AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 La oss si noen heter Ole Hansen. Man kan finne adressen og mobilnr på 1881. Deretter kan man bruke google earth eller street view til å se både huset og eiendommen i bilder. Bilen. Har man regnr kan man finne ut om årsavgifta er betalt, man kan gå på vegvesenets sider å finne ut alt om bilen ved å klikke på "kjøretøysopplysninger". Deretter kan man gå i brønnøysundregisteret å sjekke hva som er i heftelser på bilen. Er det utleggstrekk vil dette også ligge listet opp. Adressen kan man sjekke på 1881 og finne ut hva personen kjøpte den for, og når den ble kjøpt. Så kan man gå i kartverket å sjekke opp personens eiendom. Der får man tilgang til grunnboken med alle pantstillelser og tinglysninger på vedkommedes eiendom. Man ser hvor personen har boliglån og om det ser ut som om personen har flere pantstillelser på huset. Er det begjært tvangssalg på eiendommen eller utleggsforretninger vil også det vises. Så kan man sjekke skattelistene, og finne ut både inntekt og skatt, i tillegg til personens fødselsår. Så kan man til slutt ta en titt på norsk lysningsblad, og se et helt år tilbake i registeret om hvem som er innvilget gjeldsforhandlinger i hvert fylke. Forkynnelser kan man også finne der. I tillegg kommer alt annet hvermansen velger å dele om seg selv på facebook, twitter og instagram... Mange har ikke engang lukkede profiler. Noen har helt offentlig, noen lar venners venner se alt... Uten å tenke på at de 400 vennene på facebook også gjerne har 3-400 venner hver... Dette var det jeg kom på, uten å vite om det finnes mer som er offentlig. Har dere tenkt på hva som egentlig ligger tilgjengelig om dere på nettet? De som har tid og lyst kan snoke ganske mye om venner og naboer bare for å stille nysgjerrigheten sin! Anonymkode: dfc49...9c0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Jeg vet. Har ingenting å skjule selv, god inntekt, fint hus med lite gjeld, bil uten heftelser, ingen heftelser på boligen,,, Så for min del skal folk bare snike så mye de vil... Det gjør jeg selv også når jeg har lite å ta meg til, faktisk litt morsomt når man oppdager at mennesker som kjører fete biler, har svært hus og hytte både på fjelet og ved sjøen, egentlig er økonomisk ruin 😂😂😂 Bilen er belånt til 100 % i tillegg til 5 utleggstrekk på både bilen og vogna. Det fete huset med 5 soverom hefter for flere hundretusener i tillegg til boliglånet som allerede er over pipa 😂 Og inntekten er ikke stort mer enn jeg tjener selv... Joda, lek bare storfolk kjære nabo, jeg har nemlig sjekket deg og ser at du er falitt! JA jeg snoker i offentlige registre, det er en almenn rett vi har! Men om det er så mange som vet om det vet jeg ikke, jeg skryter ikke akkurat over at jeg snoker 😉 Anonymkode: 4e69a...99b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var det jeg kom på, uten å vite om det finnes mer som er offentlig. Har dere tenkt på hva som egentlig ligger tilgjengelig om dere på nettet? Annet enn skattelister, adresse og telefonnummer er det ikke noe å finne om meg. Anonymkode: 61056...c32
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss si noen heter Ole Hansen. Man kan finne adressen og mobilnr på 1881. Deretter kan man bruke google earth eller street view til å se både huset og eiendommen i bilder. Bilen. Har man regnr kan man finne ut om årsavgifta er betalt, man kan gå på vegvesenets sider å finne ut alt om bilen ved å klikke på "kjøretøysopplysninger". Deretter kan man gå i brønnøysundregisteret å sjekke hva som er i heftelser på bilen. Er det utleggstrekk vil dette også ligge listet opp. Adressen kan man sjekke på 1881 og finne ut hva personen kjøpte den for, og når den ble kjøpt. Så kan man gå i kartverket å sjekke opp personens eiendom. Der får man tilgang til grunnboken med alle pantstillelser og tinglysninger på vedkommedes eiendom. Man ser hvor personen har boliglån og om det ser ut som om personen har flere pantstillelser på huset. Er det begjært tvangssalg på eiendommen eller utleggsforretninger vil også det vises. Så kan man sjekke skattelistene, og finne ut både inntekt og skatt, i tillegg til personens fødselsår. Så kan man til slutt ta en titt på norsk lysningsblad, og se et helt år tilbake i registeret om hvem som er innvilget gjeldsforhandlinger i hvert fylke. Forkynnelser kan man også finne der. I tillegg kommer alt annet hvermansen velger å dele om seg selv på facebook, twitter og instagram... Mange har ikke engang lukkede profiler. Noen har helt offentlig, noen lar venners venner se alt... Uten å tenke på at de 400 vennene på facebook også gjerne har 3-400 venner hver... Dette var det jeg kom på, uten å vite om det finnes mer som er offentlig. Har dere tenkt på hva som egentlig ligger tilgjengelig om dere på nettet? De som har tid og lyst kan snoke ganske mye om venner og naboer bare for å stille nysgjerrigheten sin! Anonymkode: dfc49...9c0 Så kan du stryke de som ikke har lån, verken på bil eller hus, de som ikke er søkbare på telefonnummer og aldri har hatt gjeldsanering eller har havnet i Norsk Lysningsblad og heller ikke har facebook eller lignende. Hva finner du å ut om disse? Og sist men ikke minst, hvilken interesse har du av å drive på med denne typen grafsing i folks privatliv? Anonymkode: 580e3...588 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: de som ikke er søkbare på telefonnummer De fleste adresser finner man på posten.no. Er vel kun de med hemmelig adresse o.l. man ikke kan finne så lett gjennom et nettsøk. Anonymkode: 61056...c32
Gjest PetterPanne Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 Takk for god informasjon om hvordan jeg kan stalke jenta jeg sikler etter. Har du noen god måte å filme og fotografere henne på avstand også? Skal jeg bruke droner?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så kan du stryke de som ikke har lån, verken på bil eller hus, de som ikke er søkbare på telefonnummer og aldri har hatt gjeldsanering eller har havnet i Norsk Lysningsblad og heller ikke har facebook eller lignende. Hva finner du å ut om disse? Og sist men ikke minst, hvilken interesse har du av å drive på med denne typen grafsing i folks privatliv? Anonymkode: 580e3...588 Jeg er nysgjerrig, det innrømmer jeg gjerne! Kall det hva du vil, jeg kan vel like gjerne slå ihjel tid med det, som du slår ihjel tid på kg? Anonymkode: dfc49...9c0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 Jeg bor ikke der det står jeg bor på gulesider. Så det eneste noen finner ut om meg er tlfnummer. Jeg har ikke lån eller noe. Anonymkode: f1e1a...a50
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste adresser finner man på posten.no. Anonymkode: 61056...c32 Hvor? Anonymkode: d4e02...cfa 1
Million Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 Det hender jeg tenker litt på det man finner når man googler navnet mitt, men det er bare harmløse greier. Kommentarer (ikke slemme eller noe) jeg har lagt igjen i kommentarfeltet på nettaviser f.eks. Noe kommer også frem da faren min har laget nettside om familien vår, med et relativt sjeldent navn, så da kommer det opp som noen av førstetreffene når man søker på mitt navn. Kjenner egentlig at jeg ikke har stort å skjule, så hvis noen vil grafse i mine opplysninger på nett, så får de vel bare gjøre det da. Tviler på at det er noe spesielt interessant å finne, jeg er en ganske kjedelig person "å stalke". At jeg f.eks.har kjøpt meg leilighet og har lån på den er neppe noen stor nyhet. Det skjønner vel alle som vet at jeg bor her jeg bor. Leiligheter er ikke gratis. Jeg har ikke noen økonomiske mislighold noen steder, så det er jeg ikke redd for. Ikke har jeg bil heller. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 Tviler på at dette er en stor overraskelse for hvermannsen, og særlig stor betydning har det neppe. Det er kun boligadresse (der jeg er folkeregistrert, ikke nåværende adresse) og skattelister som er søkbare på meg. Telefonnummeret mitt er ikke søkbart. Facebookprofilen min er lukket, og jeg legger heller uansett ikke ut noen innlegg eller bilder (annet enn et profilbilde). Jeg er nok ikke den mest interessante personen å snoke etter på det store internett. Anonymkode: fdba8...8e7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 Jeg har også lukket profil på Facebook, samt veldig få bilder og info der, og hus og bil er det verken heftelser eller lån på. Det eneste er IG-kontoen min som er åpen og som ingen av mine venner vet om. Det er kun overfladiske bilder der og har aldri vist bilder av ansiktet mitt der. Jeg er heller ikke å finne på noen kataloger. Og det folk måtte finne av meg er veldig kjedelig greier. Anonymkode: 10b27...e18
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 Ja er bevisst det. Jeg har vært med i dataverdenen siden midt-80-tallet, og det med å oppgi navnet sitt, var 1.bud på noen man absolutt ikke gjorde. Det henger i ryggmargsrefleksen min, så nei, du finner ikke noe på meg unntatt skattelister, tlf og adresse for de vanlige søkene. Snoker man noe mer, så kan man jo komme over at jeg har solgt å kjøpt bolig på slike eierskifte sider / hvor mye boliger er kjøpt og solgt for. Eneste jeg har åpent er LinkedIn for å fremme karrieren min. Anonymkode: 7ee13...381
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 Vel, tror folk må tenke litt på hva de skriver og hvis de ikke bruker anonym bruker knappen. Jeg fant nemlig sjefen min på vg-debatt. Selv om han hadde ett nick så skjønte jeg at det var ham ut fra hva han skrev om og måten han skrev på. (han hadde snakket om ett tema på pauserommet) "desverre" leste jeg litt mye og lærte ting om sjefen som jeg ikke egentlig vil vite:p Anonymkode: ba633...18c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: La oss si noen heter Ole Hansen. Man kan finne adressen og mobilnr på 1881. Deretter kan man bruke google earth eller street view til å se både huset og eiendommen i bilder. Bilen. Har man regnr kan man finne ut om årsavgifta er betalt, man kan gå på vegvesenets sider å finne ut alt om bilen ved å klikke på "kjøretøysopplysninger". Deretter kan man gå i brønnøysundregisteret å sjekke hva som er i heftelser på bilen. Er det utleggstrekk vil dette også ligge listet opp. Adressen kan man sjekke på 1881 og finne ut hva personen kjøpte den for, og når den ble kjøpt. Så kan man gå i kartverket å sjekke opp personens eiendom. Der får man tilgang til grunnboken med alle pantstillelser og tinglysninger på vedkommedes eiendom. Man ser hvor personen har boliglån og om det ser ut som om personen har flere pantstillelser på huset. Er det begjært tvangssalg på eiendommen eller utleggsforretninger vil også det vises. Så kan man sjekke skattelistene, og finne ut både inntekt og skatt, i tillegg til personens fødselsår. Så kan man til slutt ta en titt på norsk lysningsblad, og se et helt år tilbake i registeret om hvem som er innvilget gjeldsforhandlinger i hvert fylke. Forkynnelser kan man også finne der. I tillegg kommer alt annet hvermansen velger å dele om seg selv på facebook, twitter og instagram... Mange har ikke engang lukkede profiler. Noen har helt offentlig, noen lar venners venner se alt... Uten å tenke på at de 400 vennene på facebook også gjerne har 3-400 venner hver... Dette var det jeg kom på, uten å vite om det finnes mer som er offentlig. Har dere tenkt på hva som egentlig ligger tilgjengelig om dere på nettet? De som har tid og lyst kan snoke ganske mye om venner og naboer bare for å stille nysgjerrigheten sin! Anonymkode: dfc49...9c0 Selvsagt. Spørsmålet er: hvorfor gjør det oss noe at folk vet denne helt generelle informasjonen som i alle fall jeg oppgir om noen spør? Hvorfor godtar vi uten særlig spørsmål gjengen som sier det er ugreit at folk kan finne ut dette om meg og deg? Flere forfattere, særlig basert i England, har beskrevet perioden rundt verdenskrigene som en tid da verden gikk fra et sted der en visste hvem Ole Hansen var til et sted der hvem som helst kunne påstå de var Ole Hansen og slippe unna med det. På den tiden var sosial gjennomsiktighet normalen, så det at folk kunne være anonyme ble sett på som et sikkerhetsproblem (og noen ganger var det utrygt. Andre ganger stakk bare fru Hansen av fra herr Hansen (som var voldelig) og oppfant seg selv som enkefru Olsen med barn,) Jeg synes, kort sagt, ikke at dette er noe vi har noen som helst grunn til å være plaget av. Et gjennomsiktig samfunn er på ingen måte nytt. Så kan vi selvsagt la være å legge ut 730 bilder av barna våre (eller oss selv, der er dem) gråtende og halvnakne. Men de som gjør det ville nok utlevert seg selv uansett samfunn og setting. Anonymkode: 6a4ce...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå