AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Hva bør vi tenke på? Jeg synes ikke det er greit og det koker opp i hodet mitt nå. Hun har utdanning og sikker jobb og kan betale men man vet ikke hva fremtiden vil bringe. Anonymkode: 6ecab...42b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Det er da hans valg, og ikke ditt. Selvfølgelig er søsteren hans viktigere for ham enn du er. Anonymkode: d96e2...fa1 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Ja men hva skjer hvis hun en dag blir syk og arbeidsledig hva må vi gjøre da? eller jeg vet ikke. Er bare veldig irritert. Anonymkode: 6ecab...42b 2
Strixvaria Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Så lenge han kausjonerer med sine egne penger, og ikke f.eks. i deres felles eie (hvis dere har kjøpt hus sammen eller noe sånt), så må han nesten få gjøre som han vil. Men ikke med felleseie eller felles penger! 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, Strixvaria skrev: Så lenge han kausjonerer med sine egne penger, og ikke f.eks. i deres felles eie (hvis dere har kjøpt hus sammen eller noe sånt), så må han nesten få gjøre som han vil. Men ikke med felleseie eller felles penger! Kan han gjøre det uten at jeg vet det feks? Vi har kjøpt hus sammen. Hva kan konsekvensene bli dersom hun en dag faller utenfor arbeidslivet? Anonymkode: 6ecab...42b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bør vi tenke på? Jeg synes ikke det er greit og det koker opp i hodet mitt nå. Hun har utdanning og sikker jobb og kan betale men man vet ikke hva fremtiden vil bringe. Anonymkode: 6ecab...42b Skill deg og finn deg en ekte mann som ikke bryr seg om sin søster eller ikke har søster. Det beste er vel at du finner deg en mann som hater alle sine slektninger. Anonymkode: 3f8e9...4be 6
altflyter Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Må ikke begge parter samtykke om dere har felles lån? Skjønner godt at dette frustrerer deg. Om dere har felles lån, så syntes jeg dette er en egoistisk avgjørelse (av partneren din) å ta når du ikke er enig. Det er alltid en risiko å være kausjonist for noen. Vil det være mulig for deg å være kausjonist for noen som står DEG nær? Syntes dette virker veldig urimelig. Det er deres felles penger, og her er det han som er egoistisk. ikke du. 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skill deg og finn deg en ekte mann som ikke bryr seg om sin søster eller ikke har søster. Det beste er vel at du finner deg en mann som hater alle sine slektninger. Anonymkode: 3f8e9...4be Ekstrem much? Dersom dere har felles økonomi ville jeg motsatt meg kasujonen så sant ikke banken det gjelder kan bekrefte at en evt kasujon ikke vil få konsekvenser for felles økonomi - noe jeg ikke er overbevist om er mulig. Anonymkode: c65e4...521 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da hans valg, og ikke ditt. Selvfølgelig er søsteren hans viktigere for ham enn du er. Anonymkode: d96e2...fa1 I hvilken verden er søstra di viktigere enn den du har valgt å gifte deg og kjøpe hus med? Man er selvfølgelig veldig glad i søsknene sine,men ektefellen er da den de fleste setter høyest? Jeg har som regel at jeg ikke risikerer min egen økonomi for å hjelpe familie. Det bør ringe en varsellampe når noen trenger kausjonist i utgangspunktet. Anonymkode: fc27c...576 25
Runnershigh Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva bør vi tenke på? Jeg synes ikke det er greit og det koker opp i hodet mitt nå. Hun har utdanning og sikker jobb og kan betale men man vet ikke hva fremtiden vil bringe. Anonymkode: 6ecab...42b Hvis dere er gift må du også signere papirene. Og dersom du ikke ønsker å være kausjonist, kan du si nei. Det er slik uavhengige om han har særeie/ egne penger. Dette ettersom ektefolk har forsørgeransvar ovenfor hverandre. 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Hvis han sier ja og jeg nei, kommer hele svigers gjengen til å hate meg for alltid. Han er allerede sur på meg fordi jeg ikke vil hjelpe søstra. Anonymkode: 6ecab...42b
Zienna Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, Runnershigh skrev: Hvis dere er gift må du også signere papirene. Og dersom du ikke ønsker å være kausjonist, kan du si nei. Det er slik uavhengige om han har særeie/ egne penger. Dette ettersom ektefolk har forsørgeransvar ovenfor hverandre. Bare om de to har felleseie. Dersom mann har særeie, f.eks. arvet hytte e.l., kan han pantsette så mye han vil.
Atea Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan han gjøre det uten at jeg vet det feks? Vi har kjøpt hus sammen. Hva kan konsekvensene bli dersom hun en dag faller utenfor arbeidslivet? Anonymkode: 6ecab...42b Da vil kreditorene sitte på hustaket deres. Anbefaler ingen å kausjonere så lenge man ikke har en sikkerhet i annet enn egen bolig. Med en fet bankonto er det noe annet. Endret 18. august 2016 av Atea 8
Runnershigh Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 (endret) 13 minutter siden, Zienna skrev: Bare om de to har felleseie. Dersom mann har særeie, f.eks. arvet hytte e.l., kan han pantsette så mye han vil. Dette stemmer ikke i vårt tilfelle. Min svigerfar ville stille som kausjonist, med pant i huset han har særeie i. Banken var tydelig på at hans kone også måtte signere papirene ettersom han har forsørgeransvar for henne. Dette var noe ikke kona ønsket, og han fikk derfor ikke stille som kausjonist, selv om dette var med pant i hans eiendom. Dette var Nordea, om det er relevant i saken. Har du selv erfaring med at noen stiller som kausjonist med særeie, hvor kona motsetter seg det? Synes det høres veldig merkelig ut at noen banker tillater dette, mens andre ikke... Endret 18. august 2016 av Runnershigh Skrivefeil 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 Hvorfor kan ikke foreldrene kausjonere? Tror uansett det er liten risiko i å kausjonere for en normal oppegående person. Min far kausjonerte for meg i starten, men etter hvert kunne jeg kjøpe han ut. Hvis hun blir arbeidsledig vil hun likevel få dagpenger av NAV, og klarer seg sikkert. Hun kan uansett selge huset/leiligheten og løse ut lånet hvis det blir skikkelig ille. Så broren risikerer ikke så mye med mindre hun er narkoman eller spilleavhengig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hvilken verden er søstra di viktigere enn den du har valgt å gifte deg og kjøpe hus med? Man er selvfølgelig veldig glad i søsknene sine,men ektefellen er da den de fleste setter høyest? Jeg har som regel at jeg ikke risikerer min egen økonomi for å hjelpe familie. Det bør ringe en varsellampe når noen trenger kausjonist i utgangspunktet. Anonymkode: fc27c...576 Når alt kommer til alt er blod tykkere enn vann. Anonymkode: 75857...899 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da hans valg, og ikke ditt. Selvfølgelig er søsteren hans viktigere for ham enn du er. Anonymkode: d96e2...fa1 Det er ikke hans valg når man er gift. Slike ting gjør man ikke uten å bli enige med partneren. Hovedsaklig fordi et misligholdt lån med mannen som kausjonist vil direkte virke inn på TS sin økonomi. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan han gjøre det uten at jeg vet det feks? Vi har kjøpt hus sammen. Hva kan konsekvensene bli dersom hun en dag faller utenfor arbeidslivet? Anonymkode: 6ecab...42b Konsekvensen kan bli at hun ikke klarer å betale lånet. Da vil han bli ansvarlig for delen han har kausjonert for. Som igjen betyr at han enten må ta opp et eget lån for denne delen, eller cashe den ut. Må han feks bruke hele lønna si på dette lånet er du ansvarlig for å forsørge han, og vil dermed måtte betale alt annet selv. 7 minutter siden, Zienna skrev: Bare om de to har felleseie. Dersom mann har særeie, f.eks. arvet hytte e.l., kan han pantsette så mye han vil. Han kan pantsette verdier han allerede har ja. Men man har fortsatt forsørgeransvar for hverandre som gift, dvs hvis søstra ikke klarer å betale, og mannen må ta over lånet og dermed ikke har igjen penger etter det, blir TS ansvarlig for å forsørge han. Hun blir i praksis ansvarlig for at gjelda betales, siden hennes penger må dekke opp pengene mannen bruker på lånet. Anonymkode: e0e72...34b 8
Atea Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han sier ja og jeg nei, kommer hele svigers gjengen til å hate meg for alltid. Han er allerede sur på meg fordi jeg ikke vil hjelpe søstra. Anonymkode: 6ecab...42b Å kausjonere anbefales ikke. Det er en felle mange har havnet i. Hvis han vil hjelpe sin søster kan han i stedet låne henne penger til egenkapital hvis det er bolig hun skal kjøpe. Det er tryggere. Men sørg for å ha det formelle i orden, to (fire?) uavhengige vitner som underskriver gjeldsbrevet blant annet. referert fra artikkelen under: Ikke skriv under som kausjonist, det trekker bare flere med i dragsuget. Men har det likevel skjedd og lånet blir misligholdt, bør kausjonisten overta det fremfor å vente til kravet kommer med en masse renter, inkassosalær og omkostninger i tillegg. http://www.vg.no/nyheter/unngaa-aa-bli-gjeldsslave/a/17419/ Endret 18. august 2016 av Atea 4
Bokdamen Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når alt kommer til alt er blod tykkere enn vann. Anonymkode: 75857...899 Nei, det er det ikke. Jeg har er veldig godt forhold til mine søsken, men det kunne ikke falle meg inn å kausjonere for dem. Min kjernefamilie, mann og barn, og vår økonomiske sikkerhet er det viktigste for meg. 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, Bokdamen skrev: Nei, det er det ikke. Jeg har er veldig godt forhold til mine søsken, men det kunne ikke falle meg inn å kausjonere for dem. Min kjernefamilie, mann og barn, og vår økonomiske sikkerhet er det viktigste for meg. Dette mener du pga dine barn. Barn overgår selvsagt annen familie Det som rammer deg, rammer dine barn og derfor vil du selvsagt ikke risikere din egen økonomi. Anonymkode: 75857...899
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå