Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2004 #41 Del Skrevet 13. november 2004 Tar man på spiralet før eller etter samleiet? Man kan gjøre begge deler, faktisk. Det går an å sette inn spiralen etter samleie for å forhindre uønsket graviditet også. Link Egget befruktes oftest i egglederen 1-2 dager etter at samleiet har funnet sted. Deretter bruker det noen dager til en uke å feste seg inni livmoren. Jo tidligere spiralen innsettes, jo større er sjansen for å hindre at det befruktete egget får festet seg. Imidlertid har jeg hørt om at innsettingen kan benyttees helt fram til man venter mensen, altså 14 dager etter befruktning. Jeg forkortet linken fordi siden ble så bred. Grooo, moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #42 Del Skrevet 13. november 2004 Skal vi være enige i at til og med bildekk forstår at man ikke kan ta abort før man har samleie? Og til og med spiralen er ubrukelig før man har knullet.... Hvordan kan dere da tolke det som om det er en abort? Man må jo se handlingene i rekkefølge her hvis man skal kunne avgjøre om det er avbrytelse av svangerskapet... hindringen før svangerskapet er jo ikke abort selv om man har milliarder celledelinger eller en to tre..... Hvis ikkeno er i livmora hvordan kan man kalle det avbrytelse? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #43 Del Skrevet 13. november 2004 Elle melle deg fortelle.... unnskyld meg, kobber er ikke det strømførende? Samma det... Det jeg skulle frem til er at jeg selvsagt ikke så mye om prevansjon og ditt og datt det eneste jeg er enig med meg selv i er at skal man ta en abort så må det jo være et foster, og livmor og livmorkake og det der.. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor dere skal hovere og være overlegne og latterliggjøre andre bare fordi de stiller spørsmål? Det må da gå an å kjøre en grei dialog selv om vi er uenige? Kanhende mange av dere synes det er abort når man ikke har noen å abortere i livmoren fordi det enda ikke har skjedd en befruktning som har kommet til livmoren, men selv om vi har en uenighetsdefinisjon og enda er bildekkene hakket smartere (de ruller avgårde og tar deg trygt frem) så vil jeg gjerne holde en vennlig linje her....del gjerne beskjeden med de andre skavldredamene så slipper jeg å gjenta meg selv hele tiden. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2004 #44 Del Skrevet 13. november 2004 Etter din definisjon så er det vel abort hvis man setter inn spiral etter et ubeskyttet samleie, da, Waco. Derimot ikke hvis man har holdt seg på matta før spiralen settes inn. Med andre ord kan man si at spiral både er og ikke er abort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #45 Del Skrevet 13. november 2004 Skal vi være enige i at til og med bildekk forstår at man ikke kan ta abort før man har samleie? Og til og med spiralen er ubrukelig før man har knullet.... Hvordan kan dere da tolke det som om det er en abort? Jeg mener ikke at det er abort, ikke at det er et relevant skille. Men noen, deriblant leger, mener at det er det. Religiøse fanatikere kan du godt kalle bildekk for min del. Man må jo se handlingene i rekkefølge her hvis man skal kunne avgjøre om det er avbrytelse av svangerskapet... hindringen før svangerskapet er jo ikke abort selv om man har milliarder celledelinger eller en to tre..... Hvis ikkeno er i livmora hvordan kan man kalle det avbrytelse? Det er noe i livmora, og det blir "kasta ut" pga miljøet der. Dette inneholder potensiale til et liv, iom at cellene har helt nye og unike arveegenskaper. Om "spiren til liv" begynner ved befruktninga eller ved festninga i livmora er et definisjonsspørsmål. Hvis du slutter å kverulere så ser du at det er mulig å sammenligne dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #46 Del Skrevet 13. november 2004 Med andre ord kan man si at spiral både er og ikke er abort... Joa, for dere er det vel abort å sette ungen i libresse og kaste den i hygieneposen ved do Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2004 #47 Del Skrevet 13. november 2004 Har du sluppet opp for argumenter her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. november 2004 #48 Del Skrevet 13. november 2004 Joa, for dere er det vel abort å sette ungen i libresse og kaste den i hygieneposen ved do Hvordan tror du den kommer ut hvis du tar angrepilla? Ferdig pakket i pent gavepapir? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #49 Del Skrevet 13. november 2004 Hvordan tror du den kommer ut hvis du tar angrepilla? Ferdig pakket i pent gavepapir? Waco: Hvordan kan man ha en grei diskusjon med deg, når du kommer med spydige kommentarer og usakelige argumenter? Om vi er dumme som bildekk eller ikke har vel ingenting med angrepillen å gjøre? Virker som du er her jun for å provosere, og da er du på feil sted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 13. november 2004 #50 Del Skrevet 13. november 2004 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 13. november 2004 #51 Del Skrevet 13. november 2004 Det kan være belastende for noen. Enkelte som bestemmer seg for å ta abort kan føle at det er et vanskelig valg. Det er ikke nødvendigvis lett å bli møtt med at legen mener at det du har tenkt å gjøre er så grusomt at hun ikke vil gi deg henvisning til sykehuset engang. Legene har vanligvis ikke store skilt på døra si der det står "jeg er imot abort", og bor du på et lite sted, har du vanligvis ikke mulighet til å velge lege engang. Tror det ville vært en enda større belasning for legen om han/hun var helt i mot det, å så måtte gjøre det. Da har man vel murligheten for å reise et stykke vekk da. Ingen som tvinger noen til å ta abort (greit noen kan bli veldig veldig veldig presset/tvunget men er en selv som måt snakke med legen osv) så inger burde heller bli tvunget til å utføre en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #52 Del Skrevet 13. november 2004 Hei Maki, de føler faktisk trygghet hvis man tvinger en lege til å utføre noe han ikke vil. Da kan han få seg en annen jobb er argumentet her. Du forstår jo selv at det blir vanskelig å diskutere med folk som omtaler deg som kverulant bare fordi man påpeker at de tolker ting annerledes? Hvorfor kan ikke leger konsentrere seg om tilfellene de synes best om? Jeg vil mye heller at en fødelege skal ta seg av fødsler enn at han skal bli tvunget til å utføre aborter, og abortleger skal tvinges til å hjelpe til ved fødsler men dette er jo forståeligvis vanskelig å forstå for enkelte... Waco De hører ikke på meg maki, men kanskje de vil lytte til deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #53 Del Skrevet 13. november 2004 Tror det ville vært en enda større belasning for legen om han/hun var helt i mot det, å så måtte gjøre det. Da har man vel murligheten for å reise et stykke vekk da. Ingen som tvinger noen til å ta abort (greit noen kan bli veldig veldig veldig presset/tvunget men er en selv som måt snakke med legen osv) så inger burde heller bli tvunget til å utføre en. Hvis de ikke vil gjøre den delen av jobben så burde de ikke vært leger. Hadde det vært greit å være nødt til å reise langt første gang man oppsøker hjelp for sosial angst? Legen kan jo nekte å hjelpe disse også, av personlige grunner. Synes ikke abort står i noen særstilling. Jeg mener at dersom det er deler av jobben din du vet du ikke er i stand til å utføre så bør du finne deg en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #54 Del Skrevet 13. november 2004 Dobbelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #55 Del Skrevet 13. november 2004 Hei Maki, de føler faktisk trygghet hvis man tvinger en lege til å utføre noe han ikke vil. Da kan han få seg en annen jobb er argumentet her. Du forstår jo selv at det blir vanskelig å diskutere med folk som omtaler deg som kverulant bare fordi man påpeker at de tolker ting annerledes? Jeg omtalte deg som kverulant fordi du nektet å innse at andre kan mene noe annet enn deg. HVis du leser svarene i den andre tråden så ser du at jeg ikke har det synet du ser ut til å tro. Hvorfor kan ikke leger konsentrere seg om tilfellene de synes best om? Jeg vil mye heller at en fødelege skal ta seg av fødsler enn at han skal bli tvunget til å utføre aborter, og abortleger skal tvinges til å hjelpe til ved fødsler men dette er jo forståeligvis vanskelig å forstå for enkelte... Det er nettopp det jeg mener. Hvis du som lege er imot abort ikke bli almennpraktiker så du kan komme i situasjoner der du blir bedt om å henvise til abort. Bli geriatriker, kirurg, indremedisiner, pediatriker, patolog osv osv. Det er mange muligheter, hvorfor velge den jobben der ditt personlige syn ødelegger for evnen til å utføre den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 13. november 2004 #56 Del Skrevet 13. november 2004 Hvis de ikke vil gjøre den delen av jobben så burde de ikke vært leger. Hadde det vært greit å være nødt til å reise langt første gang man oppsøker hjelp for sosial angst? Legen kan jo nekte å hjelpe disse også, av personlige grunner. Synes ikke abort står i noen særstilling. Jeg mener at dersom det er deler av jobben din du vet du ikke er i stand til å utføre så bør du finne deg en annen. Heldigvis så er det ikke du som bestemmer detta her. Personlig så har jeg ikke noen medlidenhet til en som velger å ta abort. Jeg er på ingen måte i mot abort, får må gjøre som de vil. Men det er et valg som fører til at noe dør. Så synes det er en selvfølge at legene selv får bestemme om dette er noe dem har lyst til å være med på. Og jeg synes det blir det samme med spiral fordi det er et påstarta liv. (mini pillen for den sakens skyld) Derfor bør legen ha det samme valget der. Å da ruslet jeg ut av denne diskusjonen. For her kan vi fortsette i evigheter begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 14. november 2004 #57 Del Skrevet 14. november 2004 det er da vel dems valg finnes da nok av leger som gjør det Hva slags utsagn er det?! Dersom man foretar seg et valg om å bli lege, må man saktens utføre de plikter som inngår i arbeidet. Dette gjelder også andre yrker forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 14. november 2004 #58 Del Skrevet 14. november 2004 Waco Jeg skjøner at du er her kun for å provosere, men noen ganger er argumentene dine rimelig tomme... Jeg synes det er feil å bruke angrepillen som prevansjon, da blir det på en måte abort. Bruker man annen prevansjon og likevel blir gravid ser jeg ikke noe galt i å bruke angrepillen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2004 #59 Del Skrevet 14. november 2004 Man aner da ikke om man er blitt gravid eller ikke når man tar angrepillen... Tror det må være abortpillen du blander det sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 14. november 2004 #60 Del Skrevet 14. november 2004 For å svare på spørsmålet.. Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå