Arielle Skrevet 12. november 2004 #1 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg bare lurer på om folk her inne mener at angrepille er abort eller ikke? Dersom man har hatt sex, og egget blir befruktet, det oppstår et liv.Deretter tar man angrepillen, slik at egget ikke fester seg, og egget "dør". Det har altså oppstått et liv man ikke gir retten til å vokse opp. Ser dere på dette som abort, eller bestemmer man alvorligheten ved et slikt inngrep etter hvor langt i graviditeten man har kommet? Det samme ville vel også gjelde spiral da,som fungerer på tilsvarende måte som angrepillen, såvidt jeg har skjønt det...? Det er vanskelig å definere hvor skillet går.. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 12. november 2004 #2 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg synes det er abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 12. november 2004 #3 Del Skrevet 12. november 2004 Ikke mer abort enn spiral. Jeg vet ikke om jeg synes det blir abort før egget har festet seg, det er tross alt ikke alle egg som gjør det selv om de er befruktet. Da vil det jo være fire ganger abort å kaste fire befruktede egg som er til overs etter prøverørsforsøk, og det er jo litt pussig med tanke på at de aldri har vært i nærheten av en livmor. Med tanke på hvor vanskelig det kan være for enkelte å bli gravide og beholde et embryo, så kan det virke litt sært å kalle det abort å hindre et egg i å feste seg. Men jeg ser absolutt poenget, det kommer bare an på hvor man trekker grensen. Et befruktet egg er tross alt noe annet enn et ubefruktet, det blir anerkjent i alle etiske regler for forskning og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 12. november 2004 #4 Del Skrevet 12. november 2004 Hvis det er abort: De som tar angrepille gjør det før de vet om de er blitt gravide (siden den skal tas så raskt etter at du har hatt ubeskyttet sex). I mange tilfeller er derfor ikke egget befruktet, og vil kanskje heller ikke bli det, men du ønsker å være på den sikre siden - og derfor tar du pillen. Da mener dere det er abort på lik linje som å ta et inngrep på sykehuset, selv om du faktisk kanskje aldri har vært gravid i det hele tatt?? Jeg kaller ikke det å ta angrepillen for abort, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 12. november 2004 #5 Del Skrevet 12. november 2004 Nei, jeg mener ikke det er det samme. Det er det da virkelig ingen som har sagt. Kunne det jeg skrev virkelig tolkes slik? Det er jo ikke sikkert at det er din forståelse av hva som kan kalles "abort" (dvs sykehusinngrep)som er den eneste mulige da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma Skrevet 12. november 2004 #6 Del Skrevet 12. november 2004 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 12. november 2004 #7 Del Skrevet 12. november 2004 Nei, jeg mener ikke det er det samme. Det er det da virkelig ingen som har sagt. Kunne det jeg skrev virkelig tolkes slik? Det er jo ikke sikkert at det er din forståelse av hva som kan kalles "abort" (dvs sykehusinngrep)som er den eneste mulige da. Hvis det er mitt innlegg du sikter til så må jeg bare svare at mitt innlegg ikke var myntet på deg - men en generell kommentar til første innlegg. (Vi skrev nok innlegg ganske likt, og så havnet mitt under ditt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #8 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg bare lurer på om folk her inne mener at angrepille er abort eller ikke? Dersom man har hatt sex, og egget blir befruktet, det oppstår et liv.Deretter tar man angrepillen, slik at egget ikke fester seg, og egget "dør". Det har altså oppstått et liv man ikke gir retten til å vokse opp. Ser dere på dette som abort, eller bestemmer man alvorligheten ved et slikt inngrep etter hvor langt i graviditeten man har kommet? Det samme ville vel også gjelde spiral da,som fungerer på tilsvarende måte som angrepillen, såvidt jeg har skjønt det...? Det er vanskelig å definere hvor skillet går.. :klø: På ingen måte. Å begynne å trekke grensene der blir for pirkete (og fanatisk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Razumik Skrevet 12. november 2004 #9 Del Skrevet 12. november 2004 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 12. november 2004 #10 Del Skrevet 12. november 2004 Før det befruktede fester seg til endometriet vil man ikke få positivt utlslag på en graviditetstest og dermed ikke vite om man er gravid så tidlig. Så lenge det bare er et befruktet egg synes jeg ikke det på noen måte blir abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 12. november 2004 #11 Del Skrevet 12. november 2004 Men dessverre finnes det endel fanatiske leger som ikke vil sette inn spiral fordi de mener det er en slags abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 12. november 2004 #12 Del Skrevet 12. november 2004 Men dessverre finnes det endel fanatiske leger som ikke vil sette inn spiral fordi de mener det er en slags abort. I Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 12. november 2004 #13 Del Skrevet 12. november 2004 I Norge? Ja, tragisk nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 12. november 2004 #14 Del Skrevet 12. november 2004 Men dessverre finnes det endel fanatiske leger som ikke vil sette inn spiral fordi de mener det er en slags abort. det er da vel dems valg finnes da nok av leger som gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 12. november 2004 #15 Del Skrevet 12. november 2004 det er da vel dems valg finnes da nok av leger som gjør det Ja, og derfor er det jo greit at de som jobber på abortklinikken (heter det det?) har VALGT å jobbe der -da trenger man ikke tenke på om sykepleier eller lege mener man gjør noe galt... hvis noen forsto hva jeg mente.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. november 2004 #16 Del Skrevet 12. november 2004 Haha, det er bare jenter som klarer å få det for seg at en avbrytelse av svangerskapet IKKE er en abort.... Si meg, liker dere å lure dere sjæl? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2004 #17 Del Skrevet 12. november 2004 Siden man ikke er 100 % sikker på om man er gravid eller ikke når man tar angrepillen så mener jeg at det IKKE er en form for abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. november 2004 #18 Del Skrevet 12. november 2004 Siden man ikke er 100 % sikker på om man er gravid eller ikke når man tar angrepillen så mener jeg at det IKKE er en form for abort. Så derfor kan det ikke kalles abort, fordi man er ikke sikker på at det er noe å avbryte... Men at man er SIKKER PÅ AT MAN avbryter hvorfor er ikke det det samme som et abort eller abortforsøk? Waco Har du egentlig møtt en unge som har overlevd ett abortforsøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 12. november 2004 #19 Del Skrevet 12. november 2004 Ja, og derfor er det jo greit at de som jobber på abortklinikken (heter det det?) har VALGT å jobbe der -da trenger man ikke tenke på om sykepleier eller lege mener man gjør noe galt... hvis noen forsto hva jeg mente.. sorry, mulig jeg som er dum, men jeg skjønte ikke hva du mente.... alt jeg mente var i alle fall at dersom en lege av en eller annen grunn ikke vil sette inn en spiral så er det hans sak å han må da da få lov til å nekte å putte inn en. Særlig når det er nok av leger som gjør det. ----------------------- Jeg mener det blir en abort for jeg ser på det som et avbrutt svangerskap (eller celle som er befruktet som ikke har festna seg ennå, blir vel mer riktig) uansett om man vet om det eller ikke, men jeg er heller ikke mot abort, mener folk må få gjøre som de selv vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazel Skrevet 12. november 2004 #20 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg synes ikke det er et vanskelig spørsmål. Det er ikke abort. Det er snakk om timer, det er da måte på hvor mye sjel man skal tillegge en cellesamling på 8. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå