Gå til innhold

Mitt kosthold, hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig, men drikker ikke brus (av og til sukkerfri brus i helgene), spiser lite godteri og chips, drikker litt alkohol i helgene. Jeg ligger stabilt på 95 kg, selv om dette har økt fra 85 de siste 3 årene. Nå er jeg komt litt inn i rutiner igjen, men varierer veldig hvor jeg spiser middag da, alene eller hos foreldre/tanter/besteforeldre. Der kan jeg ikke styre hva jeg får, men det er generelt husmannskost og vanlige middager.

Frokost på jobb: to halve (en hel) kneiprundstykke, en med rekesalat og en med smør og Jarlsberg ost, 0,25 dl ekstra lett melk
Lunsj jobb: En skive med egg og kaviar/ost/rekesalat/karbonade/reker (varierer) eller en 14 havregrøt fra Tine
Mellommåltid: eple eller en neve mandler
Middag: varierer veldig, alt mulig. Vanlige porsjoner, muligens litt påfyll
Kvelds: En eller to skiver med pålegg/cottage cheese med eple/grøt/frokostblanding med melk

Drikker vann og kaffe.

Helgene er mat kos, da samles familien rundt bordet med god middag og rødvin. Lite søtt.

Anonymkode: 59f83...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser lite ut. Nå aner jeg ikke hvor mye du spiser til middag, så muligens at det er greit likevel. Er målet å gå ned i vekt?

Anonymkode: 564ac...c0c

• Liker 1
Skrevet

Hva med grovere brød og ferske reker heller enn kneip og rekesalat

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vanskelig for å skjønne at du kan gå opp i vekt/holde deg så stor på dette kostholdet? Eller er det dette du skal spise for å gå ned? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Måndagsbarn skrev:

Jeg har vanskelig for å skjønne at du kan gå opp i vekt/holde deg så stor på dette kostholdet? Eller er det dette du skal spise for å gå ned? 

Enig. Synes TS bør snakke med legen sin dersom dette er det kostholdet hun/han har hatt i en lengre periode og ikke hatt vektnedgang. 
Og så bør TS kutte ut alt som heter kneip og spise grovt brød. Det metter lengre og er sunnere. 

Anonymkode: ae879...ffa

• Liker 1
Skrevet

Problemer ditt er at du spiser brød til alle måltider. Brød er bare sukker. Bytt ut det med salater og øk inntaket av fett. Det er ikke lett å unngå brød i Norge, men hvis du spiser tre brødmåltider om dagen, ja, da går du i alle fall ikke ned i vekt om du da ikke ere en idrettsutøver.

Anonymkode: 9b080...f34

• Liker 1
Skrevet

Syns du kan spise mere frukt, bær og (rå) grønnsaker, salater, hvis det ikke er det til middagen da.

Skrevet

Spør du meg, så spør jeg deg:

Er dette opplegget du bruker nå for å gå ned i vekt? Går du ned i vekt? Holder du deg mett? Er du opplagt og i godt humør? Liker du det du spiser?

• Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! 

Det er dette som har blitt kostholdet mitt de siste månedene. Det er hverken for å gå ned i vekt eller holde på vekta, det bare har blitt sånn. 

Grunnen til at det er kneip er at jeg spiser jobb lunsjen. Den er tilnærmet gratis og veldig lettvint. 

Det er ofte grønnsaker til middag. Den føler jeg er variert. 

Jeg har jo et ønske om å gå ned i vekt, men hvis dere mener dette er lite mat så er jeg redd at helgematen fyller opp for resten av uka. 

Skrevet

Jeg har forståelse for at det er billig(ere) å spise jobblunsjen, men som forslag kan du jo kanskje ta med eget brød eller lage deg salater o.l. hjemme som du kan ta med? Hvis du lager det selv hjemme vil dette også være svært billig. Nå er det vanskelig å samenligne med mitt kosthold siden jeg er operert, men jeg kjøper ofte med meg tomater, salat, avokado o.l. til jobb og koker 1-2 egg og spiser da salat for 70-80 kr totalt gjennom uken. Lavkarboknekkebrød, grønnsaker med dip o.l. er gode avvekslinger.

Jeg merker veldig fort at vektnedgangen min stopper opp/går svært sakte når jeg får i meg raske karbohydrater; hverken (lyst) brød, pasta eller (store mengder) frukt er vanlig her i gården. Prøv å bytte ut en del av brødmaten med grønnsaker er altså mitt tips, men hvis du ønsker å spise brød så anbefales det ihvertfall å gjøre slik noen av de andre her sier; bytt til det groveste du finner :) Og hvis det kan motivere deg så finnes det slike "Vi som skal ned i vekt før xx"-tråder her på forumet!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemer ditt er at du spiser brød til alle måltider. Brød er bare sukker. Bytt ut det med salater og øk inntaket av fett. Det er ikke lett å unngå brød i Norge, men hvis du spiser tre brødmåltider om dagen, ja, da går du i alle fall ikke ned i vekt om du da ikke ere en idrettsutøver.

Anonymkode: 9b080...f34

Dette er bare tull. Jeg spiser 2-4 brødmåltider pr. dag og går for tiden ned godt over 1kg pr. uke. Hvert brødmåltid består av 2 stk. skiver (40-50g per skive) med grovbrød (91% grovt) smurt med Nora jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker. Litt avhengig av tykkelsen på skivene er dette 225-300kcal per porsjon (2 skiver). Jeg regner i snitt 275, så 4 måltider blir 1100kcal. Siden jeg har lagt meg på 1850kcal/dag (1000kcal i underskudd før evt. trening) kan jeg i tillegg spise en middag på 750kcal (som er en god og stor porsjon, om man lager noenlunde sunn mat fra bunnen av). Spiser jeg varm lunsj hjemme eller i kantina på jobben blir det bare 2 brødmåltider, da har jeg 550kcal tilgjengelig til lunsj. 

For min del er grovbrød noe av det som metter aller best og holder lengst. I tillegg er det enkelt å lage matpakke med.

• Liker 2
Skrevet

Nesten som jeg skulle lest av meg selv. Var på 85 for to år siden, vekten min går opp, og jeg tror det er fordi jeg har problemer med å vite når jeg har spist nok. :) 
Jeg prøver å ha en streng diet nå, og har bestemt meg for å overvåke dietten min så jeg ikke går over 2000, frem til jeg når ideal skal jeg holde meg til sneve 1200-1500 kcal om dagen (om ikke mindre er mulig for sunt kosthold). 
Siden jeg nylig har fått en kjøkken vekt, kan jeg endelig finne ut hvor mye jeg faktisk spiser, ikke at jeg våger å spise normalt nå som jeg prøver diet. :( 
Jeg har ingen tips, det våger jeg ikke å gi når jeg selv har problemer, men kanskje trening om morgenen kan hjelpe litt? :) 
Uansett hvor mye man spiser, med rett trening kan man sikkert holde en god vekt. 
Og kanskje sjekke om du tåler gluten? Gluten kan skape vekt problemer i noen tilfeller, og i så fall kan det å gå over til glutenfri varer hjelpe. 

Håper du finner ut av det. :) 

Anonymkode: eeb58...642

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og kanskje sjekke om du tåler gluten? Gluten kan skape vektproblemer i noen tilfeller, og i så fall kan det å gå over til glutenfrie varer hjelpe.

Anonymkode: eeb58...642

De som har uoppdaget cøliaki går gjerne ned i vekt. 

Anonymkode: 7611c...421

• Liker 1
Skrevet

Ut ifra det du skriver så høres det ut som om du burde gå ned i vekt, i alle fall hvis du er overvektig iftg. BMI. 

Det jeg tenker at kan være mulige løsninger er: 

- Få sjekket forbrenningen din. Evt. gå til lege og se om det kan være sykdommer i bildet.

- Du har lav muskelmasse og er inaktiv? 

- Du spiser mer middag enn du tror. Jeg spiste helt enorme porsjoner en periode hvor jeg hadde det hektisk på jobb og spiste lite til frokost/lunch. Jeg trodde at jeg kunne unne meg litt større porsjoner til middag/helg, men gikk veldig opp av dette. Særlig sauser, dressinger ol. kan være kaloribomber uten at man vet det. 

- Ellers som en generell kommentar så ville jeg prøvd å bytte ut kneippbrødet med noe annet. Det er omtrent som å spise loff hver dag. Tviler på at det er det som er den store synderen her da du ellers oppgir at du spiser nokså lite men sammen med påleggssalater og en kaloririk middag så kan du raskt havne over 2000 kalorier uten at du føler deg spesielt stappmett. 

Anonymkode: 2d830...484

Skrevet
Den 19.8.2016 at 9.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig, men drikker ikke brus (av og til sukkerfri brus i helgene), spiser lite godteri og chips, drikker litt alkohol i helgene. Jeg ligger stabilt på 95 kg, selv om dette har økt fra 85 de siste 3 årene. Nå er jeg komt litt inn i rutiner igjen, men varierer veldig hvor jeg spiser middag da, alene eller hos foreldre/tanter/besteforeldre. Der kan jeg ikke styre hva jeg får, men det er generelt husmannskost og vanlige middager.

Frokost på jobb: to halve (en hel) kneiprundstykke, en med rekesalat og en med smør og Jarlsberg ost, 0,25 dl ekstra lett melk
Lunsj jobb: En skive med egg og kaviar/ost/rekesalat/karbonade/reker (varierer) eller en 14 havregrøt fra Tine
Mellommåltid: eple eller en neve mandler
Middag: varierer veldig, alt mulig. Vanlige porsjoner, muligens litt påfyll
Kvelds: En eller to skiver med pålegg/cottage cheese med eple/grøt/frokostblanding med melk

Drikker vann og kaffe.

Helgene er mat kos, da samles familien rundt bordet med god middag og rødvin. Lite søtt.

Mosjonerer du?

Du spiser forholdsvis greit. Mange jeg kjenner som har gått ned i vekt har byttet ut skiva med knekkebrød og salater.

Ikke drikk alkohol hver helg, masse kalorier i det.

Og mosjoner minst 3 ganger i uka.

Anonymkode: ae52e...038

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger! 

Det er dette som har blitt kostholdet mitt de siste månedene. Det er hverken for å gå ned i vekt eller holde på vekta, det bare har blitt sånn. 

Grunnen til at det er kneip er at jeg spiser jobb lunsjen. Den er tilnærmet gratis og veldig lettvint. 

Det er ofte grønnsaker til middag. Den føler jeg er variert. 

Jeg har jo et ønske om å gå ned i vekt, men hvis dere mener dette er lite mat så er jeg redd at helgematen fyller opp for resten av uka. 

Veldig mange rare råd her.

TS, hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre (færre kalorier) enn du gjør nå. Det spiller ingen trille (for vekta) hvordan du gjør det. Du må selv finne ut hvor det er best å kutte. Hvis billig lunsj er viktig for deg, må du kanskje se på helgekosen isteden. Hvis helgekos med familie er viktig, og spising er en viktig del av kosen, må du være mer strikt i ukedagene. Hvis du føler at du blir sulten når du kutter kalorier, må du se på hva du spiser (og da kan kneipp vise seg å være et mindreverdig alternativ). Det er det samme hva du gjør, du må bare gjøre det effektivt, altså ikke sånn at du ubevisst "kompenserer".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...