Gå til innhold

Hvordan få tenåringsjente til å gå ned i vekt, uten å gi henne en spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 timer siden, Runnershigh skrev:

Jeg ville trådd veldig varsomt. Tenkte jeg kan dele min erfaring med dette som tenåring :) Jeg var i mange år svært tynn. Hadde verken pupper eller hofter, og min størst drøm var å få litt former ettersom guttene naturlig nok var opptatt av både pupper og rumper. Plutselig et år skjedde det ting. Jeg gikk vel kanskje 10 kg opp i vekt ganske raskt. Var nok mye pga av skolebrød og sjokolademelk, og den slange vi kjøpte oss på butikken.  Men jeg var uansett fornøyd med de ekstra kilo som hadde kommet. Jeg var fortsatt helt normalvektig, men endringene hadde kommet raskt.

Så kom det en dag hvor min mor sa vi måtte sette oss ned å snakke sammen. Det ble en veldig alvorlig stemning, og jeg husker vi satt oss ned ved kjøkkenbordet.  Moren min uttalte deretter at hun var bekymret for min vektoppgang og hvordan dette skulle utvikle seg. Verden min raste faktisk litt sammen, og jeg slet i mange år med at jeg målte min mors kjærlighet til meg i utseende og kropp. Jeg gikk på utallige slankekurer, hvor mamma stod som største heiaroper på sidelinjen. Og var i mange år en jojo-slanker som har brukt mat som kompensjon for følelser.  Som ungdom fikk jeg et svært komplisert forhold til egen kropp, og jeg er ganske sikker på at det startet med denne enkle hendelsen, før det ballet seg på. I ettertid vet jeg at mamma egentlig sa kommentaren fordi hun ønsket meg godt, men det hjalp meg lite som den usikre tenåring jeg var.

Jeg sier ikke at alle ender opp som meg, men ønsker å påpeke at man bør være oppmerksom på at tenåringer er ekstra vare for kommentarer på utseende. Jeg vil råde deg til å ikke fokusere noe på vekt og kropp, da vektnedgang uansett ville bli vanskelig å få til dersom ønsket i bunn og grunn ikke ligger oss henne selv. Men det å fokusere på en sunn livsstil i familien kan jo forhåpentligvis smitte over, slik at hun selv etterhvert tar gode valg for seg selv.

lykke til ;) 

Tror det er viktig og trå varsomt for å forhindre spiseforstyrrelser, ungdom kan være særdeles såre for egen kropp... Men, godteri hver dag og regelmessige besøk på MCen hører uansett ikke hjemme i en sunn kropp. Deler TS sin bekymring her, fedme er en av de desidert største selvpåførte utfordringene mennesker sliter med, og skaper mye større ulemper enn feks røyking. 

Jeg ville ikke redusert ukepengene, og heller ei lagt et belønningsprogram. Man må heller prøve og endre hennes holdninger til usunne ting. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Dlarah skrev:

Tror det er viktig og trå varsomt for å forhindre spiseforstyrrelser, ungdom kan være særdeles såre for egen kropp... Men, godteri hver dag og regelmessige besøk på MCen hører uansett ikke hjemme i en sunn kropp. Deler TS sin bekymring her, fedme er en av de desidert største selvpåførte utfordringene mennesker sliter med, og skaper mye større ulemper enn feks røyking. 

Jeg ville ikke redusert ukepengene, og heller ei lagt et belønningsprogram. Man må heller prøve og endre hennes holdninger til usunne ting. 

Belønningsprogram er første skritt mot spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 22e98...0b9

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Belønningsprogram er første skritt mot spiseforstyrrelser. 

Hører du sier det, men forskning viser gang på gang at belønninger i form av materialistiske gaver undergraver ens egen naturlige indre motivasjon. Når belønningen da uteblir (når ungdommen er for gammel for belønninger) har man ikke lenger noen grunn til å holde seg til "reglene". Dette er beskrevet i enhver HRM bok. Jeg vil da tippe at hun vill falle tilbake i det samme mønsteret hun er i nå. 

• Liker 1
Skrevet

Et øyeblikk siden, Dlarah skrev:

Hører du sier det, men forskning viser gang på gang at belønninger i form av materialistiske gaver undergraver ens egen naturlige indre motivasjon. Når belønningen da uteblir (når ungdommen er for gammel for belønninger) har man ikke lenger noen grunn til å holde seg til "reglene". Dette er beskrevet i enhver HRM bok. Jeg vil da tippe at hun vill falle tilbake i det samme mønsteret hun er i nå. 

Dette PISSPREIKET hadde det vært fint om du dokumenterte. :D

Tydelig at du mangler formell og realkompetanse i dette emnet.

• Liker 3
Skrevet
  • 4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mastergrad innenfor emnet. Dersom du hadde gidder å bruke 3 sekund hadde du funnet 100vis av både norske og engelske kilder. Men slenger med den første jeg fant, er på ferie så kan dessverre ikke komme med referat fra fagbøker. Men du kan alltid leie Aslaug Mikkelsen bok om hrm, og lete frem kapittelet om motivasjon dersom internettbaserte kilder ikke holder.

• Neste gang er det gjerne greit at du kommenterer saker du faktisk har peiling på, for motivasjon er tydeligvis ikke din greie.

• http://www.elevsiden.no/motivasjon/1098312273

Skrevet

Har mastergrad innenfor emnet. Dersom du hadde gidder å bruke 3 sekund hadde du funnet 100vis av både norske og engelske kilder.

Jeg vil gjerne ha referansene dine, ikke en haug hersketeknikker. Takk :) 

• Liker 3
Skrevet
  • Neste gang er det gjerne greit at du kommenterer saker du faktisk har peiling på, for motivasjon er tydeligvis ikke din greie.

•  

Jeg liker ikke når noen som deg utgir seg for å ha kunnskap om et tema de åpenbart ikke kan noenting om. .)

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke når noen som deg utgir seg for å ha kunnskap om et tema de åpenbart ikke kan noenting om. .)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne ha referansene dine, ikke en haug hersketeknikker. Takk :) 

Ga jeg deg ikke en kilde? Var ikke den god nokk? Du startet med hersketeknikker før meg. Gå bare til samme med samme mynt.

Skrevet

Ga jeg deg ikke en kilde? Var ikke den god nokk? Du startet med hersketeknikker før meg. Gå bare til samme med samme mynt.

Nei, du burde prøve igjen,

Du finner ingen faglige kilder som støtter det du rådgir TS til.

SKAM PÅ DEG!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du burde prøve igjen,

Du finner ingen faglige kilder som støtter det du rådgir TS til.

SKAM PÅ DEG!

Kan ikke du finne en kilde hvor man anbefaler barn til å belønnes for å endre adferd? Eller er bevisbyrden kun rettet mot dem med andre meninger enn deg? 

Skrevet

Kan ikke du finne en kilde hvor man anbefaler barn til å belønnes for å endre adferd? Eller er bevisbyrden kun rettet mot dem med andre meninger enn deg? 

Stakkars deg, som argumenterer for å påvirke unge jenter til å å få spiseforstyrrelser.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Dlarah skrev:

Nokk en kilde som underbygger min påstand. 

Det hadde vært fint om du linket til noe mer kredibelt :/

• Liker 2
Skrevet

http://forskning.no/hjernen-psykologi/2010/11/belonning-kan-odelegge-motivasjonen

http://www.dagensperspektiv.no/slik-er-motivasjonen-vår-skrudd-sammen

Det hadde vært fint om du linket til noe mer kredibelt :/

Eller les om motivasjon på wikipedia, til og med dem støtter min tolkning. Så hva er kredibelt, utenom dine meninger? For det jeg, wikipedia, aviser, professorer og motivasjonsprofessorer mener er tydeligvis bullshit... -.- 

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er ikke noe du, eller garen for den saks skyld, trenger å bry deg med. Hun vet utmerket godt selv at hun er feit, og at det er helseskadelig. Innblanding fra dere kan umulig føre noe godt med seg. Det beste dere kan gjøre er å særge for at dere har et sundt kosthold i husholdningen slik at dersom hun bestemmer seg for å gå ned, trenger hun ikke å erklære det for å slippe å bli bombardert med usunn mat.

Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg, som argumenterer for å påvirke unge jenter til å å få spiseforstyrrelser.

Nei, jeg argumenterer mot at ts sitt barn blir overvektig, et problem som er særdeles vanskelig og bli kvitt, men enkelt og forebygge...

Skrevet
6 minutter siden, Dlarah skrev:

Eller les om motivasjon på wikipedia

Nei takk, jeg forholder meg til litt andre typer kilder. :)  

Skrevet
1 minutt siden, Dlarah skrev:

Nei, jeg argumenterer mot at ts sitt barn blir overvektig, et problem som er særdeles vanskelig og bli kvitt, men enkelt og forebygge...

Nei, du argumenterer (uten noe grunnlag) for at man skal påføre unge jenter kroppskomplekser. Det er til å bli kvalm av. At en kvinne kan være så ond!

Skrevet

Nei, du argumenterer (uten noe grunnlag) for at man skal påføre unge jenter kroppskomplekser. Det er til å bli kvalm av. At en kvinne kan være så ond!

Hva går du i så angrep for? Dere er jo egentlig enige. Dlarah skrev jo at hun ikke var for et belønningssystem. Les før du lirer av deg. 

Anonymkode: 79566...b47

Skrevet

Hva går du i så angrep for? Dere er jo egentlig enige. Dlarah skrev jo at hun ikke var for et belønningssystem. Les før du lirer av deg. 

Anonymkode: 79566...b47

Hun er jo helt på viddene. Hvis hun ønsker at tenåringsjenter skal utvikle spiseforstyrrelser, for all del. Men måten hun gir råd på som om de var allmenngyldige er jo rett ut patetisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...