Gå til innhold

Må man sterilisere innekatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har et spørsmål angående sterilisering av innekatter. Vi har to jentepuser på 4 måneder som skal være innekatter, bortsett fra at vi noen ganger tar de med ut selv i bånd. (ikke noe vits å ha inne/utekatt diskusjonen her. Er ikke aktuelt å la de gå fritt ute). Det jeg lurer på er om det er nødvendig å sterilisere de? Dette er katter som er ment for kos, men de er ganske dyre rasekatter begge to. Tenker at det kan jo hende at en gang i fremtiden så kanskje jeg vil sette et kull på en av de.. Det er ikke noe jeg har planer om eller noe jeg egentlig tenker på NÅ, nå er de jo bare kattunger og er ganske mye annet som må ordnes før det hadde vært aktuelt uansett, som et helt hus for plass. Men da hadde det jo vært dumt å sterilisere de.

Vet at hvis man har to hannkatter så burde de kastreres hvis de er innekatter og lurer vel egentlig på om det er noe av det samme hvis det er to jenter? haha. Er det bedre for de, eller hva er best? Spør kanskje dumt men vil heller være sikker

Anonymkode: 2c933...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katter bør kastreres uansett kjønn. Hokatter vil få løpetid, og da de ikke får parret seg kan den holde på lenge og komme igjen ofte. Det er veldig stressende for kattene. Det reduserer også risikoen for jurkreft og de kan selvsagt ikke få livmorbetennelse. Kattene vil sannsynligvis være bedre venner om de er kastrerte. 

Om kattene ble solgt som "kosekatter", har de kanskje en feil som gjør at de ikke bør avles på? 

Endret av Tvist
  • Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er om det er nødvendig å sterilisere de?

Ja. Ja. Ja.

Anonymkode: effb8...c13

• Liker 1
Skrevet

Man  ikke, men hunnkatter går i brunst og det kan være ganske slitsomt både for deg og kattene. Det beste for dem er definitivt å kastrere.

Hvis du tenker på å ha kull på dem, er det første du må gjøre å sjekke hvilken stamtavleklasse de har. Kjøpte du dem ikke for avl. er det stor sjanse for at de er registrert med stamtavleklasse II, da kan du ikke bruke dem i avl uten oppdretters samtykke (og de sier sjeldent ja). Det vil si at man ikke får registrert kattungene og man neppe finner noen som vil låne ut hanne til deg. Får man ikke registrert kattungene er de jo verdiløse for avlen, og som blandingskatter å regne.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Tvist skrev:

Katter bør kastreres uansett kjønn. Hokatter vil få løpetid, og da de ikke får parret seg kan den holde på lenge og komme igjen ofte. Det er veldig stressende for kattene. Det reduserer også risikoen for jurkreft og de kan selvsagt ikke få livmorbetennelse. Kattene vil sannsynligvis være bedre venner om de er kastrerte. 

Om kattene ble solgt som "kosekatter", har de kanskje en feil som gjør at de ikke bør avles på? 

Er dette jeg tenkte på, så ville spørre :) takk for svar.

De har ingen feil og kan avles på, er i grunn vi som valgte å ha de som kosekatt iom at vi ikke driver med oppdrett eller har tenkt på det, vi ville bare ha godt selskap hjemme:) 

Et øyeblikk siden, Skywise skrev:

Man  ikke, men hunnkatter går i brunst og det kan være ganske slitsomt både for deg og kattene. Det beste for dem er definitivt å kastrere.

Hvis du tenker på å ha kull på dem, er det første du må gjøre å sjekke hvilken stamtavleklasse de har. Kjøpte du dem ikke for avl. er det stor sjanse for at de er registrert med stamtavleklasse II, da kan du ikke bruke dem i avl uten oppdretters samtykke (og de sier sjeldent ja). Det vil si at man ikke får registrert kattungene og man neppe finner noen som vil låne ut hanne til deg. Får man ikke registrert kattungene er de jo verdiløse for avlen, og som blandingskatter å regne.

Begge oppdretterne er åpne for at de kan avles på, begge har tilbydd seg å bruke en av deres egne katter om vi ønsker det. Dette er katter som har VELDIG god stamtavle. Oppdretteren av den ene katten ville egentlig at katten vår skal brukes til avl i og med at hun er perfekt og i tillegg at det ikke er en så vanlig katterase i Norge (Savannah), så dette gjør meg usikker om vi skal sterilisere henne siden han har et så sterkt ønske om at det skal bli flere katter av den rasen. Og hun er sinnsykt vakker.

Men annet spørsmål: Har hørt om p-piller for katter, kan det være en mulighet? Eller vil katten fortsatt få løpetid osv?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er dette jeg tenkte på, så ville spørre :) takk for svar.

De har ingen feil og kan avles på, er i grunn vi som valgte å ha de som kosekatt iom at vi ikke driver med oppdrett eller har tenkt på det, vi ville bare ha godt selskap hjemme:) 

Begge oppdretterne er åpne for at de kan avles på, begge har tilbydd seg å bruke en av deres egne katter om vi ønsker det. Dette er katter som har VELDIG god stamtavle. Oppdretteren av den ene katten ville egentlig at katten vår skal brukes til avl i og med at hun er perfekt og i tillegg at det ikke er en så vanlig katterase i Norge (Savannah), så dette gjør meg usikker om vi skal sterilisere henne siden han har et så sterkt ønske om at det skal bli flere katter av den rasen. Og hun er sinnsykt vakker.

Men annet spørsmål: Har hørt om p-piller for katter, kan det være en mulighet? Eller vil katten fortsatt få løpetid osv?

Katten vil ikke få løpetid på p-piller. Men det er ekstremt kreftfremkallende og ikke å anbefale (i alle fall ikke på sikt). Men du kan jo høre med oppdretter hvordan de gjør det.

• Liker 3
Skrevet

ja eller kjøpe p-piller fordi de går helt bananas i løpetiden. 

Skrevet

Har hørt rykte om at klasse 2 ikke finnes lenger. Men for avl må en ha klasse 1 på stamtavlen. Og man må være registrert oppdretter for å få stamtavle på eventuelle avkom.

Klassesettingen bestemmer oppdretter og handler ofterere om at de ønsker å verne om sine linjer fremfor at det er noe "galt" med kattungene de selger.

Har to fertile hunnkatter hvor den ene løper ofte. Den andre er ung enda. De går greit sammen, men er ikke perlevenner. Det er inn i h... slitsomt for alle når det løpes! 

• Liker 1
Skrevet

Ikke gi kattene p-piller er du grei. Det er ganske kreftfremkallende for småpuser og generelt ikke bra for helsa deres :) 

Jeg mener jeg leste noe om injeksjoner katten kan få i en annen tråd her, som hindrer løpetid og drektighet. Vet ikke noe om det, men du kan høre med dyrlegen om det finnes noen alternativer.

Anonymkode: 2b238...3ac

Skrevet

Det finnes vel en hormonsprøyte som gis hver 3. måned

Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Det finnes vel en hormonsprøyte som gis hver 3. måned

Er ikke den kreftfremkallende slik som pillene?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Tvist skrev:

Er ikke den kreftfremkallende slik som pillene?

Jeg vet faktisk ikke. Hadde planlagt et kull her til høsten, men lurer på om jeg må utsette. Er nysgjerrig på alternativer til p-piller selv

Skrevet

En hunnkatt med løpetid er slitsom både for dyr og eier,så støtte de andre som sier ja.

Anonymkode: bf165...027

• Liker 1
Skrevet

Foreslår at du tar en skikkelig prat med oppdretteren om katten din skal ha et kull eller ikke. At du synes den er sinnssykt vakker er irrelevant, det som teller er hvordan hun utvikler seg ift rasestandarden, og om hun har noe å tilføre rasen. Det er også mye ansvar forbundet med å ha kull, og mye arbeid. Sett deg godt inn i dette før du bestemmer deg.

Hvis du skal ha kull på katten, må du sannsynligvis sette henne på p-piller, for mange hunnkatter er et mareritt å ha i hus når de har løpetid, og det er ofte bare tre uker mellom hver løpetid. P-sprøyte brukes sjelden på avlshunner, virkningen kan vare mye lenger enn tre mnd, og da er det helt umulig å forutsi løpetid, og evt få til å time/planlegge kull. 

P-piller og p-sprøyte kan ha tildels alvorlige bivirkninger, og for din katts helses del anbefaler jeg sterkt at du steriliserer (egentlig kastrerer) begge kattene i ung alder, med mindre du er 100% sikker på at de skal ha kull, OG du har oppdretteren deres i ryggen. 

Anonymkode: c3bcf...f57

• Liker 2
Skrevet

Savannahs er da ikke typisk kosekatter? De er vakre men ville 

De har jo en mye større andel vill katt i seg!  Godt dere har to, og håper huset er ommøblert slik at de kan klatre osv. Bånd går helt fint. Bør absolutt steriliserer, to Savannahs i løpetid?   Både dere og naboer vil ende på psykiatrisk institusjon av stress og utmattelse og purken vil jevnlig banke på døren. 

Samme med kattene. .....

Anonymkode: edd2d...46c

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Savannahs er da ikke typisk kosekatter? De er vakre men ville 

De har jo en mye større andel vill katt i seg!  Godt dere har to, og håper huset er ommøblert slik at de kan klatre osv. Bånd går helt fint. Bør absolutt steriliserer, to Savannahs i løpetid?   Både dere og naboer vil ende på psykiatrisk institusjon av stress og utmattelse og purken vil jevnlig banke på døren. 

Samme med kattene. .....

Anonymkode: edd2d...46c

"Kosekatt" betyr i denne sammenhengen "ikke avlskatt"

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

De to hokattene mine sine sykluser påvirket hverandre (i mangel av bedre forklaring), så vi endte med at de hadde løpetid veldig ofte. De var vanlig blandingskatter da, vet ikke om det samme gjelder for rasen din.

Skrevet
Den 19.8.2016 at 14.37, Kontormus skrev:

Har hørt rykte om at klasse 2 ikke finnes lenger. Men for avl må en ha klasse 1 på stamtavlen. Og man må være registrert oppdretter for å få stamtavle på eventuelle avkom.

Klassesettingen bestemmer oppdretter og handler ofterere om at de ønsker å verne om sine linjer fremfor at det er noe "galt" med kattungene de selger.

Har to fertile hunnkatter hvor den ene løper ofte. Den andre er ung enda. De går greit sammen, men er ikke perlevenner. Det er inn i h... slitsomt for alle når det løpes! 

Jo, kl 2 finnes fortsatt. Men i dette tilfellet, med en savannah, så er de garantert ikke registrert i NRR, så da har de ikke stamtavle hverken kl 1 eller 2... De er sannsynligvis registrert i TICA, hvordan de gjør det i forhold til et eventuelt avlsforbud aner jeg ikke... 

Jeg er registrert oppdretter i NRR selv, så akkurat dette er jeg 100% sikker på :) 

En del hunner pisser rundt under løp, i tillegg til at de "glemmer" å spise, og hyler som idioter. Jeg har en mistanke at en hybrid som savannah ikke er særlig mer stille enn vanlige raser... I tillegg er jo sjansen der for livmorbetennelse... 

Skrevet
1 time siden, Miss Marble skrev:

Jo, kl 2 finnes fortsatt. Men i dette tilfellet, med en savannah, så er de garantert ikke registrert i NRR, så da har de ikke stamtavle hverken kl 1 eller 2... De er sannsynligvis registrert i TICA, hvordan de gjør det i forhold til et eventuelt avlsforbud aner jeg ikke... 

Jeg er registrert oppdretter i NRR selv, så akkurat dette er jeg 100% sikker på :) 

En del hunner pisser rundt under løp, i tillegg til at de "glemmer" å spise, og hyler som idioter. Jeg har en mistanke at en hybrid som savannah ikke er særlig mer stille enn vanlige raser... I tillegg er jo sjansen der for livmorbetennelse... 

Ja, for min rase er ikke klasse 2 aktuelt så jeg skal ikke være for påståelig ang. det. Savannah er vel godkjent hos Tica og jeg kjenner heller ikke deres regelverk. Men ser for meg at en slik katt kan være krevende både med og uten løpetid. En romslig luftegård med aktivitetsmuligheter er vel det minste de trenger

Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja, for min rase er ikke klasse 2 aktuelt så jeg skal ikke være for påståelig ang. det. Savannah er vel godkjent hos Tica og jeg kjenner heller ikke deres regelverk. Men ser for meg at en slik katt kan være krevende både med og uten løpetid. En romslig luftegård med aktivitetsmuligheter er vel det minste de trenger

Jaha? Da lurer jeg jo på hvilken rase du har, siden kl 2 blir brukt i større eller mindre grad i de aller fleste raser... Jeg bruker det helst ikke, for det er i utgangspunktet beregnet på katter med defekter/feil som ikke skal gå i avl, og en katt behøver så langt fra ha en defekt for å bli solgt til kos... Har brukt kl 2 til ett kull pga restriksjoner på en hannkatt jeg lånte, mine egne hanners avkom selges på kl 1. Uten at det dermed betyr at alt avles på :)

Savannahene som selges i Norge er minst F5, så de begynner vel å bli relativt tamme, men ja, de krever nok en del aktivisering... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...