Gå til innhold

Kattunge - trenger svar 😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For nøyaktig en uke siden hentet jeg min 12 uker gamle pusefrøken. Alt har til nå gått kjempebra! Hun er verdens kosete katt, og ble fort fortrolig i hjemmet. Jeg brukte hele helgen sammen med henne. Og da mandagen kom hadde jeg "barnevakt" den dagen. Dagen etter dro jeg tidlig hjem fra jobb. Har kun vært borte fra henne maks fem timer hver dag, og da vært svært nøye på å slite henne ut med lek før jeg går, og bruke all min tid med henne kår jeg er hjemme. Tidkrevende,ja..men har til gjengjeld fått en ekstremt rolig og bedagelig pus som er veldig trygg. Neste litt for rolig noen ganger. Vi leker mye, men synes også hun sover ekstremt mye!

I morgen har jeg like kort dag igjen på jobb. Men må dessverre ut på kvelden. Planen er å tilbringe 4 timer med henne etter jobb for deretter å dra fra henne igjen. Får dårlig samvittighet, men tror dere hun overlever kun denne kvelden?

I dag var vi ute på gresset i bånd. Det likte hun, men ble veldig trøtt etterpå. Jeg bor i høy første etasje i blokk med innglasset veranda. Der tilbringer vi mye tid sammen. Når hun er sterilisert om et par måneder, vil jeg  ha henne i bånd samtidig som jeg setter opp en hønsestige slik at vi kan øve på å gå i den. Spørsmålet mitt er; nå øver vi på å gå på gresset og området rund leiligheten i bånd. Men har ingen hønsestige enda. Vil hun da forstå hvor min veranda er likevel, eller må vi starte på 0 med tilvenning i bånd når hun er stor nok til det? Leser at ingen anbefaler å ikke ha katten ute alene før den er minst 8 måneder. Har uansett overhode ingen planer om å slitte katten ut uten tilsyn den første tiden. Men tror dere jeg kan begynne ved 6 måneders alderen dersom det kun er på dagtid med tilsyn? Eller er det fullstendig galskap?

Jeg aktiviserer katten min så godt jeg bare kan, to katter er utenkelig for min del, hun skal jo også få gå ut etter en stund og bli stimulert på den måten. Men i perioden frem til da er jeg livredd hun skal kjede seg, men begynner nesten å bli utslitt av å aktivisere henne så mye. Så redd hun ikke vil trives hos meg. Hvor ofte og lenge bør man leke med katten slik at den får utfoldt seg inne?

Takk for svar😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattunger aktiviserer seg selv, men det er fint at du fokuserer på samspillet deres og tilknytningen. Tror ikke du skal tenke så mye på å slite ut kattungen. Vanligvis regulerer de aktivitet og hvile godt selv og har mange pauser og intense lekeperioder.

Det du gjerne kan gjøre er å venne den til å komme når du roper. Og ellers gi den oppmerksomhet, men respektere den når den snur seg vekk, gjemmer seg eller bare sovner der den legger seg ned.

Kjøp inn noen lekemus og gjem de litt under en teppebit, inni en pappeske og lignende. Da har den mye å underholde seg med når den trenger det.

Skrevet

Du trenger ikke å aktivisere henne hele tiden ☺

Selv kjøpte jeg enn pakke med 3 små tennisballer på dyrebutikken. Beste investeringen i leker noen gang. Kattungene har elske å leke med de, både med meg og alene. Men må være ordentlig fart i de da jeg har kastet de ☺ Venninna mi trillet den bortover gulvet, og pus bare tittet dumt på henoe 😂😂

Skrevet

Hun har mer leker enn en barnehage, så det er null problem. Likevel redd hun ikke skal trives. Men hva tenker dere om å la henne være alene noen timer? Har hørt katter kan bli deprimerte av å være alene. Dog snakk om noen timer, aldri døgn.

Og hva er deres meninger om når det er greit å la henne få prøve seg ute med tilsyn?

Skrevet

Du høres ut som en god kattemamma<3 tror kanskje det det er godt for dere begge å ha litt tid fra hverandre, jeg og katten min er unormalt nære og til tider gjør det mer vondt enn godt for begge.

Anonymkode: 4ca7f...0b4

Skrevet

Katter styrer seg selv. 

Anonymkode: e4848...9db

Skrevet

Innekatter sover 16-20 timer i døgnet 😊 Sikkert noe mindre når de er små, men voksne katter sover ekstremt mye

Skrevet
2 timer siden, sorland skrev:

Hun har mer leker enn en barnehage, så det er null problem. Likevel redd hun ikke skal trives. Men hva tenker dere om å la henne være alene noen timer? Har hørt katter kan bli deprimerte av å være alene. Dog snakk om noen timer, aldri døgn.

Og hva er deres meninger om når det er greit å la henne få prøve seg ute med tilsyn?

Det går helt fint å la henne være alene hjemme noen timer etter jobb :) jeg har og katt, og jeg får så dårlig samvittighet når jeg er på jobb først, og deretter reiser fra henne igjen, men så lenge det ikke er hver dag (jeg pleier ikke å gjøre det hver uke en gang, hehe) så går det nok veldig bra. Katter sover bare for det meste når du ikke er hjemme uansett.

Anonymkode: 6bff3...72b

Skrevet

Takk for svar! Vet også at katten overlever de timene. Men føler vel hun er en baby enda som trenger enormt med oppmerksomhet. Men merker for min egen del at jeg ikke kan holde på slik jeg har gjort denne uken i 4 måneder i strekk til. Da tar det nesten for mye tid og krefter. Jeg gleder meg nesten til hun er stor nok til å være mer ute - og det bare etter kun én uke. Kun fordi jeg er redd hun er ensom om dagtid og jeg ikke bor på en bondegård 😁 

Hvis noen av dere har noe formeninger om når det er greit å forsøke seg uten sele ute med tilsyn, og hvordan jeg skal gå frem på å tilvenne hun utelivet, setter jeg pris på innspill 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...