Gå til innhold

Hva er viktigst? Familien eller kjæresten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en viss julaften diskusjon har jeg også begynt å gruble litt. Dersom man føler at familien er viktigere enn samboeren sin, har man ikke truffet den rette enda? Eller er dette noe som varierer fra person til person, at man rett og slett er så knyttet til familien sin at en mann ikke kan konkurrere om den plassen?

Nå skal det sies at jeg er i begynnelsen av tyveårene enda, så dette kan jo også forandre seg med årene. Hva sier dere? Er familien viktigere enn kjæreste/samboer? Nå henvender jeg meg først og fremst til de som ikke har stiftet egen familie enda, men dere andre kan jo gjerne svare hvordan dere tenkte før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til enhver å synes hvilken part som er viktigst.

Skrevet

Det er jo opp til hver og en å avgjøre hva som er viktigst for akkurat dem. Det kan være så veldig mange ting som spiller inn.

For meg er det ganske håpløst å rangere hvem som er "viktigst" for meg. De betyr veldig mye for meg, på litt forskjellig måte. Jeg hadde ikke vært den jeg er i dag uten foreldrene mine, men jeg hadde heller ikke vært den jeg er uten samboeren min.

Jeg har ofte fundert på hvem jeg ville valgt hvis jeg MÅTTE velge, og ender som regel opp med å tenke at jeg ville valgt samboeren min, fordi det er han det er vanskeligst å se for seg å leve uten...

Og for ordens skyld - nå snakker jeg på et generelt grunnlag og tenker ikke på julefeiring. Jeg er forresten 25 (straks 26) og har vært sammen med kjæresten min i 7 år, samboere i 5,5.

Skrevet

De er alle like viktige for meg på hver sin måte.

Mamma og pappa, som har født og oppdratt meg. Føler det snart er min tur til å være der for dem. Har ingen planer om å bortprioritere dem fordi jeg har giftet meg.

Min søster, fordi hun er min beste venninne, og fordi hun alltid vil være der, også når mamma og pappa er borte.

Min mann, fordi jeg med ham skaper min nye familie, og fordi jeg vil gå i graven med ham.

Alle betyr enormt for meg.

Skrevet

Sambo er familien min like mye som foreldre og søsken, så valget er umulig, Jeg har sagt en gang at hvis noen skulle be meg velge en gang vil jeg velge bort de som har bedt meg ta valget. Håper jeg aldri ender opp i den situasjonen.

Skrevet

Dersom man blir bedt om å velge mellom sin familie og sin kjæreste er det noe som er galt.. Fryktelig galt..

En kjæreste trenger ikke like din familie eller din familie din kjæreste - men dersom de har en smule av sin sunne fornuft i behold ber de deg ikke velge - de tilpasser seg og innretter seg for kortere perioder hvor det betyr mye for deg å dele dagen med begge parter - i allefall av kjærlighet til deg..

Så - jeg vil nok si at den som ba meg velge nok ville trekke det korteste strået her...

Gjest Anonymous
Skrevet

Begge deler like viktig og det ene går ikke på bekostning av det andre!

Og, sett i lys av jule-diskusjonen betyr det ikke at man ser på familien som mindre viktig enn samboern om man velger å være sammen med sistnevnte på julaften: Det er en del av å vokse opp og løsrive seg, skape ny familie og nye tradisjoner - at man ikke henger i skjørtene til mamma hele livet betyr ikke at hun blir mindre viktig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Begge deler like viktig og det ene går ikke på bekostning av det andre!

Og, sett i lys av jule-diskusjonen betyr det ikke at man ser på familien som mindre viktig enn samboern om man velger å være sammen med sistnevnte på julaften: Det er en del av å vokse opp og løsrive seg, skape ny familie og nye tradisjoner - at man ikke henger i skjørtene til mamma hele livet betyr ikke at hun blir mindre viktig!

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Blir litt forundret over spørsmålstillingen. Hvor ligger konflikten? Jeg er som mange sikkert har oppfattet "en gammel gubbe" - gift i over 20 år og tillater meg også å komme med noen synspunkter. Hvis man har et ok forhold kan jeg ikke skjønne hva problemet skulle ligge i, når må man velge?

Leste endel i "dele seg på julaftentråden". For meg ble mange av innleggene litt "huff da" på en måte og tenkte jeg skulle la være å kommentere dette - fordi vi er alle forskjellige og har sikkert sine grunner til det ene og det andre. Dessuten har jeg sagt noe om hva julaften betyr for meg i andre tråder og det er noe helt annet enn gaver - unntatt til barn. Uansett er Julaften en litt viktig dag for meg, og helst med familie rundt meg. Da kommer sikkert dilemmatil mange har jeg skjønt - og vi gjorde det slik mine foreldre gjorde det og slik konas foreldre gjorde det - vi var ene året hos hennes foreldre, andre året hos mine. Foreldrene vår var også opptatt av å se oss sammen en slik dag. Senere når vi fikk egne barn og de ble antar 4-5 år begynte vi å arranger julaften hos oss - ene året med mine foreldre, neste med hennes. På akkurat samme måte har våre søsken gjort også - og vi har fått til "turneringen". Ingen i våre familer har noen gang behøvd å sitte alene jukaften hvis de ikke har villet. Litt på kanten av tråden, men tillot meg likevel.

Kane har noen vektige ord i sakens anledning, likeså Arwen

Skrevet

Jeg hadde syns det hadde vært så tvers igjennom både urettferdig og råttent gjort å be meg ta det valget, at den som ba meg velge, nok hadde blitt valgt bort..

Skrevet

Det er umulig for meg å rangere. Samboeren min og familien min betyr like mye for meg.

Skrevet

Kan liksom ikke velge en der da. De betyr utrolig mye for meg båda sambo og familie.

Ser ikke på det som så rart at vi deler oss på julaften. Vi er enige om det og så lenge vi ikke har barn vil det være sånn. Vi er jo sammen på dagen og så utpå kvelden og natta.

Skrevet

Det er vanskelig å si hva som er viktigst, men spesielt etter at vi gifta oss tenker jeg på mannen min som den nærmeste av min nære familie. Det føles helt rett at det er han som skal arve meg visst jeg dør, og det er også til han jeg har presisert at jeg vil bli organdonor dersom det skulle bli aktuelt. Det er han som får høre daglig om små og store ting som opptar meg, og det er han som får dele mine innerste tanker. Men å velge mellom noen man er glade i på den måten at man velger noen og velger noen andre bort, det er jo helt umulig.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Alle betyr mye for meg, men måtte jeg velge mellom familien og samboeren min på julaften ville det blitt samboeren min.

Selvfølgelig er mine foreldre og søsken viktige for meg, og jeg vil alltid sette stor pris på de. Men med samboeren min skaper vi vår lille familie, som er min hovedprioritet. Det vil si, at mine foreldre og søsken må vike plass for han.

De eneste som ikke må vike plass, er mine barn.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Min nærmeste familie er kona og ungene mine og hvis jeg skulle måtte velge er saken klar - det blir kona og ungene fremfor resten av familien. Men hvorfor skal man måtte velge?

Skrevet

Jeg er ikke gift, ikke forlovet enda heller! Jeg skal feire jul med min familie! I utgangspunktet skulle samboeren min feire med sin egen familie i en helt annen by, men så takket han ja til å jobbe! Han kunne egentlig ikke forlate byen. Dermed kunne han ikke dra hjem, som er langt unna, eller komme til min familie som bor en times tid unna!

Jeg hadde allikevel bestemt meg for å feire med min familie, selv om tanken på at han skulle sitte alene på julaften gjorde vondt! Men han hadde nå valgt det selv, og ikke egentlig spurt meg noe videre!

Oppturen kom når han fortalte at han kunne ferie hos min familie som ikke bor for langt unna! Veldig hyggelig!

Men som sagt! Jeg hadde bestemt meg for å være med familien min! Det betyr aldeles ikke at jeg ikke elsker min samboer!

Jeg har feiret jul med familien i alle år! Og min tanke var at jul feires med mannen den dagen vi er gift, eller kanskje til og med når vi har fått barn! Om det blir endringer på det underveis er det fordi det er noe vi begge vil, men jeg føler ikke noe press på å måtte feire med kjæresten for å vise at jeg elsker han!

Men som flere har skrevet: Vi har alle våre måter å gjøre det på!

God jul! :rosaengel:

Skrevet

Min mann, fordi jeg med ham skaper min nye familie, og fordi jeg vil gå i graven med ham.

Nå sporer jeg av her, men jeg ble litt nysgjerrig Jens, - er du mann, eller kvinne? :oops:

Nicket er jo "Jens", men du har en kvinnelig avatar, og du snakker om din mann. Unnskyld om jeg spør dumt..

Skrevet

Jeg kan ikke velge mellom min kjære og min familie - de betyr like mye for meg - om enn på litt ulike måter selvsagt.

K

Skrevet

Nå sporer jeg av her, men jeg ble litt nysgjerrig Jens, - er du mann, eller kvinne? :oops:

Nicket er jo "Jens", men du har en kvinnelig avatar, og du snakker om din mann. Unnskyld om jeg spør dumt..

Jens er kvinne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...