AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Hvordan skal jeg klare å slutte? Er jeg deppa, så hjelper det med en iskald cola. Er jeg tørst, er det ingenting som lesker mer enn en iskald cola. Er jeg uggen eller har småvondt i magen, så hjelper cola. Er jeg trøtt hjelper litt cola. Kjeder jeg meg - hjelper cola. Trenger jeg noe kos til filmen, hjelper cola. Vil jeg bare kose meg, drikker jeg cola. Er jeg sulten, men har ikke matlyst, da hjelper cola. Cola får alt til å smake godt. Anonymkode: 6264c...96e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Gå over til cola zero. Ja, det smaker ille i begynnelsen, men du blir vant. Nå drikker jeg bare cola zero og har det litt som deg. Anonymkode: b6eb8...560
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg klare å slutte? Er jeg deppa, så hjelper det med en iskald cola. Er jeg tørst, er det ingenting som lesker mer enn en iskald cola. Er jeg uggen eller har småvondt i magen, så hjelper cola. Er jeg trøtt hjelper litt cola. Kjeder jeg meg - hjelper cola. Trenger jeg noe kos til filmen, hjelper cola. Vil jeg bare kose meg, drikker jeg cola. Er jeg sulten, men har ikke matlyst, da hjelper cola. Cola får alt til å smake godt. Anonymkode: 6264c...96e Er du deppa, gråt, trøst deg selv, skriv dagbok eller ring en venn Er du tørst, drikk vann. Synes du det smaker kjedelig, tilsett agurk, sitron eller lime Har du vondt i magen, drikk Biola eller ta melkesyrekapsler eller gjør yoga Er du trøtt, ta en høneblund, en kald dusj, få litt frisk luft eller pust godt ned i magen og rett deg opp i ryggen Trenger du kos til filmen, unn deg en Cola- så lenge det ikke blir for ofte. Eller lag deg iste, te eller kakao (Med mindre du mener å slutte å drikke Cola helt- da unngår du så klart det) Vil du kose deg, se over. Er du sulten, men mangler matlyst. Forsøk å kjenne etter og finne ut hvorfor matlysten ikke kommer: Er du stressa? Lei deg? Kvalm? Og lag mat som frister, lukter godt, eller bare mat som er lett å svelge ned. Lykke til med "avvenningen"! Anonymkode: cb3e6...a44 4
Hot mess Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg klare å slutte? Er jeg deppa, så hjelper det med en iskald cola. Er jeg tørst, er det ingenting som lesker mer enn en iskald cola. Er jeg uggen eller har småvondt i magen, så hjelper cola. Er jeg trøtt hjelper litt cola. Kjeder jeg meg - hjelper cola. Trenger jeg noe kos til filmen, hjelper cola. Vil jeg bare kose meg, drikker jeg cola. Er jeg sulten, men har ikke matlyst, da hjelper cola. Cola får alt til å smake godt. Anonymkode: 6264c...96e Det er veldig mye man kan selvmedisinere med som hjelper mot alle de punktene, og mer- sigaretter, cola, rusmiddel - det betyr ikke at effekten de har er så reell at den rettferddigjør å beholde (u)vanen. Et av hovedargumentene mine mot å slutte å røyke, som hindret meg i å slutte i flere år, var for eksempel at jeg var så ekstremt stresset og slet med angst, og trodde røykingen hjalp. Da jeg kuttet sigarettene, etter overgangsperioden, viste det seg at sigarettene faktisk ikke egentlig hadde hatt en merkbar effekt på noe som helst som jeg savnet utenom i spesielle situasjoner. Når du er over avvenninngsperioden, så kan det godt hende at du oppdager at colaen ikke hadde en sånn voldsom positiv effekt på alt mulig, og at du gav den litt for mye kred! 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du deppa, gråt, trøst deg selv, skriv dagbok eller ring en venn Er du tørst, drikk vann. Synes du det smaker kjedelig, tilsett agurk, sitron eller lime Har du vondt i magen, drikk Biola eller ta melkesyrekapsler eller gjør yoga Er du trøtt, ta en høneblund, en kald dusj, få litt frisk luft eller pust godt ned i magen og rett deg opp i ryggen Trenger du kos til filmen, unn deg en Cola- så lenge det ikke blir for ofte. Eller lag deg iste, te eller kakao (Med mindre du mener å slutte å drikke Cola helt- da unngår du så klart det) Vil du kose deg, se over. Er du sulten, men mangler matlyst. Forsøk å kjenne etter og finne ut hvorfor matlysten ikke kommer: Er du stressa? Lei deg? Kvalm? Og lag mat som frister, lukter godt, eller bare mat som er lett å svelge ned. Lykke til med "avvenningen"! Anonymkode: cb3e6...a44 Dette! Og, det høres ut som om cola for deg er en relativt enkel måte å løse mange hverdags-problemstillinger på. Du må, hvis du virkelig vil bli kvitt cola-(u)vanen, finne andre måter å løse/lindre disse på, eller, la være å lindre dem. Manglende matlyst går som regel over av seg selv, kvalmhet også. Og, å bruke mat eller drikke for å fikse "kjedsomhet" bør man virkelig unngå. Kjedsomhet er ikke en fysisk funksjon mat eller drikke er ment å skulle ha effekt på, og det finnes virkelig veldig mange mer effektive måter å lindre kjedsomhet på. Endret 18. august 2016 av Hot mess
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Bytt til pepsi max eller farris med smak, evt ha kaldt vann i kjøleskapet med litt sitron eller lime i. Spis grønnsaker eller frukt. En skive med sjokoladepålegg. Anonymkode: 59386...ecb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Kjenner meg veldig igjen. Cola har vært min store svakhet og trøst i alt for mange år. Jeg gikk over lit lettbrus, og drikker mindre av det fordi jeg ikke syns det smaker like godt. Har liksom bare bestemt meg at nå er det slutt. Jeg drakk halvannen liter til dagen, og med over femti sukkerbiter og nesten 500 kcal så kunne jeg rett og slett ikke fortsette med det. Anonymkode: 0186d...30b
-jk- Skrevet 20. august 2016 #8 Skrevet 20. august 2016 Støtter forslaget om å gå over til Pepsi Max. Riktignok ikke bra for tennene den heller, men man får ihvertfall ikke i seg massevis med flytende kalorier...
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #9 Skrevet 20. august 2016 34 minutter siden, -jk- skrev: Støtter forslaget om å gå over til Pepsi Max. Riktignok ikke bra for tennene den heller, men man får ihvertfall ikke i seg massevis med flytende kalorier... Man foreslår da ikke Pepsi Max til noen som drikker Cola!! Da forslår man Cola Zero Pepsi smaker hakka møkk Anonymkode: 0d5a3...9e5
-jk- Skrevet 20. august 2016 #10 Skrevet 20. august 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man foreslår da ikke Pepsi Max til noen som drikker Cola!! Da forslår man Cola Zero Pepsi smaker hakka møkk Anonymkode: 0d5a3...9e5 Det er vel en smakssak Jeg drakk tidligere Cola Light, men måtte slutte med det når Zero inntok markedet da det da ble helt slutt på å få tak i Light til fornuftige priser (Zero kan f.eks kjøpes på Svinesund til 29,90 for 4x1.5l til stadighet mens Light koster 19,- pr. flaske). Zero synes jeg smaker hakka møkk så da ble det Pepsi Max isteden (som også er lett å finne på tilbud). Samme gjelder i Norge, alle gode tilbud er nå Zero eller vanlig Cola, aldri Light lengre.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 skjønner ikke helt poenget med å bytte ut vanlig cola med cola zero. greit nok hvis poenget er å få i seg mindre sukker og karbohydrater, men hvis poenget er (som jeg tror) å bli kvitt avhengigheten er det jo det samme om man er avhengig av vanlig cola eller cola zero man er fortsatt avhengig! Anonymkode: 6ea44...5b4 1
Pringle Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 Hvis du har lyst til å slutte, så slutter du. Det høres ikke ut som du har lyst til å slutte.
-jk- Skrevet 21. august 2016 #13 Skrevet 21. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: skjønner ikke helt poenget med å bytte ut vanlig cola med cola zero. greit nok hvis poenget er å få i seg mindre sukker og karbohydrater, men hvis poenget er (som jeg tror) å bli kvitt avhengigheten er det jo det samme om man er avhengig av vanlig cola eller cola zero man er fortsatt avhengig! Anonymkode: 6ea44...5b4 Avhengig er jeg ikke, drikker f.eks bare vann på jobben og det kan gå dager uten brusdrikking. Men skal jeg kose meg med noe drikke er det Pepsi Max det går i. Ser ikke noe problem i å drikke light-brus, utenom evt. fare for skade på emalje. Mange er jo "avhengige" av en kaffe-kopp på morgenen for å våkne, uten at det vanligvis blir problematisert på noen som helst måte (jeg drikker ikke kaffe). Å være "avhengig" av noe som er relativt uskadelig for kroppen ser jeg ikke noe stort problem med. Ref. treningstråder der enkelte sier de er avhengige av den daglige joggeturen Å være avhengig av noe som inneholder store mengder sukker og kalorier er derimot ikke noe særlig...
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #14 Skrevet 21. august 2016 Tenk på at cola og annen bru inneholder stoffer som virker på hjernen på noe samme måten som rusmidler virker på rusavhengige. Tenk over hvor mye penger du bruker på drikke når du istedenfor kunne åpnet vannkranen gratis for å slukke tørsten. Når du ramler utpå colagaleien igjen så kan du slutte på nytt. Ingen trenger cola eller annen brus det er noe vi tror, og av og til blir fristelsene altfor store. Anonymkode: 4e647...009 1
-jk- Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tenk på at cola og annen bru inneholder stoffer som virker på hjernen på noe samme måten som rusmidler virker på rusavhengige. Tenk over hvor mye penger du bruker på drikke når du istedenfor kunne åpnet vannkranen gratis for å slukke tørsten. Når du ramler utpå colagaleien igjen så kan du slutte på nytt. Ingen trenger cola eller annen brus det er noe vi tror, og av og til blir fristelsene altfor store. Anonymkode: 4e647...009 Akkurat det samme kan sies om kaffe.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 20 timer siden, -jk- skrev: Akkurat det samme kan sies om kaffe. Kaffe har positive effekter i moderate mengder. Det har ikke brus. Anonymkode: 5b796...5c0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 20 timer siden, -jk- skrev: Akkurat det samme kan sies om kaffe. Heldigvis liker jeg verken kaffe eller te. Men alt kan gi avhengighet. Anonymkode: 4e647...009
herremann Skrevet 22. august 2016 #18 Skrevet 22. august 2016 jeg drikker denne:http://static1.squarespace.com/static/54c6004ee4b05e6378cfe7a7/t/56cda7f69f72669d299eeb49/1456318555489/Sitron+%26+Lime?format=300w zeroh med sitron og lime.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #19 Skrevet 22. august 2016 Cola er avhengighetsskapende, jo mer man drikker jo mer vil man ha. Kjøp deg kullsyremaskin hjemme, og drikk vann med kullsyre. Mye billigere og sunnere, og du slipper å drasse tunge flasker hjem fra butikken. Anonymkode: e4d41...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå