Gå til innhold

Går jeg ned i vekt med dette kostholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

167 høy, 73kg, 50% jobb i aktivt yrke. Løper 30 min annen hver dag.

Frokost

Youghurt naturell med en håndfull blåbær, 5 bringebær og litt havrekorn på toppen.

Lunsj 

2 knekkebrød med nøkkelost og druer.

Snacks

En appelsin 

Middag

Torsk, poteter, gulrøtter/erter/blomkål og saus over potetene. 

Kveldsmat

2 knekkebrød med laks og salatblader.

Drikker funlight ellers, men til kvelds tar jeg i blant et glass melk.

Ønsker å gå ned over tid pga bryllup. Vil ikke bli for tynn men tenker 60-65kg er ok.

Anonymkode: a9568...f9c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette er for lite. Når du spiser for lite vil kroppen gå på sparebluss og forbrenne 25% mindre sånn at du ikke skal dø (for det er sånn kroppen tenker) og så bruker kroppen av musklene dine i stedet.

Anonymkode: 35ec6...5e8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mulig, men blir du ikke sulten av så lite mat? Man skal ikke sulte seg selv, det mister du bare muskelmasse av. Du bør spise mer variert også. Jeg ville heller ha kikket på lavkarbo, og kuttet ut karbohydrater fra kornprodukter og frukt til fordel for mer fett. Ingenting brenner fett som lav karbo, høy fett og moderat protein. Fun light er heller ikke noe smart når man vil gå ned i vekt selv om det ikke inneholder sukker.

Endret av Babylon4ever
Skrevet

Hvordan mener dere dette er lite mat? Jeg spiser omtrent sånn og jeg er feit. Jeg blir attpåtil bare feitere, selv etter total godtestopp av alle slag, bare drikker vann og er fullstendig nøye på hva jeg putter i munnen. 

For å gå ned i vekt, må du kalorimessig ligge under det du bruker av kalorier. Hvor mye kalorier hadde du inn før, og hvor mye har du nå? Har du underskudd, vil du trolig gå ned i vekt.

Anonymkode: 8d3c2...96d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener dere dette er lite mat? Jeg spiser omtrent sånn og jeg er feit. Jeg blir attpåtil bare feitere, selv etter total godtestopp av alle slag, bare drikker vann og er fullstendig nøye på hva jeg putter i munnen. 

For å gå ned i vekt, må du kalorimessig ligge under det du bruker av kalorier. Hvor mye kalorier hadde du inn før, og hvor mye har du nå? Har du underskudd, vil du trolig gå ned i vekt.

Da må du ha problemer med f.eks stoffskifte. Sjekk deg hos legen. Dette kostholdet til TS kan være nok dersom hun sitter i sofaen dagen lang og nærmest ikke går på do en gang, men tviler på at det er tilfelle. De aller fleste er i litt aktivitet. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva kaloriene kommer fra. Har du sett afrikanske kvinner på tv med spedbarn som er radmagre og døden nær av sult mens de selv er store og runde? Dette er ikke fordi de stjeler maten fra barna sine, men fordi de har insulinresistens fra feilernæring fra et kosthold som utelukkende består av enkle karbohydrater. Legger man om til et balansert lavkarbokosthold, der absolutt all mat med en innholdsfortegnelse utgår og tilsatt sukker utgår fullstendig, kun hel mat laget fra grunnen av og et svært moderat inntak av frukt(kun en sjelden gang i blant), vil man gå ned i vekt selv om man ikke er altfor fysisk aktiv. I tillegg kan man gjøre det uten å lide og sulte seg så snart man kommer over sukker og karbo-avhengigheten de aller fleste i Norge har. Det er brød til frokost, til lunch, til mellommåltid og kvelds, og det er mye sukker i brød.

http://www.dietdoctor.com/low-carb/foods#foodlist

Endret av Babylon4ever
Skrevet

Jeg lurer fordi jeg er på lifesum, app. Og i følge den burde jeg ikke spist kvelds en gang. Ble faktisk ikke mett på dette.. 

Skrevet

Lav karbo all the way. Knekkebrød og fun light... Spis ekte mat og ikke vær redd for fett!

Anonymkode: 03bc2...853

Skrevet

1600 kcal i dag.

Skrevet

Lav karbo fungerer ikke på meg. 

Ts.

Skrevet

Vil også si at jeg bruker smør, majones, sauser, dressing i noe av maten. Så holder meg ikke unna fett.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lav karbo fungerer ikke på meg. 

Ts.

Da tror jeg at du spiser for mye proteiner og for lite fett, men jeg er ingen ekspert, snakker bare fra egen erfaring. Det er snakk om å holde seg unna karbohydrater som finnes i stort monn i mange sauser og dressinger, ikke bare spise fett. Jeg spiser stort sett bare seterrømme, creme fraiche og smør og holder meg borte fra prosessert mat som majones og dressing etc. Det viktigste er uansett å spise hel og ren mat og ikke la tanken på kostholdet ødelegge for trivsel og mental helse, det er det virkelig ikke verdt:)Selv begynte jeg på lavkarbo for å få bukt med magesmerter fra syrereflux, å gå ned i vekt var en bonus.

Skrevet

Ingenting av dette kostholdet som ødelegger meg mentalt altså. Jeg syns bare det hørtes lite ut, men på min app så var det maks.. Proteiner må jeg jo ha for å beholde muskelmasse og pga jobben jeg har som er full bevegelse alle timene på jobb.

Skrevet
38 minutter siden, Babylon4ever skrev:

Da tror jeg at du spiser for mye proteiner og for lite fett, men jeg er ingen ekspert, snakker bare fra egen erfaring. Det er snakk om å holde seg unna karbohydrater som finnes i stort monn i mange sauser og dressinger, ikke bare spise fett. Jeg spiser stort sett bare seterrømme, creme fraiche og smør og holder meg borte fra prosessert mat som majones og dressing etc. Det viktigste er uansett å spise hel og ren mat og ikke la tanken på kostholdet ødelegge for trivsel og mental helse, det er det virkelig ikke verdt:)Selv begynte jeg på lavkarbo for å få bukt med magesmerter fra syrereflux, å gå ned i vekt var en bonus.

Det er bedre å bytte ut seterrømmen med lettrømme. Da kan du heller bruke større mengder av sunt fett som er det som holder seg flytende i kjøleskapet. F.eks olivenolje. Jo mer rennende det er, jo bedre. Ikke at jeg tror du vil dø av å spise en boks med seterrømme annenhver uke, men du skjønner poenget mitt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...