AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #41 Skrevet 18. august 2016 Hva med en godteriavtale? Eller en konkurranse? Da jeg var liten hadde jeg flere venninner som fikk 1000 kr om de holdt seg unna godteri så og så lenge. Evt mopedlappen? Om det ikke frister, kanskje konkurranse kan? Holdt meg unna godteri i 6 mnd fordi samboeren min sa at jeg aldri kom til å klare det Anonymkode: f1947...22d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #42 Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, palamina skrev: Neida. Tillit og trusler har vist seg å fungere her i huset i hvert fall. Hvis de på noe tidspunkt bryter avtalen og det blir oppdaget er dealen avsluttet og de begynner på dag 1 igjen, og premien er lenger unna. Det er så klart surt hvis de har holdt seg i skinnet en god stund allerede. Men hovedsaken er at man bryter vanen med å stappe så mye dritt i munnen, for sukker og junkfood er jo dop for hjernen og man havner i en ond sirkel. Om det skulle jukses en og annen gang er ikke det noen krise, målet er å bryte vanen. Skrev du feil nå? Tillit og trusler er da to ting som ikke passer sammen. Enten truer man, eller så har man tillit til at avtaler ikke brytes. Anonymkode: 4d944...0b8 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #43 Skrevet 18. august 2016 15 minutter siden, visp skrev: Men overvekt eller ei: syns det er helt på sin plass å bekjempe spising på fastfood-steder og godtespising i ukedagene. Dere kan jo ikke styre en 15-åring helt; det forstår jeg men iallefall si at det ikke er greit. Har dere kontakt med foreldrene til venninnene? Kunne dere gått sammen om å lage en regel om null fastfood annet enn på lørdager? Angående om å få de interessert i andre aktiviteter så må det læres; det er liksom ikke nok å si at de skal gå tur i skogen for de har kanskje ikke peiling på hvor det går stier og sånt. De må bli vist hvilke topper man kan gå til i nærområdet, kyststier og sånne ting om de ikke vet hvor disse stedene er. Vi har hatt hytte på fjellet i mange år og hun er godt vandt med friluftsliv, men hun er ikke interessert i det nå. Setter seg helt på bakbena. Vi tvinger henne med på hytta (lar henne ikke være hjemme alene en hel helg) men vi tvinger henne ikke på tur. Vi har kontakt med de andres foreldre gjennom skolen og snakker litt med de ang. rus/alkohol etc. men det å snakke med andre foreldre om at vårt barn har begynt å legge på seg, syntes jeg er litt vanskelig og sårt.... TS Anonymkode: d1da3...c7c
visp Skrevet 18. august 2016 #44 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt hytte på fjellet i mange år og hun er godt vandt med friluftsliv, men hun er ikke interessert i det nå. Setter seg helt på bakbena. Vi tvinger henne med på hytta (lar henne ikke være hjemme alene en hel helg) men vi tvinger henne ikke på tur. Vi har kontakt med de andres foreldre gjennom skolen og snakker litt med de ang. rus/alkohol etc. men det å snakke med andre foreldre om at vårt barn har begynt å legge på seg, syntes jeg er litt vanskelig og sårt.... TS Anonymkode: d1da3...c7c Nå tenkte jeg mer på kulturen med Mc.Donalds som kanskje kan tas tak i før det får sette seg altfor mye. Høre med de andre foreldrene om hva de syns om at 15-åringene sitter der på fritiden. Selvfølgelig skal dere ikke snakke om overvekten hennes med andre. Selvfølgelig setter hun seg på bakbena; derfor tenkte jeg at det er lettere å nå fram til venninnene. Man er jo alltid mye hyggeligere mot andres foreldre:) Det er veldig flott at dere ser problemet og bryr dere om det; er ikke alle foreldre som ville grepet fatt i det. 1
Lammelåret Skrevet 18. august 2016 #45 Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kontakt med de andres foreldre gjennom skolen og snakker litt med de ang. rus/alkohol etc. men det å snakke med andre foreldre om at vårt barn har begynt å legge på seg, syntes jeg er litt vanskelig og sårt.... TS Anonymkode: d1da3...c7c Synes at du absolutt ikke skal snakke om vektoppgangen hennes med andre ungers foreldre. Da bryter du den tilitten hun har til deg og dere. 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #46 Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi kan ikke det. Hun, har sine egne penger og får også penger av mor. Vi kan servere sunne middager, men vi kan faktisk ikke bestemme hva hun putter i munnen sin (hun er 15 år). TS Anonymkode: d1da3...c7c Dere kan si nei til at det spises i deres hus utenom helg. Anonymkode: 79566...b47
Kvinne87Rogaland Skrevet 18. august 2016 #47 Skrevet 18. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt hytte på fjellet i mange år og hun er godt vandt med friluftsliv, men hun er ikke interessert i det nå. Setter seg helt på bakbena. Vi tvinger henne med på hytta (lar henne ikke være hjemme alene en hel helg) men vi tvinger henne ikke på tur. Vi har kontakt med de andres foreldre gjennom skolen og snakker litt med de ang. rus/alkohol etc. men det å snakke med andre foreldre om at vårt barn har begynt å legge på seg, syntes jeg er litt vanskelig og sårt.... TS Anonymkode: d1da3...c7c Du må for all del ikke snakke om henne bak ryggen hennes. Og du trenger heller ikke legge deg opp i hva hun bruker penger på (kjenner jeg tenåringer rett vil hun bare fortsette i trass). Du bør egentlig ikke si så mye om vekta hennes, bare fokuser på de tingene hun er god på, og bygg opp selvtilliten! Da vil hun kanskje etter hvert bli sterk nok til å endre livsstilen. For tro meg, en 15-åring er fullt klar over hvordan hun ser ut og hvor mye hun veier. Det at flere personer kommenterer vekta vil bare gjøre ting verre. Jeg har ei venninne som var overvektig i ungdommen, og moren hennes kommenterte det konstant. Selvtilliten ble bare verre, og vekta høyere. Hun trøstespiste og hadde ingen motivasjon. Så flyttet hun vekk, fikk seg en fantastisk støttende kjæreste, og da rant kiloene av. Problemet er ikke vekta, men selvtillit og viljestyrke. 2
Gjest 2Bhonest Skrevet 18. august 2016 #48 Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er kjempevanskelig å få henne med på fellesaktiviteter for tiden. Hun syntes det er kjempekjedelig å være med på hytta for eksempel. Skal vi få henne med på familieaktiviteter så må det være noe spennende og "dyrt" som en utenlandsferie. Men nå er jo kosthold viktigere enn aktivitetsnivå når det gjelder vektnedgang? TS Anonymkode: d1da3...c7c For å gå ned i vekt, må man ha et kaloriunderskudd i forhold til hva kroppen bruker hver dag bare for å holde seg i livet. La oss si at denne jenta må ha 2000 kcal hver dag for å gå i null. For å ta av seg et kilo med fett, så må man ha et underskudd på ca 7-8000 kcal. Det er mye lettere å øke forbruket med 500 kcal, enn det er å redusere inntaket med 500 kcal. Om man begynner å bevege seg såpass at man forbrenner 500 kcal pr. dag, så må man være obs på at vekten ikke går ned etter nevnte underskudd på 7-8000 kcal. Dette fordi at kroppen bygger muskler som veie fy mye mer enn fett, så det går an å trene, beholde vekten, men samtidig bli mye slankere. Derfor skal man ikke bruke ei vekt som målemiddel for å spore fremgang.
palamina Skrevet 18. august 2016 #49 Skrevet 18. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skrev du feil nå? Tillit og trusler er da to ting som ikke passer sammen. Enten truer man, eller så har man tillit til at avtaler ikke brytes. Anonymkode: 4d944...0b8 Jeg har tillit til at de forholder seg til trusselen om at fusking blir oppdaget før eller senere. Det er opp til dem selv om de tar sjansen på å fuske. Men for å være ærlig tror jeg ikke det er avgjørende at en sånn avtale holdes 100 prosent. Fokus på hva som puttes i munnen er det viktigste. Man føler seg jo mye bedre når man spiser sunt og hensikten med avtalen er at sukker ikke skal smake like godt lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #50 Skrevet 18. august 2016 Fjern alt brød og alle kornprodukter fra husholdningen og forby alle sukkerholdige drikker. Disse to tingene er uten tvil de verste synderne. Slutter man med daglig drikking av brus, jus etc(aka flytende sukker), går man vanligvis ned 10 kg i løpet av et par måneder. Anonymkode: 3388c...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #51 Skrevet 18. august 2016 26 minutter siden, 2Bhonest skrev: For å gå ned i vekt, må man ha et kaloriunderskudd i forhold til hva kroppen bruker hver dag bare for å holde seg i livet. La oss si at denne jenta må ha 2000 kcal hver dag for å gå i null. For å ta av seg et kilo med fett, så må man ha et underskudd på ca 7-8000 kcal. Det er mye lettere å øke forbruket med 500 kcal, enn det er å redusere inntaket med 500 kcal. Om man begynner å bevege seg såpass at man forbrenner 500 kcal pr. dag, så må man være obs på at vekten ikke går ned etter nevnte underskudd på 7-8000 kcal. Dette fordi at kroppen bygger muskler som veie fy mye mer enn fett, så det går an å trene, beholde vekten, men samtidig bli mye slankere. Derfor skal man ikke bruke ei vekt som målemiddel for å spore fremgang. Man har for lengst kommet frem til at kosthold har mest og for vektnedgang. En reduksjon på 500 kcal fra en diett bestående av mye fett og karbohydrater som sukker krever ikke nødvendigvis store endringer. Anonymkode: 79566...b47 5
Gjest 2Bhonest Skrevet 19. august 2016 #52 Skrevet 19. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har for lengst kommet frem til at kosthold har mest og for vektnedgang. En reduksjon på 500 kcal fra en diett bestående av mye fett og karbohydrater som sukker krever ikke nødvendigvis store endringer. Anonymkode: 79566...b47 Jeg skrev at det er lettere å øke forbruket, enn å redusere inntaket. Når jeg snakket om 500 kcal, så mener jeg i underskudd. Underskudd i forhold til hva man har behov for. Å redusere med 500 kcal i inntak vil ikke føre til en vektnedgang hvis man fra hør hadde et inntak som var over 500 kcal av hva man hadde behov for.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #53 Skrevet 19. august 2016 Jeg hadde redusert ukepengene, eller droppet å betale for busskort, mobilbruk o.l. dersom dere gjør det i tillegg til å gi ukepenger. En sjokolade på butikken koster fort 20 kr, tar hun seg råd til å bruke rundt en hundrelapp i uka på sjokolade i tillegg til å ete på mcdonads i tide og utide, bør hun tvinges til å lære seg å prioritere. Anonymkode: c406d...50a
Gjest Ajax Skrevet 19. august 2016 #54 Skrevet 19. august 2016 Innføre rutiner med sunt kosthold i huset, slik at hun kanskje blir påvirket og bryr seg litt mer. Flesk til med "veganeruke" bare for sjokk-effekt. Da lurer hun kanskje på hvorfor, og da har du en gyllen mulighet til å forklare litt om hva et sunt kosthold er, uten å kalle henne feit 😄
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #55 Skrevet 19. august 2016 1 av 3 snakker negativt om mat foran barna En undersøkelse Mills gjennomførte i 2015, der de snakket med 543 foreldre med barn under 18 år, viser at 1 av 3 foreldre snakker negativt om mat, slanking og kropp mens barna hører på. – Hvor skadelig er det? – Svært skadelig. Foreldre må skjerme barna fra et negativt kroppsfokus. Ikke si at kjolen fra forrige julebord er blitt for trang, og gjem bort lavkaloriproduktene fra kjøkkenbenken. Det samme gjelder til dels det positive kroppsfokuset, også her bør barna skjermes. Sier man ofte at «hun er så pen og slank» så forteller man barna at kropp og utseende er en viktig faktor, sier Skårderud. Kilde: http://www.smaalenene.no/mat-og-drikke/mat-og-naringsmidler/medisin-og-helse/problemene-jeg-ser-hos-8-aringer-i-dag-sa-jeg-tidligere-hos-14-aringer/s/5-38-219631 Anonymkode: 0e39b...084 8
Dricka Skrevet 19. august 2016 #56 Skrevet 19. august 2016 Når jeg og venninnene mine gikk på ungdomsskolen og videregående var vi og "ramme" på å gå på mc`ern eller ut å spise hva som helst. Vi Gjør det enda, men ikke like ofte. Det ble sånn når vi samla oss sammen etter skolen og ville finne på noe. Vi levde veldig usunt på den tiden, ble mye mc`ern mat og godteri osv. Men man vokser det av seg og de fleste klarer å regulere det der selv etterhvert. Det er en slags fase vil jeg tro. Bare se hvor mange ungdommer som sitter rundt på mc`ern, burgerking osv. Tror at jo mer du prøver å dra henne med på aktiviteter og gnåler om kosthold osv så vil du bare skyve henne fra deg og hun kommer til å ville være mer hos mor. Det får henne til å føle seg dårlig. Jeg og ble snakka masse til om mat og godterispisingen min, noen hjemme hadde alltid noe å klage på da det gjaldt det jeg spiste. Men jeg fikk jo aldri servert ordentlig middag hjemme, jeg fikk heller aldri lært hva som er sunt og bra igjennom oppveksten. Det er et svik fra hjemme. Jeg kunne virkelig ønske at jeg hadde fått hjelp når jeg trengte det, for jeg er faktisk litt overvektig den dag i dag. Jeg har tatt tak i problemet mitt, men jeg ser jo nå at jeg har jo virkelig ikke peiling på kosthold og vanlige rutiner når det kommer til mat.. Jeg leser det ikke er sånn hjemme hos dere og det er bra! Kanskje du kan prøve å få ordnet en time hos lege, eller en kul PT ellerno så kanskje hun får motivasjon? Jeg vet at en del kjendiser har sånne camper i syden med trening og kosthold. Det er kjempepopulært og morsomt! Koster litt, men det kan jo være noe å se på? 3
Marie90 Skrevet 19. august 2016 #57 Skrevet 19. august 2016 (endret) Det er vanskelig å gi en oppskrift på oppdragelse og hvordan man leder barna "rett vei". Sannheten er at man kan gjøre mye riktig, og så går det likevel skeis. Det viktigste ift. spiseforstyrrelser og skjønnhetshysteri er ikke å si "du er fin som du er". Det er å få fokus vekk fra kropp og utseende. Jeg har vokst opp med en mor som er veldig opptatt av det. Hun er opptatt av å holde seg slank, er opptatt av hvordan andre ser ut og er opptatt av mat. Samtidig er hun så veldig opptatt av å ikke utvikle noen negative uvaner, og kan t.o.m. kritisere hvor opptatt jeg er av utseende. Hun ser ikke sammenhengen der. Av alle mennesker på planeten er mamma den jeg er mest nervøs for å vise meg avkledd foran. Jeg hadde vist meg i bikini i uflatterende lys foran så og si hvem som helst utenom henne. Det er en god sjanse for at det bare er en fase, men det er vanskelig å si uten å vite nøyaktig hvor 'stor' hun er. Noen legger seg ut og endrer etterhvert vanene igjen. For andre blir tenårene en "oppbygning" til et vedvarende problem. Det er vel sistnevnte du er redd for. Jeg synes ikke det er noe galt i å direkte påpeke hvor mye dritt hun spiser. Men det er gitt at dere begge er gode eksempler på mennesker som bryr seg om indre verdier og ikke er opphengt i, eller snakker om andres kropper. Det er det som er utslagsgivende mht. spiseforstyrrelser. Endret 19. august 2016 av Marie90 3
Biloba Skrevet 19. august 2016 #58 Skrevet 19. august 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fjern alt brød og alle kornprodukter fra husholdningen og forby alle sukkerholdige drikker. Disse to tingene er uten tvil de verste synderne. Slutter man med daglig drikking av brus, jus etc(aka flytende sukker), går man vanligvis ned 10 kg i løpet av et par måneder. Anonymkode: 3388c...5e4 Man nekter ikke en tenåring å spise basismatvarer som brød, eller på andre måter lager krisestemning av noen ekstra kg hos en tenåring. Jentene havner sikkert delvis på MacDonalds fordi det er en lett tilgjengelig plass å henge sammen, for en billig penge. Hun skal selvsagt være en del av det fellesskapet. De har også sunnere ting som salater på menyen, man trenger ikke å velge brus hver dag osv. Kanskje en bor nærme og de kan gå hjem til henne iblant? Jeg ville bare flettet det naturlig inn når hun snakker om hva de har gjort. Spør om hun har tenkt over at "dere i gjengen" har kommet inn i et mønster der det blir junk og snop omtrent hver dag. Jeg ville ikke kommet opp med noen form for strikse regler for et stebarn på 15. Virker hun lydhør, kan du si at de fleste dagene bør en jo spise vanlig mat og at det ikke er bra for helsen om det blir junk, brus og snop hver dag. Kanskje koster salat mer enn pommes frites og billigste burger, trenger hun ekstra penger hvis hun vil spise sunnere alternativer noen av gangene. Det er sjelden at regler som kun "lørdagsgodt" vil appellere til en tenåring når gjengen pleier å samles på MacDonalds. Det kan være lettere å stimulere til å reflektere over at det kan være lurt å redusere mengden junk i uken og noen ganger velge sunneste alternativet, når tenåringen selv får styre det. 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #59 Skrevet 19. august 2016 Kjære stemor. Hvis du hører på de som ber deg om å snakke med stedatteren din om dette, tilby godteriavtale (noe som er oppskriften på forstyrret tankemønster mtp mat) osv osv, så er du med på å gi stedattteren din problemer for livet. Jeg håper du lar være. Det er tragisk å lese det du skriver, du kommer til å skade denne jenta for livet. Anonymkode: 22e98...0b9 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #60 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, Cyrus skrev: Innføre rutiner med sunt kosthold i huset, slik at hun kanskje blir påvirket og bryr seg litt mer. Flesk til med "veganeruke" bare for sjokk-effekt. Da lurer hun kanskje på hvorfor, og da har du en gyllen mulighet til å forklare litt om hva et sunt kosthold er, uten å kalle henne feit 😄 Dette er oppskriften på spiseforstyrrelser. Jeg blir kvalm av alle dere som svarer slikt i denne tråden. Her er det snakk om en stemor, som ikke skjønner at stedatteren er i ferd med å bli voksen. Stemor krisemaksimerer og skader stedatteren for livet. Skam på henne, hun er gal. Anonymkode: 22e98...0b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå