Gå til innhold

Angrepillen -abort eller ikke?

Arielle

Anbefalte innlegg

Må bare si noen siste ord.

Hei Maki, de føler faktisk trygghet hvis man tvinger en lege til å utføre noe han ikke vil.

Da kan han få seg en annen jobb er argumentet her.

Du forstår jo selv at det blir vanskelig å diskutere med folk som omtaler deg som kverulant bare fordi man påpeker at de tolker ting annerledes?

Hvorfor kan ikke leger konsentrere seg om tilfellene de synes best om?

Jeg vil mye heller at en fødelege skal ta seg av fødsler enn at han skal bli tvunget til å utføre aborter, og abortleger skal tvinges til å hjelpe til ved fødsler men dette er jo forståeligvis vanskelig å forstå for enkelte...

Waco

De hører ikke på meg maki, men kanskje de vil lytte til deg?

Tror ikke jeg hadde følt meg så veldig trygg hvis jeg skulle tatt en abort og legen som gjore det var imot det.

Men som sagt da burde han jo ikke være lege da :roll: hakke no å si om h*n er en flink lenge så lenge h*n ikke har lyst til å sette inn en spiral eller ta en abort, klart man ikke passer til jobben da.

Tusseline

Ja da jeg har hørt dere mener det, kan jeg få lov til å ha min egen mening??? mmmmm ? takk

_________

Jeg har sagt min mening og holder meg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de ikke vil gjøre den delen av jobben så burde de ikke vært leger.

Hadde det vært greit å være nødt til å reise langt første gang man oppsøker hjelp for sosial angst? Legen kan jo nekte å hjelpe disse også, av personlige grunner. Synes ikke abort står i noen særstilling.

Jeg mener at dersom det er deler av jobben din du vet du ikke er i stand til å utføre så bør du finne deg en annen.

Det kan du jo mene, men leger og sykepleiere KAN faktisk velge om de vil utføre en abort. Og dette forholder de seg faktisk til.

Men jeg visste ikke at dette også gjalt henvisnign til sykehus for abort. Men jeg sjønner godt hvor vanskelig det må være for en kvinne å møte en slik lege på et lite sted. Synes nesten slike leger burde opplyse om det når man valgte dem som fastlege, så vet man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde følt meg så veldig trygg hvis jeg skulle tatt en abort og legen som gjore det var imot det.

Jeg vil si at en lege som er i mot abort og som samtidig velger å bli abortlege må ha store personlige problemer! :hoho:

Diskusjonen gikk vel heller på om en allmennpraktiserende lege bør kunne nekte å sende rekvisisjon til sykehuset.

Hei Maki, de føler faktisk trygghet hvis man tvinger en lege til å utføre noe han ikke vil.

Synes ikke det er noen grunn til å føle seg utrygg selv om fastlegen egentlig ikke skulle ønske å skrive den rekvisisjonen, altså. Han klarer sikkert å skrive den såpass leselig at mottakeren forstår hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusseline

Ja da jeg har hørt dere mener det, kan jeg få lov til å ha min egen mening??? mmmmm ? takk

_________

Jeg har sagt min mening og holder meg til den.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man aner da ikke om man er blitt gravid eller ikke når man tar angrepillen... :roll:

Tror det må være abortpillen du blander det sammen med.

Men abortpillen er jo et alternativ til utskraping, altså abort. Derfor er spørsmålet om angrepillen er abort elle ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men abortpillen er jo et alternativ til utskraping, altså abort. Derfor er spørsmålet om angrepillen er abort elle ikke.

Nå forstår jeg ikke hva du mener. Du skrev:

Bruker man annen prevansjon og likevel blir gravid ser jeg ikke noe galt i å bruke angrepillen.

Angrepillen skal tas innen 36 (eller noe slikt) timer etter ubeskyttet samleie. Det er før egget har festet seg, og før en graviditetstest ville gitt utslag.

Hvis man bruker annen prevensjon og oppdager at man "likevel har blitt gravid", er det alt for sent med angrepillen.

Derfor trodde jeg du blandet med abortpillen. Hvis det ikke var det du gjorde, hva mente du egentlig? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ikke hva du mener. Du skrev:

Angrepillen skal tas innen 36 (eller noe slikt) timer etter ubeskyttet samleie. Det er før egget har festet seg, og før en graviditetstest ville gitt utslag.

Hvis man bruker annen prevensjon og oppdager at man "likevel har blitt gravid", er det alt for sent med angrepillen.

Derfor trodde jeg du blandet med abortpillen. Hvis det ikke var det du gjorde, hva mente du egentlig? :klø:

Ja, nå ser jeg hva jeg har skrevet oog skjønner hva du mener! Jeg mente at hvis man bruker annen prevansjon men likevel mistenker at man er gravid (kondomen ryker) ser jeg ikke noe galt i å ta angrepillen. Dette funker selvfølgelig bare innen 72 timer.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg synes ikke leger skal ha lov til verken å nekte å sette inn spiral, eller nekte å henvise til abort.

Så lenge dette er lovlig i Norge ser jeg på det som legers plikt å utføre alle deler av jobben, på samme måte som alle andre må det. Hvis jeg hadde vært vaskehjelp og nekta å vaske do, hadde jeg mista jobben rimelig kjapt.

Derfor velger vel leger som er mot abort, å ikke jobbe som abortlege.. Man søker vel på stilling som dette som med alt annet. Slik kan ikke leger eller sykepleiere bli beordret til å jobbe på abortklinikker hvis det strider mot deres personlige overbevisning. (hvis de er katolikker eller ett eller annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor velger vel leger som er mot abort, å ikke jobbe som abortlege.. Man søker vel på stilling som dette som med alt annet. Slik kan ikke leger eller sykepleiere bli beordret til å jobbe på abortklinikker hvis det strider mot deres personlige overbevisning. (hvis de er katolikker eller ett eller annet)

Ja, det er klart, men det er allmennleger som skriver henvisning til abort og (ofte) setter inn spiraler, og disse kan nekte å gjøre dette. Det er det jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...