AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 I løpet av oppveksten min lærte jeg svært lite om økonomi, mine foreldre har ment at jeg burde finne ut ting selv. Nå som 20-åring merker jeg at det er alt for lite jeg faktisk forstår eller kan noe om, noe som egentlig er ganske flaut. Jeg trenger rett og slett basiskunnskaper i det meste innen økonomi; lønn, skatt, selvangivelse, lån, forsikring osv. Jeg er flink til å ikke bruke så mye penger, så jeg har ingen problemer der, men jeg forstår lite av økonomiske systemer o.l. Finnes det noen gode bøker eller nettsider å anbefale for de som trenger basiskinnskap? Anonymkode: 97013...ac1 2
Pol Pot Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Du kan bruke nettsidene til forbrukerrådet eller "dine penger". Flere av bankene har og informasjon om personlig økonomi på sine nettsider. Lykke til.
Anje Skrevet 20. august 2016 #3 Skrevet 20. august 2016 http://www.ung.no/okonomi/ Dersom du er helt blank så er dette en fin ressurs for å komme i gang. Både nav og skatteetaten har også etterhvert fått ok informative sider som sier noe om støtteordninger, skatt, etc. Om du lurer på noe i forbindelse med regler for arbeidsliv er Arbeidstilsynet sin nettside helt super, det samme er nettsiden til fagforeningen din (de fleste er ok på nett, tror jeg). Dersom du lurer på lån eller investering er bankforbindelsen din (eller en hvilken som helst større bank) stedet å starte (flere av dem tilbyr nettbaserte små minikurs). Dersom du etter det tenker at det er på tide med samfunnsøkonomisk forståelse så er Erling Røed Lersen en forfatter som kan bidra med noen bøker innen emnet. De er lettleste om noe tørre, og inneholder småkapitler om diverse (fra oljefondbruk til lønnsnivå) og de bøkene kunne med hell vært obligatorisk litteratur før en fikk stille til politisk verv. Så da er du et stykke på vei. 1
Million Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Denne siden heter "Lære penger" og skal være bra: http://larepenger.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå