Gå til innhold

Går det an å både slanke seg og bygge muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men er fra en novise innen trening. Jeg har forfalt helsemessig og trenger både å slanke meg og å trene opp muskler på grunn av ryggsmerter. Lar dette seg gjøre samtidig? Skjønner at jeg må være i kaloriunderskudd for å slanke meg, men får jeg da bygget muskler. (Tenker ikke på noe spesielt synlig muskulatur, egentlig).

Anonymkode: 1b9db...897

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men er fra en novise innen trening. Jeg har forfalt helsemessig og trenger både å slanke meg og å trene opp muskler på grunn av ryggsmerter. Lar dette seg gjøre samtidig? Skjønner at jeg må være i kaloriunderskudd for å slanke meg, men får jeg da bygget muskler. (Tenker ikke på noe spesielt synlig muskulatur, egentlig).

Det går an, ja. Et moderat kaloriunderskudd med nok proteiner, og tung styrketrening er det som skal til: http://elander.blogg.no/1471409394_slik_bygger_du_muskle.html

Skrevet

Ja, det er mulig. Spesielt om du starter fra utrent, en person som har trent styrke i mange år og har opparbeidet seg en stor muskelmasse vil ha problemer.

Du må velge hva som er viktigst for deg, muskelbygging eller fettreduksjon. Du vil bygge muskler fortere i kalorioverskudd. Du vil også ha mer energi til å trene i kalorioverskudd, men du vil også legge på deg noe fett. 

Om du er veldig overvektig er det en egen situasjon. Der kan det være mulig å ha god muskelvekst og miste fett fordi kalorigrensen for å gå ned i vekt kan være høyere enn hva andre tynnere mennesker må spise for å gå opp i vekt.

Anonymkode: e9645...ff5

Skrevet

Økt muskelmasse gir økt hvileforbrenning fordi muskelmassen "jobber" selv når du ligger i ro. Derfor vil du lettere slanke deg og holde deg slank dersom du har en del muskelmasse. 

Anonymkode: 55e93...731

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Har vært ute i dag, så har ikke kunnet svare fortløpende. Til AB ff5: Muskelbygging er viktigst for meg på grunn av smerter. Men det er også viktig å gå ned i vekt, jeg veier hele 20 kilo for mye. Er en slappfisk, rett og slett. Så jeg kan altså ha et kaloriunderskudd og bygge muskler, bare jeg får i meg nok proteiner?

Eller er det lurest å bygge muskler først (og få i meg nok kilokalorier) og så etter noen måneder satse på å forbrenne fett?

Fin artikkel Nanne70, nå skjønner jeg hvorfor jeg har sovet så godt i det siste. Men det virker som de rådene er mest for de som allerede er slanke?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere. Har vært ute i dag, så har ikke kunnet svare fortløpende. Til AB ff5: Muskelbygging er viktigst for meg på grunn av smerter. Men det er også viktig å gå ned i vekt, jeg veier hele 20 kilo for mye. Er en slappfisk, rett og slett. Så jeg kan altså ha et kaloriunderskudd og bygge muskler, bare jeg får i meg nok proteiner?

Eller er det lurest å bygge muskler først (og få i meg nok kilokalorier) og så etter noen måneder satse på å forbrenne fett?

Fin artikkel Nanne70, nå skjønner jeg hvorfor jeg har sovet så godt i det siste. Men det virker som de rådene er mest for de som allerede er slanke?

Proteiner inneholder kalorier, så jeg vil satse på å få en grunnleggende muskelmasse først. Spis sunt! Gå (eller jogg) i fjellet og bratte bakker. Da forbrenner du kalorier og får masse muskler samtidig. Sånn som jeg gikk og jogget noen kilometer i dag og forbrente hele 300 kalorier bare på det. Det skal ikke mye til å forbrenne en del bare man går litt i oppoverbakke og går fort eller jogger. 

Skrevet

Proteiner inneholder kalorier, så jeg vil satse på å få en grunnleggende muskelmasse først.

Akkurat denne sammenhengen her skjønte jeg ikke. Jeg vet jo at proteinholdig mat også inneholder kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Et kosthold med mye proteiner og lite karbohydrater kan hjelpe deg. Da tenker jeg lavkarbo. De tre første ukene bør du ikke trene hardt hvis du velger strikt lavkarbo. Men sett deg først inn i hva det innebærer å leve lavkarbo og ikke gjør tabben å spise både og. Da legger man garantert på seg. I starten kan du kutte ut mel, sukker, poteter, pasta og ris og heller spise mer grønnsaker. Det finnes masse oppskrifter på nett både på lavkarbobrød, kaker, knekkebrød, middager og dessert.

Anonymkode: 7d249...541

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat denne sammenhengen her skjønte jeg ikke. Jeg vet jo at proteinholdig mat også inneholder kalorier.

Altså, du kan ikke spise mye proteiner uten at det blir mye kalorier. Det er 4 kalorier i hvert gram med protein. De som bygger muskler vil altså også ligge i et overskudd av kalorier. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et kosthold med mye proteiner og lite karbohydrater kan hjelpe deg. Da tenker jeg lavkarbo. De tre første ukene bør du ikke trene hardt hvis du velger strikt lavkarbo. Men sett deg først inn i hva det innebærer å leve lavkarbo og ikke gjør tabben å spise både og. Da legger man garantert på seg. I starten kan du kutte ut mel, sukker, poteter, pasta og ris og heller spise mer grønnsaker. Det finnes masse oppskrifter på nett både på lavkarbobrød, kaker, knekkebrød, middager og dessert.

Man trenger ikke spise lavkarbo! Det er også viktig med karbohydrater for å få energi. Grov pasta, villris og fullkornsris er å anbefale. Dette er også helsedirektoratets anbefalinger. 

Karbohydrater er ikke farlig når man velger de rette. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tre første ukene bør du ikke trene hardt hvis du velger strikt lavkarbo.

Åh, ja men jeg er så godt i gang med treningen, etter 1 1/2 mnd, tror ikke jeg vil justere den ned.

---------

Takk for svar, men er fremdeles ikke sikker på om jeg kan bygge muskler under et kaloriunderskudd (for å miste vekt, med utgangspunkt i en overvektig kropp). Så langt har jeg lagt på meg litt, og vet at det er normalt i begynnelsen, men håper det snur. 

TS .)

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på denne svadaen. Uten glykogen i musklene, går du fort tom.

Kutt ut sukker uten næring, men ellers er det fritt frem bare kaloriene er der.

Anonymkode: 79cca...dbc

• Liker 2
Skrevet

Ikke hør på denne svadaen. Uten glykogen i musklene, går du fort tom.

Kutt ut sukker uten næring, men ellers er det fritt frem bare kaloriene er der.

Anonymkode: 79cca...dbc

Ikke for å drive med flisespikkeri, men det er glukosen som trengs i musklene. Glukose blir lagret som glykogen i kroppen og blir brukt dersom man trenger det, men det er svært energikrevende å omgjøre glykogen til glukose, og derfor trenger vi å innta karbohydrater for at kroppen ikke skal bli helt utslitt. Det er forresten ikke bare i musklene, men alle cellene trenger det. 

Det var ikke ment for å rette på deg, men jeg synes det er fint å dele dette sånn at folk flest kan få en forståelse for hvorfor vi trenger det vi trenger :) 

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å gå på noen lavkarbodiett. Det er ikke det jeg spør om heller.

TS

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er veldig overvektig er det en egen situasjon. Der kan det være mulig å ha god muskelvekst og miste fett fordi kalorigrensen for å gå ned i vekt kan være høyere enn hva andre tynnere mennesker må spise for å gå opp i vekt.

Det er i den situasjonen jeg er i ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...