AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 http://www.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html ikke bare får staten en større regning for å dekke alle trosamfunn i landet, men mer radikale religioner vil få mer penger som de vil bruke på å få mer makt. la nå heller den Norske Kirken bli (den er harmløs uansett), enn å gi penger til mer ekstreme kristne og muslimske grupper. Selv ateister burde forbli i den Norske Kirken. Anonymkode: 65b13...ccc 5
Testosteron Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Det finnes alternativer for ateister også, f.eks. Humanetisk Forbund. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 Jeg tror noen må skrive om den artikkelen, for den gir ingen mening. Noe av det første den sier er at antall medlem i kriken har null å si for hvor mye støtte den får, at selv når folk melder seg ut vil de ha like mye støtte fordi støtten er ikke medlemsbasert. Men så sier den plutselig at andre trossamfunn får mer fordi ??? ukjent For meg virker det som om de blander noe helt irrelevant Sitat Om 100.000 mennesker melder seg ut av kirken, vil de få like mye penger, men verdien av hvert medlem øker til 968 kroner Dette betyr ikke at pengemengden forandrer seg .. Anonymkode: b6035...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror noen må skrive om den artikkelen, for den gir ingen mening. Noe av det første den sier er at antall medlem i kriken har null å si for hvor mye støtte den får, at selv når folk melder seg ut vil de ha like mye støtte fordi støtten er ikke medlemsbasert. Men så sier den plutselig at andre trossamfunn får mer fordi ??? ukjent For meg virker det som om de blander noe helt irrelevant Dette betyr ikke at pengemengden forandrer seg .. Anonymkode: b6035...d3a Skjønte ikke dette jeg heller.. hvorfor får da andre trossamfunn mer Anonymkode: f77ef...1bf 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke dette jeg heller.. hvorfor får da andre trossamfunn mer Anonymkode: f77ef...1bf Kirken får en fast støtte, mens de andre får per hode Anonymkode: b8e29...2f8 2
*Mocca* Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 Søtten kirken får er den samme uansett, men støtten til andre trossamfunn baseres på kirkens støtte delt på kirkens medlemmer.... den summen får andre trossamfunn pr medlem de har.... Meldte meg ut før dette selv, og inn i Humanetisk ..... ikke snakk om å bare melde meg ut, uten å melde meg inn annet sted..... Kanskje det sikrer at jeg ike blir tvangsinnmeldt i kirken igjen.... men har ikke stor tro på det heller... Ser ingen grunn til å være medlem av Den norske kirke, har aldri vært troende og det blir fundamentalt galt for meg å være medlem av noe som helst trossamfunn.... 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Ta det med knusende ro. Hvis det nå skjer at hundretusenvis melder seg ut av kirka blir jo staten tvunget til å revurdere ordningen som er i dag når det angår støtte til medlemmer. Anonymkode: f8570...e05 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 3 minutter siden, *Mocca* skrev: Søtten kirken får er den samme uansett, men støtten til andre trossamfunn baseres på kirkens støtte delt på kirkens medlemmer.... den summen får andre trossamfunn pr medlem de har.... Det høres ut som et veldig merkelig opplegg. Jaja, det er ikke mitt problem om dårlige økonomiske avgjørelser blir tatt når det gjelder kirken. Jeg bryr meg også veldig lite om andre religioner blir styrket. Anonymkode: b6035...d3a
*Mocca* Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som et veldig merkelig opplegg. Jaja, det er ikke mitt problem om dårlige økonomiske avgjørelser blir tatt når det gjelder kirken. Jeg bryr meg også veldig lite om andre religioner blir styrket. Anonymkode: b6035...d3a Det skal jeg være enig i. Og jeg tenker at istedenfor å oppfordre folk til å fortsette å være medlem kun av denne grunn, bør man heller jobbe med å endre systemet.... Bør være en pott pr medlem og den gjelder kirken også... f.eks alle trossamfunn får 500,- pr medlem i statsstøtte...(tall tatt helt ut av luften), da ville ikke det vært noe problem med økonomien, alle får likt.... Helt bak må å be folk bli medlem når de ikke kan støtte kirken i noe som helst, og da med begrunnelsen... buhu... de andre får jo mer da.... Liker man ikke systemet må man jobbe for å endre det, istedenfor å syte over det... Som noen skrev opp kirken er jo harmløs..... det er den langt ifra....
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke dette jeg heller.. hvorfor får da andre trossamfunn mer Anonymkode: f77ef...1bf Kirken får ikke støtte pr. medlem, de får en fast sum i året. De andre trossamfunnene får derimot støtte etter medlemstall. Hvor stor denne støtte pr. medlem er beregnes ut fra total støtte til kirken delt på antall medlemmer i kirken. Det medfører at hvis kirken f.eks. mister 10 % av medlemsmassen, men fortsatt får like mye i støtte, vil støtten utgjøre flere kroner pr. medlem i kirken enn før. For å illustrere prinsippet: Tenk deg at et trossamfunn - la oss kalle det trossamfunn A - har 100 000 medlemmer og mottar 100 millioner i statsstøtte. De vil imidlertid motta 100 millioner i støtte uansett om medlemstallet går opp eller ned. Med 100 000 medlemmer utgjør statsstøtten 1000 kr. pr. medlem. Samtidig får andre trossamfunn støtte pr. medlem etter dette regnestykket, så et annet trossamfunn (la oss kalle det trossamfunn B) med 10 000 medlemmer vil motta 10 000*1000 = 10 millioner. Hvis medlemstallet i trossamfunn A synker til 80 000, og støtten forblir uendret, vil støtten plutselig utgjøre 1250 kr. pr. medlem. Dette vil ikke påvirke støtten til trossamfunn A, som har en fast støtte, men for trossamfunn B vil regnestykket nå være 10 000*1250 = 12.5 millioner. Det sagt, jeg kommer naturligvis ikke til å være medlem i kirken av "taktiske årsaker" på denne måten. Jeg har meldt meg ut flere ganger, men det ser ut til at det fungerte forrige gang. På lang sikt er det uansett åpenbart at en drastisk nedgang i kirkens medlemstall vil føre til at man gjør endringer i modellen for statsstøtten de mottar. Jeg kan kanskje nekte organisert overtro noen hundrelapper ved å bli med i kirken igjen, men det er en usedvanlig kortsiktig og uambisiøs taktikk. Anonymkode: 20f62...74d 4
Gjest canacas Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 Dette er hysteri skapt av en tarvelig nettavis som clickbait (de har vel lært oppskriften av bloggerne sine). Er utmeldt, og har ikke tenkt å være støttemedlem for kirken, uansett.
Testosteron Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, *Mocca* skrev: Og jeg tenker at istedenfor å oppfordre folk til å fortsette å være medlem kun av denne grunn, bør man heller jobbe med å endre systemet.... Bør være en pott pr medlem og den gjelder kirken også... f.eks alle trossamfunn får 500,- pr medlem i statsstøtte...(tall tatt helt ut av luften), da ville ikke det vært noe problem med økonomien, alle får likt.... Et enda bedre system ville ha vært å kuttet statlig støtte til trossamfunn. Hvorfor i all videste verden skal religiøs virksomhet støttes av staten? Religiøs virksomhet bør være en privatsak og derfor finansieres utelukkende av trossamfunnets egne medlemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, *Mocca* skrev: Det skal jeg være enig i. Og jeg tenker at istedenfor å oppfordre folk til å fortsette å være medlem kun av denne grunn, bør man heller jobbe med å endre systemet.... Bør være en pott pr medlem og den gjelder kirken også... f.eks alle trossamfunn får 500,- pr medlem i statsstøtte...(tall tatt helt ut av luften), da ville ikke det vært noe problem med økonomien, alle får likt.... Helt bak må å be folk bli medlem når de ikke kan støtte kirken i noe som helst, og da med begrunnelsen... buhu... de andre får jo mer da.... Liker man ikke systemet må man jobbe for å endre det, istedenfor å syte over det... Som noen skrev opp kirken er jo harmløs..... det er den langt ifra.... Hva begrunner du det med? Anonymkode: b7e57...1cf 3
Druid Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror noen må skrive om den artikkelen, for den gir ingen mening. Noe av det første den sier er at antall medlem i kriken har null å si for hvor mye støtte den får, at selv når folk melder seg ut vil de ha like mye støtte fordi støtten er ikke medlemsbasert. Men så sier den plutselig at andre trossamfunn får mer fordi ??? ukjent For meg virker det som om de blander noe helt irrelevant Dette betyr ikke at pengemengden forandrer seg .. Anonymkode: b6035...d3a La meg forklare. Kirken får uansett like mye penger. Andre kirkesamfunn får en støtte pr medlem tilsvarende det kirken får. Så når kirken får en million og har 10 000 medlemmer, så blir støtten pr medlem som kirken får 100 kr og dette blir da støtten de andre menighetene også får pr innmeldt medlem. Går de ned til 5000 medlemmer, så blir støtten 200 kr pr medlem i kirken og dette blir da støtten til andre menigheter. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 Jeg skjønte det etter Moccas første setning etter mitt innlegg, og der er et langt innlegg for de som eventuelt ikke skjønte det fra det. Anonymkode: b6035...d3a
Cesil Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 Jeg er ikke døpt og burde derfor aldri vært medlem. Likevel har jeg nå meldt meg ut for tredje gang (har ringt og gitt beskjed to ganger tidligere, etter å ha fått stemmeseddel til kirkevalget). Barna mine er heller ikke døpt, men de står sikkert oppført som medlemmer de også. Hva om alle trossdamfunn eller organisasjoner gjorde det samme, bare la til medlemmer slik de selv fant det for godt? Gjetter det hadde blitt temmelig baluba. 1
Saphyria Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 Det er noe alvorlig galt med budsjettsystemet her i Norge. Eg tror nok eg vil forbli ateist ut livet.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 2 timer siden, *Mocca* skrev: Søtten kirken får er den samme uansett, men støtten til andre trossamfunn baseres på kirkens støtte delt på kirkens medlemmer.... den summen får andre trossamfunn pr medlem de har.... Meldte meg ut før dette selv, og inn i Humanetisk ..... ikke snakk om å bare melde meg ut, uten å melde meg inn annet sted..... Kanskje det sikrer at jeg ike blir tvangsinnmeldt i kirken igjen.... men har ikke stor tro på det heller... Ser ingen grunn til å være medlem av Den norske kirke, har aldri vært troende og det blir fundamentalt galt for meg å være medlem av noe som helst trossamfunn.... Denne støtten vil jo naturlig nok reduseres i fremtiden, dersom folk generelt melder seg ut. Anonymkode: 3946e...2f1
Gjest Catalina Culès Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 Ser ikke ut til at den artikkelen hjalp noe. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tro-og-livssyn/15-000-ut-av-kirken-paa-fire-dager/a/23770490/
*Mocca* Skrevet 19. august 2016 #20 Skrevet 19. august 2016 2 timer siden, Testosteron skrev: Et enda bedre system ville ha vært å kuttet statlig støtte til trossamfunn. Hvorfor i all videste verden skal religiøs virksomhet støttes av staten? Religiøs virksomhet bør være en privatsak og derfor finansieres utelukkende av trossamfunnets egne medlemmer. Vet du, det er jeg helt enig med deg i. Den beste løsningen ville vært å kutte all støtte til trossamfunn. Beste ville vært å gå rett dit, uten en mellomløsning med lik støtte pr medlem. Har ikke helt tro på at vi får til det med det første, hvertfall ikke med tanke på at noen tydeligvis mener man som ateist skal forsette å stå som medlem av Den norske kirke til tross for at hvert fiber i kroppen er uenig i det meste av det kirken står for.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå