter en jobb. Forhåpentligvis finner du en innen tre uker. Så snakker du med mammaen din og ber om en utsettelse til du har nok til innskudd. Så flytter du ut.

Mammen din gjør ikke dette for å være slem, men fordi hun er lei av å se deg rote det til og for å tvinge deg til å vokse opp og ta ansvar. 

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, NordTroll skrev:

Lånekassen dersom du studerer.

Ellers får du stikke innom NAV og be om hjelp.

Skaff deg ein deltidsjobb.

Dumt av deg å avslutte lærlingtida, du burde holdt ut og gjort deg ferdig.

Å løpe til Nav og be om hjelp er vel en for lettvint løsning.

Ts, du får nok brette opp ermene og oppføre deg voksent, noe som vil si å holde seg i jobb eller fullføre utdanningen. Man kan ikke rote rundt som du gjør når man er voksen skjønner du. Å det er vel det din mor har sett seg lei på. 

Anonymkode: 790a4...396

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å løpe til Nav og be om hjelp er vel en for lettvint løsning.

Ts, du får nok brette opp ermene og oppføre deg voksent, noe som vil si å holde seg i jobb eller fullføre utdanningen. Man kan ikke rote rundt som du gjør når man er voksen skjønner du. Å det er vel det din mor har sett seg lei på. 

Anonymkode: 790a4...396

De kan hjelpe med å finne bosted dersom det er vanskelig å finne. Og de kan hjelpe med jobbsøking.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 21 år gammel, er fra Oslo og skal gå påbygg til generell studiekompetanse i år. For tiden så bor jeg sammen med min mor og lille bror. Jeg har ingen jobb for tiden, jeg var lærling i fjor og sluttet pga manglende trivsel. Jeg har også jobbet før. Jeg vil da studere videre.Så nå har mor gitt meg en frist på tre uker for å flytte ut, jeg har ingen steder å gå, har ingen penger sånn at jeg kan leie og har ingen som kan hjelpe meg. Min mor vil ikke hjelpe med noenting, faren min døde for noen år siden. Så nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal gjøre.Jeg trenger virkelig tips.

Sjekk ut Legathåndboken på det nærmeste biblioteket ditt. Ett legat er penger du kan søke om å få mens du studerer noe. Det er ulike organisasjoner som kan støtte opp om dette, du finner forslag til det i den boka. Sørg for å finne nyeste mulige utgave for å få det mest mulig oppdatert. 

Men å slutte der du er lærling på grunn av mistrivsel er noe av det verste jeg har hørt. Tror du det blir slik i arbeidslivet at man kan slutte i sin faste jobb uten å ha noen annen fast jobb man kan flytte rett over i? Tror du man får salt på bordet da? 

Du bør for øvrig også jobbe deltid ved siden av studiet så sant du klarer å mestre fagene samtidig da på skolen. Du må lære deg å sette opp budsjett og regnskap for eget bruk (Google ordet SIFO), og begynn å spar fast hver måned.

Anonymkode: 0b6a3...21f

Skrevet

Kom på noe mer.

Sjekk ut ledige deltidsjobber allerede nå. Ikke vær kresen. Nå er det viktigste at du kommer deg ut i voksenlivet. 

Sjekk ut kommunen din, og nabokommuner, sine sider. De har alltid en egen side for ledige stillinger. Alle kommuner i landet sine nettsider har en URL som er bygd opp a la www. kommunenavn.no Så ser du etter en link der der det står ledige stillinger.

Sjekk ut jobber på Finn. Der kan du legge inn autosøk, slik at du hver dag får e-post som matcher det du ønsker å få jobbannonser på. 

Sjekk ut www.NAV.no. Der er det mange jobber som blir lagt ut.  

Legg ut CV på LinkedIn. 

Skrevet

Og lagre din CV på Finn. Da kan det bli lettere i noen søknadsprosesser, ved at du kan trykke på at de skal overføre info derfra.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du finne deg en plass å bo, og finne ut hvordan du kan klare å betale, f.eks søke på lånekassen, skaffe deg jobb, hva som helst. Dette fikser du .

Anonymkode: c736d...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...