AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 Mitt barn på 2,5 år har akkurat begynt på storbarnsavdeling i barnehagen. Hun går i samme barnehage som hun gikk i på småbarnsavdeling, og hun har alltid likt seg godt. Oppstart på ny avdeling gikk fint. Hun hadde gledet seg, og kjente noen av de store barna fra før. Men allerede første uken market vi at hun var reservert på en ny måte. Tolket dette først som vanlig i og med at hun er i nye omgivelser med nye barn, men har utover i uke 2 gitt flere og flere tegn på at hun ikke har det så fint. Det viser seg nå at det er et annet barn på avdelingen som har "adferdsutfordringer", og dette gir utslag i at han slår, sparker og dytter. Det er både voldsomt og konstant. Har selv fått observere dette ved flere anledinger nå. Det er ikke bare mitt barn som gjennomgå, men i og med at hun er yngst på av avdelingen så er hun et lett offer. Mitt barn broker også briller, og denne gutten driver også å tar brillene hennes. I dag gråt hun da vi skulle reise til barnehagen og sa at hun ikke ville fordi gutten er slem og slår henne, og dette er en jente som hver dag har gledet seg til barnehagen. Jeg har i dag snakket uformelt med de ansatte på avdelingen, og har også bedt om en samtale mandag. Kjenner at det knyter seg i magen min. Anonymkode: f134c...fc1
Mari Y Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Kan godt være at dette er atferdsproblemer. At han sparker og slår datteren er farlig og alvorlig. Jeg ville ha forholdt meg til å ha snakket med de ansatte i første omgang. Kan godt hende også er et tegn på at han ikke har det bra hjemme, og mener de ansatte i barnehagen må følge opp slike ting. Man kan alltids kontakte Alarmtelefonen for barn og unge, om man misstenker omsorgssvikt. Men det er sikkert også mulig å ta en titt på Barneombudets hjemmeside ang hvordan man håndterer mobbing. 1
jupiter_c Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 jeg regner med at barnehagen har kontroll på dette... og med det så mener jeg samarbeid med hjem og eventuelt ppt/abup osv til dette barnet.... men utagerende adferd som går utover andre barn er ikke noe greit, ihvertfall ikke på det nivået du du beskriver her... så snakk med barnehagen om det er mulig å skjerme ditt (og andres) barn mere fra dette barnet, slik at det blir mindre uheldige episoder! for det skal ikke være sånn at noen skal være redd for å gå i barnehagen!! 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 Jeg synes at i slike situasjoner som dette bør man som foreldre kunne kreve at det er nok ressurser i barnehagen til å følge opp og avverge slike situasjoner du beskriver mest mulig. Barn med atferdsproblemer skal jo også få gå i barnehage og lære seg blant annet sosialisering, men det bør ikke gå utover de andre barnas trivsel og skape frykt. Dette kan jo faktisk sette seg skikkelig og gjøre ditt barn utrygt. Det er ikke ok. Har selv jobbet i en barnehage hvor det på avdelingen var et barn med diagnosen ADHD. Han var også svært utragerende og voldelig mot andre barn, tidvis direkte "slem". Her var det satt inn ekstra oppfølgning, men kun noen timer i uken. Det holder rett og slett ikke mål. Jeg måtte, som assistent, fotfølge han for ved hver anledning han fant utragerte han mot andre barn, særlig yngre og også sin lillebror. Han kunne feks finne på å åpne porten for at de små skulle gå ut på veien (hans ord at han ville de skulle gå ut på veien..) Jeg er for at alle barn skal inkluderes i barnehage og skole, men da må man også ha nok voksne og gode ressurser utenfra slik at man kan følge godt nok opp at ikke andre barn får vold og utrygghet som en del av sin hverdag. Det krever et sett øyne som er ledige til å følge med (og kompetanse til å håndtere) hele tiden. Anonymkode: ba751...c58 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Han var også svært utragerende og voldelig mot andre barn, tidvis direkte "slem". Her var det satt inn ekstra oppfølgning, men kun noen timer i uken. Det holder rett og slett ikke mål. Jeg måtte, som assistent, fotfølge han for ved hver anledning han fant utragerte han mot andre barn, særlig yngre og også sin lillebror. Han kunne feks finne på å åpne porten for at de små skulle gå ut på veien (hans ord at han ville de skulle gå ut på veien..) Anonymkode: ba751...c58 At vi tørr la slike vokse opp .. Anonymkode: 9bae1...157 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 28 minutter siden, Mari Y skrev: Kan godt være at dette er atferdsproblemer. At han sparker og slår datteren er farlig og alvorlig. Jeg ville ha forholdt meg til å ha snakket med de ansatte i første omgang. Kan godt hende også er et tegn på at han ikke har det bra hjemme, og mener de ansatte i barnehagen må følge opp slike ting. Man kan alltids kontakte Alarmtelefonen for barn og unge, om man misstenker omsorgssvikt. Men det er sikkert også mulig å ta en titt på Barneombudets hjemmeside ang hvordan man håndterer mobbing. Har selv et barn som har vært utagerende. Vi ble meldt til bv, og saken er henlagt. NEI DET VAR IKKE NOE OMSORGSSVIKT. Syns folk skal slutte å dra inn barnevernet for alt og ingenting! Syns det bør være mer fokus på å få et godt samarbeid mellom barnehage og foreldre, sånn at man kan jobbe for å gi det utagerende barnet og barna rundt en bedre hverdag! Mye som kan gjøres uten at barnevernet må inn i bildet! Anonymkode: 7bffc...f72 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: At vi tørr la slike vokse opp .. Anonymkode: 9bae1...157 Selvfølgelig skal de vokse opp som alle andre barn, poenget var at jeg ikke forstår hvorfor det ofte settes inn så lite ekstra ressurser slik at man kan ha en tett oppfølgning og et ekstra par øyne så man unngår at andre barn blir skadelidende. Ved enkelte barn med atferdsvansker av denne typen skal det ikke mer til enn at man snur seg for å hjelpe et annet barn. På mange avdelinger er bemanningen knapp som den er og da holder det ikke at andre instanser er involvert eller at barnehagen samarbeider tett med de aktuelle foreldrene, dersom fakta er at det ikke er nok ressurser i hverdagen. Hva hjelper noen timer i uken dersom "Per" får anledning til å slå fra 10.30 - 16.00 hver ukedag? Anonymkode: ba751...c58 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selv et barn som har vært utagerende. Vi ble meldt til bv, og saken er henlagt. NEI DET VAR IKKE NOE OMSORGSSVIKT. Syns folk skal slutte å dra inn barnevernet for alt og ingenting! Syns det bør være mer fokus på å få et godt samarbeid mellom barnehage og foreldre, sånn at man kan jobbe for å gi det utagerende barnet og barna rundt en bedre hverdag! Mye som kan gjøres uten at barnevernet må inn i bildet! Anonymkode: 7bffc...f72 Hvis du har et barn som er voldelig og slem mot andre burde dere tenke litt om at fulltidsplass i barnehagen er riktig for han. Da burde han har en med han konstant i bhg slik at de andre barna er ikke traumatiserte. Anonymkode: 5ea7c...dbb 12
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har et barn som er voldelig og slem mot andre burde dere tenke litt om at fulltidsplass i barnehagen er riktig for han. Da burde han har en med han konstant i bhg slik at de andre barna er ikke traumatiserte. Anonymkode: 5ea7c...dbb Det er jo ikke foreldrene som bestemmer om han får en egen person på seg i barnehagen. Og de må vel jobbe som alle andre... Anonymkode: 18532...232 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 Jeg syns det er flott at du tar dette opp med barnehagen. De bør jobbe mye med å bedre situasjonen både for ditt barn, og også for barnet som er utagerende. De fleste barnehager vil nok plukke opp problemet, og følge opp det utagerende barnet tett. Men er viktig at du sier i fra også, sånn at de ser alvoret! Håper sitasjonen blir bedre og at jenta de igjen kan glede seg til barnehagen. Mitt barn var som sagt utagerende, med voldsom oppførsel. Han var ikke gamle karen, bare 2 år, så vil ikke kalle han slem, han skjønte bare ikke "kodene" i lek. Barnehagen jobbet mye i mindre grupper, og etterhvert bedret ting seg. Han lærte seg etterhvert kodene, han var mindre frustrert og barna var ikke lengre redd han. Anonymkode: 7bffc...f72 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at i slike situasjoner som dette bør man som foreldre kunne kreve at det er nok ressurser i barnehagen til å følge opp og avverge slike situasjoner du beskriver mest mulig. Barn med atferdsproblemer skal jo også få gå i barnehage og lære seg blant annet sosialisering, men det bør ikke gå utover de andre barnas trivsel og skape frykt. Dette kan jo faktisk sette seg skikkelig og gjøre ditt barn utrygt. Det er ikke ok. Har selv jobbet i en barnehage hvor det på avdelingen var et barn med diagnosen ADHD. Han var også svært utragerende og voldelig mot andre barn, tidvis direkte "slem". Her var det satt inn ekstra oppfølgning, men kun noen timer i uken. Det holder rett og slett ikke mål. Jeg måtte, som assistent, fotfølge han for ved hver anledning han fant utragerte han mot andre barn, særlig yngre og også sin lillebror. Han kunne feks finne på å åpne porten for at de små skulle gå ut på veien (hans ord at han ville de skulle gå ut på veien..) Jeg er for at alle barn skal inkluderes i barnehage og skole, men da må man også ha nok voksne og gode ressurser utenfra slik at man kan følge godt nok opp at ikke andre barn får vold og utrygghet som en del av sin hverdag. Det krever et sett øyne som er ledige til å følge med (og kompetanse til å håndtere) hele tiden. Anonymkode: ba751...c58 Jeg kan ikke så mye om ADHD, men dette barnet virker bare direkte ond, uten empati. Har ikke inntrykk av at barn eller mennesker med ADHD er slik som du beskriver?? Anonymkode: 84b31...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke foreldrene som bestemmer om han får en egen person på seg i barnehagen. Og de må vel jobbe som alle andre... Anonymkode: 18532...232 Det er ikke barnehages sitt barn - det er foreldrenes sitt. Dessverre er det noen barn som må oppfølges - som barnet jeg sitert..og ja, foreldrene må jobbe, men det er ikke andres sine ansvar å oppdra deres barn. Du har et barn som er voldelig og traumatisere MANGE barn i barnehagen trenger faktisk denne barna spesiale oppfølging. Det er det som er feil her i Norge. Dere ønsker at alle barne er like, får samme som alle andre men faktum er at det er mange barn som sliter fordi de er behandlet plikt lik barn som ikke har ekstra behov for hjelp. Jo fortere barn som TRENGER HJELP får det, jo bedre de og alle andre er. Men først må foreldrene erkjenner at deres barn er ikke som de andre og må faktisk få hjelp. Anonymkode: 5ea7c...dbb 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barnehages sitt barn - det er foreldrenes sitt. Dessverre er det noen barn som må oppfølges - som barnet jeg sitert..og ja, foreldrene må jobbe, men det er ikke andres sine ansvar å oppdra deres barn. Du har et barn som er voldelig og traumatisere MANGE barn i barnehagen trenger faktisk denne barna spesiale oppfølging. Det er det som er feil her i Norge. Dere ønsker at alle barne er like, får samme som alle andre men faktum er at det er mange barn som sliter fordi de er behandlet plikt lik barn som ikke har ekstra behov for hjelp. Jo fortere barn som TRENGER HJELP får det, jo bedre de og alle andre er. Men først må foreldrene erkjenner at deres barn er ikke som de andre og må faktisk få hjelp. Anonymkode: 5ea7c...dbb Det hjelper ikke så mye om foreldrene erkjenner dette så lenge avgjørelsen om ekstra oppfølgning i barnehage og skole hviler hos andre. Dette har mye med ressurser å gjøre og dermed en problemstilling folk langt høyere opp enn foreldrene også bør ta alvorlig. Det er mange foreldre der ute som kjemper for hjelp til sine barn og som erkjenner at sitt barn har utfordringer som feks atferdsvansker, men som ikke får innvilget nok hjelp. Dessverre. Anonymkode: ba751...c58 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke så mye om ADHD, men dette barnet virker bare direkte ond, uten empati. Har ikke inntrykk av at barn eller mennesker med ADHD er slik som du beskriver?? Anonymkode: 84b31...3e2 Nei, ADHD er selvfølgelig ikke ensbetydende med slik atferd, det var ikke meningen å feste denne type atferd på ADHD-knaggen. Ingen barn er onde. Nå var det ikke denne gutten tråden handler om så jeg skal ikke utbrodere, ikke har jeg kompetanse til å synse heller, men jeg tror nok denne gutten har fått en tettere oppfølgning og eventuelt mer utredning i forbindelse med skolestart. Det var helt klart en del tegn på manglende empati, men som sagt har ikke jeg den faglige kompetansen til å si noe mer enn det. Anonymkode: ba751...c58
Mari Y Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selv et barn som har vært utagerende. Vi ble meldt til bv, og saken er henlagt. NEI DET VAR IKKE NOE OMSORGSSVIKT. Syns folk skal slutte å dra inn barnevernet for alt og ingenting! Syns det bør være mer fokus på å få et godt samarbeid mellom barnehage og foreldre, sånn at man kan jobbe for å gi det utagerende barnet og barna rundt en bedre hverdag! Mye som kan gjøres uten at barnevernet må inn i bildet! Anonymkode: 7bffc...f72 Man snakker ikke om å dra inn Barnevernet( jeg vet ikke hvor du har det fra, utallige folk på denne siden som tipser, sikkert). Alarmtelefonen for barn og unge er en tlf alle kan ringe. De kalles egentlig Barnevakten. Så er det de som avgjør om Barnevernet blir koblet inn, slik jeg har skjønt. Bør være helt greit å komme med forslag. Trenger heller ikke være snakk om omsorgssvikt, men ser ingen skade i å varsle, heller. Så er de som jobber med barn i tillegg PLIKTIG til å følge opp, dersom det er misstanke om omsorgssvikt.
Mari Y Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke så mye om ADHD, men dette barnet virker bare direkte ond, uten empati. Har ikke inntrykk av at barn eller mennesker med ADHD er slik som du beskriver?? Anonymkode: 84b31...3e2 Jeg ville vegret meg for å kalle dem onde. Vet ikke veldig mye om barn, men såpass vet jeg at barn kan lære bort slik opptreden som ts beskriver.
Mari Y Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ADHD er selvfølgelig ikke ensbetydende med slik atferd, det var ikke meningen å feste denne type atferd på ADHD-knaggen. Ingen barn er onde. Nå var det ikke denne gutten tråden handler om så jeg skal ikke utbrodere, ikke har jeg kompetanse til å synse heller, men jeg tror nok denne gutten har fått en tettere oppfølgning og eventuelt mer utredning i forbindelse med skolestart. Det var helt klart en del tegn på manglende empati, men som sagt har ikke jeg den faglige kompetansen til å si noe mer enn det. Anonymkode: ba751...c58 Det kan godt hende. Kan være mangt av 'årsaker', og at han har ADHD. Det kan forsåvidt hende de allerede er klar over det. Men jeg synes det er lurt å ta en titt på Barneombudets hjemmeside. De har visstnok mye oversikt over hvordan man kan håndtere det, dersom barnet opplever mobbing. Hvis de ikke følger opp, så er forslaget å vite hva man gjør deretter. Det finnes nok av mennesker som bare ser en annen vei, iht mobbing.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 Med dagens uber strenge lovverk, er det ikke så enkelt for de barnehageansatte heller. Dette kan f eks være ett barn med autisme osv. De får som regel dundre på som de vil, fra de er små til de blir gammel og grå. De kan bli holdt ja, men 0 konsekvenser utover det. Hva har det seg at gamle folk med autisme eller utviklingshemming sjeldent har slik atferd? Tipper det har noe med at det faktisk fikk konsekvenser for dem, når de gjorde noe fysisk mot andre. Anonymkode: 800ff...151 1
Vera Vinge Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 Det høres ikke bra ut. Og om dette barnet konsekvent plager andre, må de jo være en voksen på ham. Evt må de be om ekstra ressurser. Det er jo å forvente at 2-3-åringer slår litt, og så må man jobbe med det. Men dette høres jo ut som mer enn vanlig, og sånn at andre blir redde, og da kan jo ikke barnehagen la ham være alene. Og dere som kaller barn onde - det fins flere grunner til at barn er sånn, men de er ikke "onde" 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #20 Skrevet 19. august 2016 Det kan ihvertfall ikke være slik at han skal la adferden sin gå utover de andre barna i barnehagen. Da må de sette inn en ekstra voksen som kan være med han 1:1. Dette barnet trenger hjelp, og det vil jo også hjelpe de andre barna. Det skulle ikke være tvil om at dette var nødvendig og sikkert ikke noe problem å få innvilget. Håper dere kommer frem til noe fornuftig på møtet. De har nok ikke lov til å fortelle om barnets diagnoser/utredninger/utfordringer, men de må kunne gi deg en løsning på hvordan barnet ditt kan ha en barnehagehverdag uten å bli plaget. Anonymkode: 0dbf3...1eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå