Gå til innhold

Hva er verst: Spise kjøtt eller gå med pels?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja takk begge deler! Dyra er til for oss mennesker og de skal etes og restene utnyttes til klær, redskaper osv. Slik hatvdet vært og slik kommer det til å fortsette.  Tatt seg ut at de fundamentalistiske dyreforkjemperne hadde fått bestemme. Da hadde alle kun knasket på salater. 

Hvis noen lurer på hva en fundamentalistisk dyreforkjemperne er så er det typen:

Åhhhhhh klasket du en mygg, de er intelligente vesner med følelser de også, døøøøød over deg!!

Patetisk!

Anonymkode: be26c...be8

Sett bort i fra religiøs overbevisning, hvilke argumenter har du for at dyra er til for mennesket? 

Anonymkode: fcb6a...ece

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde lest lenger frem i tråden hadde du sett meg og en annen fortelle om særdeles dårlige forhold for høns på jordbruksskole (VGS). Jeg skjønner ikke at du kan så lett si at dyrevelferden i norsk landbruk er så bra når det eksisterer mange eksempler på det motsatte. Hva baserer du egentlig den meningen på? Glade kyr på melkekartongene?

Anonymkode: 34b6e...9bb

Når det gjelder kyr så har jeg masse kunnskap fordi jeg har vokst opp på gård med melkeproduksjon og også kjenner mange som driver med gård, og ja da kan jeg si at dyrevelferden er veldig bra. Dyrevelferden i Norge er i verdensklasse. Selv om det med høns ikke er det jeg har mest kunnskap om så antar jeg uansett at det er en stund siden dere gikk på vgs og da har nok ting endret seg.

Anonymkode: e95ef...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt består ikke bare av B12 og proteiner til info.

B12 er det eneste i kjøtt man ikke kan få fra planteriket. Den eneste grunnen til dette, er at vi vasker vekk bakteriene som produserer vitaminet, og vi renser de vekk fra vannkildene våre.

Sitat

For eksempel er det viktig for mange å spise kjøtt og kjøttprodukt for å få i seg nok jern. For eksempel kvinner som har mye menstruasjon er dette ekstra viktig for. Mange mennesker står i risiko for å få jernmangel, og derfor er dette viktig.

Jern du får fra animalske kilder, er hemjern, og det er linka opp til en rekke ganske alvorlige problemer, som slag, kreft, hjerte og kar-sykdommer og metabolsk syndrom. Jern fra plantekilder (og det er enormt mange jern-kilder i planteriket) er jern som ikke er bundet til hemproteinet (jeg lurer på om proteinet egentlig heter porfyrin, men er usikker), og er bedre for kroppen din. Under noen forhold, er opptaksevnen lavere, men det fikser man veldig lett ved å spise C-vitamin, som også er veldig lett å få i seg gjennom planter.

Sitat

Omega3 fra fisk er også svært viktig for mennesket. Du som mener du kan mye om dette vet vel også at HDL kolesterolet bidrar til å minske LDL kolesterolet i kroppen.

Du får samme type omega 3, som du gjør i fisk, om du tar omega-3 tilskudd som er lagd av alger. Det funker like fint som å ta tran, og du slipper en rekke av miljøgiftene du får ved å spise fisk.

Sitat

For å si det sånn så bør du benytte enhver sjanse til å minske LDL kolesterolet i blodet. 

Benytte en hver sjanse for å minske LDL-kolesterolet, ja... Som for eksempel å kutte ut animalske produkter, siden de er den største synderen når det kommer hjerte og kar-sykdommer, som følge av for høye nivåer av kolesterol, mener du?

Sitat

Det blir rett og slett for dumt å hevde at du mener dyr ikke har det bra i Norge og fordi at dyr kan kjenne ting så skal vi ikke spise dem.

Det som blir dumt, er å uttale seg om ting man ikke har greie på... Visste du at rånene kastreres uten noen form for bedøvelse? De holdes fast, pungen klippes opp, og testiklene blir revet ut for hånd... I Norge. Det var en nyhetsreportasje om dette på NRK, for noen år tilbake.

Industridyrene har det ikke bra, og det er egentlig allmennkunnskap, så at du ikke har fått med deg dette, er et stort mysterie. (Hvis noen leser dette, og tenker "Jammen jeg har sett gårder som er snille med dyrene sine, TENK! Ja, det finnes, men generelt sett har industridyrene vonde liv) 

Om du vil spise dem eller ikke, velger du selv.

Sitat

Du som kan så mye om dette vet vel også nok om enzymene vi har i magen og hvorfor vi har dem vi har og ikke de samme som f.eks kyr har, så jeg trenger vel ikke forklare dette for deg heller? Så satser jeg på at jeg heller ikke trenger å forklare at det er helt naturlig for mennesker å spise dyr. 

Kroppene våre produserer enzymer ut ifra det vi spiser. Spiser man mye planter, får vi enzymer som tar seg godt av det. Spiser vi kjøtt, får vi enzymer som tar seg av det.

Vi kan spise dyr, men vi MÅ ikke... Den eneste grunnen til å gjøre det, er at det smaker godt. Hvis du syns det er helt flott at industridyrene lider, for at du skal oppleve sensasjonen av god smak, må du gjerne gjøre det. For meg er ikke god smak en bra nok grunn til at jeg gidder å betale folk for å torturere dyr, eller å bidra til verdens mest forurensende industri.

Sitat

Til info er det faktisk også kommet ny forskning som tilsier at planter også kan kjenne en form for smerte. Jeg vil tro det ikke får deg til å slutte å spise planter det heller. 

Det er ganske gammel forskning nå, og man skal være ganske snål om man ikke greier å se forskjellen på en automatisk respons i en organisme uten noen som helst form for hjerne, og det at en organisme med like stor evne til å føle smerte, lykke, lidelse og alt dette her, som vi har, lever hele livet sitt i lidelse. Ikke bare fysisk smerte.

Sitat

Men jeg er vel bare et tilfeldig internettmenneske jeg og som ikke har peiling på en dritt ;) 

Anonymkode: bb053...a05

Du hadde jo tydeligvis ikke "peiling på en dritt", nei, og et fremmed internettmenneske er du jo, så....

Endret av Yme
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyr har ikke refleksjonsevne og heller ikke sympati eller empati.

Hvor har du lest dette?

Det er gjort ganske mye forskning på dette, og man veit godt at det finnes mange typer dyr som har refleksjonsevne, sympati og empati. Noen har til og med moral.

Her kan du lese litt om dette, hvis du har interesse av det.

http://edition.cnn.com/2013/01/19/health/chimpanzee-fairness-morality/

(Og til de av dere som ser på dette og tenker "Dette er teit! Vi spiser jo ikke sjimpanser, tenk!!". Gjør dere selv en tjeneste og bare lat som dere forsto poenget... Dette er ment som et eksempel som viser at disse tingene ikke er forbeholdt mennesker. De aller fleste pattedyr er emosjonelle og empatiske. Det er en viktig del av overlevelsen til flokkdyr)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Yme skrev:

Hvor har du lest dette?

Det er gjort ganske mye forskning på dette, og man veit godt at det finnes mange typer dyr som har refleksjonsevne, sympati og empati. Noen har til og med moral.

Her kan du lese litt om dette, hvis du har interesse av det.

http://edition.cnn.com/2013/01/19/health/chimpanzee-fairness-morality/

(Og til de av dere som ser på dette og tenker "Dette er teit! Vi spiser jo ikke sjimpanser, tenk!!". Gjør dere selv en tjeneste og bare lat som dere forsto poenget... Dette er ment som et eksempel som viser at disse tingene ikke er forbeholdt mennesker. De aller fleste pattedyr er emosjonelle og empatiske. Det er en viktig del av overlevelsen til flokkdyr)

Helt sykt at folk faktisk forsvarer denne industrien ved å si at kroppen trenger de og de næringsstoffene. Dette er bare tull og tøys. Det som er mest morsomt er jo de som forsvarer seg selv ved å si at de spiser kun dyr som er "humant avlivet". Poenget er at man trenger ikke å avlive dyr i det hele tatt. Høres det smart ut hvis jeg hadde sagt at jeg skal drepe naboen, men det skal jo være humant, jeg har jo vært snill mot han? Så da er det helt greit. (Nei, det er ikke det.) Jeg også pleide å le av veganere og vegetarianere, tenkte hvor de får proteiner fra, tenkte at de var spinkle hippier hele gjengen. Jeg har bygd mer muskler nå og er kjempe fin form, og jeg spiser ikke animalske produkter. Når jeg ser burger i dag, ser jeg kun en dødt ku som som har blitt mishandlet. Det er vanskelig å ta realiteten innover seg, jeg skjønner det godt. Men vi må starte å se dyrene for hva de virkelig er. De knytter seg til sine nærmeste akkurat som oss. De blir lei seg når de blir skilt fra hverandre. Jeg vil også påstå at dyreliv kan ha større verdi enn et menneskeliv. Hvem er det som egentlig definerer hvilken dyreart er mer  verdt en annen. Vi MENNESKER har ødelagt jorda så mye at vi er egentlig ikke verdt noe mer enn kua vi spiser. 

Endret av Heisann1234
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2016 at 14.12, AnonymBruker skrev:

Til info er det faktisk også kommet ny forskning som tilsier at planter også kan kjenne en form for smerte. Jeg vil tro det ikke får deg til å slutte å spise planter det heller. 

Ok men kan vi pls slutte med dette nå? Jeg er faktisk oppriktig interessert i om "planter har følelser" oppstår som en eller annen form for refleks eller om folk faktisk tenker "dette skal jeg skrive, det virker som et godt gjennomtenkt og ikke minst klokt argument". 

La oss håpe dette blir siste gang jeg skriver dette - dyra dere spiser lever på planter. De spiser veldig, veldig mange planter, for så å bli spist selv. Hvis man er oppriktig interessert i å redusere antallet planter som lider bør man altså kutte ut kjøtt, da å innta plantene direkte krever langt færre plantedødsfall. Det er du selvfølgelig ikke interessert i fordi du, som resten av oss, er fullstendig klar over at det eneste denne nye forskningen tyder på er at planter reagerer på stimuli. Ingenting annet.

Den 19.8.2016 at 11.35, Yme skrev:

Forvirrende greier :ler: Da fortsetter jeg å si vegankost og vegetarkost, bare for å forsikre meg om at folk er helt klare på hva jeg mener, når jeg sier jeg spiser vegankost.

Mulig ordet "vegetar" betyr planter, eller noe sånt? Da gir det jo mening at vegetarkost dekker veganisme, men da er det jo litt snålt at vegetarianere spiser egg, og drikker melk.

Ja, det er nok lurest! Jeg aner ikke, for å være helt ærlig, men det er ganske snodig at ingen (tilsynelatende) har tenkt over dette før. 

Anonymkode: 6a843...608

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje blir de flådd levende i Kina ja. Men det skjer ikke i Norge.

Anonymkode: e95ef...cef

Importering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt i orden å både spise kjøtt og å gå med pels, såfremt det er din egen pels og du er en tiger, ulv, løve el.l.

Anonymkode: 42e88...bea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/19/2016 at 10.57, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Vegetarkost er en samlebetegnelse som også innbefatter vegankost. 

Nei, det er det ikke.

en vegetarianer og en veganer kan ikke sammenlignes en gang.

Det er og blir to helt ulike former for tilnærming til mat, og går ikke under samme betegnelse. 

Anonymkode: 3d339...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke.

en vegetarianer og en veganer kan ikke sammenlignes en gang.

Det er og blir to helt ulike former for tilnærming til mat, og går ikke under samme betegnelse. 

Anonymkode: 3d339...024

Jo, vegetarkost brukes ofte som en samlebetegnelse hvor også vegankost inngår. Hvorvidt man synes det er logisk eller ikke er jo opp til en selv, men å nekte for at vegetarkost ofte brukes som en samlebetegnelse er selvfølgelig helt feil.

"Hva er vegetarkost? 
Mennesker som ikke spiser kjøtt eller fisk er vegetarianere, men vanligvis deler vi inn vegetarkost i tre deler, alt etter hvilke næringsmidler som inngår. 

Vegankost: Et kosthold som ikke inneholder noen matvarer av animalsk opprinnelse. Lakto-vegetabilsk kost: Her inngår melk og melkeprodukter.
Lakto-ovovegetabilsk kost: Her inngår også egg i tillegg til det som er nevnt ovenfor."

http://veg-veg.no/vegetar/hva_er_vegetarisme

"Typer vegetarisk kosthold:

Vegankost: Ingenting animalsk (som stammer fra dyr) i det hele tatt. (...)

Lakto-vegetarisk kost: Kun melk og melkeprodukter, intet annet fra dyreriket. (...)

Lakto-ovovegetarisk kost: Egg og melk inngår, men ikke fisk eller kjøtt."

http://dyrevennlig.org/mat/mat-og-helse/proteiner-vitaminer-vegetar-vegan-kost/

http://nhi.no/livsstil/kosthold/vegetarkost/vegetarkost-fullverdig-11659.html

http://www.frukt.no/artikler/naringsstoffer-du-ma-passe-pa-nar-du-spiser-vegetarkost/

https://www.nrk.no/livsstil/vegetarkost---et-sunt-alternativ_-1.1314318

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/vegetar.htm

Sånn. Da håper jeg diskusjonen kan fortsette å handle om etikk, ikke semantikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 14.12, AnonymBruker skrev:

Kjøtt består ikke bare av B12 og proteiner til info. For eksempel er det viktig for mange å spise kjøtt og kjøttprodukt for å få i seg nok jern. For eksempel kvinner som har mye menstruasjon er dette ekstra viktig for. Mange mennesker står i risiko for å få jernmangel, og derfor er dette viktig. Omega3 fra fisk er også svært viktig for mennesket. Du som mener du kan mye om dette vet vel også at HDL kolesterolet bidrar til å minske LDL kolesterolet i kroppen. For å si det sånn så bør du benytte enhver sjanse til å minske LDL kolesterolet i blodet. 

Det blir rett og slett for dumt å hevde at du mener dyr ikke har det bra i Norge og fordi at dyr kan kjenne ting så skal vi ikke spise dem. Du som kan så mye om dette vet vel også nok om enzymene vi har i magen og hvorfor vi har dem vi har og ikke de samme som f.eks kyr har, så jeg trenger vel ikke forklare dette for deg heller? Så satser jeg på at jeg heller ikke trenger å forklare at det er helt naturlig for mennesker å spise dyr. 

Men jeg er vel bare et tilfeldig internettmenneske jeg og som ikke har peiling på en dritt ;) 

Jern og omega-3-fettsyrer kan man fint få fra planter. Er så sykt lei av å lese sånne myter på nett. B12 er problematisk, men ikke jern, omega-3 eller proteiner for den saks skyld. 

Anonymkode: 1b59e...bbe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎19‎.‎08‎.‎2016 at 19.52, Heisann1234 skrev:

Helt sykt at folk faktisk forsvarer denne industrien ved å si at kroppen trenger de og de næringsstoffene. Dette er bare tull og tøys. Det som er mest morsomt er jo de som forsvarer seg selv ved å si at de spiser kun dyr som er "humant avlivet". Poenget er at man trenger ikke å avlive dyr i det hele tatt. Høres det smart ut hvis jeg hadde sagt at jeg skal drepe naboen, men det skal jo være humant, jeg har jo vært snill mot han? Så da er det helt greit. (Nei, det er ikke det.) Jeg også pleide å le av veganere og vegetarianere, tenkte hvor de får proteiner fra, tenkte at de var spinkle hippier hele gjengen. Jeg har bygd mer muskler nå og er kjempe fin form, og jeg spiser ikke animalske produkter. Når jeg ser burger i dag, ser jeg kun en dødt ku som som har blitt mishandlet. Det er vanskelig å ta realiteten innover seg, jeg skjønner det godt. Men vi må starte å se dyrene for hva de virkelig er. De knytter seg til sine nærmeste akkurat som oss. De blir lei seg når de blir skilt fra hverandre. Jeg vil også påstå at dyreliv kan ha større verdi enn et menneskeliv. Hvem er det som egentlig definerer hvilken dyreart er mer  verdt en annen. Vi MENNESKER har ødelagt jorda så mye at vi er egentlig ikke verdt noe mer enn kua vi spiser. 

Det mest logiske hadde vært å erstatte menneskerettighetene med tilsvarende dyrerettigheter som gjaldt alle virveldyr, inkludert mennesker. Mennesker og andre virveldyr ville da ha lik rett til alle former for velferd og helsevesen, og det å drepe et dyr må straffes likt med det å drepe et menneske. Å innføre tilsvarende straff for å drepe insekter eller mikroorganismer blir urimelig, da dette er noe som vanskelig kan unngås.

Anonymkode: 64278...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingen av delene, for jeg vil ikke bidra til at dyr dør "for min skyld". Men jeg mener likevel at pels er verre. Der lever dyra under forhold ekstremt langt unna det som er naturlig for dem, og de er fremdeles ville dyr, i motsetning til husdyra. Dessuten er det bare forfengelige grunner til å gå med pels i dagens samfunn. Nå er jeg vegetarianer blant annet fordi jeg er sterkt motstander av den industrielle kjøttindustrien der dyr opphører å være individer og lever under ekstreme forhold. Særlig kylling kan nevnes, men gris og ku har det ikke så fryktelig mye bedre. Dyr blir frarøvet muligheten til å følge instinkter og ha et verdig liv i en skala det er vanskelig å fatte. 

Likevel er det mulig å velge å spise dyr som har hatt det bra. Frilandsgris og Stange-kylling, for eksempel. Man kan gjøre bevisste valg som kan bidra til at flere velger et mer etisk dyrehold. 

Pelsdyr er pelsdyr uansett, her kan man ikke gjøre valg. Og det er umulig å få alle til å slutte med kjøtt, fordi de ser det som en viktig del av livet sitt. Mens pels gjør ingen nytte. Selv om jeg personlig ikke vil spise noen dyr, noen som er i stand til å føle smerte og har en bevissthet, er det ikke realistisk at alle skal begynne å tenke sånn. Men å få folk til å slutte med pels, som aldri kan bli etisk forsvarlig, er langt mer realistisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til "planter kan også føle smerter-argumentet": Ikke på samme måte. De har ikke en bevissthet og et nervesystem på den måten dyr og mennesker har. Og ikke mist har de ikke lidd i dager, måneder og år før vi spiser dem, levd oppå hverandre, blitt fratatt naturlige instinkter osv osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den ‎22‎.‎08‎.‎2016 at 22.41, AnonymBruker skrev:

Jern og omega-3-fettsyrer kan man fint få fra planter. Er så sykt lei av å lese sånne myter på nett. B12 er problematisk, men ikke jern, omega-3 eller proteiner for den saks skyld. 

Anonymkode: 1b59e...bbe

Ikke bare er det uproblematisk å få i seg omega 3 og jern, som veganer, men man får det i former, og fra kilder, som er bedre for kroppen. Spiser man omega 3 fra fisk, får man i seg en god del miljøgifter som man ikke får om man spiser omega 3 fra alger (som da er samme type omega 3 man får i fisk), og jern man får fra bønner, korn, nøtter, diverse grønnsaker og blader, er ikke hemjern. Hemjern er ikke spesielt bra for kroppen, samtidig som det har litt bedre opptaksrate i noen situasjoner, så ikke nok med at det kan føre til veldig bedritne problemer, men du får i deg mer av det også... Man vil gjerne holde nivåene av skadelige ting nede.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...