Gå til innhold

God kronikk om voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig kommer det et innlegg jeg støtter så veldig; hvem er tjent med å bli et "offer" der det strengt tatt går under tabbekvoten? Har tenkt på det selv, at etter dagens definisjoner av voldtekt så var jeg nok gjennom noen runder i ungdommen. Hendelser som samfunnet i dag ikke hadde gitt seg før jeg følte meg traumatisert av. :)

https://morgenbladet.no/2016/08/elin-orjasaeter-voldtekt-og-uonsket-fyllesex

Anonymkode: 17034...6c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt et godt poeng at det å sette seg selv, eller bli satt, i offerrollen kan være veldig ødeleggende for et individ. I begynnelsen av 2015 var 15 % av voldtektsanmeldelsene som ble henlagt "ikkevoldtekter", altså saker som i realiteten burde gått på tabbekvoten og der det ikke forekom noe ulovlig. Så kan man kun spekulere i hvor mange tilfeller historien endrer seg i ettertid ettersom opplevelsene får kvernet nok i hodet, og kanskje bli mer og mer traumatisk. 

Jeg tror nok en del i iveren etter å kjempe "den gode sak" ender opp med å gjøre mange kvinner en stor bjørnetjeneste, og jeg synes det er skremmende å se hvor mange som ønsker å rive ned noen av rettsstatens viktigste prinsipper for å få flere dømt. 

I forsvarssammenheng prøver man å lære opp soldater som reiser utenlands til aldri å sette seg i offerrollen, og man behandler dem deretter. Jeg tror det er en veldig mye bedre tilnærming, at man har opplevd forferdelige ting men kommet styrket ut av det, heller enn at man er et passivt offer som har opplevd "det verste man kan tenke seg" og aldri forventes å kunne bli den samme igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Morsom start. Hadde glemt det, men jeg ble faktisk voldtatt noen ganger som tenåring. Det bør vekke opp noen jenter som hevder seg voldtatt. Det er jo innlegg her på KG der noen spør, ble jeg voldtatt? Om man ikke husker eller vet om man har blitt utsatt for vold, da har man faktisk ikke blitt utsatt for noe alvorlig. For alvorlige ting, de husker man. Men hva gjør ikke enkelte for å få oppmerksomhet og muligheter for den nye trenden, psykiske problemer. Voldtekt er altfor alvorlig og tulle med. Derfor bør mange virkelig tenke seg om, før de hevder seg voldtatt.

• Liker 2
Skrevet

Når du f.eks. må spørre på et forum om du har blitt voldtatt - vel, så har du sannsynligvis ikke det. 

Anonymkode: 28246...bde

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Gothminister skrev:

Morsom start. Hadde glemt det, men jeg ble faktisk voldtatt noen ganger som tenåring. Det bør vekke opp noen jenter som hevder seg voldtatt. Det er jo innlegg her på KG der noen spør, ble jeg voldtatt? Om man ikke husker eller vet om man har blitt utsatt for vold, da har man faktisk ikke blitt utsatt for noe alvorlig. For alvorlige ting, de husker man. Men hva gjør ikke enkelte for å få oppmerksomhet og muligheter for den nye trenden, psykiske problemer. Voldtekt er altfor alvorlig og tulle med. Derfor bør mange virkelig tenke seg om, før de hevder seg voldtatt.

Voldtekt er også for alvorlig til at man kan komme med så bastante påstander. Hørt om fortrengning av traumer? Det er også en vanlig reaksjon å ikke tro helt på eller bagatellisere sin egen opplevelse. Selv om det så klart også finnes dem som tror de har blitt voldtatt, er usikre, som faktisk ikke har blitt det. Om noen lurer på om de har blitt voldtatt, så er det for øvrig bedre å kontakte fagfolk enn å starte tråder om det på KG. Jeg lurer på hvor mange som unngår å søke hjelp fordi de tar noe en skriver på et forum for god fisk.

Anonymkode: a56d8...70d

Skrevet

Er så enig med Ørjaseter her. Er glad for at jeg ikke må bli "tvangstraumatisert" etter ungdomsopplevelser på veien til å bli voksen. Etter dagens termer har jeg nok vært utsatt for både det ene og det andre. 

Anonymkode: 6bca8...6fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...