waco Skrevet 13. november 2004 #21 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg synes ikke det er et vanskelig spørsmål. Det er ikke abort. Det er snakk om timer' date=' det er da måte på hvor mye sjel man skal tillegge en cellesamling på 8. [/quote'] Ja men allikevel er du litt glad mora di ikke hadde det reseptfritt liksom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 13. november 2004 #22 Del Skrevet 13. november 2004 Hallo, hvis man skal kalle angrepille og spiral for abort, kan man jo kalle minipiller for det samme, siden de faktisk ikke hindrer eggløsning, men bare gjør livmoren til et uegnet sted å være for et egg (og et vanskelig tilgjengelig sted for sædceller... men noen "lucky bastards" kunne jo alltids klare å finne egget) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 13. november 2004 #23 Del Skrevet 13. november 2004 Hallo, hvis man skal kalle angrepille og spiral for abort, kan man jo kalle minipiller for det samme, siden de faktisk ikke hindrer eggløsning, men bare gjør livmoren til et uegnet sted å være for et egg (og et vanskelig tilgjengelig sted for sædceller... men noen "lucky bastards" kunne jo alltids klare å finne egget) Stemmer. Angrepillen er ikke mer abort enn både spiral og minipille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazel Skrevet 13. november 2004 #24 Del Skrevet 13. november 2004 Det er en helt absurd tankegang. Jeg hadde vært verken glad eller sur om hun hadde hatt det reseptfritt. Hadde hun hatt det og valgt å bruke det den gangen jeg ble unnfanget ser jeg det som svært sannsynlig at den problemstillingen ikke hadde plaget meg særlig mye idag. Hadde hun tatt angrepille den gangen hadde jeg etter min mening ikke eksistert enda. Sånn sett ser jeg også det som helt uproblematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 13. november 2004 #25 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg har spiral, og er klar over at det fører til at at befruktet egg ikke kan feste seg og støtes ut og at det betraktes som abort hvis man skal drive flisespikkeri... Men alternativet klarer jeg ikke se for meg: Jeg med cirka 12-18 unger ville ikke gått så veldig bra... (hvis jeg får ett barn i året eller annethvert år) Det andre alternativet, p-piller, kan jeg ikke bruke. Jeg røyker og er ikke glad i hormoner som tukler med kroppen og som kan føre til blodpropp og hjerneslag og døden eller lammelser. Det tredje alternativet, et liv uten sex eller med bruk av kondomer, ville sikkert gått bedre, og kanskje jeg bare hadde cirka hatt fem unger nå hvis jeg hadde vært rimelig "heldig"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 13. november 2004 #26 Del Skrevet 13. november 2004 Abort vil i mitt hode si å avbryte et påbegynt svangerskap, mens prevansjon er å hindre at et uønsket svangerskap oppstår. Så det blir jo et spørsmål om når man synes det er riktig å si at en kvinne er gravid- når egget er befruktet eller når det er festet i livmoren. Jeg heller mot det siste- og definerer dermed ikke angrepillen som abort. Det kan hende det er litt fordi jeg tenker på ordet abort som en handling der man bevisst velger å ta bort noe man vet er det og som man vet vokser inni en, noe som ikke er tilfelle med angrepillen, men selv om jeg hadde utvidet mitt syn på begrepet ville jeg fortsatt aldri tenkt tanken på å ta bort fosteret dersom jeg selv hadde funnet ut at jeg var uønsket gravid mens jeg ikke hadde hatt dårlig samvittighet for å ta en angrepille dersom prevensjonen forøvrig hadde feilet og jeg ikke var klar for morsrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #27 Del Skrevet 13. november 2004 det er da vel dems valg finnes da nok av leger som gjør det Jeg synes ikke leger skal ha lov til verken å nekte å sette inn spiral, eller nekte å henvise til abort. Så lenge dette er lovlig i Norge ser jeg på det som legers plikt å utføre alle deler av jobben, på samme måte som alle andre må det. Hvis jeg hadde vært vaskehjelp og nekta å vaske do, hadde jeg mista jobben rimelig kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 13. november 2004 #28 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg synes ikke leger skal ha lov til verken å nekte å sette inn spiral, eller nekte å henvise til abort. Så lenge dette er lovlig i Norge ser jeg på det som legers plikt å utføre alle deler av jobben, på samme måte som alle andre må det. Hvis jeg hadde vært vaskehjelp og nekta å vaske do, hadde jeg mista jobben rimelig kjapt. Si ikke det vaske hjelpa på skolen jeg gikk på for noen år siden nekta å vaske både det ene og det andre, endte med at vi vaska romme vårt selv når det ble for ille. En lege kan mene det er galt å avbryte et liv av personlige grunner. Hvilken personlige grunn vill du da ha hatt for å ha nekta å vaske en do? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #29 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg synes ikke leger skal ha lov til verken å nekte å sette inn spiral, eller nekte å henvise til abort. Så lenge dette er lovlig i Norge ser jeg på det som legers plikt å utføre alle deler av jobben, på samme måte som alle andre må det. Hvis jeg hadde vært vaskehjelp og nekta å vaske do, hadde jeg mista jobben rimelig kjapt. Helena, det er noe som heter LEGEETIKK, og alle leger må avlegge en ed, og første bud er faktisk at det er FORBUDT å ta liv eller abort.... Og hvorfor sier dere at SPIRAL er det samme som ABORT??? Hallo, faen dere er så dumme at jeg har sett smartere bildekk!! SPIRAL putter man på FØR en samleie, man kan ikke kalle det abort da, det blir det samme som om kondom er abort, eller vær gang dere jenter sier nei til sex er det det samme som abort....og det er det ikke... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #30 Del Skrevet 13. november 2004 En lege kan mene det er galt å avbryte et liv av personlige grunner. Hvilken personlige grunn vill du da ha hatt for å ha nekta å vaske en do? Det var kun et eksempel. Det går vel an å komme opp med tullete personlige grunner, på samme måte som disse legene klarer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 13. november 2004 #31 Del Skrevet 13. november 2004 Helena, det er noe som heter LEGEETIKK, og alle leger må avlegge en ed, og første bud er faktisk at det er FORBUDT å ta liv eller abort.... Og hvorfor sier dere at SPIRAL er det samme som ABORT??? Hallo, faen dere er så dumme at jeg har sett smartere bildekk!! SPIRAL putter man på FØR en samleie, man kan ikke kalle det abort da, det blir det samme som om kondom er abort, eller vær gang dere jenter sier nei til sex er det det samme som abort....og det er det ikke... Waco Eh..har du egentlig fulgt med Waco? Som mange har sagt her: en spiral hidrer befruktningen (som da allerede har skjedd) i å utvikle seg til noe mer..set samme med minipillen, og ja- angrepillen. Derfor kan vi sammenligne angrepillen med disse to. En kondom derimot, hidrer at befrukningen skjer i det hele tatt! Og hvis vi er så dumme som du sier, så får du heller finne deg noen bildekk å diskutere med da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 13. november 2004 #32 Del Skrevet 13. november 2004 Det var kun et eksempel. Det går vel an å komme opp med tullete personlige grunner, på samme måte som disse legene klarer det. Kan være at disse tullete grunnene som du kaller det har mye å si for personene som har dem. De ser sikkert ikke på dem som tullete i det hele tatt. Synes de har rett til å ha dem jeg da. Er ikke som om at de skader noen ved å ha dem. Og som sagt er nok av leger som utfører aborter og setter inn spiraler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. november 2004 #33 Del Skrevet 13. november 2004 Eh..har du egentlig fulgt med Waco? Som mange har sagt her: en spiral hidrer befruktningen (som da allerede har skjedd) i å utvikle seg til noe mer..set samme med minipillen, og ja- angrepillen. Derfor kan vi sammenligne angrepillen med disse to. En kondom derimot, hidrer at befrukningen skjer i det hele tatt! Og hvis vi er så dumme som du sier, så får du heller finne deg noen bildekk å diskutere med da! Og forøvrig er det ingen leger som avlegger ed om å ikke ta abort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #34 Del Skrevet 13. november 2004 Helena, det er noe som heter LEGEETIKK, og alle leger må avlegge en ed, og første bud er faktisk at det er FORBUDT å ta liv eller abort.... Ja det står det i Hippokrates ed, to avsnitt nedenfor dette: Jeg sverger ved legeguden Apollon og Asklepios og Hygieia og Panakeia og alle andre guder og gudinner som jeg påkaller som vitner, at jeg vil oppfylle denne ed og denne kontrakt så langt jeg evner. Det tyder på at det er en gammel ed, skrevet i en annen tid, eller hva? Og hvorfor sier dere at SPIRAL er det samme som ABORT??? Hallo, faen dere er så dumme at jeg har sett smartere bildekk!! Det er nok du som er dum. En spiral hindrer et befruktet egg i å feste seg, derfor kan det sammenlignes med abort (celledelinga har allerede begynt). Og endel leger nekter å sette inn spiral fordi de mener det er en form for abort. De etiske rettningslinjene for norske leger åpner dessverre for at de kan nekte å ta en pasient under behandling, såfremt en annen lege har mulighet til å gjøre det i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #35 Del Skrevet 13. november 2004 Kan være at disse tullete grunnene som du kaller det har mye å si for personene som har dem. De ser sikkert ikke på dem som tullete i det hele tatt. Synes de har rett til å ha dem jeg da. Er ikke som om at de skader noen ved å ha dem. Det kan være belastende for noen. Enkelte som bestemmer seg for å ta abort kan føle at det er et vanskelig valg. Det er ikke nødvendigvis lett å bli møtt med at legen mener at det du har tenkt å gjøre er så grusomt at hun ikke vil gi deg henvisning til sykehuset engang. Legene har vanligvis ikke store skilt på døra si der det står "jeg er imot abort", og bor du på et lite sted, har du vanligvis ikke mulighet til å velge lege engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #36 Del Skrevet 13. november 2004 Tar man på spiralet før eller etter samleiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #37 Del Skrevet 13. november 2004 Tar man på spiralet før eller etter samleiet? Prøver du å virke enda dummere? Man kan forestille seg at spiralen ligger der som en automatisk abortmaskin, som avbryter et påbegynt svangerskap hver måned. Det har jeg forøvrig ingen problemer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. november 2004 #38 Del Skrevet 13. november 2004 Prøver du å virke enda dummere? Bare spør jeg. Jeg vet ikke, kan du ikke bare svare da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 13. november 2004 #39 Del Skrevet 13. november 2004 Bare spør jeg. Jeg vet ikke, kan du ikke bare svare da? Spiralen settes inn i livmora, og sitter der i inntil 5 år. Den forhindrer at befruktede egg fester seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 13. november 2004 #40 Del Skrevet 13. november 2004 Waco: En spiral er en dings som en lege putter inn i livmoren, og så sitter den der for godt i noen år. Med andre ord ikke noe man driver og tar inn og ut akkurat... Den kan være formet som en T, eller som en oppned W omtrent. En kobberspiral har kobbertråd surret rundt seg (derav navnet spiral), og en hormonspiral har hormoner i stedet. En spiral har to tråder som henger ut av livmorhalsen, og det er disse som brukes når den skal ut igjen. Dette er det mest brukte prevensjonsmiddelet for "eldre" kvinner som ikke vil gå på piller lengre, og som har fått barn. Dan hindrer et egg i å feste seg i livmoren. (Hvis man er heldig. Det hender barn blir født med spiralen på hodet, men det er ikke så ofte det skjer...) Katolikker som følger pavens meninger er av den oppfatning at bruk av spiral er det samme som abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå