AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 Hei! Jeg har nylig fått meg ei lita kattunge, - vanlig huskatt. Jeg har endel spørsmål, og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.. 1.Jeg må vaksinere henne, - nå er hun 13 uker, er det passelig å gjøre det nå? Eventuelt hvilke vaksiner burde jeg ta på henne? 2. Hun skal steriliseres. Er det slik at hun må vente til hun er 6 måneder med å steriliseres, - og kan ikke være ute før det? Eller kan jeg ha henne med meg ut i bånd ol? 3. Siden det er en "vanlig huskatt", finnes det forsikring? Jeg vil jo gjerne forsikre henne, tilfelle det skulle skje noe. 4. Hva er best, ID-chip, eller halsbånd? Og når kan de eventuelt chippes? Beklager mine sikkert dumme spørsmål. Jeg trodde jeg visste mer om kattunger, enn det jeg tydeligvis gjør. Uansett, jeg vil gi henne det beste mulige hjemmet, - koste hva det koste vil! Prisen på dette spiller ingen rolle, jeg må bare vite litt mer... Takk på forhånd for svar. :-) Anonymkode: 88821...c78 1
FruHudson Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Kan i hvert fall svare på at chip er lurt! Skal katten være ute kan den henge seg fast i ting hvis den har halsbånd, så det ville jeg droppa. Ring nærmeste veterniærklinikk så får du svar på det andre du lurer på Lykke til!
Minya Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har nylig fått meg ei lita kattunge, - vanlig huskatt. Jeg har endel spørsmål, og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.. 1.Jeg må vaksinere henne, - nå er hun 13 uker, er det passelig å gjøre det nå? Eventuelt hvilke vaksiner burde jeg ta på henne? 2. Hun skal steriliseres. Er det slik at hun må vente til hun er 6 måneder med å steriliseres, - og kan ikke være ute før det? Eller kan jeg ha henne med meg ut i bånd ol? 3. Siden det er en "vanlig huskatt", finnes det forsikring? Jeg vil jo gjerne forsikre henne, tilfelle det skulle skje noe. 4. Hva er best, ID-chip, eller halsbånd? Og når kan de eventuelt chippes? Beklager mine sikkert dumme spørsmål. Jeg trodde jeg visste mer om kattunger, enn det jeg tydeligvis gjør. Uansett, jeg vil gi henne det beste mulige hjemmet, - koste hva det koste vil! Prisen på dette spiller ingen rolle, jeg må bare vite litt mer... Takk på forhånd for svar. :-) Anonymkode: 88821...c78 1. Ja, det er en god tid å vaksinere på. Veterinæren vil vite hvilke vaksiner hun skal ha, gi beskjed om kattungen allerede har fått en runde vaksiner eller ikke, da førstegangs vaksine skal følges opp med en andregangs vaksine et par måneder seinere. Har kattungen fått et helsekort, tar du med dette. Sett opp årlig helsekontroll med veterinæren mens du er der, da får du innkalling neste år når det er tid for nye vaksiner og du får en full helsekontroll samtidig. Veldig kjekt. 2. Både nei og ja. De fleste veterinærer har i dag kun en vektgrense for kastrering av kjetter og ikke en aldersgrense. Hun må nå minimum 1,5 kilo, helst 2kilo før hun kan kastreres, da er hun og de interne organene som skal fjernes, store nok til at det blir minst mulig komplikasjoner. Er veterinæren din vrang og påstår at katten må være minst seks måneder, så snakk med en annen veterinær. Det finnes fortsatt enkelte veterinærer der ute som er stuck i gamle idéer. Hold henne inne til hun er ferdig kastrert, katter kan bli kjønnsmodne så tidlig som ved 4-5 måneders alder. Må du på død og liv ha henne ut før den tid, skal det utelukkende skje under strengt oppsyn, evt med sele og bånd. Alene skal hun ikke være ute før hun runder ca 10 måneder uansett for å unngå at hun roter seg bort. Stedsansen er bedriten opp til omtrent da. 3. Ja. Agria forsikrer uansett rase, og jo tidligere du forsikrer, jo bedre er det. Sykdom og skade som oppstår FØR forsikringen vil ikke være dekket, så gjør det så tidlig som mulig. Katter som forsikres før 5 måneders alder kreves heller ikke journal og veterinærattest for å kunne forsikres. 4. Begge deler. Chippen kan ordnes når som helst, det er en stor og litt kjip sprøyte bare og kan taes ved vaksineringen. Tatovering i øret er også lurt, men det taes under kastreringen mens katten allerede er under narkose. Kjøp halsbånd med selvutløser, ikke strikk. De fleste dyrebutikker har flere typer, velg den du tror katten kommer til å oppleve som behagelig. Begynner du med halsbånd tidlig, vil katten være vant til det når den skal ut. Det finnes anheng med adresser i, og det finnes halsbånd med en kneppefunksjon hvor du kan skrive navn, adresse eller telefonnummer på.
Gjest 82girl Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 jeg steriliserte mi jentepus for en mnd siden, da var hu 4 mnd. hun har vært ute siden hun var 6 uker gammel. Jeg skulle ha venta til hun var 6 mnd, bodyen var alt for stor å hun fikk den av seg så jeg måtte teipe den fast mammaen steriliserte jeg da hun var 1.5 år å bodyen satt godt på. Betalte ca 2000 kr pr sterilisering, det var inkl smertestillende og body på mamma, smertestillende og en pose kattemat for steriliserte katter på lillepus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå