AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg tenker at alle dyr er like mye verdt. For meg er ei ku like mye verdt som de søte små pelsdyrene. Jeg synes det er rart at det er så mange folk med fordommer mot pelsdyroppdrett, men de støtter kjøttindustrien. Hvorfor? Så lenge dyr blir drept så er ikke det ene noe bedre enn det andre. Mange dyr som blir avlet for kjøttet blir behandlet like dårlig som pelsdyr. Anonymkode: 5ce68...34f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Del Skrevet 18. august 2016 Altså, har du sett hvordan pelsdyr blir slaktet enkelte steder BARE for pelsen? Anonymkode: 61496...60a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg er litt sånn indianertankegang, at skal man drepe dyr, må det være en grunn til det, at vi trenger maten, og at man da skal bruke mest mulig av dyret. At man spiser kjøttet og lager klær av skinnet og pelsen, av tenner og bein kan man lage smykker og redskaper. Jeg er imot å avle opp dyr kun for pelsens del. Vi trenger ikke pels for å holde oss varme nå til dags, nå er det mest av forfengelighet man vil bruke pels, og å drepe et dyr bare for å få pelsen? Jeg kan støtte å bruke skinn, hvis det er skinn fra dyr som likevel har blitt slaktet pga matproduksjon, at man bruker skinnfell til sau som teppe og sitteunderlag, og kjøttet som mat, at man bruker hjorteskinnet til klær og annet, at man bruker kuskinnet til MC_jakker. Men ikke å holde dyr i fangenskap kun for skinnets del. Ei heller å jakte på dyr for støttenner eller pelsens del, det problemet har vi i Afrika Anonymkode: 569fc...f63 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. august 2016 #4 Del Skrevet 18. august 2016 http://www.aftenposten.no/norge/Dyr-tortureres-med-lovens-samtykke-93781b.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Del Skrevet 18. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at alle dyr er like mye verdt. For meg er ei ku like mye verdt som de søte små pelsdyrene. Jeg synes det er rart at det er så mange folk med fordommer mot pelsdyroppdrett, men de støtter kjøttindustrien. Hvorfor? Så lenge dyr blir drept så er ikke det ene noe bedre enn det andre. Mange dyr som blir avlet for kjøttet blir behandlet like dårlig som pelsdyr. Anonymkode: 5ce68...34f Fordommer hos folk mot kjøtt og pels er verst. Dernest kommer duveltanter som slenger ut av seg påstander på nett de aldri ville ytrer andre steder. Anonymkode: 03239...35b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Del Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: http://www.aftenposten.no/norge/Dyr-tortureres-med-lovens-samtykke-93781b.html http://www.nettavisen.no/nyheter/slik-slaktes-dyrene-du-spiser/3100474.html Anonymkode: 5ce68...34f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Del Skrevet 18. august 2016 Gå med pels er verst. Anonymkode: 22d6f...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Del Skrevet 18. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, har du sett hvordan pelsdyr blir slaktet enkelte steder BARE for pelsen? Anonymkode: 61496...60a Selvfølgelig. Er veganer så selvfølgelig støtter jeg ikke pelsdyroppdrett. Men jeg blir provosert over alle som sier de er bryr seg om dyr men gidder ikke å sette seg inn i hvordan dyrene som blir avlet frem for kjøttet blir behandlet. Anonymkode: 5ce68...34f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #9 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg som opprinnelig er fra gård mener at man bør prøve å bruke så mange deler av dyret som overhode mulig. Å drepe dyr for pelsen og ikke bruke resten synes jeg derfor er feil. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Er veganer så selvfølgelig støtter jeg ikke pelsdyroppdrett. Men jeg blir provosert over alle som sier de er bryr seg om dyr men gidder ikke å sette seg inn i hvordan dyrene som blir avlet frem for kjøttet blir behandlet. Anonymkode: 5ce68...34f Mener du jeg som har vokst opp på gård og sett alt med egne øyne ikke har satt meg inn i hvordan dyrene blir behandlet? Jeg skal si deg en ting, de kunne ikke hatt det noe bedre. Det er KUN i unntakstilfeller i Norge at dyr ikke blir behandlet bra. Vi har veldig strenge regler og veterinærer og et mattilsyn som følger opp reglene godt. Det blir for dumt å sitte nedi Oslo å tro at fordi du ser en video på youtube av dyr som blir mishandlet eller noe så er det akkurat sånn alle dyr i Norge blir behandlet. Det er kanskje akkurat du som skal sette deg inn i hvordan dyrene blir behandlet. Kanskje du da begynner å spise kjøtt igjen Anonymkode: bb053...a05 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #10 Del Skrevet 18. august 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg som opprinnelig er fra gård mener at man bør prøve å bruke så mange deler av dyret som overhode mulig. Å drepe dyr for pelsen og ikke bruke resten synes jeg derfor er feil. Mener du jeg som har vokst opp på gård og sett alt med egne øyne ikke har satt meg inn i hvordan dyrene blir behandlet? Jeg skal si deg en ting, de kunne ikke hatt det noe bedre. Det er KUN i unntakstilfeller i Norge at dyr ikke blir behandlet bra. Vi har veldig strenge regler og veterinærer og et mattilsyn som følger opp reglene godt. Det blir for dumt å sitte nedi Oslo å tro at fordi du ser en video på youtube av dyr som blir mishandlet eller noe så er det akkurat sånn alle dyr i Norge blir behandlet. Det er kanskje akkurat du som skal sette deg inn i hvordan dyrene blir behandlet. Kanskje du da begynner å spise kjøtt igjen Anonymkode: bb053...a05 Amen for den! Det virker som at veganere er urbane folk som ikke har vært på landsbygda. Jeg har flere bønder i slekta og har sett hvor godt stell de får og slakt foregår på en human måte. Jeg har sett en dokumentar om hvordan de lager falske dokumentarer og påstår at det f.eks. er fra Norge. De har f.eks. tatt film fra noe i Kina (der vet jeg det skjer mye skit!) - og påstår det er slik det foregår i Norge også. Så blir alle feid under en kam. Joda, det er for en god sak, jeg er glad i dyr og jeg kunne aldri vært slakter eller jeger... men jeg er nok et åtseldyr - skutt er skutt, for å si det sånn. Man kan jo ikke kaste maten heller... da har dyret dødd for ingenting, og sannheten er at det blir ikke slaktet færre dyr bare fordi noen dyrevernere ikke vil spise kjøtt. Anonymkode: 569fc...f63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frodo Baggins Skrevet 18. august 2016 #11 Del Skrevet 18. august 2016 Det er ikke ille å spise kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #12 Del Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg som opprinnelig er fra gård mener at man bør prøve å bruke så mange deler av dyret som overhode mulig. Å drepe dyr for pelsen og ikke bruke resten synes jeg derfor er feil. Mener du jeg som har vokst opp på gård og sett alt med egne øyne ikke har satt meg inn i hvordan dyrene blir behandlet? Jeg skal si deg en ting, de kunne ikke hatt det noe bedre. Det er KUN i unntakstilfeller i Norge at dyr ikke blir behandlet bra. Vi har veldig strenge regler og veterinærer og et mattilsyn som følger opp reglene godt. Det blir for dumt å sitte nedi Oslo å tro at fordi du ser en video på youtube av dyr som blir mishandlet eller noe så er det akkurat sånn alle dyr i Norge blir behandlet. Det er kanskje akkurat du som skal sette deg inn i hvordan dyrene blir behandlet. Kanskje du da begynner å spise kjøtt igjen Anonymkode: bb053...a05 Kommer an på dyret, vil nå jeg si. Jeg gikk jordbruksskole (vgs) og hønene der satt i veldig små bur som de ofte delte med en eller to høner. Jeg så noen høns der "romkameraten" hadde hakket hull i nakke og hode. De flyttet da hønen til eget burt etterhvert om det ble for ille. De gikk også på netting hele tiden. De så generelt sykelig ut, jeg mistet igrunn apetitten for høner etter det, føltes som å spise syke dyr. I det rommet med alle hønene var det også forferdelig bråk fra dem som aldri endte. Det var ingen vinduer, bare kunstig lys. Og dette var VGS, "offentlig" produksjon. Anonymkode: 34b6e...9bb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 18. august 2016 #13 Del Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at alle dyr er like mye verdt. For meg er ei ku like mye verdt som de søte små pelsdyrene. Jeg synes det er rart at det er så mange folk med fordommer mot pelsdyroppdrett, men de støtter kjøttindustrien. Hvorfor? Så lenge dyr blir drept så er ikke det ene noe bedre enn det andre. Mange dyr som blir avlet for kjøttet blir behandlet like dårlig som pelsdyr. Anonymkode: 5ce68...34f Pelsdyrindustrien er jevnt over mye verre enn kjøttindustrien, dette siden "alt" er galt med det, man er ikke i nærheten av å noensinne gi disse dyrene et naturlig liv. Når man spiser kjøtt kan man velge å spise dyr som vilt, sauer og økologisk storfe og gris. Disse dyrene har det en million ganger bedre enn pelsdyr. Jeg har også gått på videregående på jorbruksskole - skrekk og gru! Jeg spiser ikke kyllling som ikke er økologisk pga det, og velger KUN økologiske egg. Der hadde de pelsdyr også, jeg klarte ikke å gå inn til dem engang, hverken hønene eller pelsdyra, så ille var det. Kufjøset var en helt annen historie, der var det iallefall snakk om dyrevelferd, og dyra gikk jo ute på sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #14 Del Skrevet 18. august 2016 Det er ikke ille å hverken spise kjøtt, eller å gå med pels, støtter begge deler jeg. Til dere som mener at det finnes gode alternativer til pels, noen ganger gjør det det. Men ikke alltid. Anonymkode: 68fee...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turbofaen Skrevet 18. august 2016 #15 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Industriell kjøttproduksjon behandler ikke dyrene bedre eller verre enn industriell pelsdyroppdrett (det finnes alltid unntak, noen bønder behandler dyrene sine grusomt, men her er det ofte noe annet enn manglende moral som ligger til grunn for eksempel psykiske problemer). Lidelsen eller fravær av lidelsen er omtrent lik både for kjøttproduskjon og pelsindustri. Faktisk synes jeg kanskje at noen former for kyllingproduksjon er langt verre en pelsoppdrett. Både kjøtt og pels er luksusprodukter vi kan klare oss uten i en moderne verden. Det går ann å bruke ull uten å skade dyret. Nå er pels utrolig godt og varmt å gå i, på samme måte som kjøtt smaker veldig godt for de fleste. Men der de fleste ikke går med pels, så spiser de fleste kjøtt. I møte anti-pelspropaganda er det da utrolig lett å akseptere dette, det høres jo ummidelbart moralsk riktig ut for mange, at vi ikke skal bure inn dyr til pels. Det er jo selvsagt utrolig lite gjennomtenkt, og kan fremstå som hyklersk og dobbeltmoralsk så lenge de er mot pels, men spiser kjøtt. Alle som er mot indusriell pels bør avstå fra industriell kjøtt, industriell melk og industrielle egg. Pelsmotstandere som er i mot all pels, også fra ville dyr og brukt pels, fordi dette "legitimerer pelsindustrien" bør selvsagt avstå fra alle typer animalske produkter. Konklusjonen får være at de er sidestilt. Derfor bør pelsmotsandere holde seg unna kjøtt med mindre de vil bli anklaget for dobbeltmoral og hykleri. Hykleri og dobbelmoral er noe av det verste folk vet om. Endret 18. august 2016 av Turbofaen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turbofaen Skrevet 18. august 2016 #16 Del Skrevet 18. august 2016 1 time siden, Hapi skrev: Pelsdyrindustrien er jevnt over mye verre enn kjøttindustrien, dette siden "alt" er galt med det, man er ikke i nærheten av å noensinne gi disse dyrene et naturlig liv. Når man spiser kjøtt kan man velge å spise dyr som vilt, sauer og økologisk storfe og gris. Disse dyrene har det en million ganger bedre enn pelsdyr. Jeg har også gått på videregående på jorbruksskole - skrekk og gru! Jeg spiser ikke kyllling som ikke er økologisk pga det, og velger KUN økologiske egg. Der hadde de pelsdyr også, jeg klarte ikke å gå inn til dem engang, hverken hønene eller pelsdyra, så ille var det. Kufjøset var en helt annen historie, der var det iallefall snakk om dyrevelferd, og dyra gikk jo ute på sommeren. Nå vil jeg ikke kalle vilt, sauer og økologisk storfe og gris for "kjøttindustri" så det blir feil å sammenligne industriell pelsproduksjon med for eksempel jakt på vilt eller økologisk dyrehold. Hverken i kjøttindustrien eller i pelsindustrien får dyrene noe naturlig liv i det hele tatt. Kanskje noen kan ta til orde for dyrevennlig pelsproduskjon? Å holde varmen er ikke mindre legitim grunn til å drepe dyr, enn å spise kjøttet. Naturlige materialer som ull og pels er overlegne syntetiske hva egenskaper anngår, ikke minst er det langt mer miljøvennlig. Hver gang en fleecegenser vaskes, så havner mikropartikler av plast i avløpsvannet. Dette havner i fisk, og senere i oss når vi spiser fisken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #17 Del Skrevet 18. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Amen for den! Det virker som at veganere er urbane folk som ikke har vært på landsbygda. Jeg har flere bønder i slekta og har sett hvor godt stell de får og slakt foregår på en human måte. Jeg har sett en dokumentar om hvordan de lager falske dokumentarer og påstår at det f.eks. er fra Norge. De har f.eks. tatt film fra noe i Kina (der vet jeg det skjer mye skit!) - og påstår det er slik det foregår i Norge også. Så blir alle feid under en kam. Joda, det er for en god sak, jeg er glad i dyr og jeg kunne aldri vært slakter eller jeger... men jeg er nok et åtseldyr - skutt er skutt, for å si det sånn. Man kan jo ikke kaste maten heller... da har dyret dødd for ingenting, og sannheten er at det blir ikke slaktet færre dyr bare fordi noen dyrevernere ikke vil spise kjøtt. Anonymkode: 569fc...f63 Jeg er selv svært glad i dyr, men for meg er kjøtt og fisk en viktig del av kostholdet for å få det jeg trenger av næring. (Jeg har en sykdom som gjør dette mer viktig for meg enn for en del andre). Jeg har selv avlivet dyr som barn som vi har partert og spist til middag. Avlivingen er svært human og dyret dør altså momentant. På samme måte er jeg aktiv ute i naturen og fisker. Fisken jeg fisker selv spiser jeg til middag og sparer da penger på det i stedet for å kjøpe alt i butikken. Selvsagt avliver jeg også fisken på en human måte. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på dyret, vil nå jeg si. Jeg gikk jordbruksskole (vgs) og hønene der satt i veldig små bur som de ofte delte med en eller to høner. Jeg så noen høns der "romkameraten" hadde hakket hull i nakke og hode. De flyttet da hønen til eget burt etterhvert om det ble for ille. De gikk også på netting hele tiden. De så generelt sykelig ut, jeg mistet igrunn apetitten for høner etter det, føltes som å spise syke dyr. I det rommet med alle hønene var det også forferdelig bråk fra dem som aldri endte. Det var ingen vinduer, bare kunstig lys. Og dette var VGS, "offentlig" produksjon. Anonymkode: 34b6e...9bb Akkurat med høner vet jeg at det er en del som ikke er så bra. Derfor kjøper jeg bevisst økologisk høne og egg. Har selv hatt høns, men ikke som ble brukt til kjøttproduksjon, men bare for eggene. Greia med høner er at noen haner kan gå til angrep på noen høner (det er helt naturlig). Da mister de hønene fjær og får sår o.l. Det som er viktig da er jo at de skilles med en gang dette skjer sånn at høna ikke får store sår. Anonymkode: bb053...a05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #18 Del Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, Turbofaen skrev: Nå vil jeg ikke kalle vilt, sauer og økologisk storfe og gris for "kjøttindustri" så det blir feil å sammenligne industriell pelsproduksjon med for eksempel jakt på vilt eller økologisk dyrehold. Hverken i kjøttindustrien eller i pelsindustrien får dyrene noe naturlig liv i det hele tatt. Kanskje noen kan ta til orde for dyrevennlig pelsproduskjon? Å holde varmen er ikke mindre legitim grunn til å drepe dyr, enn å spise kjøttet. Naturlige materialer som ull og pels er overlegne syntetiske hva egenskaper anngår, ikke minst er det langt mer miljøvennlig. Hver gang en fleecegenser vaskes, så havner mikropartikler av plast i avløpsvannet. Dette havner i fisk, og senere i oss når vi spiser fisken. Sau er en svært viktig del av kjøttproduksjonen i Norge, uansett hva du velger å kalle det, men.. Det finnes også en del gårder som har oppdrett av hjort. Anonymkode: bb053...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turbofaen Skrevet 18. august 2016 #19 Del Skrevet 18. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv svært glad i dyr, men for meg er kjøtt og fisk en viktig del av kostholdet for å få det jeg trenger av næring. (Jeg har en sykdom som gjør dette mer viktig for meg enn for en del andre). Joda, jeg ser poenget ditt. Men jeg er ganske sikker på at du ville klart deg uten kjøtt, bare at det hadde vært mye vanskeligere. Hvis ikke er du en av disse 1 av 1 million-unntakene som trenger spesialtilpasning og som dermed ikke er helt relevant for en generell debatt for den hele befolkning. Selvsagt, vi skal ta hensyn til alle. Og ikke kritikk heller, jeg spiser kjøtt selv. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sau er en svært viktig del av kjøttproduksjonen i Norge, uansett hva du velger å kalle det, men.. Det finnes også en del gårder som har oppdrett av hjort. Anonymkode: bb053...a05 Så absolutt! Jeg synes bare det er viktig å ha tungen rett i munnen så vi ikke sammenligner epler med pærer. Saueproduksjon og hjorteoppdrett for eksempel, er ikke industrielt før det når slaktehuset. Derfor får ikke dyrene "industriell behandling" slik de får i pelsindustrien og kjøttindustrien, hvor de må leve i bur osv. Sammenligner vi industriell kjøttproduskjon med industriell pelsproduksjon vil jeg si de er like ille. Sammenligner vi industriell pelsproduksjon med norsk sauehold, så er det klart at pelsindustrien kommer verst ut. Mange pelsmotstandere mener all pels er galt, og disse må jo da også mene at alt kjøtt er galt. Jeg selv tar til orde for pelsproduksjon med dyrevelferd i fokus. Både på grunn av pels sine overlegne egenskaper, og også av miljøhensyn da pels er langt mer miljøvennlig enn syntetiske stoffer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Del Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, Turbofaen skrev: Joda, jeg ser poenget ditt. Men jeg er ganske sikker på at du ville klart deg uten kjøtt, bare at det hadde vært mye vanskeligere. Hvis ikke er du en av disse 1 av 1 million-unntakene som trenger spesialtilpasning og som dermed ikke er helt relevant for en generell debatt for den hele befolkning. Selvsagt, vi skal ta hensyn til alle. Og ikke kritikk heller, jeg spiser kjøtt selv. Så absolutt! Jeg synes bare det er viktig å ha tungen rett i munnen så vi ikke sammenligner epler med pærer. Saueproduksjon og hjorteoppdrett for eksempel, er ikke industrielt før det når slaktehuset. Derfor får ikke dyrene "industriell behandling" slik de får i pelsindustrien og kjøttindustrien, hvor de må leve i bur osv. Sammenligner vi industriell kjøttproduskjon med industriell pelsproduksjon vil jeg si de er like ille. Sammenligner vi industriell pelsproduksjon med norsk sauehold, så er det klart at pelsindustrien kommer verst ut. Mange pelsmotstandere mener all pels er galt, og disse må jo da også mene at alt kjøtt er galt. Jeg selv tar til orde for pelsproduksjon med dyrevelferd i fokus. Både på grunn av pels sine overlegne egenskaper, og også av miljøhensyn da pels er langt mer miljøvennlig enn syntetiske stoffer. Jeg ville klart meg uten kjøtt dersom jeg tok mange vitamintabletter hver dag i tillegg til næringsdrikker. Med kjøtt og fisk i kostholdet slipper jeg å ta noe som helst fordi jeg holder meg frisk av det. Og så er kjøtt og fisk også en del av helsedirektoratets anbefalinger for kosthold. Om jeg så hadde vært helt frisk så hadde jeg ikke sett problemet med å spise kjøtt og fisk. Det er helt naturlig. Du ser vel også selv at når du ser på hvordan kyr, sauer, hjort og lignende har det i Norge så ser vi jo at pelsproduksjonen er verre enn kjøttproduksjonen. Det er ikke noe å diskutere heller det. Jeg har selv vært på en pelsdyrfarm, så har sett det med egne øyne. Om så dyrene som er pelsdyr hadde det godt så hadde jeg likevel hatt noe i mot det fordi dyrene blir brukt for pels og ikke for det andre. I kjøttproduksjon blir så og si alle delene av dyret brukt (utenom en del innvoller selvsagt), og til og med blod brukes til å lage blodpølse for eksempel. Så har du gelatin f.eks som blir laget av sener, knokler og hud. Jeg synes det er veldig viktig dette med å bruke dyret og ikke ta en pels og kaste resten. Derfor har jeg ikke noe mot f.eks kuskinn og saueskinn, fordi de kommer fra dyr der resten av dyret også blir brukt. Anonymkode: bb053...a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå