AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Min samboers datter begynner virkelig å legge seg ut. Dette er jo et sårt tema i denne alderen og jeg er veldig forsiktig med å si noe. Jeg har prøvd den "nå skal vi alle som familie begynne å spise litt sunnere/ det er viktig at vi som familie tar vare på helsen vår." Men hun er jo såppass stor at hun kjøper en del junk på butikken etc. så vi har ikke kontroll på hva hun spiser lengre, slik som vi hadde før. Det hjelper ikke at vi som familie har sluttet å ha saus til middag, når hun kjøper seg sjokolade i butikken hver dag. Hvordan hjelpe henne uten å støte henne/få henne til å føle seg dårlig? Anonymkode: d1da3...c7c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Det er nå ikke slikt at alle som går ned i vekt får spiseforstyrrelser. Ditt (deres) problem er å få henne til å innse fakta uten at det får henne til å trøstespise. Felles aktiviteter f.eks. toppturer. Det nytter ikke å ha en lat holdning til fysisk aktivitet og forvente at ungene skal ikke ha samme holdningen som foreldrene. Anonymkode: b9d44...7de 6
Gjest moreno Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Vet ikke hvor gammel hun er, men kanskje helsesøster på skolen kan snakke med henne?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Hvor mye overvekt er det snakk om da? En ting er ihvertfall sikkert og det er at man skal trå ekstremt forsiktig. Ikke ha fokus på vekten i det hele tatt, men heller kosten. Kjøpe godteri og junk hver dag kan dere si nei til. Server sunne middager og vær gode eksempler selv. Finn på noe aktivt Anonymkode: 79566...b47 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Stemor-stedatter kvalitetstid dersom det er mulig. Topptur som allerede er nevnt, yogatimer, går tur med hunden sammen dersom hund, løpeturer, klatrepark, tennis, svømmehall, skøyter, skiturer, osv. Kan eventuelt avslutte venninneturen på kafébesøk med en god salat eller noe annet sunt. Tror nok dette ville fått opp motivasjonen til en sunnere livsstil. Anonymkode: 023fd...0e6 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 Hvor gammel er hun? Er det en underliggende grunn? Har hun psykiske problemer? Jeg synes det er helt greit å ta opp med et barn som nesten er voksen at nå er det på tide å ta vare på helsa. Ikke snakk om vekta og størrelsen, snakk om helsa. Man burde holde seg litt i form og spise passe sunt. Anonymkode: b81fc...635 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå ikke slikt at alle som går ned i vekt får spiseforstyrrelser. Ditt (deres) problem er å få henne til å innse fakta uten at det får henne til å trøstespise. Felles aktiviteter f.eks. toppturer. Det nytter ikke å ha en lat holdning til fysisk aktivitet og forvente at ungene skal ikke ha samme holdningen som foreldrene. Anonymkode: b9d44...7de Det er kjempevanskelig å få henne med på fellesaktiviteter for tiden. Hun syntes det er kjempekjedelig å være med på hytta for eksempel. Skal vi få henne med på familieaktiviteter så må det være noe spennende og "dyrt" som en utenlandsferie. Men nå er jo kosthold viktigere enn aktivitetsnivå når det gjelder vektnedgang? TS Anonymkode: d1da3...c7c 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 Hva slags verden er det vi lever i når jenter ikke kan bli snakket til uten å utvikle en eller annen forstyrrelse?! Det er jo bare å si at hun begynner å bli tjukk og det er kanskje fint i tenårene, men så fort hun runder 25, 30, 35 osv så blir det bare verre og verre å være tjukk.
Lammelåret Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 Vet ikke om du skal gjøre noe annet enn å lage sunne måltider - uten å påpeke at de er sunne - og ellers føre en aktiv livsstil. Husk på at tenåringer har vekstperioder som går mer i bredden enn i høyden og at de blir mer proposjonale etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er kjempevanskelig å få henne med på fellesaktiviteter for tiden. Hun syntes det er kjempekjedelig å være med på hytta for eksempel. Skal vi få henne med på familieaktiviteter så må det være noe spennende og "dyrt" som en utenlandsferie. Men nå er jo kosthold viktigere enn aktivitetsnivå når det gjelder vektnedgang? TS Anonymkode: d1da3...c7c Får å gå ned i vekt, sikkert. MEN det er jo ikke det viktigste, hvis hun ikke har noe problem med å være stor er jo det greit. Det er mye viktigere å holde seg i passe god form og få i seg alle næringsstoffene man trenger. Du har nok litt feil fokus og utgangspunkt. Anonymkode: b81fc...635 8
ajarRun Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får å gå ned i vekt, sikkert. MEN det er jo ikke det viktigste, hvis hun ikke har noe problem med å være stor er jo det greit. Det er mye viktigere å holde seg i passe god form og få i seg alle næringsstoffene man trenger. Du har nok litt feil fokus og utgangspunkt. Anonymkode: b81fc...635 Fedme er vår tids verste livsstilssykdom. Farligere enn alkohol, tobakk og narkotika sammenlagt. Det kan kompenseres til dels ved å være i god form, men det er aldri sunt å være feit. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye overvekt er det snakk om da? En ting er ihvertfall sikkert og det er at man skal trå ekstremt forsiktig. Ikke ha fokus på vekten i det hele tatt, men heller kosten. Kjøpe godteri og junk hver dag kan dere si nei til. Server sunne middager og vær gode eksempler selv. Finn på noe aktivt Anonymkode: 79566...b47 Vi kan ikke det. Hun, har sine egne penger og får også penger av mor. Vi kan servere sunne middager, men vi kan faktisk ikke bestemme hva hun putter i munnen sin (hun er 15 år). TS Anonymkode: d1da3...c7c
ajarRun Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi kan ikke det. Hun, har sine egne penger og får også penger av mor. Vi kan servere sunne middager, men vi kan faktisk ikke bestemme hva hun putter i munnen sin (hun er 15 år). TS Anonymkode: d1da3...c7c Si sannheten? At hvis hun ikke endrer seg vil hun dø en for tidlig død, ha lavere livskvalitet og bli sosialt utstøtt.
visp Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 Nå hadde ikke jeg problemer med overvektige barn men kjørte et strengt regime med godterispising kun på lørdager. Brus var heller aldri tilgjengelig (ikke i helgene heller). Vet ikke hvor gammel hun er eller om hun tjener sine egne penger men hadde sørget for at hun ikke hadde noe særlig å kjøpe for om hun er avhengig av penger fra dere og iallefall snakket med henne om at godterier ikke var greit i ukedagene.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemor-stedatter kvalitetstid dersom det er mulig. Topptur som allerede er nevnt, yogatimer, går tur med hunden sammen dersom hund, løpeturer, klatrepark, tennis, svømmehall, skøyter, skiturer, osv. Kan eventuelt avslutte venninneturen på kafébesøk med en god salat eller noe annet sunt. Tror nok dette ville fått opp motivasjonen til en sunnere livsstil. Anonymkode: 023fd...0e6 Huff, hun er i en veldig vanskelig periode nå. Vi har alltid hatt et helt fantastisk forhold og hatt det utrolig koselig sammen (hun er den datteren jeg aldri fikk ) Men nå har tenåringsnykkene "tatt henne," det er sikkert bare en periode, men akkuret nå er jeg og faren hennes de teiteste menneskene i verden. Kanskje jeg bør prøve litt hardere... TS Anonymkode: d1da3...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, visp skrev: Nå hadde ikke jeg problemer med overvektige barn men kjørte et strengt regime med godterispising kun på lørdager. Brus var heller aldri tilgjengelig (ikke i helgene heller). Vet ikke hvor gammel hun er eller om hun tjener sine egne penger men hadde sørget for at hun ikke hadde noe særlig å kjøpe for om hun er avhengig av penger fra dere og iallefall snakket med henne om at godterier ikke var greit i ukedagene. hun er 15 og har sine egne penger, og får også penger av moren sin, så det er litt vanskelig å kontrollere kostholdet hennes. Vi spiser sundt hjemme, men hun køper godteri hele tiden. TS Anonymkode: d1da3...c7c
Dr. A. Kula Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun er 15 og har sine egne penger, og får også penger av moren sin, så det er litt vanskelig å kontrollere kostholdet hennes. Vi spiser sundt hjemme, men hun køper godteri hele tiden. TS Anonymkode: d1da3...c7c Har dere pratet med moren og forklart situasjonen med pengebruken? Kan være greit å prøve å samkjøre slike ting, uavhengig av hvor godt forholdet måtte være. 5
visp Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun er 15 og har sine egne penger, og får også penger av moren sin, så det er litt vanskelig å kontrollere kostholdet hennes. Vi spiser sundt hjemme, men hun køper godteri hele tiden. TS Anonymkode: d1da3...c7c Men kunne dere gått sammen med mor og blitt enige om at det var en regel for henne at hun ikke får spise sånt i ukedagene kanskje. Skjønner at en 15-åring ikke nødvendigvis følger regler men om dere maser nok på det punktet så går kanskje noe inn? Har dere mye brus og sånt i kjøleskapet eller er hun vant til å drikke vann? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev: Har dere pratet med moren og forklart situasjonen med pengebruken? Kan være greit å prøve å samkjøre slike ting, uavhengig av hvor godt forholdet måtte være. Jeg skal ikke bare skylde på mor her, altså. Hun får ukepenger av både oss og mor, og hun bruker dem som hun vil. Føler det blir feil å si til en så stor jente at hun ikke "får lov" til å disponere egne penger. Jeg har snakket med henne om helse og hvor viktig det er å ta vare på blodårene sine og at det ikke er godt for hjertet å spise usunt, men det virker ikke som hun bryr seg. Det skjønner jeg jo litt, tror ikke jeg var så opptatt av hvordan blodårene mine greide seg jeg heller da jeg var 15 Det er en utrolig vanskelig samtale å ta, jeg vet ikke helt hva jeg skal si... TS Anonymkode: d1da3...c7c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 Helt enig i at dere ikke kan styre pengebruken. Lommepenger til en 15åring må nesten få være til fritt bruk. Men hvor overvektig er hun? Tenker på at man lett kan vokse litt "skeivt" i ungdomsårene. Jeg ble først lang og tynn, før jeg vokste i bredden i noen år, før jeg strakk meg litt oppover igjen. Anonymkode: 4d944...0b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå